Aarding badkamervloer op houten vloer (lewisplaat/aardmat)

Nu heb ik enige opleiding in de elektrotechniek maar wat betreft de regelgeving op het gebied wat betreft aarding van badkamervloeren daar wordt ik tureluurs van en ik hoor alleen maar tegenstrijdige dingen over

Het geval is dat er een badkamer komt op een verdieping met een houten vloer. Hier worden lewisplaten opgeschroeft,vervolgens komt er een aardmatje in de betonnen laag waarna er ook een badkamerverwarmingsmat onder de tegels wordt verlijmt.
Zowel de lewisplaat als de aardmat worden verbonden met CAP.
Er komen ook 4 stopcontacten in de ruimte. de leidingen hiervoor lopen niet onder de vloer door.

Is dit allemaal verplicht aangezien het allemaal op de houten vloer komt?

Mijns inziens wel in het belang van potentiaalvereffening en aangezien er geleidende delen in de vloer zitten zoals de elektrisch verwarmde vloer.

Graag jullie mening en commentaar.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De lewisplaat hoeft niet met de potentiaalvereffening verbonden te worden.
Het aardmatje wel!
Met de ondervloer (Hout/Beton/Zand ed) heeft het niets te maken, dus ook bij een houten vloer.

Ik dacht zelfs dat je aardmatje BOVEN de Elektrische vloerverwarming moet, weet het niet zeker.

De kern van (aanvullende)potentiaalvereffening is dat alle elektrisch min of meer geleidende delen goed elektrisch aan elkaar gemaakt moeten worden zodat alles een gelijk potentiaal heeft.
Als de kraan onder spanning komt te staan dan wil je dat ook je vloer onder spanning komt te staan zodat er geen potentiaalverschil is.
De (aanvullende)potentiaalvereffening heeft alleen zin als je alles vereffend. Water (Koud en Warm*), CV (Aanvoer en retour*) Bad/douchebak Vloer etc.
* als de WW en KW leiding door bv de kraan DEUGDELIJK elektrisch met elkaar zijn doorverbonden dan mag je een van de beide vereffenen, dan hoef je dit niet op beide te doen. Metalen delen zonder verbinding met buitenaf hoef je niet te vereffenen, denk aan een (metalen) doucheputje dat op een kunststof afvoerbuis zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Wcd 's in de badkamer mogen niet in zone 0 en zone 1,als ik het goed heb.Of dat je ze uit het bad kan aanraken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

alles achter 30ma aardlek zetten, en de aarde van de vloerverwarming ook aansluiten, anders ga je die voelen met een natte vloer..

wcd's ook op het CAP aansluiten uiteraard.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op het moment dat je op een houten geisoleerde vloer een metalen Lewisplaat legt wordt de vloer ineens wel geleidend en aarden wij deze daarom standaard af in een badkamer. Hier overheen wordt de aardmat gelegd welke vanzelfsprekend ook direct geaard wordt. Hier op en/of onder kan nog leidingwerk in buis komen waarna het geheel wordt volgestort met de dekvloer.
Op de dekvloer kan de elektrische vloerverwarmingsmat ingelijmd in de tegellijm. De vloerverwarmingsmat heeft een eigen aarde aansluiting welke op de aardedraad van de betreffende 230VAC voeding wordt aangesloten.

In zone 1 direct rondom het bad of de douche mogen nooit wandcontactdozen komen.
In zone 2 ca. 60cm van het bad of de douche mogen wel wandcontactzoen komen, mits deze vanzelfsprekend geaard zijn. Wij plaatsen hier bij voorkeur wandcontactdozen met een klapdeksel tegen waterspatten.
In zone 3 op ca. 2 meter hoogte en nooit direct boven bad of douche mogen geaarde wandcontactdozen worden geplaast voor bijvoorbeeld een wasmachine of verwarmingstoestel.

Dat alle wandcontactdozen achter een aardlekschakelaar moeten zitten is in de nieuwe norm niet alleen voor de badkamer maar voor de hele woning.

dat is al niet meer intussen, aparte groepen behoeven niet achter aardlek te zitten. algemene groepen wel altijd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 april 2019 17:43:31 schreef testman:
dat is al niet meer intussen, aparte groepen behoeven niet achter aardlek te zitten. algemene groepen wel altijd..

Zo ver wilde ik niet gaan in dit topic van een minder onderlegd persoon. Maar je hebt gelijk, wandcontactdozen welke niet regelmatig door een leek worden bediend, zoals vaste aansluitingen voor oven, kookplaat, boiler, etc. mogen buiten de aardlekschakelaar.

Bedankt voor de info!

Nu heb ik weleens de discussie met de badkamerinstallateur wiens verantwoordelijkheid het is om voor de aardmat te zorgen en de aansluiting op de verschillende geleidende delen.

De elktricien of de badkamerinstallateur?

Andere vraag:

Als er 3 verschillende aardmatten worden gelegd van 2x1m, mogen deze onderling verbonden worden of moeten ze allemaal naar het cap?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nu heb ik weleens de discussie met de badkamerinstallateur wiens verantwoordelijkheid het is om voor de aardmat te zorgen en de aansluiting op de verschillende geleidende delen.
De elektricien of de badkamerinstallateur?

Natuurlijk de elektrieker. Deze behoort verstand van E installaties te hebben, dat hoef je van een bouwvakker niet te verwachten. Natuurlijk moet alles wel in overleg gemaakt worden, de beton stort de elektrieker niet op de vloer, maar toch moet hij er voor zorgen dat het aardmatje erin ligt, en aangesloten is. Stukje goed overleg.

Als er 3 verschillende aardmatten worden gelegd van 2x1m, mogen deze onderling verbonden worden of moeten ze allemaal naar het cap?

Denk niet dat hier voorschriften voor zijn. Dus zelf een beetje gezond verstand gebruiken. Als je de matten goed elktrisch met elkaar verbind en gezamenlijk naar het CAP aansluit lijkt me geen probleem

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)