pt100 aansluiten / vervangen

pcb_nl

Golden Member

Ik moet een aantal defecte temperatuursensors vervangen.
Op de oude staat alleen vermeld 4-20mA -30..70c
Er zijn 3 aansluitingen.
Ik heb nieuwe gekocht maar deze hebben naast de 3 ook nog een + en - aansluiting.
Hoe moet ik deze aansluiten?

Gewoon wat proberen of kan dat niet.

Een PT-100 heeft vaak drie draden (2 of 4 kan ook) dus dat spreekt voor zich. 4-20 mA is een standaard uitgangssignaal in de industrie. Dat is een gecombineerde voeding- en signaalaansluiting.
Op de + en - sluit je b.v. 24 V aan en je neemt een weerstand in serie op waarover je de spanning meet.

De 3onderste zijn voor de sensor en aansluiten zoals op de tekening en de witte draad aan de + en de zwarte draad aan de -.

edit: als de PT100 maar 2draden heeft dan moet je zelf een brugje tussen de linkse en middenklem steken.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 9 april 2019 09:58:17 (31%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2019 09:38:20 schreef pcb_nl:
Ik heb nieuwe gekocht maar deze hebben naast de 3 ook nog een + en - aansluiting. Hoe moet ik deze aansluiten?

Heb je geen datasheet bij je PT100 gekregen dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Waarvoor dient het? Geef eens wat meer uitleg.

De oude temperatuursensor is slechts met 3 draden aangesloten. Dus wordt de stroom geleverd via die draden.

Die nieuwe heeft een aparte aansluiting voor dc voeding en tevens de 3 draden van de sensor.
Je hebt dus 2x voeding voor de sensor. Als dat maar goed gaat. Moeilijk in te schatten met de info die je geeft, maar volgens mij is er kans op schade aan het systeem, of niet goed functioneren.

De oude schakeling bevat alvast heel wat meer dan enkel een PT100. Gezien er een 4007 gelijkrichtdiode inzit , is het zelfs niet ondenkbaar dat de sensor met wisselstroom gevoed wordt.

Voor zover je kunt zien op de nieuwe zit er niet meer in dan een PT100. De twee sensoren zijn volgens mij niet helemaal compatibel. Merk op dat je 3 draadjes op 3x2x1= zes manieren kunt aansluiten.

Heb je er al op gelet dat het temperatuurbereik van de oude -30/+70°C is, en de nieuwe 0/200°C is.
Tenzij je hetgeen gestuurd wordt door die sensors kunt afstellen, zal dit zeker niet meteen correct werken door eenvoudige vervanging.

Het apparaat op de rechtse foto is een transmitter en geen pt-100. De PT-100 wordt met drie draden aangesloten op de transmitter.

Beide zijn 4-20mA transmitters, echter de oude is passief aangesloten, die nieuwe kan dat waarschijnlijk niet en heeft ook 24volt voeding nodig.
Oh en de nieuwe is alleen een transmitter, moet dus nog een pt100 op aangesloten worden.
Gelukkig lijken er nog 2 draadjes ongebruikt te zijn op de foto.
Tevens heeft de nieuwe inderdaad een andere schaling, dus zal de software ook aangepast moeten worden om de gemeten waarden weer te laten kloppen.

Anoniem

Lijkt er idd op dat de nieuwe mogelijk enkel transmitter is, en dat er nog een externe PT100 moet aangesloten worden. Maar zonder bijsluiter moeilijk 100% te bevestigen.
In elk geval is dit ding voor meerdere redenen niet direct compatibel met het oude doosje. En met de summiere info die we hebben moeilijk op afstand op te lossen

Gezien de "technieker" er meerdere moet vervangen denk ik aan een grote koelruimte in een groentenmagazijn.

Blijft de vraag warom er meerdere moeten vervangen worden. Ze gaan toch niet allemaal tegelijk stuk?
Mogelijk zit het probleem helemaal niet in de sensoren.
Misschien iemand laten naar kijken met verstand van zaken voor je meer schade veroorzaakt dan je oplost?

Ik ga ervan uit dat hij toch wel enige kennis heeft, waarom zouden ze hem dan vragen om er enkele te vervangen.

Indien hij er helemaal geen benul van heeft dan is het sowieso een miskoop!

LDmicro user.
Anoniem

Hopelijk heb je gelijk. Maar het valt niet te ontkennen dat het probleem groter is dan zich liet aanzien en dat het niet enkel een kwestie is van correct aansluiten.

mel

Golden Member

Een actieve transmitter, moet aan de andere kant van de lijn een passive ontvanger zijn.Die zal nu wel op actief staan.

Edit: zo te zien is het een passieve transmitter , de + en - gaan naar de 4-20 mA toe, en de pt 100 , de eigenlijke opnemer. gaat naar de andere 3 klemmen.
Deze kan dus NIET op een PT100 kaart worden aangesloten! Je dient een 4-20 mA ingang(actief) te gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op de linker foto de rode, de PT100/1000 zit gesoldeerd aan de print. Het naar beneden hangende buisje.

Het is misschien de vraag of het uberhaupt een pt100 is en niet een TC-transmitter.

pcb_nl

Golden Member

Dank allemaal voor de reacties. Dit gaat nog wel wat extra studie vragen. Ik meende dat ik een paar vervangende sensors had gevonden. Gaat niet om grote bedragen.
Het is een groot pand, opslag en kantoren, en veel sensors. Ik werk er nog maar net. Een vorige medewerker heeft een goedkope zelfbouw geïnstalleerd. En nu zit ik er mee.
Ik zal eens kijken of ik de originele bouwer kan vinden / spreken.

Het is inderdaad 3 draads en 24volt gelijkstroom.

Ik zal morgen ook eens een paar deksels van het systeem lichten en wat foto's maken. Hier vast een lasdoos met inhoud. De kroonsteen wordt alleen gebruikt om de draden samen te 'binden'.

De rechtse is een zgn koptransmitter deze wordt normaal in een 4-20 mA loop gezet.
Weet je zeker dat het 3 draads is het lijkt erop dat de oude ook in een loop zit de middelste draad in de kroonsteen is volgens mij alleen het scherm van de kabel.
Bij je laatste foto is het wel raar al die draden bij elkaar dat kan normaal niet met 4-20 mA loops. Je hebt dus inderdaad nog wat uit te zoeken.

Er moet inderdaad nog een Pt100 op de onderste aansluitingen deze wordt gevoed vanuit de transmitter.
Het meetgebied wat nu 0-200 gr C kan je waarschijnlijk instellen met de potmetertjes , links de " nul" (4 mA) bij jou -30 gr en rechts de " span" 70 gr (20 mA) maar ik zie geen merk dus is het niet zeker of je de -30 kan instellen.

Gr.F_S

mel

Golden Member

Ik zou idd maar eens goed gaan zoeken naar een schema.. PT100 zal het niet zijn, op de laatste foto.
Thermokoppels ook niet.
Raadselachtig :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je hebt idd nog veel opzoekwerk en bekijk ook maar eens naar welke apparatuur die signalen gaan, misschien is het beter vanaf daar te beginnen.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Of het PT100 is of niet maakt eigenlijk niet uit. Je hebt zo te zien een transmitter nodig die een span heeft van -30 tot +70

Dus -30 tot +70 wordt 4 tot 20mA, de blauwe transmitter die je laat zien is dus niet geschikt.

Verder is de originele transmitter niet loop gevoed maar krijgt die een losse voeding aangeboden (actief of 4-wire), het blauwe ding is een loop gevoede transmitter (passief of 2-wire) en heeft geen losse voeding nodig maar 'steelt' de voeding uit de loop.

Dus je ingangskaarten zijn waarschijnlijk passief (leveren geen stroom, maar willen stroom ontvangen)

Een actieve temperatuur transmitter is niet heel gebruikelijk ... maar het kan.

Leesvoer: https://www.automation.com/pdf_articles/Acromag_Intro_TwoWire_Transmit…

Op 10 april 2019 10:08:16 schreef Sine:
Verder is de originele transmitter niet loop gevoed maar krijgt die een losse voeding aangeboden (actief of 4-wire), het blauwe ding is een loop gevoede transmitter (passief of 2-wire) en heeft geen losse voeding nodig maar 'steelt' de voeding uit de loop.

Volgens mij andersom toch?
Die rode(originele) transmitter is loop-gevoed(immers 2 draads aangesloten, shield telt niet) en de nieuwe blauwe heeft naast de signaaldraad ook een + en - aansluiting.

mel

Golden Member

Op 10 april 2019 10:34:53 schreef Jorn:
[...]

Volgens mij andersom toch?
Die rode(originele) transmitter is loop-gevoed(immers 2 draads aangesloten, shield telt niet) en de nieuwe blauwe heeft naast de signaaldraad ook een + en - aansluiting.

Die + en - aansluiting gaan naar de 4-20 mA loop :)
De 3 andere klemmen zijn voor de PT100 opnemer.(de eigenlijke weerstand)
En het is gangbaar om in een transmitter de shield niet aan te sluiten.
Alleen aan de Rack zijde.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 10 april 2019 11:07:00 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..