230v op een diodebrug

Kan ik 230v ac zonder trafo op een diodebrug aansluiten en dan dc 230 v als output krijgen of moeten er nog componenten bij

pa3gws

Golden Member

Ten eerste is 230V direct uit het net met een constructie zoals op de foto LEVENS gevaarlijk
En ten tweede wat wil je ermee doen.
En met de elco erbij (kan die 400V aan?) heb je dik 300V gelijkspanning.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 11 april 2019 18:11:39 (16%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rbeckers

Overleden

Alle componenten moeten minimaal 450V DC aankunnen.
Wil je 230V DC krijgen dan moet er nog een regelaar achter. Voor 230V is dat lastig, zeker bij wat grotere stromen. Waarvoor heb je 230V DC nodig?

Maar aangezien je deze vraag stelt is het advies niet doen. Dit is te gevaarlijk.

Als jij een pulserende gelijkspanning met een topwaarde van 325 volt wilt hebben kan dat ja. Neem wel diodes die minimaal 450 volt aankunnen.

Er zijn niet veel apparaten die wat kunnen met de aldus verkregende pulserende gelijkspanning. Dus waarom wil jij dit? Wat ga je maken?

Maar wat wil jij ermee?

En ik geef je dezelfde opmerking als rbrckers ook al gaf:\

Maar aangezien je deze vraag stelt is het advies niet doen. Dit is te gevaarlijk.

Kruimel

Golden Member

Het antwoord is: ja, maar het vervelende met netspanning is dat het niet alleen een hoge spanning is, maar dat die ook gerefereerd is aan aarde. Dat wil dus zeggen dat als je het aanraakt er stroom door je lichaam via de vloer of een verwarming kan gaan lopen en je alsnog geëlektrocuteerd wordt, en daar wordt je niet blij van (je ouders waarschijnlijk ook niet). Gebruik daarom voor experimenteren altijd een transformator, want dan heb je dat probleem niet.

Bovendien kan je bij gebruik van een transformator een lagere spanning kiezen waar je ook geen last van hebt als je beide polen tegelijk aanraakt (tot 40V is meestal wel te doen zonder al te veel problemen). Als je het zo aanpakt zal je waarschijnlijk wel merken dat je zelfs dan snel een foutje hebt maakt (zeker als je plus en min beide blauw maakt), de gevolgen zijn dan wat minder ernstig.

benleentje

Golden Member

HEt antwoord is eigenlijk gewoon

NEE

Als we er vanuit gaan dat je een goede condensator gebruikt krijg je 325V en vrijwel een ongelimiteerde stroom.
Levensgevaarlijk dus

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Oei, Wat ben jij van plan zeg?
Enig idee hoe gevaarlijk dit is, dit kan je dood betekenen...

Een opdonder van ruwweg 300V-330V DC is nog gevaarlijker dan AC230V.
En als die elco geen 400V aan kan dan heb je thuis een grote knal met vuurwerk! Doe dan maar een goede motorhelm aan.

En als die losse eindjes elkaar per ongeluk raken, dan heb je thuis zeker een KNAL! party.

Er zijn trouwens geen schakelingen die op 300VDC kunnen werken, als antwoord op je vraag ja dat kan, maar je kan niks doen thuis met zo een hoge spanning.

Ga liever spelen met een beltrafo ertussen. Kan je lustig experimenteren op laagspanning.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 11 april 2019 20:19:06 schreef CrossFireX:
Er zijn trouwens geen schakelingen die op 300VDC kunnen werken,

Wat dacht je van een buizenversterker? Maar daar zet je voor de veiligheid ook maar beter een trafo tussen. En los daarvan, wie bouwt er tegenwoordig nog een versterker met buizen? :-)

Henry S.

Moderator

Genoeg mensen, en dan is 300V nog niks ;).

En voor de TS: Niet doen!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat kan, zelfs vrij simpel.
Je hebt inmiddels gelezen dat het levensgevaarlijk kan zijn.
Of je nog meer komponenten nodig hebt is afhankelijk van “Waarvoor wil je het gebruiken”
En daar ben ik erg benieuwd naar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

TS is geen nieuweling, heeft toch een redelijke posthistorie. Eigenlijk vreemd dattie dit hier dropt, en niets meer van zich laat horen..

Kruimel

Golden Member

Op 11 april 2019 21:41:17 schreef mvdk:
TS is geen nieuweling,

Maar wel vrij jong... Die ligt gewoon te tukken denk ik.

Vroeger vroeg ik me dit soort dingen ook af, en was ik ook genoodzaakt om met kroonsteentjes en afgedankte draadjes te spelen. Heeft me veel geleerd, het is eigenlijk tragisch om te zien dat ik nu nog niet half zo initiatiefrijk ben als ik toen was, ik leer nu toch minder.

Banana plug, waar woon je? Misschien kan ik wel een trafootje uit mijn bak pakken waar je mee kan experimenteren. Ik denk dat we hier allemaal wel wat lekkerder slapen als je deze contraptie niet in het stopcontact steekt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 11 april 2019 22:38:20 (52%)

Als je de 230 V inschakelt kan er een enorme stroompiek ontstaan die de brugcel en de elco vernielt, met vuurwerk en explosiegevaar. Levensgevaarlijk dus. En als je materiaal in je ogen krijgt, kun je daarvan blind worden.

maartenbakker

Golden Member

In theorie wel, maar in de praktijk gaat dat dan net weer nooit mis.

Overigens heb ik toen ik rond die leeftijd of nog een paar jaar jonger was, ook wel eens een brugcel aan het net gehangen, met een EL84 als 'dimmer' voor een klein gloeilampje dat ik in de anodeleiding had opgenomen.

Met diezelfde brugcel, of een andere, ook wel eens een magneetschakelaar met 220V spoel aangestuurd en nog niet helemaal gesnapt waarom het spoelenpakket aanbrandde.

Oh, ik leef trouwens nog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Een brugcel van 4A kan 200A piek hebben, dus dat valt nogal mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 april 2019 22:43:28 schreef wvogel57:
Als je de 230 V inschakelt kan er een enorme stroompiek ontstaan die de brugcel en de elco vernielt, met vuurwerk en explosiegevaar. Levensgevaarlijk dus. En als je materiaal in je ogen krijgt, kun je daarvan blind worden.

Precies door de laadstroom van de elco schakelt de zekering automaat uit, daarom een NTC monteren vóór de gelijkrichter brug en dan schakelt alles normaal in.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Als 11 jarige kwam ik een keer een schakeling tegen om 2 neon lampjes om en om te laten knipperen.Ook netspanning-brugcel en wat C's en R's.
Ik was wel zo bijdehand om 2,5 meter snoer+ stekker aan het bouwsel te knopen voordat de stekker in de wcd ging.Dat was maar goed ook.Na twee ontploffingen + twee 10 A zekeringen + twee waarschuwingen van het ouderlijk gezag later,lukte het de derde keer wel.
Maar toen was de lol eraf natuurlijk. ;-)

Edit:Edoch: toen wel wat van geleerd,namelijk dat een brugcel en een condensator een maximale spanning aankan en dat die n.b. gewoon op een condensator vermeld staan. ;-)

Haha we hebben allemaal wel lekker gevaarlijk staan knoeien en het overleeft. Maar weten nu wel dat dat eigenlijk superstom was wat we deden.

Wij hadden echter geen advies van een ouder iemand met kennis van deze zaken en konden het ook nergens vragen. Tegnwoordig kun je met het hele mooie medium internet toch ook best wel veel leren.

Voor de TS: Kijk eens naar dit plaatje.

https://www.dhtrob.com/projecten/afbeeldingen/voeding_9_chokes_25.gif

De bovenste tekening stelt de spanning voor zoals die uit het stopcontact komt.

De middelste tekening geeft de spanning weer zoals die uit een dubbelzijdige gelijkrichter komt. Dat is dus de pulserende gelijkspanning waar ik het over had. Op de top bedraagt die bij de netspanning dus 325 volt.

De onderste afbeelding is een enkelzijdige gelijkgerichte spanning. Dat doe je dus met een enkel diode. Die knipt de negatieve helft er gewoon vanaf. Je houd dan alleen pulsen over met weer een topwaarde van 325 volt.

Voor de netspanning wordt altijd de zogenaamde affectieve waarde opgegeven. Bij de meeste mensen in Nederland is dat tegenwoordig 230 volt.

In wiki staat er dit over de effectieve waarde:

In de elektrotechniek verstaat men onder de effectieve waarde van een zuivere (dat wil zeggen, met gemiddelde waarde 0) periodieke wisselstroom of -spanning, de waarde van een constante stroom of spanning die in een weerstand gemiddeld hetzelfde elektrisch vermogen ontwikkelt als het oorspronkelijke signaal.

Een beetje een onbegrijpelijke zin. Maar het komt er op neer dat ze de waarde opgeven van een gelijkspanning die in een weerstand evenveel vermogen opwekt als de wisselspanning ook zou doen. Je kunt je afvragen waarom zo moeilijk? De vorm van de spanning kan ook uitmaken in de energie opdracht. Gewoon de effectieve waarde opgeven in plaats van een reeks topwaardes en een ingewikkelde beschrijving van de vorm van de spanning is dan makkelijker.

Als je het helemaal wiskundig gaat uitpluizen en bewijzen kom je op een factor √2 bij sinusvormige spanningen. Dus bij een effectieve spanning van 230 volt krijg je een topwaarde van 230 x √2 ≈ 325 volt.

Als je in een drie fase net werkt is die factor overigens √3 voor de lijnspanningen.

In de middelste tekening wordt de effectieve waarde weergegeven door een stippellijntje.

Dan nu de hamvraag wat wil je eigenlijk maken. Die is belangrijk omdat je met die lelijke pulsspanning uit het middelste plaatje eigenlijk niets kunt. Er zijn bijna geen apparaten die hier op kunnen werken. In een versterker ga je een enorme brom horen bijvoorbeeld die als het tegenzit de speakers defect maakt. Van elk stuk elektronica is de kans ook groot dat het niet werkt en zelfs defect raakt. Een ouderwetse gloeilamp kan er wel tegen ware het niet dat de door de gelijkrichting ontstane hoge gelijkspanning de gloeilamp weer zal laten doorbranden.

Al met al is het buiten dat het gewoon een gevaarlijke actie is ook nog eens bijna nergens goed voor.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 12 april 2019 01:23:37 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Het middelste plaatje vermeldt Veff = 1,4 x Vac maar dat is Vtop dus Veff is lager. Sterker nog, ik geloof dat Veff zonder afvlakking gelijk is aan Vac maar om deze tijd van de dag kan daar een foutje ingeslopen zijn...

Verder gebruikt de TS anders dan in die plaatjes, wel een elco dus Veff is in principe gelijk aan Vtop in zijn situatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Verder gebruikt de TS anders dan in die plaatjes, wel een elco dus Veff is in principe gelijk aan Vtop in zijn situatie.

Ik zie nergens dat de TS een elco gebruikt. Hij vraagt alleen of een component bij moet. En dan lijkt me de eerste keuze een trafo.

Het plaatje had ik even snel op internet gevonden om duidelijk te maken waarom die spanning zo hoog wordt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 12 april 2019 06:58:41 (17%)

tip 1: gebruik zekeringen, veel zekeringen (snelle 0,5A ofzo)
tip 2: die blauwe kabels aan de elco zijn gevaarlijk. als die aan elkaar komen dan ga je de condensator in één keer ontladen en is het koper weg

Op 11 april 2019 23:22:22 schreef Martin V:
Precies door de laadstroom van de elco schakelt de zekering automaat uit, daarom een NTC monteren vóór de gelijkrichter brug en dan schakelt alles normaal in.

Op 11 april 2019 22:43:28 schreef wvogel57:
Als je de 230 V inschakelt kan er een enorme stroompiek ontstaan die de brugcel en de elco vernielt, met vuurwerk en explosiegevaar.

nounou. een schakelende voeding is ook niet meer dan een bruggelijkrichter, elco en daarachter een DC/DC converter.
de zekering knalt er ook niet uit, brugcell en elco overleven het ook. en ik steek bijna dagelijks zulke schakelende voedingen in het stopcontact. om nog maar te zwijgen van de ledlampen die het allemaal hebben.
moet je wel bijstaan dat je componenten op elkaar dienen afgesteld te zijn (grote stroom diodes, voldoende inverse spanning van de diodes, elco van min 400V,...).

Op 12 april 2019 06:55:06 schreef Ex-fietser:

Ik zie nergens dat de TS een elco gebruikt. Hij vraagt alleen of een component bij moet. En dan lijkt me de eerste keuze een trafo.

dat zwarte cilinderding die met een rode en zwarte draad aan de diodebrug hangt op de allereerste foto, lijkt mij toch een elco hoor. die zwarte draad hangt direct op de diodebrug gesoldeerd en niet via de kroonsteen, omdat het blijkbaar teveel moeite koste om die kroonsteen in het midden door te knippen en 2x2 tegen elkaar te zetten.
en dan die 2 blauwe draden die aan de elco hangen, en aan de andere kant akelig dicht bij elkaar liggen met de uiteindes, dat is een koper-verdamp-machine. het verdampt die uiteindes in no time

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 12 april 2019 06:55:06 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik zie nergens dat de TS een elco gebruikt. Hij vraagt alleen of een component bij moet. En dan lijkt me de eerste keuze een trafo.

Het plaatje had ik even snel op internet gevonden om duidelijk te maken waarom die spanning zo hoog wordt.

Op de foto staat duidelijk een elco, en sommige andere antwoorden gaan daar ook van uit. Maar los daarvan, waarom zou je een plaatje nemen waar een fout instaat en die niet benoemen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Het stond inderdaad alleen op de foto, maar @Ex-fietser: voor de rest een goede uitleg die zeker wat toevoegt.

Arco

Special Member

Hopelijk nog niet gefrituurd... ;)
Zoals op de foto 2 blauwe draden gebruiken voor de DC lijkt me ook vragen om moeilijkheden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com