Omnik VAC Failure PV installatie

@mdvk

Leuk. Ik wist niet dat dat automatisch kon. Ik wist wel dat je met taps de spanning van de trafo wat hoger of lager kan maken. Dat heb ik wel gedaan om bijvoorbeeld de gloeispanning van zendbuizen exact goed in te stellen. Dat deed je dan aan de primaire zijde. Maar ook de hoogspanning (16KV en 25 KW) kon je zo aan de primaire zijde dan beïnvloeden. Die hoogspanning was niet heel belangrijk. Een juiste gloeispanning was veel belangrijker.

Maar hoe werkt dat dan met die veer? Hoe wordt die gespannen?

Op 10 april 2019 17:33:31 schreef testman:
zo zou je dat aan moeten sluiten, beste zo min mogelijk spanningsval maken met de trafo. als je 20V eraf haalt, stijgt je netspanning aan de ingaande kant immers ook weer.

dergelijke verschillen in spanning tussen de fasen kom ik bij aansluitingen op de wijkkabel vaker tegen, bedrijven die een eigen veld of trafo hebben, hebben daar veel minder last van. tijdje terug had ik 228V tov 236V op L1 vs L3..

[bijlage]

Zoals gezegd , de aso schakeling.
Nu maar hopen dat de Omnik die inductieve last leuk vind.
Ten 2e het is Nederland niet toegestaan terug te leveren > 253V volt.

Probeer er met de netbeheerder uit komen, 4 kw is geen hobby electronica

je levert geen 253V terug, het is 9 van de 10 keer de spanningsval over de kabels en meterkast in je eigen installatie. heb je die gecompenseerd dan lever je 1V meer terug als dat er binnenkomt, immers zou de inverter anders nogal wat vermogen tekort komen om 5V bovenop de netspanning te komen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Op 10 april 2019 18:59:34 schreef Peter112: Probeer er met de netbeheerder uit komen, 4 kw is geen hobby electronica

Dat heb ik gedaan, zie mijn voorlaatste post. Nu is het afwachten, morgen voorspellen ze een redelijk zonnige dag in het noorden. Vandaag was echter top, koud weer met volop zon, ideaal voor een PV installatie maar voor mij maar 8,6 kW (meer dan 25 storingen) terwijl mijn achterbuurman bijna 18 kW haalde met 500 W minder vermogen.

Wel top dat Liander het direct oppakte !

Waar rook is, is stroom

doorgaans heb je eerder fasen met te lage spanning door belasting, wrs was die spanning dus te hoog door andere zonnepanelen op die fase.

kijk eens met oogle earth, als je in stedelijk gebied woont zijn de foto's meestal vrij recent, kun je zo zien wie er panelen hebben in de buurt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Vandaag heeft de installatie perfect gewerkt, geen uitval meer. De spanning blijft nu ruim onder de 250 V met een piek van 241 V. Hieronder de lijsten vanaf 9 april.

9 april:
https://www.uploadarchief.net/files/download/ac9-4-19.jpg

10 april, de dalen zijn de tijden zonder netspanning. Na het laatste spanningsloze moment is de spanning al flink lager, dat is nadat Liander mijn aansluiting van L2 naar L1 had verandert:
https://www.uploadarchief.net/files/download/ac10-4-19.jpg

11 april, vandaag dus niet 1 uitval, had zelfs een piek van 3712 W halverwege de middag terwijl de spanning niet extreem fluctueert:
https://www.uploadarchief.net/files/download/ac11-4-19.jpg

Waar rook is, is stroom

ben even benieuwd of dat geld heeft gekost dat omzetten naar n andere fase. Ik zit full-time in de solar, vandaar.

zit sinds 2009 in de PV.
Blue Sky

Cableguy

Ik heb het als storing gemeld op 0800-9009 op advies van de consumententak van Liander. In mijn opzicht was het ook een storing, bijna 10 V verschil tussen de fasen is niet normaal, dat vond de monteur ook, terwijl de fase waar ik op aangesloten was de 250V regelmatig overschreed in pieken. Ik heb nu nergens geen last meer van, de hoogste piek is 241 V terwijl hij meestal rond de 237 V blijft. De PV slaat niet meer af.

Het zou mij verbazen als ik daar een rekening voor krijg.

Waar rook is, is stroom