230v op een diodebrug

Ik dank jullie allen voor de bezorgdheid en tips
Ik zal Ex-fietser zijn mooie les nog een paar keer terug lezen denkt dat daar veel les in zit voor me
Ik was indd aan het experimenteren
wou een condensator opladen waar er 250v op stond om dan met de blauwe koper draden te ontladen zo dat ik een mooie blauwe licht flits krijg ;)
maar zo te horen in het topic hoor ik dat spanning hoger oploopt dan 250v dc

mel

Golden Member

Niet in die flits kijken dan, want je ziet een hele tijd niks meer ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

had voor dit alles te lezen het toch al eens ge probeert en de zekeringen sloegen altijd af
Gelukkig was het bij mijn vader thuis anders was mijn moeder heel boos op me
ik krijg telkens kortsluiting aan de diodebrug heeft het te maken met het feit dat de dc voltage oploopt tot boven de 300v?
als ik hem zonder elco in de stekker steek slaat er niets af van zekeringen

CrossFireX waar woon jij ergens in belgie?
Ik ben soms ook in belgie sins kort als ik dan bij mijn vader ben
In Maldegem dat is net de grens over als je van sluis komt naar belgie

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 12 april 2019 21:30:51 (20%)

Kruimel

Golden Member

Op 12 april 2019 13:27:18 schreef banana plug:
had voor dit alles te lezen het toch al eens ge probeert en de zekeringen sloegen altijd af

Ligt aan de grootte van de elco. Je moet natuurlijk ook de steker lostrekken voor je de draadjes verbindt... Zou ook het onderstaande probleem verklaren.

ik krijg telkens kortsluiting aan de diodebrug heeft het te maken met het feit dat de dc voltage oploopt tot boven de 300v?
als ik hem zonder elco in de stekker steek slaat er niets af van zekeringen

Kan spanning zijn, kan stroom zijn. Wat is de rating van je brugcel? Ik moet zeggen dat ik niet heel veel brugcellen ken van <400V, maar ze worden nog wel verkocht.

Maar even serieus, probeer dit eens opnieuw met een transformator en een elco van bijvoorbeeld 10000uF/25V (trafospanning moet dan iets van 15V zijn). Krijg je ook beste vonken van, maar dan hoef je niet voor je 14e begraven te worden omdat je een paar vonkjes wilde zien.

Wel opmerkelijk dat dit onderwerp in de sectie schoolvragen staat. Ik kan me niet voorstellen dat ze je op school hebben gevraagd om dit experiment uit te voeren.

GJ_

Moderator

Op 12 april 2019 15:12:50 schreef KlaasZ:
Wel opmerkelijk dat dit onderwerp in de sectie schoolvragen staat.

Je hebt gelijk. Verplaatst.

Anoniem

Vind je het raar dat de zekeringen eruitvliegen?

Als je die twee blauwe draden tegen elkaar steekt heb je een rechtstreekse kortsluiting op het net.
Jij bent met heel gevaarlijke experimentjes bezig knul.

Je hebt geluk dat ik je vader niet ben.

Ik zou je heel vriendelijk en met geduld uitleggen waarom wat je doet dat geen goed idee is. EN eventueel meer geschikt experimenteermateriaal voor je kopen. Als elektriciteit je interesse is moet dat gestimuleerd worden.

Maar als ik je dan nog eens op hetzelfde zou betrappen, kreeg je een flinke muilpeer en vloog je gereedschap achter slot.
Beter een rooie kaak en wat traantjes, dan tussen zes plankjes.

RAAF12

Golden Member

Benjamin Franklin ging vliegeren tijdens onweer. Met de kennis van nu zou dat ook af te raden zijn. Madam Curie had teveel radium straling ontvangen. Met 230V experimenten wordt je niet beroemd, hoogstens een kort artikeltje in de krant en een overlijdensadvertentie als het mis gaat.

Anoniem

Epitaph:
Hier ligt bananaplug, hij werd bij dezen meermaals op het gevaar gewezen, maar krabbelde niet terug.

Hubie

Special Member

En nu ligt hij op zijn rug in een kist.
De naam bananaplug voor eeuwig gewist.

Meestal lopen dit soort experimenten met een sisser en wat rook af.
Gelukkig maar. ;-)

Op 12 april 2019 18:33:27 schreef grotedikken:
Ik zou je heel vriendelijk en met geduld uitleggen waarom wat je doet dat geen goed idee is. EN eventueel meer geschikt experimenteermateriaal voor je kopen. Als elektriciteit je interesse is moet dat gestimuleerd worden.

Moet je maar net iemand in de buurt hebben die het je kan uitleggen, je kan waarschuwen en de juiste spullen voor je kan kopen.
Ik kom uit een timmerman-gezin. En er waren in de kennissenkring geen hobby elektriciens.
Internet bestond nog niet. Voordat ik op de MTS genoeg geleerd had om het gevaar in te zien, heb ik ook al wat zekeringen laten klappen.
Gelukkig kunnen we de TS nu goed waarschuwen!
Is er trouwens geen beginners topic? Met wat basics qua veiligheid?

Lambiek

Special Member

Op 15 april 2019 12:55:14 schreef SunRayes:
Is er trouwens geen beginners topic? Met wat basics qua veiligheid?

Nou open een topic zou ik zeggen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik ben nu 17 , en heb ook heel wat vonken gezien voor ik eindelijk leerde wat er aan de hand was . van fouten leer je het meeste , alleen als je tussen 6 planken ligt is het te laat.
als je graag vonken wilt zien is een magnetron trafo opnieuw wikkelen naar 1 a 2 volt ac een mooi project, wel een veiligheids brilletje op als je hem gaat testen .

ik heb mijn experimentje afgebroken ;)
Ga het niet meer proberen met hardware.
Maar zuiver theoretisch.
Is er dan een manier of kan er mij iemand een schakeling tekenen om de elco van 250v op te laden zonder trafo rechtstreeks op 230v
en eventueel de juiste diodebrug.
Ps zuiver theoretisch ik beloof dat ik de schakeling niet zal bouwen.

Ja met een weerstand in serie van zeg...10 tot 100 ohm.
10 Watt exemplaar of groter.

Jouw schema is wel goed alleen zul je een weerstandje in serie met de gelijkrichter moeten gebruiken.

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Die weerstand gaat niet helpen. De spanning is simpelweg te hoog. Die elco laadt altijd tot ongeveer 325V op.

Zou je de elco tot 250V willen opladen, heb je een buck-converter nodig of een trafo. Als je een trafo gebruikt moet daar 175V AC uitkomen. Let wel dat het een slechte gewoonte is om een 250V elco tot 250V op te laden. De beste levensduur haal je als je een elco ergens tussen 10% en 90% van de werkspanning gebruikt.

Aan de andere kant, als je het in simulatie doet maakt de levensduur helemaal niet uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 april 2019 21:37:14 schreef maartenbakker:
Die weerstand gaat niet helpen. De spanning is simpelweg te hoog. Die elco laadt altijd tot ongeveer 325V op.

Die weerstand zorgt ervoor dat de laadstroom van de elco de zekering in de meterkast niet laat trippen.
Als je het niet gelooft moet je het zelf maar testen.

Hoeft niet je kunt het uitrekenen met de wet van Coulomb.

I= Q/U

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 15 april 2019 21:41:33 schreef Martin V:
[...]
Die weerstand zorgt ervoor dat de laadstroom van de elco de zekering in de meterkast niet laat trippen.
Als je het niet gelooft moet je het zelf maar testen.

Hoeft niet je kunt het uitrekenen met de wet van Coulomb.

I= Q/U

daar gaat toch iets fout.. C = Q/U lijkt me beter (maar das niet de wet van Coulomb...) en daarmee bereken je de inschakelstroom niet.. dat gaat wel met de wet van Ohm.
Stel 100 ohm in serie, zoals je voorstelde en condensator leeg. stroom is dan beperkt tot 230/100 = 2,3A (ik ga even uit van de eff waardes)

Op 15 april 2019 21:22:10 schreef banana plug:
ik heb mijn experimentje afgebroken ;)
Ga het niet meer proberen met hardware.
Maar zuiver theoretisch.
Is er dan een manier of kan er mij iemand een schakeling tekenen om de elco van 250v op te laden zonder trafo rechtstreeks op 230v
en eventueel de juiste diodebrug.
Ps zuiver theoretisch ik beloof dat ik de schakeling niet zal bouwen.

Gewoon een weerstandsdeler toepassen. Theoretisch hé! In de praktijk zal uit de weerstanden rook komen als ze niet goed gekozen zijn.

code:


  +325V
    |
   | |
   | | (325-230)x Ohm
    |
    + +230V
    |
   | |
   | |  230x Ohm
    |
     0V
Kruimel

Golden Member

Op 15 april 2019 21:22:10 schreef banana plug:
ik heb mijn experimentje afgebroken ;)
Ga het niet meer proberen met hardware.
Maar zuiver theoretisch.
Is er dan een manier of kan er mij iemand een schakeling tekenen om de elco van 250v op te laden zonder trafo rechtstreeks op 230v
en eventueel de juiste diodebrug.
Ps zuiver theoretisch ik beloof dat ik de schakeling niet zal bouwen.

Tja je kan allemaal constructies bedenken om 250V te krijgen, maar uit niets blijkt dat je doel van 250V ergens op slaat. Vonkjes krijg je ook van een elco met grote capaciteit en lage spanning. Waarom sluit je nu juist die trafo uit als optie? De reden dat mensen zeggen dat je jouw constructie niet moet gebruiken is dat hij direct op de netspanning werkt. Dat is hetgeen dat het een slecht idee maakt en zolang je daarover blijft zagen blijft het een slecht idee, hoeveel mensen er ook onder stenen vandaan blijven komen met allerhande constructies om het mogelijk te maken.

Op 15 april 2019 21:34:03 schreef Martin V:
Ja met een weerstand in serie van zeg...10 tot 100 ohm.
10 Watt exemplaar of groter.

Jouw schema is wel goed alleen zul je een weerstandje in serie met de gelijkrichter moeten gebruiken.

Laten we even voorbij gaan aan de symptoombestrijding hier: via een 100Ω weerstand krijg je net zo een grote klap als direct aan de fase, aan het idee idee vasthouden om direct aan netspanning te werken omdat het op één of andere manier interessantere vonkjes geeft is gewoon debiel. Als je niet snapt dat je stop er uit slaat omdat je kortsluiting veroorzaakt lijkt het me beter dat je je gewoon niet direct met netspanning bezig gaat houden en raad ik het af verdere experimenten aan te moedigen.

Op 15 april 2019 22:37:03 schreef ohm pi:
[...]???
Q = I.t
Dus: I.t/U = I ?

Ja,ja even kijken of jullie nog alert zijn.
Ik deed dit even uit mijn hoofd waarschijnlijk is dit niet goed.

[Bericht gewijzigd door Martin V op maandag 15 april 2019 23:15:34 (16%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Op 15 april 2019 21:41:33 schreef Martin V:
[...]
Die weerstand zorgt ervoor dat de laadstroom van de elco de zekering in de meterkast niet laat trippen.
Als je het niet gelooft moet je het zelf maar testen.

Hoeft niet je kunt het uitrekenen met de wet van Coulomb.

I= Q/U

Je kunt op je coulompen aanvoelen dat een elco van 250V die je probeert op te laden tot 325V, zich aan heel andere dan de door jou aangehaalde natuurwetten probeert te houden.

Het doel is duidelijk om een elco van 250V of een elco tot 250V op te laden rechtstreeks aan het net.

Dus of het doel moet bijgesteld worden, of de methode van opladen. Zelfs 'op papier' gaat dat mis.

Een weerstandsdeler (dus twee weerstanden) is simpel maar geeft energieverlies. De trafo of buckconverter die ik voorstelde geeft nauwelijks verliezen en geeft een constantere spanning dan een weerstandsdeler maar is natuurlijk niet zo practisch als het doel (de spanning over de elco en daarmee de werkspanning van de elco) een beetje bijgesteld mag worden. Papier is geduldig en als de TS een andere elco koopt gaat het in de prakijk ook goed als hij veilig werkt.

Ik zou zelf bij een nominale gelijkspanning van 325V, uitgaan van een 400V elco. 385V is ook lang een gangbare waarde geweest maar zie je niet zo vaak meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Vroeger had je oude radiotoestellen die rechtstreeks op het net zaten, zonder trafo.. het hele chassis kon hiermee onder spanning staan.
Niet aan te raden tegenwoordig...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 april 2019 22:57:20 schreef Martin V:

Ik deed dit even uit mijn hoofd waarschijnlijk is dit niet goed.

jouw hoofd is niet goed? 8)7