storing door ventilator motor

rob007

Yarr, Matey!

Klein vraagje voor een vriend?
Hij heeft een Kiwi SDR ontvanger maar heeft storing van afzuigventilator motor.
Nu weet ik nog niet of deze motor 2 contacten heeft of 3 maar gestel 2 zou dit:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=220V%20…
dan een oplossing kunnen zijn? En 4 Amper genoeg?
Of, moet ik/hij naar iets anders kijken?

VrGr Rob.
vond nu nog weer andere:
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=220V+AC+Power+Supply+Filter&L…

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 9 april 2019 16:15:47 (17%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lambiek

Special Member

Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n motor stoort, zijn de condensatoren nog goed? Of het moet een type zijn waar een toerentalregeling op zit, dan zou het kunnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bekend probleem!

Voordat je zelf aan de slag gaat, stuur het AT een storingsmelding. De moderne afzuiginstallaties met frequentieregelaar veroorzaken namelijk zeer vaak storing. De oudjes met condensator storen inderdaad niet, maar bij nieuwe installatie (en vervanging van de oude) zie je vaak dat er een motor met elektronische regeling terug komt.
Je kan het wellicht bij jezelf oplossen, maar wat als de buren er ook eentje krijgen? Dan zit je weer met storing.

Ik heb het ook gemeld. Een amateur bij mij in de stad ook. En dhr. Gerritsen liet mij weten, dat er nog meer meldingen over storende afzuigssytemen binnen waren gekomen.
Voor zover ik weet, heeft de afdeling markttoezicht inmiddels een paar modellen aangeschaft om metingen te doen, maar het blijft belangrijk om de storing te melden zodat het AT weet hoe groot het probleem is.

Hoe meer meldingen er zijn, hoe groter de kans dat er een terugroepactie komt voor die ondingen.

In mijn geval stoort de afzuiging heel heftig op 400-500khz, hard genoeg om op de middenfrequent van veel radio's te storen. Daarnaast om de +- 10khz een storingspaaltje op alle banden tot 8MHz.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik zie de andere kant van die afzuigers geregeld, men vervangt die dingen 1:1 met de oude motor die alleen een 1-0 schakelaar had, de kabel van vlot 15-25 meter tussen motor en FO is de oude kabel zonder HF afscherming. kortom een stoorzender van formaat..

pak je de handleiding erbij, blijkt dat die kabel tussen FO en motor helemaal niet zo lang mag zijn, veel te veel capaciteit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor jullie schrijven en reacties!
Ik heb dit nu doorgeschoven aan die vriend en hij moet maar eens kijken wat hij doet,
Als er iets ondernomen is of word dan schrijf ik dat weer terug naar hier!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lambiek

Special Member

Oké, het is dus met een FO ervoor. Dat maakt wel een verschil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob007

Yarr, Matey!

Sorry hoe bedoel je Lambiek? FO?
Bij mij altijd J&J taal graag?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
GJ_

Moderator

Sorry hoe bedoel je rob007? J&J?
>:-)
Een FO is een frequentieomvormer. Een snelheidregelaar dus.

Lambiek

Special Member

Een frequentie omvormer / frequentie regelaar.

GJ was me voor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo allemaal,

Hier de betreffende "vriend" van Rob. Nee, geen neef maar echt een verre kennis! :-)

Ik heb onlangs een Zehnder Comfofan S geplaatst omdat deze energiezuinig(er) is, stiller en omdat ik een draadloze afstandsbediening kon plaatsen in de badkamer. Dit scheelt een kabel trekken in een onlangs geplaatste badkamer.

De Comfofan is voorzien van een EC ventilator. De lengte van de bekabeling tussen perilex en schakelaar is maximaal 50 cm. De schakelaar zit dus direct naast de ventilator (de reden voor een RF afstandsbediening!) Ik heb het sterke vermoeden dat de aanvoer van spanning geen massa aansluiting heeft. Getuige de talloze kroonsteentjes en stekkerblokken in de onlangs aangekochte woning. Hier ga ik nog even naar kijken.

Indien iemand tips heeft over het ontstoren, hoor ik het graag. De ventilator is helaas noodzakelijk vanwege de stortdouche.

Ik ga me inlezen en laat jullie weten als er updates zijn!

Robert

Ik heb dus exact hetzelfde probleem. Zelfde ventilator.

AT contacteren. Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat je gratis van de fabrikant een ontstoorde krijgt :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Shiptronic

Overleden

Mocht er idd een filter inzitten, dan kan ik me voorstellen dat die niet lekker werkt zonder een aardaansluiting, daar zou ik idd. eerst naar kijken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 april 2019 00:17:58 schreef Ledlover:
Ik heb dus exact hetzelfde probleem. Zelfde ventilator.

AT contacteren. Hoe meer meldingen, hoe groter de kans dat je gratis van de fabrikant een ontstoorde krijgt :)

Melding is gemaakt bij AT. Ben benieuwd.