Meer banden voor de zendamateurs?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie niemand in mm golven met Brazilië werken, om maar een voorbeeld te noemen.

Via QO100 (Es'hail 2) kun je met Brazilië werken, zoals hierboven al gezegd. 2,4 GHz up, 10 GHz down (ok, 30 mm dus :)).
Natuurlijk is er nog genoeg activiteit op de korte golf, maar het knutselen gebeurt al tientallen jaren op de GHz-frequenties.

Maar daar luisteren de brompotten natuurlijk niet. Die zitten vastgeroest op één frequentie op 80 meter om zich daar heerlijk de hele dag te ergeren aan wat ze horen.
En dan zeggen ze (en dat klopt óók nog!): 'De enige zendamateurs die IK hoor zitten allemaal op 80 meter!' ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

In de jaren 60 en 70 waren er legio satelliet projecten zowel in RB als in RE. Veel ging het over ontvangst van weersatellieten inclusief projecten omzetting van het signaal naar plotters voor beelden.
Daar werden vaak omgebouwde dump ontvangers voor gebruikt. Dus satelliet amateurisme bestaat allang.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, ook dat was en is leuk, maar weersatellieten zijn geen amateursatellieten.
Een amateursatelliet is gebouwd door amateurs, bevat telemetriebakens en, voor velen het leukste, een of meer transponders.

De QO100 is een beetje een speciaal geval. Hij is gebouwd door amateurs, maar geplaatst in een televisiesatelliet voor omroep, die nu in een geostationaire positie boven Qatar staat, en zo verschillende werelddelen beslaat.

Die amateurs moeten beslist familieleden bij de omroep gehad hebben.. :)
(Hoe het precies zit is gewoon bekend hoor, google maar eens.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Eigenlijk moet elke zendamateur blij zijn met elk stukje frequentieband wat we er in de loop der jaren bijgekregen hebben.
Het aantal zendamateurs hier op CO valt nogal mee denk ik.(gok)
Hier de cijfers per land(ja,ok, die zijn van 2013)
https://www.hamnieuws.nl/het-aantal-zendamateurs-in-cijfers/

Om het nu een sekte te noemen gaat mij iets te ver.
Het is een divers pluimage,van groenteboer tot Ing.

Net zoals:postzegelverzamelaars,duivenmelkers,sigarenbandjesverzamelaars.(3 x woordwaarde)

pa3gws

Golden Member

Zendamateurs zijn geen selecte groepje maar ze hebben wel allemaal een ding gemeen.
Ze zijn besmet met het radio virus dat kan actief zijn of jaren sluimeren maar het steekt altijd de kop weer op. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 6 april 2019 20:49:18 schreef pa3gws:
Zendamateurs zijn geen selecte groepje maar ze hebben wel allemaal een ding gemeen.
Ze zijn besmet met het radio virus dat kan actief zijn of jaren sluimeren maar het steekt altijd de kop weer op. :-p

je vergeet er bij te zeggen dat er geen remedie voor is :P
een inmiddels overleden vriend zei altijd een hobby mag compleet nutteloos zijn en bakken geld kosten , voorwaarde is wel dat de vrouw niet achter de uitgaven komt :P

Hubie

Special Member

Op 6 april 2019 21:37:23 schreef klaasy:
[...]
je vergeet er bij te zeggen dat er geen remedie voor is :P
een inmiddels overleden vriend zei altijd een hobby mag compleet nutteloos zijn en bakken geld kosten , voorwaarde is wel dat de vrouw niet achter de uitgaven komt :P

Behalve als je vrouw ook zendamateur is.(dat schijnt voor te komen)

mel

Golden Member

Het kan erger... mn schoonvader was ook zendamateur...
Was altijd gezellig met feestjes, de familie zag ons de hele avond niet :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 7 april 2019 08:42:48 schreef mel:
Het kan erger... mn schoonvader was ook zendamateur...
Was altijd gezellig met feestjes, de familie zag ons de hele avond niet :P

Mijn schoonmoeder als zendamateur,dat lijkt mij nog veel erger. ;-)
Brrrrr...

Anoniem

Op 7 april 2019 01:37:42 schreef Hubie:
[...]

Behalve als je vrouw ook zendamateur is.(dat schijnt voor te komen)

Ik ken er meerdere die deze weg gekozen hebben.
Liever dan elke avond alleen voor de tv te zitten als amateurweduwe. If you can't beat them, join them. :-)

Normaal is het iets wat vrouwen geen fluit interesseert.
Ondanks het geblaat over gendergelijkheid zie je dat er nog steeds nauwelijks vrouwen in het technisch onderwijs zitten. En niets belet het hen. Elektronica is zelfs iets wat bijzonder voor een vrouw geschikt is. Beter dan pianoverhuizer in elk geval. :-)

Bij alle dieren is er een duidelijke genderdismorfie, kijk maar naar de herten en elk gender heeft ook een vaste deeltaak. Bij de merels bouwt het mannetje het nest en het vrouwtje broedt de eieren. Dat is geen vrije keuze, dat is zo genetisch vastgelegd. Bij mensen is het niet anders.

mel

Golden Member

Ik bouw de zenders, en mn vrouw de antennes , en plaatst ze :P . Eerlijk verdeeld ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

@grotedikken: toch ligt het wel in de aard van de vrouw om zendamateur te worden, zou je zeggen. Ze kletsen toch graag? >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Hmm, vrouw en al 25 jaar of zo zendamateur...
Zenders staan wel in de huiskamer overigens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 8 april 2019 16:48:53 schreef grotedikken:
...Liever dan elke avond alleen voor de tv te zitten als amateurweduwe....
Normaal is het iets wat vrouwen geen fluit interesseert.

1. Elke avond voor de TV zitten is sowieso een slecht idee. En al helemaal als het een vast ritueel is geworden.
2. Normaal? Hmm, Gemiddeld misschien, maar is dat normaal? Ik vind van niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 5 april 2019 19:52:13 schreef grotedikken:
[...]
[...]

Zo zweetvoet, hard op je klamme teentjes getrapt? Ik weet wel dat zendamateurs een gesloten gemeenschap vormen en geen enkele inmenging van buitenaf dulden, maar je buitengewoon heftige reactie heeft echt sectaire kantjes.

Iemand pleitte om meer frequenties vrij te maken voor amateurs.Ik vroeg me gewoon af of dit wel ergens voor nodig of wenselijk was. Om het topic niet te vervuilen startte ik een nieuw.

Omdat de ether gemeenschapsbezit is, vind ik dat dit ook buiten de strikte amateurgemeenschap mag besproken worden.

Maar goed, ik hou er mee op voor er een knokploeg voor de deur staat.

Sta me toe hierop heel even te reageren. Wat mij de laatste jaren heel erg opvalt is dat de naam " Elitair " nog steeds van toepassing lijkt te zijn en zoals vroeger nog altijd geldig ?

Radio Zendamateurs (legale) zijn nog altijd niet zo open als ze willen laten uitschijnen naar de buitenwereld toe. Wie aanvaard worden worden , is dat pas als die geslaagd is voor zijn of haar examen. Maar men zegt en beweerd dat iedereen welkom is ? wel ik heb al verschillende malen en keren , net het omgekeerd ervaren. Men liet me eerst voelen dat ik welkom was en en als me ontdekte dat ik ook een mening heb over zaken zoals andere ? dan was de sfeer plots afgekoeld en voelde ik dat dan al vervelend werd gezien.

Wat mij ook al opgevallen is dat heel erg veel radio zend amateurs nogal een hele hoge dunk van zich zelf hebben en zich laten opmerken als zijnde beter tegenover zij die minder zijn en dan bedoel ik bv een luisteramateur.

En dan bij hoog en bij laag roepen Iedereen is welkomsorry maar ik begin daar toch wel een beetje een zuur gevoel aan over te houden. En vele jaren geleden lag de lat net iets te hoog voor mij om een vergunning in handen te krijgen , en nu dat die kans veel groter is het gevoel stilaan aan het weg hebben omdat men de schijn van welkom ophangt maar het niet of nauwelijks laat merken.

Niemand hoeft het eens te zijn met mijn persoonlijke mening of stelling maar dat is wel een soort gevoel wat ik heb en krijg van legale radio zend amateur anno 2019. En ik ken de wereld als sinds midden jaren 70 en deels van wat dichterbij zonder het zelf te zijn , en er is ook een tijd van jaren geweest dat ik nauwelijks of niet gevolgd heb. Vraag is het de mentaliteit die zo sterk veranderd is buiten vroeger of juist niet of is het meer of sterker elitair geworden of is dat nog steeds gebleven. Is de vraag die ik me stel ?

Iedereen mag er toch wel een mening op of over hebben en of je gebruiker of buitenstaander bent dat maakt toch niks uit ofwel ?

Mensen kunnen steeds moeilijker omgaan met elkaar en dulden ook vaak minder dingen stel ik vast.

Op 6 april 2019 21:37:23 schreef klaasy:
[...]
je vergeet er bij te zeggen dat er geen remedie voor is :P
een inmiddels overleden vriend zei altijd een hobby mag compleet nutteloos zijn en bakken geld kosten , voorwaarde is wel dat de vrouw niet achter de uitgaven komt :P

Maar wie géén vrouw heeft die heeft dat probleem dus niet hihi

Op 8 april 2019 16:48:53 schreef grotedikken:
[...]

Ik ken er meerdere die deze weg gekozen hebben.
Liever dan elke avond alleen voor de tv te zitten als amateurweduwe. If you can't beat them, join them. :-)

Normaal is het iets wat vrouwen geen fluit interesseert.
Ondanks het geblaat over gendergelijkheid zie je dat er nog steeds nauwelijks vrouwen in het technisch onderwijs zitten. En niets belet het hen. Elektronica is zelfs iets wat bijzonder voor een vrouw geschikt is. Beter dan pianoverhuizer in elk geval. :-)

Bij alle dieren is er een duidelijke genderdismorfie, kijk maar naar de herten en elk gender heeft ook een vaste deeltaak. Bij de merels bouwt het mannetje het nest en het vrouwtje broedt de eieren. Dat is geen vrije keuze, dat is zo genetisch vastgelegd. Bij mensen is het niet anders.

Even een citaat : " Normaal is het iets wat vrouwen geen fluit interesseert." in ons Vlaams dialect zouden wij zeggen dat vrouwen dat niet hebben ? ik doel op dat muziekinstrument wat in het Vlaams verwijst naar een geslachtsdeel bij de andere sekse haha , maar ik moet zeer voorzichtig zijn in de bewoording en uitdrukking want herrie hoef ik niet ?

Vlamingen verschillen wel degelijk met Nederlanders van elkaar, iets wat ik al meer dan 48 j weet zowat. Heb Familie in Nederland vandaar.

Op 8 april 2019 16:48:53 schreef grotedikken:
Normaal is het iets wat vrouwen geen fluit interesseert.

Ik kom vaker vrouwen met elektronica-belangstelling tegen dan mannen met zendamateurbelangstelling. Maar ik heb geen betrouwbare statistiek.

Bij de merels bouwt het mannetje het nest en het vrouwtje broedt de eieren. Dat is geen vrije keuze, dat is zo genetisch vastgelegd. Bij mensen is het niet anders.

Alleen bij mensen met de intellectuele capaciteiten van een merel. Anders is het appelen met peren vergelijken.

Op 6 april 2019 21:37:23 schreef klaasy:
...een hobby mag compleet nutteloos zijn en bakken geld kosten...

Mijns inziens is een hobby NOOIT nutteloos!

Mijn wederhelft is dan geen vrouw, maar ik moet toch wel zorgen dat hij niet achter de uitgaven komt. :P

Hahaha, nee hoor. Zo erg is het hier niet. Maar we hebben (wegens mijn hoardersgedrag) wel de afspraak gemaakt: één ding het huis in, minimaal één ding eruit.
Ik had dus wat uit te leggen toen ik na de vlooienmarkt thuis kwam met een scoop... Ik had er al 3. :P

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 8 april 2019 21:22:09 schreef Herman - Belgie:
[...]ik doel op dat muziekinstrument wat in het Vlaams verwijst naar een geslachtsdeel bij de andere sekse haha

in dat geval hebben de vlaamse bevolking het goedkoopste geslachtdeel van de wereld , hier in nederland zeggen ook wel eens een fluitje van een cent :P

Op 8 april 2019 19:04:36 schreef Jinny:
Hmm, vrouw en al 25 jaar of zo zendamateur...
Zenders staan wel in de huiskamer overigens.

dan heb je geluk , bij mij word al met scheve ogen gekeken wanneer ik een soldeer station op tafel zet , en binnen een uur komt dan meestal de vraag of dat ding er blijft staan .
we hebben wel een regel vast gesteld ..... hoe groot de bende op mijn hobby kamer ook is of hoe vol hij ook staat, geen gezeur

Hubie

Special Member

Herman-Belgie schreef:En dan bij hoog en bij laag roepen Iedereen is welkomsorry maar ik begin daar toch wel een beetje een zuur gevoel aan over te houden. En vele jaren geleden lag de lat net iets te hoog voor mij om een vergunning in handen te krijgen , en nu dat die kans veel groter is het gevoel stilaan aan het weg hebben omdat men de schijn van welkom ophangt maar het niet of nauwelijks laat merken.

Ik heb heel andere ervaringen hoor.
En dat papiertje(licentie),dat is een dingetje wat een voorwaarde is.
Om maar even een (krom) voorbeeld te noemen.Max Verstappen moest net als iedereen rijexamen doen voor dat roze vod wat een rijbewijs heet om op de openbare weg te rijden.Zo werkt dat gewoon in deze wereld.

Edit\De 27 MC rage (tokkelende Tokkies) elk nadeel heeft zijn voordeel.
De serieuze(een klein percentage) gingen op voor de (toen nog) D-licentie.
De rest is (godzijdank) afgehaakt.
Is dat elitair? Dacht het niet.

Er was ook nog een derde groep 27 MC ers,brave huisvaders en moeders die gewoon een gezellig (buurtpraatje) maakte.Dat waren dus geen Tokkies.Dit ff voor de goede orde!

Ik snap wel een beetje wat Herman bedoeld.
Voor de goede orde: ik heb geen N of F licentie.
Wel mag ik al meer dan 20 jaar overal ter wereld de zend en ontvangst apparatuur op zeeschepen gebruiken op de daarvoor beschikbare frequenties.
MF-HF regelmatig en VHF dagelijks. (om maar een paar dingetjes te noemen)
Ik heb dit internationale 'papiertje' na 3 jaar opleiding op school behaald.
(toch wel een "serieuze" opleiding)
Aan de wal heb ik er niets aan. Zo is onze wet nu eenmaal.
Dus Herman niet getreurd! ook ik als professionele gebruiker hoor er niet bij! Ik weet ook niet of ik dat wel wil. Als ik sommige zend amateurs bezig hoor denk ik: is dat het nou? de hele middag je call sign zitten herhalen en als je iemand te pakken hebt snel de volgende? Niet allemaal natuurlijk.
De SRS lijkt mij wel een leuke club en soms zie ik wel eens leuke apparatuur staan waarvoor je aan de wal een F papiertje nodig hebt dus wie weet...

Anoniem

Calimero, ik bedoel Herman, ik heb nooit gezegd dat amateurs elitair waren, het is gewoon een gesloten groep van gelijkgestemden. Het overhaast sluiten van dit topic zag ik misschien ten onrechte als een signaal: 'moei je met je eigen zaken.' :-)

Maar niet wenen, in elke club en zelfs op het werk wordt een nieuwkomer wantrouwig bekeken. Pas na enige tijd krijg je het vertrouwen en de ene kan dat al beter bekomen als de ander. Het toverwoord is integratie.
Probeer je niet te laten opmerken, of absoluut te willen tonen dat je er ook wat van kent, en doe als de rest. En je gaat heel snel in de gemeenschap opgenomen worden.

Een uitzondering was enkele tientallen jaren terug, toen men de CBers via een vergemakkelijkt examen toegang verschaft tot de amteurstatus. In de amateursclub werden ze gemeden alsof ze de pest hadden. En niet helemaal onterecht.
De amateurs vreesden door de vereenvoudigde toelatingsvoorwaarden dat het algemeen en technisch niveau sterk zou dalen, en veel CB clubjes hadden ook zeer ruwe omgangsvormen. Zuipen, elkaars vrouw lastigvallen, vechtpartijen, grof taalgebruik, strafexpedities naar concurrerende clubs...

Ik dacht dat dit topic over de uitbreiding van de amateurbanden ging en niet over de houding van sommige amateurs(clubs).

Het zijn waarschijnlijk de enigen die zich reppen om zo'n band in gebruik te nemen als die vrij komt, dat zegt meer over de anderen dan over amateurs.

@mel hieronder, ik vrees weer voor het voortbestaan van dit draadje.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 9 april 2019 14:00:10 (12%)

LDmicro user.