FM radio met draad als antenne.

Mijn buurman heeft een radio ontvanger met een vast stuk draad 75 cm als antenne.
Binnen heeft hij geen ontvangst.
Hoe kan ik hem beste aansluiten op cai van Ziggo.

Hubie

Special Member

Moeten we eerst weten wat voor radio\tuner het is( of datie een coax-ingang heeft.)

Nee deze heeft geen coax ingang, komt draad uit de achterplaat, waarschijnlijk vast gesoldeerd op de print.

Hubie

Special Member

Dan zou ik de draad via een koppel condensatortje zo in de Ziggo WCD steken.

Knip het antennedraadje kort af. Wikkel het antennedraadje een paar slagen om de coax kern (of verbind 'm er direct aan, experimenteer voor het beste resultaat). Coax mantel ergens aan de massa van de radio solderen.

Coax is waarschijnlijk nodig omdat je anders storing krijgt van radiozenders die alsnog zachtjes via het draadje binnenkomen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

En dat de frequenties over de kabel niet gelijk zijn als de aeter...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb de antenneingang van een FM-radio wel eens direct met het middencontact van de coax-stekker verbonden. Via een snoertje met twee krokodillenbekjes. Werkte perfect.

mel

Golden Member

Werken zal het best.Als je de frequenties van het kabelnet maar weet, die zijn anders dan rechtstreeks.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat is rechtstreeks? Via de kabel? Of toch de ether? Ik denk beide niet :-)

Waarom dat stukje "bloot" draad niet zoveel doet komt door de signaalsterkte. Dat wat je van de kabel oppikt is veel sterker dan dat beetje wat je uit de lucht pikt. Dat wordt overstemt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 12 april 2019 13:21:28 schreef mel:
Als je de frequenties van het kabelnet maar weet,

Die staan gewoon op een lijstje dat je van je kabelaar krijgt. En anders gewoon de hele band langs lopen, dan vind je ze vanzelf.

Overigens heb ik op mijn hobbyzolder een radio staan die het uitstekend doet op de aangebouwde sprietantenne.

Deze buurman heeft ook zonnewerend glas, schijnt ook invloed te hebben van ontvangst, op dit moment ontvangt hij bijna niks met de draad antenne.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Om je radio op de kabel te laten spelen, kun je het beste een radio nemen die je ook echt op die kabel kunt aansluiten; die daarvoor dus bedoeld is.

Andere oplossingen zijn gepruts. Zo is het bijvoorbeeld best mogelijk dat je bestaande radio helemaal niet zo goed kan omgaan met de vrij sterke kabelsignalen, zodat je stations door elkaar hoort, of met veel ruis.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik weet dat er vroeger baluns nodig waren om van 300ohm naar 75 te gaan.

Weet alleen niet of dat ook geld voor een oude FM spriet / draad.

Maar is een bluetooth ontvangertje/speakertje niet makkelijker?

T is een kwestie van tijd voordat Ziggo analoge FM ook uitschakelt.

Hubie

Special Member

Was dat niet andersom? Dus een unbal.
Werd gebruikt voor de eerste CAI installaties,coax in en 2 platte stekkertjes uit.
1 voor de(oude) radio + 1 voor de (oude)TV in de jaren 70,80.
Als je dat in dit geval zou toepassen kan je maar 1 touwtje op het draadje van de radio aansluiten.
Of dat werkt? Geen idee.

Edit\Het was ff zoeken naar een plaatje.

Op 12 april 2019 16:24:57 schreef DJSmiley:
T is een kwestie van tijd voordat Ziggo analoge FM ook uitschakelt.

Daar is voorlopig helemaal geen sprake van. Nu pas analoge TV, wat veel zoden aan de dijk zet. Radio is nauwelijks de moeite. Zal ooit, maar onzin om daar nu al rekening mee te houden.
Verder wel eens met FET, setje met coax aansluiting is echt zo duur niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

komaan zeg thehof je bent geen beginnende puber meer.

Wat voor radio is het nu , een draagbare, of wat?

Ofwel mag/kun je hem niet openmaken en dan zijn je mogelijkheden snel over. Dan kun je enkel de antenne met een draadje met twee croco's doorverbinden met de binnengeleider van de coax.
En hopen op een aanvaardbare ontvangst, wat van veel factoren zal afhangen. Met weinig kans op succes.
Een flutoplossing, en een beetje elektronicafanaat onwaardig..

Ofwel maak je de radio open en monteer je een coax chassisdeeltje .
De masa verbindje door met de printmassa en de centrale pen verbind je met het punt waar de antenne aan de print vasthangt. klaar.
Zowel een sprietantenne als de kabel zijn ongeveer 75 Ohm asymmetrisch, dus squa anpassing valt dat goed mee.
Dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken?

Oversturing? Het niveau van de kabel is ongeveer 70 dBµV , dus 10 mV. Valt wel mee. Zoniet kun je nog altijd een spanningsdelertje in de radio ninbouwen met een paar weerstandjes. Ook geen heksentoer.

Op 11 april 2019 21:19:37 schreef Thehof:
Mijn buurman heeft een radio ontvanger met een vast stuk draad 75 cm als antenne.
Binnen heeft hij geen ontvangst.
Hoe kan ik hem beste aansluiten op cai van Ziggo.

Geen ontvangst binnen, ook niet voor een open raam?
Dus, doet de radio het wel op FM. De zenders zijn zo sterk dat je altijd wat moet horen.

Op 12 april 2019 15:59:57 schreef Thehof:
Deze buurman heeft ook zonnewerend glas, schijnt ook invloed te hebben van ontvangst, op dit moment ontvangt hij bijna niks met de draad antenne.

Wat type radio ontvanger is het een gewone FM ontvanger of is het een DAB + ontvanger want die schijnen wel last te hebben naar het schijnt van zonwerend glas ? dat las ik ergers.

Op 12 april 2019 16:40:10 schreef Hubie:
Was dat niet andersom? Dus een unbal.
Werd gebruikt voor de eerste CAI installaties,coax in en 2 platte stekkertjes uit.
1 voor de(oude) radio + 1 voor de (oude)TV in de jaren 70,80.
Als je dat in dit geval zou toepassen kan je maar 1 touwtje op het draadje van de radio aansluiten.
Of dat werkt? Geen idee.

Edit\Het was ff zoeken naar een plaatje.
[bijlage]

Vroeger heb ik ooit een FM antenne gesloten dipool aangesloten op de AM - FM tuner en dat was ook een 300 ohm aansluiting en van mijn wijlen TV buur en radio amateur kreeg ik ook zo een balun dat was nodig om van 75 ohm aan te passen naar 300 ohm. De TV toestellen in de jaren 60 en 70 hadden dat toen ook , pas later zijn de 75 ohm aansluitingen er gekomen. Das nu compleet verdwenen.

Op 12 april 2019 19:24:06 schreef pararuud:
[...]

Geen ontvangst binnen, ook niet voor een open raam?
Dus, doet de radio het wel op FM. De zenders zijn zo sterk dat je altijd wat moet horen.

Een sterke FM zender moet je toch wel kunnen ontvangen ? zelfs vaak soms zonder antenne maar dan moet er wel heel dicht in de buurt zitten. Maar echt niks ontvangen das raar ? of de ontvanger is kapot of het is een DAB + of zo ? daar heb ik géén enkele ervaring mee.

Op 12 april 2019 16:45:47 schreef grotedikken:
komaan zeg thehof je bent geen beginnende puber meer.

Wat voor radio is het nu , een draagbare, of wat?

Ofwel mag/kun je hem niet openmaken en dan zijn je mogelijkheden snel over. Dan kun je enkel de antenne met een draadje met twee croco's doorverbinden met de binnengeleider van de coax.
En hopen op een aanvaardbare ontvangst, wat van veel factoren zal afhangen. Met weinig kans op succes.
Een flutoplossing, en een beetje elektronicafanaat onwaardig..

Ofwel maak je de radio open en monteer je een coax chassisdeeltje .
De masa verbindje door met de printmassa en de centrale pen verbind je met het punt waar de antenne aan de print vasthangt. klaar.
Zowel een sprietantenne als de kabel zijn ongeveer 75 Ohm asymmetrisch, dus squa anpassing valt dat goed mee.
Dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken?

Oversturing? Het niveau van de kabel is ongeveer 70 dBµV , dus 10 mV. Valt wel mee. Zoniet kun je nog altijd een spanningsdelertje in de radio ninbouwen met een paar weerstandjes. Ook geen heksentoer.

Als die bv niet open mag van die buurman dan kan die ook niet geholpen worden en anders moet die maar naar een electro zaak gaan en dokken ?