Welke Frequentieregelaar

Ik heb de volgende pomp aangeschaft voor mijn zwembad

Pentair WFL-201
Wattage vanuit stopcontact 1850W
Wattage daadwerkelijke doorvoer naar pomp 1500W
Ampère 9,0
1 fase
2 HP

Wat is een goede frequentiereglaar voor deze pomp?

Dank voor all goede raad!
Heursqem

GJ_

Moderator

Waarom niet een regelklep achter de pomp?

kun je wat meer informatie geven, ik ben op dit gebied een leek....

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik denk dat je een 1 fase motor hebt.
Een 1 fase in, 1 fase uit is niet erg gangbaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Als je bij zo'n pomp gewoon gaat knijpen op de uitgaande kant gaat ie ook minder stroom trekken. En een klep is goedkoper dan een regelaar denk ik.
Op de ingaande kant kan in theorie ook maar dan heb je eerder last van cavitatie naar het schijnt.

Ok, en wat zou dan een goede klep zijn.
Heb ik dan wel een vergelijkbare energie besparing

GJ_

Moderator

De energiebesparing is wel vergelijkbaar. Ik verkoop ook graag frequentieregelaars (niet hier trouwens) maar als er een robuuste methode voorhanden is die het zelfde effect heeft en er is verder geen noodzaak om het elektrisch te regelen doe ik dat liever. Boerenverstand ;-)

Hebben die zwembadboeren geen kleppen met een passende doorlaat?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 12 april 2019 17:40:41 schreef Heursqem:
ik krijg het advies dit apparaat te gebruiken:

https://limburgkoi.nl/clever-pumpcontrol-energy-saver.html

Verwacht niet te veel van het apparaat mbt energiebesparing.
Voor dat je die driehonderdzoveel euries bespaard hebt os er veel water door de Rijn gegaan.

Wat beoog je, of wat is je doel, of waarvoor wil je een toerenregeling?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een frequentie regelaar voor een één fase motor?

GJ_

Moderator

Ja, Invertek is een van de weinigen die dat maakt. Ze zijn echt een enorm stuk duurder dan een gewone driefasen drive.

Dit is de situatie

Pomp
1500 Watt, 9A, 2HP, 1 Fase
Capaciteit 30 m3/uur

De pomp moet afgeknepen kunnen worden:
Achter de pomp zit een zandfilter
Deze heeft een debiet van 8.5 m3/uur, max 3.5 BAR

Als ik de pomp 24 uur laat draaien (ideale situatie, zwembad wordt continue gefilterd en pomp kan op lage capaciteit draaien - energie zuinig), zou een 7 m3 per uur voldoende zijn.

Ik wil de pomp dus kunnen regelen om aantal m3/uur naar beneden af te stellen en te zorgen dat er ook nooit meer dan 8.5 m3/uur door de leiding gaat vanwege de zandfilter

Tidak Ada

Golden Member

Op Banggood staat ook en dergelijke frequentieregelaar voor rond € 100,-, maar ik durf niks over de kwaliteit te zeggen....

O nee, je wilt tot 1500W gaan, die op Banggood is maar 370W (de 370w stond ergens in een vasn de liks). 't is wel een 1-fase geval.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 13 april 2019 10:31:12 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 13 april 2019 10:26:48 schreef Tidak Ada:
Op Banggood staat ook en dergelijke frequentieregelaar voor rond € 100,-...

Dat bestaat bijna niet.

Op 13 april 2019 09:56:15 schreef Heursqem:
De pomp moet afgeknepen kunnen worden:...

Ik wil de pomp dus kunnen regelen om aantal m3/uur naar beneden af te stellen...

Dat soort pompen kun je altijd afknijpen. Dan bereik je wat je wil en je bespaart stroom.

Die hele goedkope frequentieregelaars durf ik niet 24 uur per dag in hetzelfde huis in bedrijf te laten waar ik ook slaap.

ok GJ_, kun je eens paar opties geven voor een regelklep
*goed/funtioneel
*uitgebreid/beter functionaliteit

Dank!

Als het niet te precies komt zal een kogelkraan het wel doe denk ik.
https://pvcvoordeel.nl/kogelkraan/
Twee slangpilaren erop en wel een paar slangklemmen.

en als ik nauwkeurig(er) wil kunnen sturen (digitaal?) en niet per se op elke euro hoef te besparen?

Je zult moeten bepalen of je wilt sturen of regelen:

Sturen: je stelt zelf de flow door de leiding in. Dat kan door het toerental van de pomp te verlagen, of door de flow te knijpen met een simpele kraan. Die laatste optie lijkt dus het beste en goedkoopste.

Het nadeel van sturen: als de stromingsweerstand verandert, bijvoorbeeld door vervuiling van het filter, dan heeft dat invloed op de flow. Als dat een probleem is, dan moet je gaan regelen.

Regelen: je gaat de sturing (toerental of kraan opening) continu automatisch bijregelen, zodat de flow op het gewenste niveau blijft. Deze oplossing is complexer:

  • De actuele flow moet gemeten worden;
  • De flow moet automatisch bijgestuurd worden: frequentieregelaar of (waarschijnlijk beter) een regelklep nodig;
  • Er is een regelorgaan nodig dat bepaalt hoe dat er moet worden bijgestuurd op basis van de actuele flow. Zoek maar eens op PID regelaar.

Als ik deze regeling moest maken zou ik denk ik gaan voor:

Voornaamste reden van deze keuze: ik heb geen goed beeld van wat er zoal op de markt is aan (betaalbare) regelkleppen, met liefst een PID-regeling er in geïntegreerd. En nog liever: tevens met de flowmeting erin geïntegreerd, zodat je met één apparaat klaar bent.

Tidak Ada

Golden Member

@GJ_:

https://nl.banggood.com/search/frequentieregelaar.html

Lijkt me geschikt voor kolomboormachientje, pompje of draaibankje thuis.

Over kwaliteit kan ik geen oordeel geven!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Ah, die zijn enkelfase in, maar gewoon drie fasen uit.

Ik vond het al raar, ik weet wat er te koop is.

Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 13 april 2019 15:36:27 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Niet allemaal hoor, maar deze is wel de duurste:

https://nl.banggood.com/220V380V-1_5KW2_2KW-Variable-Frequency-Drive-V…

Hij kan dus beiden:

in 220-240V 1p, of 380-400V 3p

Uit 220V 1p of 3p, of 380V 3p

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

waarom niet gewoon een pompje kopen dat 7m3/h verpompt , als geld toch geen rol speelt