[NL] 32A aardlekautomaat met 2,5mm2 kabel

Ik ben in een nieuw huis gaan wonen en tref daar de volgende situatie aan: (dit alles gaat over 3 fase)

In de meterkast een 32a aardlekautomaat. Deze is aangesloten op een 40a (twee gezinnen in een gesplitst huis) hoofdschakelaar met 6mm2 draden. Vanuit de aardlekautomaat gaat het met een 2,5mm2 ymvk naar een garage (die op 10m afstand staat) Dit lijkt me aan de dunne kant?

Zelf gebruik ik alleen een compressor van 1400 watt, dus dat is geen probleem. Maar is het wel veilig? kan er op een bepaald moment toch 32A gaan lopen over de 2,5mm2 kabel?

vergeten

Golden Member

Zit er nergens een installatieautomaat in die kast?
En in de garage waarop eindigd die 10 meter kabel?

Bij 235 volt kan die 2,5mm2 kabel continue 3760 Watt "verdragen." (Kortstondig nog veel meer)

Ik heb (1 fase) hier 2x een 40A aardlek met achter iedere aardlek 4 groepen elk afgezekerd met 16A automaten.

Een aardlek is geen zekering!

Foto van jouw situatie zegt meer dan duizend woorden?

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 9 april 2019 19:03:04 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Is zeker aan de dunne kant, in Nederland is het gebruikelijk 2.5mm2 met maximaal 16a af te zekeren.
32a zowiezo niet toegestaan, misschien dat 20a nog mag maar daar ben ik niet zeker van.
Beste is die 32a aardlekautomaat te vervangen voor een 16a aardlekautomaat.

ik vermoed dat de bedoeling was dat de garage een onderverdeler kreeg, ofwel dat men tijdelijk in de garage heeft gewoond, of er lag van daaruit een kabel naar een tijdelijke caravan oid.

hoe dan ook, een wcd mag er niet direct op, tenzij er een 32A ceeform opzit, dan wel afgezien van de dunne kabel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In Belgie is dit zeker verboden. Een aardlekautomaat is geen zekering, dus deze moet apart afgezekerd worden op de maximaal toegelaten stroom. Dus een 32A aardlek mag niet achter een een 40A zekering. Daarnaast mag een 2.5mm² draad maar max afgezekerd worden met een 20A automaat.

GJ_

Moderator

Op 9 april 2019 18:54:11 schreef vergeten: Een aardlek is geen zekering!

Op 9 april 2019 19:06:57 schreef RP6conrad: Een aardlekautomaat is geen zekering,...

Hoezo niet???? TS heeft het over een aardlekautomaat. Natuurlijk is dat wel een zekering.

een aardlekautomaat B32 mag nog op een 10mtr 2,5mm2 volgens de draka kabulator

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 april 2019 19:30:15 schreef testman:
een aardlekautomaat B32 mag nog op een 10mtr 2,5mm2 volgens de draka kabulator

Maar dan alleen voor een vast aangesloten toestel, en niet om wcd's in de schuur mee te voeden.

GJ_

Moderator

Enne, het zal best mogen, maar ik zou er zeker niet voor kiezen.

Hier de groepen:

[img]http://www.timmermansfietsen.nl/uploads/Media/2019-04-09 20.10.23.jpg[/img]

Deze groepen zijn aangesloten op deze hoofdschakelaar:

[img]http://www.timmermansfietsen.nl/uploads/Media/2019-04-09 20.10.39.jpg[/img]

De Aardlekautomaat (bij mijn weten ook als zekering dienend) zit aangesloten op de 3 fasen rail, die direct van de hoofschakelaar afkomt.

mvdk

Golden Member

Ik vind die aardlek automaat vervangen een beetje een kostbare operatie.
Een 3fase 16A automaatje is denk ik goedkoper. Dan zet je die aardlekautomaat een treetje lager.

Die linkjes met de plaatjes hebben de onhebbelijke gewoonte om zomaar op een moment te verdwijnen. Ik heb ze maar even in mijn post gezet.

Edit: oh sorry, ze staan er nu. Ik haal ze weg...

Enne, laat die aardlekautomaat lekker daar, niet naar de garage verhuizen.

je kunt een B16 3P+N nemen en achter de aardlekautomaat zetten, dan heb je toch nog een aardlek op die groep. evt een B16 1P+N erbij, zodat je in huis beter kunt verdelen over 3 fasen..

gezien de kabel maar 10 meter is en niet door de grond loopt, mag de aardlek ook in de garage zitten, mocht je daar een onderverdeler gaan hangen in de toekomst.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Wacht even, dat is helemaal geen aardlekautomaat!!!! Dat is gewoon een aardlekschakelaar van max 40A en dus zeker geen zekering. En er zitten al keurig automaatjes achter.

@meander hier onder: ik ga eerst even een straf bakkie doen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 10 april 2019 08:23:46 (17%)

Het gaat toch om die schakelaar rechtsboven in de eerste foto? Dat is een b32 aardlekautomaat. De afgaande bedrading gaat zo te zien onder de kast uit.

Wat is de waarde van de hoofdzekering? Want met 3x25A slaat die 32A al helemaal nergens op.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

Eerlijk gezegd vind ik die hele kast een zooitje.
En idd als je voorzekeringen van 25 A hebt, (schroefpatronen, want automaten hebben een andere karakteristiek)dan heeft een zekeringsautomaat van 32 A geen nut.
De rechtse foto is volgens mij gewoon een ALS, geen beveiliging.
En als je een grote voorbeveiliging hebt, dan dient ALLES wel zo te zijn gemaakt, dat het tegen een grote kortsluitstroom bestand is.
2,5 mm kwadraat vind IK een beetje dun..

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 10 april 2019 08:33:44 (25%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

er zitten 2 woningen op die kast, het kan dus goed een 3x40A aansluiting zijn.

het is idd een verzameling, holec, hager en General Electric zo te zien.

de rechtse foto is van de hoofdschakelaar, blijf ervanaf als het niet perse hoeft, heb er al vaker vervangen die niet meer inkomen als ze eenmaal uit zijn gezet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer