Panasonic DR49 digitale counter wijkt af

hallo beukenootje,

Ik heb zelf een DR49, maar geen last van een verkeerde freq. uitlezing.
Als je de service manual wilt hebben kan ik je die wel sturen naar je e-mail adres.
Het bestand is te groot om het hier te plaatsen.

M.vr.grt. van Martin

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

Goed gevonden Hubie!

https://radiojayallen.files.wordpress.com/2011/04/picture-002-large1.jpg

https://radiojayallen.com/panasonic-rf-4900-restoration/

Ik vraag me alleen af of dat alleen betrekking heeft tot de SW banden...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 10 april 2019 00:37:56 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hubie

Special Member

Ik denk het wel,bij het calibratieknopje staat alleen SW2-SW-8,geen FM.
Deze RX heeft ook na urenlang aanstaan nog last van frequency drift volgens de beschrijving.Mss dat er in het FM gedeelte iets blijvend (C-tje)verlopen is.
Maar dat is een gok.
Deze RX moet toch minimaal 35 jaar oud zijn,het ontwerp is van 1979-1980.

Due to it's conventional design as a double conversion receiver with a quite low first I.F. and a frequency counter, the receiver shows a certain frequency drift even after warm up, CW or radioteletype decoding with an automatic decoder and even reception of SSB signals need slight retuning of the set from time to time, automated recordings won't work properly.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In de bijlage heb ik het schema van de counter gezet alleen is dit van de DR48

Dat is lastig vergelijken, want jij ziet de fout op middengolf en op FM. En op die banden heeft de DR48 (waarvan je het schema van de counter geeft) nu juist geen digitale uitlezing.
(Wel op SW2..8, en daar kun je een eventueel verschil inderdaad wegdraaien zoals hierboven al gezegd.)

-- (zoekt verder) --

Oh kijk, een blokschema van de DR-49 is ook te vinden. Dat scheelt zo te zien niet zo veel.
Voor middengolf en FM wordt de betreffende oscillator zonder verder mengen geteld.
Ik denk dat die 2 en 20 kHz toeval zijn.

In jouw geval zou ik daarom gewoon voor AM de tweede middenfrequent opnieuw afregelen (zie AM-IF alignment in het boek van de DR-48). Alleen de '2nd IF' is nodig.
In plaats van een 455 kHz signaal kun je nu afstemmen op een bekende frequentie, zodanig dat de counter juist aanwijst, en dan de afregeling doen.
Eventueel kun je daarna nog de BFO alignment doen, maar waarschijnlijk is het bereik van de 'BFO pitch control'-knop groot genoeg en is het niet nodig.

Voor FM kun je de middenfrequent en de discriminator op dezelfde manier aanpakken (bekende frequentie afstemmen, counter laten kloppen, dan afregelen).

Door de gecorrigeerde AM-afregeling schuift alles op SW2..8 ook weer iets terug, maar dat kun je met de 'SW2-8 calibrator'-knop gemakkelijk opvangen.

NB - Gebruik goed passend kunststof trimgereedschap! Een kerntje knapt anders zomaar, en kan dan niet meer draaien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat is alleen voor de korte golf banden SW2 to sw8

Beste mensen, heb inmiddels het servicemanual
Deze is van de RF4900 LBS, ik heb me laten vertellen dat dat hetzelfde is als van de DR49 alleen dan is de DR49 de Europese uitvoering
Het klopt inderdaad dat de DR48 op FM geen digitale uitlezing heeft
Bij deze het goeie schema van de Freq. counter

Op 10 april 2019 11:50:39 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat is lastig vergelijken, want jij ziet de fout op middengolf en op FM. En op die banden heeft de DR48 (waarvan je het schema van de counter geeft) nu juist geen digitale uitlezing.
(Wel op SW2..8, en daar kun je een eventueel verschil inderdaad wegdraaien zoals hierboven al gezegd.)

-- (zoekt verder) --

Oh kijk, een blokschema van de DR-49 is ook te vinden. Dat scheelt zo te zien niet zo veel.
Voor middengolf en FM wordt de betreffende oscillator zonder verder mengen geteld.
Ik denk dat die 2 en 20 kHz toeval zijn.

In jouw geval zou ik daarom gewoon voor AM de tweede middenfrequent opnieuw afregelen (zie AM-IF alignment in het boek van de DR-48). Alleen de '2nd IF' is nodig.
In plaats van een 455 kHz signaal kun je nu afstemmen op een bekende frequentie, zodanig dat de counter juist aanwijst, en dan de afregeling doen.
Eventueel kun je daarna nog de BFO alignment doen, maar waarschijnlijk is het bereik van de 'BFO pitch control'-knop groot genoeg en is het niet nodig.

Voor FM kun je de middenfrequent en de discriminator op dezelfde manier aanpakken (bekende frequentie afstemmen, counter laten kloppen, dan afregelen).

Door de gecorrigeerde AM-afregeling schuift alles op SW2..8 ook weer iets terug, maar dat kun je met de 'SW2-8 calibrator'-knop gemakkelijk opvangen.

NB - Gebruik goed passend kunststof trimgereedschap! Een kerntje knapt anders zomaar, en kan dan niet meer draaien.
[bijlage]

Zal er eens mee aan de slag, ben ook al een beetje aan het draaien geweest maar waar ik ook aan draai de counter loopt gewoon mee.
en passend gereedschap weet ik alles van daar kom je na verloop vanm tijd vanzelf achter, en als er was in de busjes zit even warm maken met de feun, doe ik tenminste altijd.

Op 10 april 2019 01:27:21 schreef Hubie:
Ik denk het wel,bij het calibratieknopje staat alleen SW2-SW-8,geen FM.
Deze RX heeft ook na urenlang aanstaan nog last van frequency drift volgens de beschrijving.Mss dat er in het FM gedeelte iets blijvend (C-tje)verlopen is.
Maar dat is een gok.
Deze RX moet toch minimaal 35 jaar oud zijn,het ontwerp is van 1979-1980.

Due to it's conventional design as a double conversion receiver with a quite low first I.F. and a frequency counter, the receiver shows a certain frequency drift even after warm up, CW or radioteletype decoding with an automatic decoder and even reception of SSB signals need slight retuning of the set from time to time, automated recordings won't work properly.

Dat verhaal was me bekend, maar ook dan loopt de counter rustig mee, en inderdaad het is al een oud beestje, maar doet het op dat ene na verder perfect, en die SW2-8 gebruik ik praktisch niet, meer MW en FM

Op 9 april 2019 20:23:27 schreef Martin V:
hallo beukenootje,

Ik heb zelf een DR49, maar geen last van een verkeerde freq. uitlezing.
Als je de service manual wilt hebben kan ik je die wel sturen naar je e-mail adres.
Het bestand is te groot om het hier te plaatsen.

M.vr.grt. van Martin

Dank voor het aanbod Martin maar heb het inmiddels binnen, kost wel 11 euro maar ja het is een pdf dus neemt geen ruimte in op de boekenplank
En dat die van jou wel goed aangeeft is mooi, maar ik lees toch verschillende verhalen dat het toch standaard is met die ontvangers
En er is wel mee te leven maar ik vind dat als het goed staat toch veel mooier lijken
Als het apparaat hier staat te spelen en er komt een kenner binnen die ziet direct dat de freq. afwijkt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 11 april 2019 20:01:57 (86%)

Beste mensen, allemaal bedankt voor de tips en suggesties
Maar het is voor elkaar
Steeds als ik de ontvanger op de counter juiste freq. afregel op sterkste signaal had ik iets hoger weer een sterker signaal
Nu heb ik de ontvanger 2khz. lager gezet en zo afgeregeld op sterkste signaal, en het klinkt raar maar het is nu goed
Radio Calipso op 675 zit op de counter ook exact op 675 en 0511 op de 1602 zit nu ook precies goed.
Vraag me niet waarom, maar het is nu goed en ik ben er blij om.
Ieder dank.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 11 mei 2019 02:19:09 (59%)