Philips n4415 snaren opleggen

Goedenavond,

Ik heb een nieuwe snarenset besteld voor bovengenoemde bandrecorder. Kan iemand me vertellen hoe de capstansnaar te vervangen? Die andere wijzen zichzelf.

Vriendelijke groet Rocco

Hensz

Golden Member

Volgens mij kan dat alleen door het plaatje aan de onderkant aan één kant los te maken. Dat plaatje zit met 2 lange bouten en dito afstandbussen vast aan het chassis. Draai er dus één los. Oude snaar er tussen uit wurmen, nieuwe er tussen in. Moertje weer vastzetten. Rest wijst zich vanzelf.

Don't Panic!

Op 8 april 2019 00:31:06 schreef Hensz:
Volgens mij kan dat alleen door het plaatje aan de onderkant aan één kant los te maken. Dat plaatje zit met 2 lange bouten en dito afstandbussen vast aan het chassis. Draai er dus één los. Oude snaar er tussen uit wurmen, nieuwe er tussen in. Moertje weer vastzetten. Rest wijst zich vanzelf.

Ik ga er mee aan de slag, dank Hensz

De snaren liggen er op. Machine doet het maar het is net of wanneer hij warm gedraaid is ee functies uitvallen. In eerste neemt hij op maar daarna dus niet keer. Iemand een idee?

Ja, deze zit vol met transistoren die last krijgen van zogenaamde tin whiskers. Als je je vraag op http://forum.mfbfreaks.com zet dan zijn er genoeg die je kunnen helpen.

Dit type recorder is erg gevoelig voor dit probleem omdat de logica van de besturing vol zit met dit type transistor. Er zijn al pagina's volgeschreven over de N4415 tm N4510 serie. Worden nog volop door liefhebbers onderhouden en gerestaureerd. Maar hou er ernstig rekening mee dat dit soort recorder altijd flink onderhoud nodig hebben na zo'n lange tijd. Zowel elektronisch als mechanisch.

[Bericht gewijzigd door Dominic op donderdag 11 april 2019 20:33:28 (15%)

Hensz

Golden Member

Veel verschillende transistors in het schema van de 4420, die ik zelf gehad heb. In de 'logica' zitten allerlei soorten torren: BC327, BC328, BC548, BC556, BC557, BC558, BC638, BD136, BD139, BD140.
Die zijn toch modern genoeg om niet/weinig last te hebben van tin whiskers?
Ik heb met de twee N4404's en de N4420 die ik gehad heb, behalve gedoe met snaren, nooit één probleem gehad.

Don't Panic!