GPS week roll-over

pa3gws

Golden Member

Een beetje aardrijks kunde kan ook zeker geen kwaad.
Ik heb een collega gehad die reed op de dom-dom maar die na een ritje Leeuwarden de route niet had gewist.
De volgende dag naar Maastricht moest en hij er ongeveer bij Apeldoorn achter kwam dat er iets niet goed ging. >:-)
Ik rijd meestal op de Corry-Corry kan goed kaartlezen is aangenaam gezelschap en praat beter als de dom-dom. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

Die millenniumbug destijds: bij ons bedrijf waren ze compleet van 't padje af. Op die ouwejaarsavond met een man of 30 in het hoofdkantoor, een aantal schakelstations waren bemand, evenals het wateropjaagstation Pauwmolen.
Ze hadden er ook geen vertrouwen in of de bedrijfstelefooncentrale wel goed zou werken, er waren uit voorzorg bij een legerdump wat veldtelefoons met handgenerator aangeschaft. Het heeft nog wat uren gekost die dingen weer tot leven te brengen...

Op die ouwejaarsavond met een man of 30 in het hoofdkantoor, een aantal schakelstations waren bemand, evenals het wateropjaagstation Pauwmolen.

Een aantal collega's van me waren destijds ook het haasje. Nou ja, zo erg vonden ze het niet want het werd heel goed betaald om er te zitten. En dat was gewoon op kantoor om in de gaten te houden of de computersystemen niet spontaan, eh, ja, wat eigenlijk? Want alles was echt goed getest.

Heb in m'n omgeving nog van niemand klachten gehoord over uitvallende GPS'en, blijkbaar zijn de firmware updates afdoende gebleken.

Compleet OT, maar die Pauwmolen is dat die nabij Delfgauw? Da's hier op de hoek, zo'n beetje. Nu een bouwterrein voor studentenhuisvesting.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als we dan toch off-topic mogen gaan: bij de zgn. Y2K-gekte waren sommigen, bv. bij IBM, nog het meest bezorgd dat sommigen uit overvoorzichtigheid dingen gingen uitschakelen die al jaren en jaren stonden te draaien, en die misschien al wel jaren en jaren niet meer konden opnieuw opstarten. Ter verduidelijking: begrippen als "periodiek verplicht patchen, gevolgd door reboot" moesten toen nog uitgevonden worden, systeembeheerders gingen er juist prat op dat hun servers reeds zoveel jaar continu stonden te draaien. Behalve bij Windows-servers, uiteraard.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Ik vind kaartlezen gewoon leuk. Daarom heb ik nog steeds dat antieke VDO-Dayton ding. Kan ik zelf m'n route corrigeren als ik dat wil. Lekker groot scherm en hij geeft zelfs de hoogte weer. Doet vrouw's DomDom niet...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Net mijn TomTom eens uit de auto gehaald, (jaar niet gebruikt), en krijg netjes een GPS lock.

(OS Versie 9.510)

Wel even schrikken als je m vergeet en je hoort ineens "Keer om" uit de hoek van de kamer :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

heb eens gehoord van een stucadoor, die de om 5 uur smorgens na pakjes avond z'n kofie in de thermoskan stond te gieten. begon ineens die furbie (pratende pop) tegen hem te praten......ik schrik me de tering,..de kofie zat tegen het plafond :).

eigenwijs = ook wijs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@trix: dat klinkt interessant, maar hoe is het in het Nederlands? Enne, heeft het nog iets met electronica te zien?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 8 april 2019 19:28:00 schreef mvdk:
Die millenniumbug destijds: bij ons bedrijf waren ze compleet van 't padje af. Op die ouwejaarsavond met een man of 30 in het hoofdkantoor, een aantal schakelstations waren bemand, evenals het wateropjaagstation Pauwmolen.
Ze hadden er ook geen vertrouwen in of de bedrijfstelefooncentrale wel goed zou werken, er waren uit voorzorg bij een legerdump wat veldtelefoons met handgenerator aangeschaft. Het heeft nog wat uren gekost die dingen weer tot leven te brengen...

dat was een hype indertijd, allerlei ellende zou er gaan gebeuren. t voornaamste wat ik me kan herinneren waren problemen in een land ver weg waar de gevangenis deuren van t padje waren. mn toenmalige werkgever had ook generatoren geregeld, moesten met een stekker/stekker snoer aangesloten worden, hoofdschakelaar gewoon uit in de verdeelkast :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 8 april 2019 21:10:38 schreef Tidak Ada:
Ik vind kaartlezen gewoon leuk. Daarom heb ik nog steeds dat antieke VDO-Dayton ding. Kan ik zelf m'n route corrigeren als ik dat wil. Lekker groot scherm en hij geeft zelfs de hoogte weer. Doet vrouw's DomDom niet...

Te overwegen is de Tomtom app op een telefoon te zetten. Dat werkt subliem inclusief de file omleidingen.

Een Groot Tomtom fan...

Op 17 april 2019 19:32:53 schreef testman:
..dat was een hype indertijd, allerlei ellende zou er gaan gebeuren.

Achteraf heb je makkelijk praten. Maar vooraf wist niemand waar het evt mis zou gaan. Daarom neem je maatregelen. Heel nuttig.

@Raaf, geef mij ook maar TT, los kastje in mijn geval. M'n Garmin maakt er een potje van de laatste tijd. Heel late kaartupdates. N18 staat er pas na bijna een jaar op. En dan rij je alsnog 50m naast de weg over een groot stuk. Prutsers die Amerikanen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Gebruik naast mijn VDO Dayton Co-Pilot op m'n iPhone.
Werkt prima en is na een keer € 35 betalen voor altijd up-to-date.
Wereldwijde kaarten en behoeft geen mobiel netwerk als je de kaart hebt gedownload, maar mijn grote VDO scherm blijft favoriet ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Ik ben er op mijn werk grof mee bezig geweest, moet 5 ais apparaten laten updaten en 2 vervangen
Ook nog 2 gps apparaten

Was behoorlijke operatie stiekem nog...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 8 april 2019 12:40:42 schreef fatbeard:
Maar echt: weeknummers tellen in 10 bitjes, dat geeft toch wel aan hoe antiek het GPS systeem is... (of hoe kort ze dachten dat het zou werken)

Of dat ze correct hadden nagedacht: Er gaat niet zo veel mis als dat ding overloopt. Als iedere ontvanger minstens 1x per 512 weken aangezet wordt kan je ergens in flash opslaan: "het is nu 1990 geweest", "het is nu 1998 geweest", "het moet nu 2006 zijn", "het moet nu 2012 zijn", en als ie dan NU aangezet wordt, dan weet je dat het 2019 moet zijn en niet weer 1999.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu kunnen we allemaal makkelijk praten, maar toen die programmeur met het gps idee aan de slag ging, zaten zijn gedachten niet bij: hoe zou het systeem na 20-50 of 100jaar nog werken?

Als ik nu een stuk software schrijf, verwacht ik niet dat deze na het jaar 2100 nog gebruikt zal worden.

Voor die millenium bug, 99% van de gebruikers had er geen last van of moest niey ingrijpen. Who cares dat u bios naar 1900 springt ipv 2000. In het ergste geval staat je email bij je correspondent helemaal onderaan als je op datum sorteert.
Maar die paar firmas waar het wel fout kan... electriciteitscentrales, grote automatische fabrieken, drukkerijen van kranten... Dingen die tijd afhankelijk werken en dag in dag uit draaien.

Ik heb in die periode een stokoude 386 met win95 aan de praat gebracht en laten lopen op oudejaaarsdag. Is gewoon naar 2000 gegaan.
Voor die gps: de helft van de programmeurs die met gps data werkt. Hebben er nooit rekening mee gehouden dat er zo een roll over was (idem ik). Maar ik verwacht ook niet dat mijn apparaatjes nog draaien binnen 19jaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Een kaart heeft ook nadelen..Mn vrouw zat eens kaart te lezen, toen zei ze, hier rechtsaf , de blauwe weg op..
Dat was dus de Maas.. |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 18 april 2019 09:46:35 schreef fcapri:
Nu kunnen we allemaal makkelijk praten, maar toen die programmeur met het gps idee aan de slag ging, zaten zijn gedachten niet bij: hoe zou het systeem na 20-50 of 100jaar nog werken?

Het GPS systeem en de europese/russische/chinese/japanse versies zijn wel degelijk gebouwd met dat soort levensduren in gedachten.

Op 18 april 2019 08:27:40 schreef rew:
[...]Of dat ze correct hadden nagedacht: Er gaat niet zo veel mis als dat ding overloopt. Als iedere ontvanger minstens 1x per 512 weken aangezet wordt kan je ergens in flash opslaan: "het is nu 1990 geweest", "het is nu 1998 geweest", "het moet nu 2006 zijn", "het moet nu 2012 zijn", en als ie dan NU aangezet wordt, dan weet je dat het 2019 moet zijn en niet weer 1999.

Je moet je ook realiseren dat de navigatiesatellieten niet alleen tijd/frekwentie bakens zijn, maar ook hun eigen baangegevens/tijd in een datastroompje uitzenden. (met alle noodzakelijke relativistische correcties).

Dat datastroompje heeft een bitrate van maar liefst.... 50 bits per seconde.

Met zo'n laag databudget en zo veel data te versturen, is het zaak om het aantal bits optimaal te gebruiken. Een bitje wat pas na 19,5 jaar significant wordt moet het dan al snel laten afweten in het kiezen van compromissen.

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 18 april 2019 09:58:18 (17%)

Op 18 april 2019 09:54:33 schreef joopv:
Met zo'n laag databudget en zo veel data te versturen, is het zaak om het aantal bits optimaal te gebruiken.

Precies! En daar komt dus nog bij dat de "minimale coldstart tijd" gewoon de cyclus tijd is. Dus als je device uitgestaan (*) heeft moet ie de hele cyclus afwachten voordat ie kan beginnen met een fix tui te rekenen.

(*) zonder RTC is "uit" genoeg om een hele coldstart te vereisen. Met RTC moet je na een bepaalde tijd je oude data wegmikken. (in stapjes, halfuur, 4 uur dacht ik). Tegenwoordig kan je de data van het internet plukken, zodat je, mits je internet hebt, niet die hele cyclus hoeft af te wachten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Zit het addertje niet voornamelijk in firm- en hardware verborgen?
De software kan moglijk met en update aangepast worden en dat zou ook nog es (maar dan moeilijker) kunnen voor de firmware. Moeten die updates wel op tijd worden uitgerold....

Zit het ingebakken in de hardware, dan is het natuurlijk einde oefening.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het addertje zit hem in het vastgelegde dataformaat, in de specificatie. Ik vraag me wel af of dat ook het geval is voor de andere GNSS-diensten, zoals Glonass, dan wel enkel voor GPS.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 17 april 2019 22:16:27 schreef flipflop:
[...] M'n Garmin maakt er een potje van de laatste tijd. Heel late kaartupdates. N18 staat er pas na bijna een jaar op. En dan rij je alsnog 50m naast de weg over een groot stuk. Prutsers die Amerikanen.

Daarom gebruik ik bij mijn 2 Garmin Nuvi's ( met micro-SD sleuf!) gratis routable OSM kaarten. Altijd up to date en je rijdt netjes precies op de N18, van de Grolsch tot achter Eibergen (daar ga ik er altijd af....)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 8 april 2019 19:28:00 schreef mvdk:
Die millenniumbug destijds: bij ons bedrijf waren ze compleet van 't padje af. Op die ouwejaarsavond met een man of 30 in het hoofdkantoor, een aantal schakelstations waren bemand, evenals het wateropjaagstation Pauwmolen.
Ze hadden er ook geen vertrouwen in of de bedrijfstelefooncentrale wel goed zou werken, er waren uit voorzorg bij een legerdump wat veldtelefoons met handgenerator aangeschaft. Het heeft nog wat uren gekost die dingen weer tot leven te brengen...

Een heel klein programmaatje van internet, ik meen dat het y2K heette en die pc's waren weer helemaal bij de tijd. Het bleven natuurlijk wel de verouderde pc's, maar anno 2019 zijn er nog steeds zelfs XT computers in bedrijf. Een kennis van mij heeft zijn hele miniatuur spoorbaan draaien op een commodore 64......

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 april 2019 16:55:28 schreef RAAF12:
[...]

Dat is juist het voordeel van zo'n ding. Geen huiswerk, je typed Gibraltar in (whatever) kiest wel of geen tolweg en je hoeft alleen de instructies te volgen.

Blindelings volgen is niet altijd de beste keuze. In onze straat zijn al een aantal vrachtwagens in de gracht terecht gekomen. Straat nauwelijks een vrachtwagen breed met 3 hoeken van 90 graden. Waarvan 1 met een elektriciteitspaal aan de binnenzijde. Daar kom ik zelfs met mijn auto en aanhangwagen niet rond.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Er zijn ook navigatiepaketten voor campers en vrachtwagens. Daar kan je de afmetingen van het vervoermiddel in opgeven en dan wordt je om de smalle middeleeuwse stads rijbanen geleid. Ik kan me een brug in Italië herinneren waar ik met 2 ingeklapte spiegels moest rijden :-)
Zelf blijven nadenken blijft altijd geboden, nav blijft een hulpmiddel.
/ot
Overigens is Gibraltar niet zo geweldig om te rijden de benzine is er wel veel goedkoper dan in Spanje. Het uitzicht op het RIF gebergte naar het zuiden was weer wel boeiend en de rock zelf, natuurlijk....

buckfast_beekeeper

Golden Member

Die systemen hebben weer andere nadelen. Ken een buschauffeur van een touringcar. Die gebruikte de ingebouwde GPS nooit omdat die hem buiten de centra hield waar hij wel zijn passagiers aan het hotel moest afzetten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.