Motor slijpsteen aansluiten

Weet iemand hoe ik er achter kom hoe ik deze motor moet aansluiten? Het is dus de motor van een slijpsteen. De condensator( 5u, 450v) moet nog vervangen worden en ik heb er inmidels een nieuwe steun voor, iemand heeft hem namenlijk van zijn steun af gereden met een heftruck.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De condensator hoort in serie met de hulpwikkeling. Dat is de wikkeling met de hoogste weerstand. Dat kun je met een simpel Ohmmetertje doormeten.
Als de rode draden de hulpwikkelingen zijn dan:
Een rode en een zwarte draad aan elkaar en gezamelijk de Nul van de voeding.
De andere rode draad verbind je met een kant van de condensator. De andere kant van de condensator verbind je met de overgebleven zwarte draad en aan de Fase van de voeding.
Vergeet de Aarde niet.
Als de zwarte wikkeling de hulpwikkeling is dan in het bovenstaande verhaal rood met zwart wisselen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
fatbeard

Honourable Member

En als-ie dan de verkeerde kant op draait twee draden van gelijke kleur wisselen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

En zet gelijk een vangrail voor die machine..
Wat een lomperik... :(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En zet gelijk een vangrail voor die machine..
Wat een lomperik... :

Ach dat komt vaker voor, het bedrijf waar ik gewerkt heb had een brandvije stalen deur tussen fabriek en magazijn. Iemand met een heftruck vond het nodig om deze deur te testen op stevigheid en ramde er vol tegenaan. Met veel slijp en laswerk heb ik de boel weer in het fatsoen gekregen en terwijl ik mijn handen nog stond te wassen, reed hij hem er weer uit. Ik ben toen heel erg boos geworden, niet zo gek toch!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
mel

Golden Member

Ik wil niet weten wat er met die heftruckchauffeur is gebeurd,, >:)
Maar het komt idd vaker voor.. bij het bedrijf waar ik werkte kregen ze het voor elkaar om een complete palletizer om te rijden... |:(
Kompleet met besturingskast...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Inmidels doet hij het weer. Het was een stuk makelijker dan ik dacht. Alleen nog een paar nieuwe lagers en hij kan weer volop aan het werk. Ik heb de condensator ook maar vervangen, als ik het goed heb zijn deze 2 (van de foto) hetzelfde?

Het gebeurt bij ons niet vaak maar het ergste vind ik dat er dan gewoon maar niks woord gezegd. Kan gebeuren maar nu loop ik en 2 dagen achter en moet ik het ding nog zien te fixen

Die B en C doet bij mij vermoeden dat het een "gebruikskarakteristiek B" (of C) betreft. Dan zou ie mogelijk niet voor "continue bedrijf" maar alleen voor "startgebruik" bedoeld zijn. Ik heb wel een internet-winkel gevonden die dit ding aanprijst als bedrijfscondensator, dus mogelijk heb ik het fout.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gewoon proberen, wel een extra C op voorraad leggen voor als ie het na een paar maanden gebruik alsnog begeeft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!