TDA2030 uitgang kortgesloten!

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik heb daarnet een fout gemaakt,
Een versterkertje gemaakt met TDA2030 de luidspeaker uitgang kortgesloten!
Domtoevallig hield ik mijn vinger op de TBA die werd bloedheet!!! Dus ja gelijk uitgeschakeld!
Kortsluiting verholpen en doet het nu wel, misschien een beetje zacht(zonder voorversterkertje!)
Zal zo nog even met voorversterkertje kijken!

Wat denken we? Heeft ie het overleefd? Of misschien deels stuk? Of nog heel?
Ik hang niemand op aan zijn antwoord natuurlijk, maar zou ie het kunnen overleven?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

50 graden voelt al heet.
70 graden verbrant je je poten.
150 graden (junctie) kunnen de meeste halfgeleiders wel aan.

Ik denk dat ie het overleefd heeft.

Ze zijn in principe beveiligd tegen zowel kortsluiting naar gnd als overtemperatuur. Sluiting komt bij luidsprekeraansluitingen vaak voor.

Arco

Special Member

Voor 'normale' mensen geldt:

40°C kun je vast blijven houden
50°C moet je na ~10 sec. los laten
60°C moet je na 2-3 sec. los laten

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Hij hoeft niet stuk te gaan door de temperatuur, dat kan ook door de stroom die er loopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meet op de uitgang, voor de scheidingselco daar moet je de helft van de voedingspanning meten, ingeval je het ding op een asymmetrische spanning heb staan.
Je zou daar dus 6Volt moeten meten bij een voedingspanning van 12Volt.
Wijkt dat teveel af dan is de TDA2030 overleden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Ik kom terug en zal het met schaamrood op mijn kop bekennen!

1 Het IC is waarschijnlijk nog heel inderdaad!

Maar ik heb het ic toch maar vervangen na mijn eerste schrijven,
MAAR wil daar nog iets aan toevoegen wat ZEER belangrijk is!!!

En ik schrijf het liever niet maar ga het toch doen ik heb NOG een fout gemaakt!
(hoe ik het gedaan heb…..ongelofelijk, maar ik heb heel dom de uitgangs elco aan de min gesoldeerd!!!)
Ik begrijp nu nog niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb!
Want het geluid uit, tussen de twee diodes gesoldeerd!!!!!! En dan nog had ik het niet in de gaten!
https://www.proyectoelectronico.com/amplificadores-audio/amplificador-…

heb wel een klein smoesje om mijn fout weg te kletsen maar nee! ;-)
8)7
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 7 april 2019 20:18:57 schreef rob007:
Ik kom terug en zal het met schaamrood op mijn kop bekennen!

1 Het IC is waarschijnlijk nog heel inderdaad!

Maar ik heb het ic toch maar vervangen na mijn eerste schrijven,
MAAR wil daar nog iets aan toevoegen wat ZEER belangrijk is!!!

En ik schrijf het liever niet maar ga het toch doen ik heb NOG een fout gemaakt!
(hoe ik het gedaan heb…..ongelofelijk, maar ik heb heel dom de uitgangs elco aan de min gesoldeerd!!!)
Ik begrijp nu nog niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb!
Want het geluid uit, tussen de twee diodes gesoldeerd!!!!!! En dan nog had ik het niet in de gaten!
https://www.proyectoelectronico.com/amplificadores-audio/amplificador-…

heb wel een klein smoesje om mijn fout weg te kletsen maar nee! ;-)
8)7
VrGr Rob.

De uitgangselco naar aarde wordt het ic niet warm van als er geen signaal is. De luidspreker op het knooppunt van de diodes, is een tamelijk laagohmige weg naar aarde. Het ic zal proberen de spanning op het punt op de juiste waarde te houden. Daardoor gaat de transistor in het ic naar de plus veel stroom leveren. De stroom is echter begrensd door de stroombegrenzing in het ic, daarom is het heel gebleven. Waarschijnlijk legt uiteindelijk de temperatuursensing het ic plat.
Soms moet je echt moeite doen on zo'n ic stuk te krijgen. Als het tegenzit, is het bij de eerste doorkomst van de electronen al afgelopen.
Overigens ben jij echt de eerste niet, die iets verkeerd aansluit en eventueel opstookt en na jou zullen er nog vele volgen.
Kijk eens naar de softwarefout die Boeing thans teistert. Kost een tikkie meer als een audio ic'tje.
Je hoeft je echt niet te schamen. Alleen mensen die niets bouwen of knutselen, maken dergelijke foutjes niet....

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 8 april 2019 11:31:32 (10%)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Buzzy,

Dankjewel voor jou schrijven,
het IC is inderdaad nog heel maar zoals gezegd ik heb hem toch vervangen.
Het enigste smoesje dat ik heb is dat ik nog naweeën hebt van de griep maar dan nog blijf ik het dom vinden van mijzelf! (maar goed!)
Jahaa ik ben een echte knutselaar, alleen niet vliegtuigen gelukkig!(de gedachte alleen al zeg!)
Ik heb het versterkertje zwevend gebouwd en doet het nu prima!
Ik wou het even testen want zit te twijfelen de 2030 of de 2050 als modulator voor een zendertje:
http://www.shortwaveradio.co.uk/fat5_mod_1.htm
nu gebruik ik dit als modulator:
http://4.bp.blogspot.com/_NdlG3H182xo/Sje-YZsJoDI/AAAAAAAAABs/TUjBC5wI…
en dat voldoet NET, en dus zodoende op zoek naar iets meer…
(van die 2030 heb ik er wat meer liggen, voor als ik het verziek zeg maar!)
Weet je nu ook een beetje meer zeg maar.

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Helaas wat ik wou dat gaat niet!
Kan een van jullie mij misschien vertellen waarom niet?
Ik heb nu dit schema gemaakt: http://www.shortwaveradio.co.uk/fat5_mod_1.htm
Maar dan met de TDA2030 er in en hij doet wel wat ik heb een lampje op de transistorRCA9228D gezet.
Maar het IC gaat staan..… een soort genereren…oscilleren???
Wel gaat de lamp op ritme, maar het is niet 100% het IC word dan ook warm (maar ik schakel dan uit!)

Nu ik het met die TDA2030 gemaakt hebt (het is de duivel die er mee speelt!)
Vind ik 5X de TDA2050 in een bakje PFfffffff sjongejongengujongu (ongelofelijk, he? ik pak die hamer maar weer!) 8)7

MAAR!
Laat de vraag nog even staan, kan het niet met de TDA2030?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
pa3gws

Golden Member

Het kan waarschijnlijk wel met de 2030 maar als je de data sheets bekijkt zie je bij het applicatie schema wel wat verschillen.
Misschien dat het met aanpassen van enkele componenten het wel werkt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ha rob007,

Lekker bezig :D TDA2030 dat is een audio Opamp daar maak ik Wien oscillators mee maar dat terzijde.
Er zijn twee dingen waar je op moet letten bij dit IC 1 de voeding goed ontkoppelen en 2 een Zobel netwerkje aan de uitgang.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

TDA2030 zijn best robuust. in de datasheets staan een paar schemas dat je ermee kan maken.
ik heb er 4 in mijn eindversterker zitten, en dat ding is al dik 20jaar oud nu (eindwerk van schook).
ik heb wel de TDA2030A versies, die iets hogere spanning aankunnen en bijgevolg ook iets hoger vermogen kunnen leveren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 april 2019 19:22:32 schreef rob007:
Helaas wat ik wou dat gaat niet!
Kan een van jullie mij misschien vertellen waarom niet?
Ik heb nu dit schema gemaakt: http://www.shortwaveradio.co.uk/fat5_mod_1.htm
Maar dan met de TDA2030 er in en hij doet wel wat ik heb een lampje op de transistorRCA9228D gezet.
Maar het IC gaat staan..… een soort genereren…oscilleren???

MAAR!
Laat de vraag nog even staan, kan het niet met de TDA2030?

VrGr Rob.

Telefunken Sender Systeme Berlin

De TDA2040 is niets meer of minder als een gewone opamp, zei het dan met enig vermogen.
Wanneer het in jouw toepassing niet lukt zal toch wel een reden moeten hebben, de meeste opams zouden met het schema geen problemen moeten hebben.
Blijkbaar doe je toch iets verkeerd, ik zou het schema even nalopen of er geen fouten in zitten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ben er weer even mee bezig geweest.
http://www.shortwaveradio.co.uk/fat5_mod_1.htm
Ik had er een voorversterkertje op gezet die heb ik nu wat afgeknepen(trimp.10k) en toen werd het wat beter.
Dus heb ik voorversterkertje er helemaal afgehaald en een klein MP3 spelertje er op.
In plaats van een 2N3055 had ik een RCA9228D gezet, ook dat heb ik even terug gedaan en de 2N3055 er weer op gezet.
Versterkertje geaard en aan gezet en het speelde prima.
Toen weer terug de RCA9228D er op gezet maar dat maakte zoveel uit dat de 2N3055 werd heet en de RCA9228D een beetje louw.
(moet ik er natuurlijk bij vertellen dat er twee lampjes aan hangen als ballast!)
Het enige waarvan ik nu kan zeggen wat was er fout is waarschijnlijk de instelling geweest van de 10K trimpotmeter!
En misschien ging er ook iets fout met het voorversterkertje?
Oow en de Aarde heb ik er gewoon ook weer van afgehaald!
Dus wat er nu precies fout was??? Ik weet het niet!

En wat ik ook nog niet verteld heb is dat ik heb op pootje 4 een elco1000uF er op gezet om met een luidsprekertje te controleren,
Dit deed ik van af het begin gelijk anders had ik ook niet kunnen luisteren/monitoren.

Oke en wat nu?!
Ik wou dit spulletje als modulator voor een AM zendertje gebruiken maar moet nog maar weer zien of dit er wel geschikt voor is.
Het schema hier boven gebruik ik al in een andere vorm en dat is deze:
http://4.bp.blogspot.com/_NdlG3H182xo/Sje-YZsJoDI/AAAAAAAAABs/TUjBC5wI…
werkt aardig maar komt net ff wat te kort en wou dus wat anders proberen(bovenste schema dus!)
nu had ik gedacht om te proberen terugwerking van HF te voorkommen zie ik bij het 741 schema 330R waarschijnlijk KOOL weerstand,
zelf heb ik daar nog een smoorspoel en ontkopeling bij gezet in een poging HF kwijt te raken wat bij de FAT ook gedaan word:
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/b2768abf-0407-4ae0-8e2c-…

MAAR ik vroeg mij nog wat anders af?
Bij de FAT is het R5 – 22K bij de 741(series modulator) is het R2 – 150K
Gestel dat ik de Darlington uit de741(series modulator) nog groter maakt?
Het princiepe van de 741(series modulator) Q2TIP41 - Q12N3055 maar dan met de TDA
In mijn geval de TDA daar achter…. Ik zeg maar wat de TIP41 met daarna de RCA9228D

En dan wil ik nog verder!
Misschien raak ik daar nog meer de kans op HF inslag mee kwijt?
Gestel dat ik de weerstand R5 – 22K dan bij de TIP41 aan de Emitter en dus tussen de basis van de RCA9228D zet?

En nog een klein vraagje/ nu heb ik(naderhand!) nog TDA2050 gevonden,
Is het beter die voor dit doel te gebruiken?

Ik hoop dat ik te volgen ben want maak er weer een grote wirwar van!
Tot zo ver maar heel eventjes!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik wil toch graag wat weten?
En dat is gestel ik zou dat laatste stuk van de TDA doen zoals in het schema hier (het stukje met de darlington)
Mijn vraag kan dit?
Die R2 is een soort van feedback maar om nu zeker geen problemen te krijgen met bijvoorbeeld HF inslag/terugslag.
Kan iemand iets vertellen?

VrGr Rob.
hoop dat het schema te zien is?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo,

Beste mensen het werkt niet naar mijn zin dus haal hem weer uit elkaar en ga kijken voor wat anders!
We zien wel wat het word.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?