CV ventilator testen op 80 ~ 240 volt

Mijn CV ketel maakt een beetje meer geluid dan nodig is. Het is duidelijk dat de ventilator dit geluid produceert. De lagers zijn versleten.

Nu heb ik een andere ventilator gevonden voor een klein prijsje en deze zou ik eerst even willen testen of deze qua lagers/geluid wel goed is.

Kan ik deze verbinden met een losse stekker en testen op 240v oftewel vol vermogen?

In de handleiding staat dat in rust stand de ventilator draait op 80 volt en bij gebruik op 240 volt.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Merk?
Type?

Waarom niet uit elkaar halen en de lagers vervangen? Zo moeilijk is dat niet, zelfs ik kan dat (meestal :-))

TonHek

Vaak zijn het BLDC gelijkstroom motoren.

[Bericht gewijzigd door TonHek op dinsdag 9 april 2019 23:36:48 (19%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Het gaat om een Remeha w23c. Remeha ventilator s39771.

Lagers vervangen is eventueel te doen maar dan heb ik het liefst wel een 2e liggen zodat ik niet zonder CV zit. En dan wil ik graag eerst de 2e ventilator testen zoals in TS.

Hieronder de aansluiting van de branderautomaat rood omcirkelt. Dat snoer gaat richting ventilator.

Hensz

Golden Member

Op 9 april 2019 23:42:52 schreef jorr~c: Lagers vervangen is eventueel te doen maar dan heb ik het liefst wel een 2e liggen zodat ik niet zonder CV zit.

Je kunt ook tot juni wachten, als het stookseizoen echt over is. Dan heb je gauw 3 maanden om lagers te vervangen of toch een nieuwe te kopen.

Don't Panic!

Je moet wel alle specificaties van de nieuwe motor kennen voordat je de spanning erop zet.
Anders kans op rook.

Dat kump er noe van....

Op 9 april 2019 23:55:56 schreef Hensz:
[...]
Je kunt ook tot juni wachten, als het stookseizoen echt over is. Dan heb je gauw 3 maanden om lagers te vervangen of toch een nieuwe te kopen.

Zou graag ook nog warm water uit de kraan en douche willen houden. :)

Ik heb in mijn vorige reactie nog een elektrisch schema toegevoegd.

Op 10 april 2019 00:00:58 schreef Arlina:
Je moet wel alle specificaties van de nieuwe motor kennen voordat je de spanning erop zet.
Anders kans op rook.

Daarom vraag ik hier om advies.

[Bericht gewijzigd door jorr~c op woensdag 10 april 2019 00:08:11 (24%)

Hensz

Golden Member

Op 10 april 2019 00:04:48 schreef jorr~c: Zou graag ook nog warm water uit de kraan en douche willen houden. :)

Dan moet je wat harder doorwerken. Lagers vervangen kost een uurtje of zo? Kun je een uur zonder douchen? :+

Don't Panic!
Shiptronic

Overleden

Welke ventilator is het ? Kan je een foto posten, de enige fan die ik ken is die van de brander, en dat zijn geregelde motoren, aan de hand van de ventilator (mechanische turbo) snelheid word het vermogen geregeld, meer lucht = meer vermogen.

dit LIJKT idd. gewoon een 230 AC fan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Maar wel eentje die inderdaad... op 80 volt en 230 volt kan draaien....

Je kan toch wel even voelen/ draaien en dan inschatten hoe de lagers zijn.. of preventief die nieuwe voorzien van nieuwe lagers en gaan.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2019 23:23:00 schreef jorr~c:
Nu heb ik een andere ventilator gevonden voor een klein prijsje en deze zou ik eerst even willen testen of deze qua lagers/geluid wel goed is.

Is het wel het zelfde type ventilator, dus de zelfde als nu in de ketel zit? Zo niet dan is dat kleine prijsje verkeerde zuinigheid.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
dijkmane

Golden Member

volgens het schema hangt de ventilator inderdaad gewoon aan de netspanning.
en als Re2 schakelt, via een trafo dan op 80V.

In no Sense, Nonsense

ik zou er ook gewoon nieuwe lagers inzetten, die ketel is op een leeftijd dat teveel dure onderdelen het niet meer waard zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 april 2019 08:54:23 schreef Lambiek:
[...]
Is het wel het zelfde type ventilator, dus de zelfde als nu in de ketel zit? Zo niet dan is dat kleine prijsje verkeerde zuinigheid.

Jazeker het is dezelfde.

Hierbij een foto van de ventilator.

Op 10 april 2019 00:36:14 schreef Hensz:
[...]
Dan moet je wat harder doorwerken. Lagers vervangen kost een uurtje of zo? Kun je een uur zonder douchen? :+

Op verschillende forums staat dat je niet heel makkelijk bij de lagers komt. Of het een uurtje werk is betwijfel ik.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 10 april 2019 19:22:39 (37%)

ik was die unit ook al tegengekomen, dat is een motor die normaal glijlagers heeft, deze hebben echter wel kogellagers. wrs zit er ook wel het eea aan roest op de as, door luchtvochtigheid.

de fanschoep moet er dan af, lager zit aan de fanzijde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 april 2019 19:25:10 schreef testman:
ik was die unit ook al tegengekomen, dat is een motor die normaal glijlagers heeft, deze hebben echter wel kogellagers. wrs zit er ook wel het eea aan roest op de as, door luchtvochtigheid.

de fanschoep moet er dan af, lager zit aan de fanzijde.

Klopt dit had ik idd al gevonden. Maar kan ik de 2e hands ventilator die ik er tijdelijk op wil zetten testen dmv het direct op het lichtnet aan te sluiten?

Op 10 april 2019 12:16:50 schreef dijkmane:
volgens het schema hangt de ventilator inderdaad gewoon aan de netspanning.
en als Re2 schakelt, via een trafo dan op 80V.

Dus direct op 240 volt is geen probleem?

Zo te zien inderdaad gewoon een 230v motor.
Volgens het schema.
Als je eenzelfde motor hebt geen enkel probleem.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Zo'n w23 ketel had ik ook. Vorig jaar heb ik hem laten vervangen door een nieuwe modernere omdat hij dus 20 jaar oud was en alles lawaai begon te maken. De pomp kraakte en piepte. Het gasblok stond te ratelen. De fan bovenin moest ik twee keer per jaar weer een keer aan de gang helpen omdat de lagers vast zaten. De driewegklep rammelde en lekte een beetje. Zo'n ventilator was geloof ik al iets van 120 euro, gasblok 300, pomp idem en voor driewegklep kwam je ook op zoiets.

Al die losse dingen kosten afzonderlijk een vermogen. Je kunt elk jaar wel iets gaan lopen vervangen en zo de ketel in de lucht houden met het risico dat je met een strenge winter plots in koude zit. En je bent uiteindelijk erg duur uit. Ik zou dan alleen voor nieuwe onderdelen gaan. Tweedehands zooi is namelijk waarschijnlijk net zo versleten als de onderdelen die er bij mij nu inzitten. Daar schiet je dus niets mee op en je hebt er veel werk aan.

Een hele nieuwe ketel was bij mij 800 euro en heb nu een moderne zonder waakvlam enzo. Die w23 werkte verder wel goed. Ik heb er twintig jaar veel plezier van gehad. Maar ik moet zeggen dat de nieuwe 'weer een remea overigens' gewoon beter werkt. Ik heb meer en heter water uit de kraan. Het huis is sneller warm. Er is echt veel voor te zeggen om gewoon voor een nieuwe moderne ketel te gaan.

Ik heb nog wel even gekeken naar alternatieven als kolen/hout kachels, pelletkachels, aardwarmte, enzo. Maar dat is allemaal op zijn zachtst gezet gewoon onbetaalbaar of onhandig en bewerkelijk. Dus is het weer gewoon een cv op gas geworden.

Eigenlijk is is zo'n CV echt super handig. Een knopje om de temperatuur in te stellen en verder geen omkijken naar. Als ik denk aan de kolenkachel van mijn pa vroeger. Elke dag met die kolenkit in weer en eens in de zoveel tijd die kachel schoonmaken, schoorsteen vegen enzo. Daarna moest moeders zich weer de klere werken om alles weer schoon te krijgen.

Het allermakkelijkste en volgens mij efficiëntste verwarmingssysteem dat je kunt hebben is volgens mij elektrisch. Geen pijpen, schoorstenen en andere zaken in je huis nodig. Alleen stevige bedrading in huis en een stevige huisaansluiting nodig.

Het is wel gezellig zo'n vuurtje in huis maar ik heb liever een CV.

Als je het geld niet hebt voor een nieuwe ketel wordt het lastig natuurlijk. Maar twee keer een reparatie is eigenlijk een nieuwe ketel. Zeker als je het laat doen omdat je bijvoorbeeld midden in de winter in de koude zit en je zelf geen tijd hebt.

De oude ketel is overigens al lang voor recycling naar de oud ijzerboer. Anders had je hem wel mogen hebben. Maar of je er veel aan gehad zou hebben? Hij was gewoon versleten natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 11 april 2019 08:29:36 (25%)

Je moet er wel mee rekenen dat je afschrijving zal verdubbelen, en mogelijk ook je onderhoudskosten, omdat je nieuwe ketel niet meer ontworpen is voor een levensduur van 20 jaar. Maar als je voor elke reparatie bent aangewezen op een monteur die complete modules vervangt heb je weinig keuze. Mijn AWB ketel hou ik al 20 jaar zelf in de lucht.

Je moet er wel mee rekenen dat je afschrijving zal verdubbelen, en mogelijk ook je onderhoudskosten, omdat je nieuwe ketel niet meer ontworpen is voor een levensduur van 20 jaar. Maar als je voor elke reparatie bent aangewezen op een monteur die complete modules vervangt heb je weinig keuze. Mijn AWB ketel hou ik al 20 jaar zelf in de lucht.

Mijn remea heb ik ook altijd zelf gedaan. En als deze nieuwe ketel dan maar 15 jaar meegaat kan ik weer een nieuwe kopen. Het eindeloos repareren van apparatuur is het gewoon niet meer. Het is naar verhouding gewoon duur en als je het moet laten doen heel duur. Bovendien heb je met een nieuw apparaat ook de nieuwste technologie mat alle voordelen daarvan weer in huis.

Het grote slachtoffer van deze trend is helaas wel het milieu. Er ontstaat een enorme berg (plasic)-afval die in nieuwe apparaten vervangen is door nieuw plastic dat weer uit nieuwe olie komt. Recyclen helpt hier ook gewoon niet tegen. Met recyclen duurt het alleen langer voor het plastic in de natuur terecht komt. Uiteindelijk komt het er echt wel in terecht. Dan is gewoon verbranden misschien wel beter. Alleen heb je dan weer het CO2 en CO dat vervelend is. Ik weet het niet.

de levensduur van een HR ketel is een 17-18 jaar, alles wat ie meer draait is meegenomen. ken ook wel wat ouwe muk die nog steeds draait, maar dat is meer omdat men het hele gas omschakel verhaal aan t afkijken is. dan heb je een ketel van 28+ jaar staan die in stby naar gas meurt omdat ie op zn eind is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties.

Deze CV ketel zat erin toen ik deze masionettewoning aankocht. Ik wil er ook geen bakken met geld aan uitgeven, maar nog 1 of 2 jaar extra laten draaien.

Zodat ik de CV installatie kan gaan inregelen en dan ga kijken of mijn verbruik onder de 500 m3 gas te krijgen is. Dan ga ik misschien voor een eCV icm een waterboiler.

De driewegklep werkt nog perfect. De branderautomaat heb ik via MP gereviseerd gekocht van meneer de Jong uit Borne. Sindsdien maakt de ketel geen raar geluid meer en doet de ventilator het opeens ook in ruststand zoals het eigenlijk hoort. Daaruit bleek dat de lagers overduidelijk op zijn.

Tot nu toe heb ik voor 58 euro uitgegeven voor de branderautomaat en 25 euro voor een 2e exemplaar ventilator via MP. Waarschijnlijk kan hij na het vervangen van de lagers nog wel jaren door.

Op 11 april 2019 08:44:11 schreef testman:
de levensduur van een HR ketel is een 17-18 jaar, alles wat ie meer draait is meegenomen. ....

Een goed ingelichte bron bij een grote ketelbouwer vertelde me een aantal jaren geleden al dat ze tegenwoordig ontwerpen op een levensduur van 10 jaar. Ik verwacht dus dat de komende jaren de gemiddelde levensduur zal gaan teruglopen. Witgoedmakers zijn niet de enigen die het truukje kennen.

daar zal de prijs dan ook wel naar zijn, anders is het elke 10 jaar aanpassen van leidingen ed niet bepaald aantrekkelijk.

18 jaar is overigens bij woonhuizen, een bedrijfsmatige ketel haalt een 14 jaar. de oude staande ketels uit het VR tijdperk haalden nog vlot 25 jaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 april 2019 00:36:14 schreef Hensz:
[...]
Dan moet je wat harder doorwerken. Lagers vervangen kost een uurtje of zo? Kun je een uur zonder douchen? :+

Het testen van de binnengekomen ventilator is gelukt op netspanning. :D

Ik probeer nu de ventilator uit elkaar te krijgen, maar het is een raadsel hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Als ik de moer probeer los te draaien dan draait het zilveren ding die ik vast heb gezet niet mee bij een bepaalde kracht. Dus de as draait door.

Ik kom er niet meer uit.