Uitbreidingsmogelijkheden meterkast, 3x25A

Ik zou graag enkele groepen willen scheiden van elkaar, ze zitten erg door elkaar heen / geen logica.

Zo gaat er met de gang, meterkast en bedrade rookmelders ook 1 wcd in de huiskamer uit bij het uitschakelen van groep 2 en zit de schuur hier ook op waar ik dus wil gaan lassen.

Het is een installatie uit 2013 en er is ooit 1 groep bijgeplaatst voor de wasdroger met de mededeling dat alles nu vol zit.

Zijn er nog mogelijkheden om uit te breiden zonder gigantische kosten te maken?

Heb dus 8 groepen en 2 aardlekschakelaars, 1 hoofdschakelaar en daaronder nog 3x een fase(?) schakelaar.

Bijgevoegd een snel kiekje van de kast.

Dank alvast!

Je kan prima uitbreiden. Je hoofdschakelaar en aardleks zijn 3-fase. Per aardlek mag je max 4 groepen. Totaal kun je dus 12 groepen kwijt (Kookgroep telt als 1)

Zo te zien zit er ook nog ruimte in voor een paar extra automaten.

Enige punt is wel de aardleks. In 2013 mocht je enkelfasige eindgebruikers achter een 3-fase aardlek zetten. Tegenwoordig mag dat nog wel, maar wordt het afgeraden.

Voor het mooie zou je kunnen overwegen om 3 aardleks te plaatsen (1 per fase) en die 2 drie-fase aardleks eruit.

Edit:

Heb dus 8 groepen en 2 aardlekschakelaars, 1 hoofdschakelaar en daaronder nog 3x een fase(?) schakelaar.

Ik zie alleen 8 groepen, de hoofdschakelaar en 2 aardleks. Wat bedoel je met 3x een fase schakelaar?

Bedoel je soms de automaten voor de meter (je invoer, dus de hoofdzekeringen (automaten))

Inderdaad 3x een schakelaar nog voor de meter.

Even voor de goede orde, is er wel plek om naast de hoofdschakelaar op de foto 3 stuks aarlek automaten te plaatsen? Ik zie het zo even niet :)

En is het toegestaan en aan te raden (ook verzekeringstechnisch) om hier zelf wijzigingen in aan te brengen?

Secuur werken en goed opletten uiteraard vanzelfsprekend. En vooraf inlezen op het onderwerp want nooit naar gekeken.

denk dat ts de 2 kracht aardlekjes bedoelt. die mogen blijven zitten, gewoon een groep bijplaatsen en kabel naar de schuur trekken.

de groep bijplaatsen op de rechter aardlek, wrs zitten erop de linker aardlek al 5 groepen, op rechts maar 3.

dit is zo te zien een busboard kast, dus heb je een insteek automaat nodig.

https://www.123groepenkast.nl/5369124/abb-haf-installatie-automaat-1p-…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 april 2019 22:37:19 schreef sanscorp:
Inderdaad 3x een schakelaar nog voor de meter.

Even voor de goede orde, is er wel plek om naast de hoofdschakelaar op de foto 3 stuks aarlek automaten te plaatsen? Ik zie het zo even niet :)

En is het toegestaan en aan te raden (ook verzekeringstechnisch) om hier zelf wijzigingen in aan te brengen?

Secuur werken en goed opletten uiteraard vanzelfsprekend. En vooraf inlezen op het onderwerp want nooit naar gekeken.

Een dinrail is 12 modules breed.
Hoofdschakelaar en 2x aardlek 3-fase zijn allemaal 4 modules (= dus 12)

Enkelfase aardlek is 2 modules breed.

Hoofdschakelaar en 3 enkelfase aardleks past (dus) in 10 modules, houd je er 2 vrij.

Enige puntje kan je kookgroep zijn. Die moet dan op een enkele fase, mogelijk zit die nu over 2 fases verdeeld. In de praktijk kan dat wel, zeker met een inductieplaat, maar je moet dan niet ook je oven bv op dezelfde fase gaan zetten.

Als budget geen ding is, en je hebt toekomstplannen, dan zou je een grotere kast kunnen nemen, met zowel enkelfase aardleks als 3-fase (bv voor je kookplaat).
Als je in de toekomst ook dingen als PV/EV/warmtepomp enz overweegt kan dat misschien een optie zijn.

Je moet alleen ff kijken of je 'regulier' bekabeld bent in de kast of dat het een busboard kastje is.

Voor je schuur (en lassen) zou je eventueel een C16 alamat kunnen nemen. Dan klapt er alleen je schuur uit als er wat gebeurt, zonder de helft van je woning mee te nemen (afhankelijk van welke aardlek gaat)
Check wel ff of er een fatsoenlijke kabel ligt en deze niet voorzien is van dingen als bouwmarkt lasdoppen enz..

ik zou ook meteen een C16 automaat nemen, lasapparaten en dergelijk spul zijn notaire B16 triggers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok dus als ik het goed begrijp hoeft er niet perse een aardlek bij.

Optioneel: 2x kracht aardlek vervangen door 3x enkele fase aardlek.
Dat zouden dan deze zijn: https://www.123groepenkast.nl/5165503/abb-haf-aardlek-automaat-2-polig…
Op zich een dure grap als het niet noodzakelijk is, je bent zo minimaal 192 euro kwijt.
Noodzakelijk vind ik het als het A onveilig of B potentieel schadelijk voor apparatuur is.

Qua uitbreiding kan ik nu af met 1x een 16A C bijprikken bij de minst bezette aardlek, dat is dan dit type:
https://www.123groepenkast.nl/5165505/abb-haf-installatie-automaat-1p-…

Er loopt natuurlijk al een kabel naar de schuur, dat is dus een kwestie van op zijn eigen groep zetten.
Het zal een standaard 2,5mm2 grondkabel zijn, deze overbrugt wel een meter of 17 denk ik (EDIT: Dit zal geen probleem zijn, 2,5mm2 kan tot 400V 16A en 50 meter zie ik op internet).
Schuur en meterkast kunnen niet verder uit elkaar geplaatst zijn op het perceel :)
Even de kabel doortrekken of vervangen is dus ook niet zomaar gedaan en lijkt mij ook een kostbaar iets. Straatwerk moet er dan o.a. uit en ik wil niet weten wat een grondkabel van 20 meter kost.

Onlangs heb ik alle bouwmarkt klemmen nog vervangen door WAGO lasklemmen:
https://www.hornbach.nl/shop/WAGO-Lasklemmen-hersluitbaar-assortiments…

Op 9 april 2019 22:37:19 schreef sanscorp:
Inderdaad 3x een schakelaar nog voor de meter.

Die schakelaars voor de meter zitten in de huisaansluitkast. Dat zijn de hoofdautomaten. Vroeger waren dat smeltveiligheden waar je zelf niet bij kon.

Je mag zelf wijzigingen in je installatie aanbrengen als je voldoende kennis van zaken hebt. In Nederland geldt: ik installeer, dus ik ben installateur. Daar heb je geen speciale toestemming meer voor nodig.

Een beetje apart is dat wel haha.
Maar goed ik ben niet geheel oncomfortabel met elektra, maar wil wel weten wat ik doe en waarom ik het zo doe :)

Plus inlezen en googlen (B en C karakteristieken bijvoorbeeld) en dan kom je een heel eind lijkt mij.

Bij twijfel zal ik vragen stellen en niet zomaar uitvoeren.

Hier enkele foto's.
Niet van mijn meterkast, maar daar kwam ik zo snel even niet bij.
Echter exact hetzelfde opgebouwd en aantallen bezet.

Ik zie zelf echter geen uitbreidingsmogelijkheden, of mis ik iets?

Binnen de kast is er zo te zien geen ruimte meer. Maar kan je links of rechts geen uitbreidingskast plaatsen?

Ja dat zou kunnen maar dan moet er dus een nieuwe kabel vanaf de hoofdschakelaar getrokken worden naar de nieuwe kast, daar een extra aardlek en dan heb ik weer 4 groepen extra?

Is natuurlijk leuk en mooi dat de rails 12 stuks groepen toe laat maar de aardlekken zijn vol :)

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 21 april 2019 22:05:35 (22%)

Iedere aardlek mag vier groepen op. Je hebt twee aardlekken en 8 groepen: die zitten vol.

Een uitbreiding zal dus beginnen met een exra aardlek en dan nog wat groepen.

Omdat de huidige kast ook fysiek vol zit zal je inderdaad naar een bij-kast moeten.

Een "tweede kast" kan je voeden vanaf de hoofdschakelaar. Of aftakken vanaf de huidige aardlekken en zo. Of dat laatste mag weet ik niet. Als ik het moest doen zou ik dat even proberen uit te zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je kunt ook nog aftakken van dat klemmenstrookje onderin de kast..

een 230V aardlekje erin als de abb fh202a of alsnog een alamatje toepassen C16 dan past het nog in de bestaande kast, uitbedraden naar de klemmenstrook, niet via de busbar rail..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Snap hem, dat zou een optie zijn idd.

Kan je automaten (groepen) zonder problemen verplaatsen zolang de bedrading en markeringen maar kloppen/onveranderd blijven?

Ik heb 1 automaat uiterst links zitten, niet aansluitend op de rest.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Niet slim om een fotote plaatsen van een situatie die NIET de jouwe is, haal die fotos maar weg en plaats echte fotos van jouw installatoe. Anders krijg je van allerlei opmerkingen (heb je nu al) die nergens op slaan.

Je hebt nog wel wat extra ruimte in je kast. Wil je extra groepen dan zou ik voor aardlekautomaten gaan. Dan blijft de rest van de installatie zoals het nu is, en hoef je daar zo. in mogelijk aan te wijzigen.
Aardlekautomaat is een combinatie van automaat een aardlekschakelaar.
De extra aardlekautomaten tak je af net boven de hoofdschakelaar.
Als je aardlekautomaten van je huidige merk (ABB) wilt gebruiken dan past er zo te zien nog maar 1 extra in je bestaande kast, wil je meer dan moet er een kastje naast. Geen erg moeilijke ingreep.
Wil je overgaan naar een ander merk? Er zijn ook aardelkautomaten die de halve breedte hebben van die van ABB, dan passen er zo tezien nog 3 in je kast.
Een C karakterestiek zou ik alleen maar voor je schuur nemen

Plaats een goede foto van de voorkant, zonder al die snoeren, en ook een foto van de binnenkant, dus met de deksel eraf.
Misschien hebben we dan nog extra tips voor je, zo blijft het teveel gokken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De situatie is op 1 groep die een positie overslaat exact gelijk. Zelfde bouwjaar, zelfde leverancier, zelfde installateur.

Was er toevallig en even benieuwd hoe het zat. Ik kan slecht bij die van mij en vandaar zo even een kiekje gemaakt.

Maar zal vanmiddag eens kijken.

Ben ook van plan om 1 C te plaatsen voor de schuur, niet meer.

Het mooiste is als ik idd af kan met dezelfde kast. Die aardlek/automaat in 1 ben ik nog niet tegen gekomen

https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

@toet, ts heeft in zijn kast ook nog 2 modulen rechts ruimte boven, daar kan dus ook een alamat in.

https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/b/abb_aardlekautomaat_1p_n.jpg

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 22 april 2019 08:40:26 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank! Ik ga deze bestellen en dan vanaf beneden bedraden. Wel dikkere draden dan ik zelf had verwacht, ging uit van standaard 2,5mm2 solide kern maar dit is 4mm2 soepel draad tussen de automaat, aardlek en naar beneden (teller)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je 1 zo’n aardlekautomaat bij plaats dan mag je de bedrading voor de aardlekautomaat ook met 2,5 qmm maken.
Maar dan maar 1 automaatje op die draad!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Alleen de schuur komt er op, maar goed die wordt dus wel maximaal belast.

Ga gewoon voor een uniform geheel en hou alles in gelijke dikte :)

Op 22 april 2019 09:07:57 schreef sanscorp:
Alleen de schuur komt er op, maar goed die wordt dus wel maximaal belast.

Ga gewoon voor een uniform geheel en hou alles in gelijke dikte :)

zo doe je dat idd 4mm2 of 6mm2 nemen, geen 2,5mm2 VD als kastdraad gebruiken, dat is beunwerk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Automaat is binnen.

1 laatste vraag: Ik ga 6mm2 draad halen moet dat een solide of flexibele zijn?

Dus 1 enkele kern of een bundel?
Of maakt dat niet uit?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat moet je doen op de manier zoals je zelf het makkelijkst vind. Over het algemeen werkt het met massief beter, dan hoef je geen adereindhulsjes te gebruiken en met wat vakmanschap kun je strak werk maken.
Maar de keuze is aan de monteur.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

nadeel is dat je stug weer niet met 2 draden onder 1 klem mag zetten, bij soepel zet je er een dubbele huls op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer