Laat je PUNT zien!

blackdog

Golden Member

Hi,

Natuurlijk bedoel ik dat niet, maar ik ga even aan de haal met Gertjan zijn opmerking over "click-bait"
dit om gebruikers op een linkt te laten klicken, veel gebruikt door marketeers.

Maar mij gaat dit topic hierom: goede hygiëne van de soldeerpunt en waardoor het makkelijker wordt goed en netjes soldeerwerk te maken :-)

Ik wil jullie mijn soldeerpunten laten zien die ik normaal gesproken gebruik tijdens mijn soldeewerk.
Zie dit topic ook maar een beetje als aanvulling voor het SMD solderen topic.

Hieronder op de eerste foto de soldeerpunten die ik regelmatig gebruik, dit topic gaat dus niet over het merk soldeerbout,
maar over hoe schoon je soldeerpunt is en zijn eventueele beschadigingen waardoor het solderen moeilijker wordt.

Dit is mijn standaard setje dat ik gebruik, het type punt is afhankelijk van wat voor werk ik er mee doe.
Mijn hier getoonde setje is zal niet optimaal zijn voor jullie gebruik! want ik weet niet wat jullie solderen...

Links de nieuwe gullwing punt, 1x aangeweest, tweede van links is een kleine ronde punt, de derde is een kleine beitel punt.
De vierde van links is mijn standaard de C245-741 en de laatste dat is de C245-911 welke ik ondermeer gebruik om voor grote stukken koperprint te solderen.
Daar komt later dit jaar nog een wat dikkere punt voor, die dan een grotere warmte massa heeft.
Door deze grotere warmte massa kan ik dan met een lagere temperatuur dit soort materiaal solderen en de punt en materiaal langer heel houden.

Maar waarom starte ik dit topic, ik zie op b.v. "prultube" mensen solderen met zeer smerige punten en ook op fora's foto's zie ik weinig hygiëne... ( Iedereen mag van mij alles wat solderen betreft, voor het geval dat :-) )
De hier getoonde soldeer punten zijn 1x vertind en toen schoongemaakt met spons en de goudkleurige metaal wol.
Een oud stukje handdoek of theedoek werkt wat dit betreft ook erg goed om het laatste druppeltje oud soldeer te verwijderen.
Er is geen extra werk gedaan om deze soldeerpunten mooier te laten lijken, er is geen "bagger" zichtbaar. :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Solderen/C245-Werkset.png

Dit is drie maal een C245-741 punt die ik het meeste gebruik, links een nieuwe, nooit aan geweest en twee oude punten die ik al reserve houd voor "speciaal" werk waar de punt beschadigt kan raken, dit komt echter weinig voor.
Deze foto laat goed zien dat behalve een vier verbrande punt er nog meer beschadigen kunnen optreden.
Het is goed te zien, dat de meest rechtse punt het meest te verduren heeft gehad van mijn werkwijze (extra druk op het te solderen materiala voor warmte overdragt)
Door het vele gebruik van de rechtse punt is er een rand veerschenen aan de punt die het solderen hiermee ee nstuk lastiger maakt.
Heb je wat soldeerwerk waarbij je alleen de zijkant van punt gebruikt, dan zal je weinig problemen ondervinden.
Maar ik wil niet steeds punten wisselen, ook met een puntje van een wat bredere type wil ik soepel kunen solderen en dat gaat met het rechtse typen niet meer goed en dit trekt mijn aandacht weg van mijn werk en resulteerd vaak in een langer soldeer proces.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Solderen/C245-741-Nieuw-Oud-Erg-Oud.png

Deze foto laat de beschadigingen nog wat beter zien.
Kijk ook naar de rand op de meest rechtse punt, hier is op mijn stift een klein randje bagger te zien die niet meer goed te verwijderen is.
Wat ik zo op het internet tegenkom, is mijn slechtste punt een "Rembrand" t.o.v. wat ik zie op het Internet.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Solderen/C245-741-Nieuw-Oud-Erg-Oud-2.png

De instelling voor gemiddeld solderen bij mij, de C245-741 punt welke een 2,4mm beitelpunt heeft en de ongeveer 330C soldeer temperatuur.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Solderen/JBC-Station-Aan.png

En dit is de standby temperatuur welke de laatst maanden wat omlaag is bijgesteld om langer met mijn punten te kunnen doen. (van 280 naar 210C)
Dan duurt het opwarmen natuurlijk wel een paar seconde langer, wat maar een kleine investering is als je de prijs weet van deze punten.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Solderen/JBC-Station-Standby.png

Dus graag zie ik jullie soldeer punten en hoe jullie er mee omgaan.
Wanneer vind jij het noodzakelijk een punt te vervangen, hoevaak maak jij de soldeerpunt schoon en welke technieken gebruik je daar voor.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

hmmm interessant.
Ik heb een zelfde JBC station, en mijn punten worden erg snel zwart en blijven niet lekker schoon. Zal vanavond of morgen foto posten.
Ook na gebruik van tip cleaner van jbc en spons en krullen zijn ze snel weer zwartig. Vraag me nog steeds af wat ik verkeerd doe..

fzwart

Golden Member

Beschadigen die krullen op den duur je punt niet?
Heeft mij er steeds van weerhouden het te gebruiken.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Soort punt: Beitelpunt 1.2mm
Leeftijd: 5 jaar plus nog wat
Gebruik: Gemiddeld 4 dagen in de week (in de ochtend aan, in de avond uit en staat soms uren werkeloos te zijn)
Temperatuur: 360°
Soldeerstation wattage: 50W
Soldeertin: Loodhoudend
Mis steken in de houder: (hard plastic) Ontelbare keren
Reinigingsmiddelen: Spons en krullen
Gebruik van Flux: Zelden
Merk: Hier gaat dit topic niet over
Foto details: Koude bout, zo uit de houder.

De punt ziet er misschien niet meer nieuw uit en dat hoeft ook niet. Het soldeerwerk en ook het kleine (0805) gaat nog steeds perfect. Voor 0603 gaat er een 0.8mm beitelpunt in maar dit komt niet veel voor.

Ik heb er toendertijd een set nieuwe punten bij aangeschaft en deze zitten nog allemaal in de verpakking want niet nodig.

I love it when a plan comes together !

Ik soldeer nog steeds met een cheapo Velleman boutje (VTS25lf). Ik veeg m'n punt altijd af aan een papieren zakdoekje (droog).

De punt is na enkele jaren matig gebruik aan het falen. Jarenlang heeft ie geen probleem gehad. Ik wrik er niet mee.
Op de overgang tussen gewoon ijzer en de gecoate punt is enkele uren soldeerwerk geleden, een krater ontstaan, en die wordt met het uur zichtbaar groter. Heel bijzonder om te zien hoe zó snel die punt achteruit kan gaan.

Gelukkig kosten puntjes voor deze bout geen drol :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
blackdog

Golden Member

Hi,

fzwart
Mijn ervaring is dat ik geen beschadiging merk van de metaal wol.
Het gaar er ook om hoe je er mee omgaat, meestal is een beetje vochtig sponsje met een zachte tik op de rubber rand voldoende om de punt schoon te maken en anders zoals ik al aangaf een stukje katoenen doek te gebruiken.
Net als goed solderen zijn dit korte handelingen.
Sponsje niet zijknat maken en de punt er ook niet te lang in drukken.

Stijnos
Ik had vorige week ook een zwarte punt, en was daar verbaasd over...
Er is een kans dat toen de punt op een hoge temperatuur stond ik hem niet goed in de houder had gestoken
en hij daarom niet naar de standby temperatuur is gegaan, anders zou ik niet weten waarom dat is gebeurd.
Dat was trouwens de vierde van links op de eertste foto, ik heb hem weer mooi gekregen met mijn Loctite 511 soldeer en meerdere keren afvegen met een doekje.

Misschien is het bij jou een andere rede dat de punt snel zwat wordt, welk soldeer gebruik je?
Ik soldeer alleen met loodhoudend materiaal en gebruik alleen vloeimiddelen als het niet anders kan.
De Loctide 511 is uitstekend solder, maar voor SMD soms wat aan de dikke kant.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pa3gws

Golden Member

De eerste is van mijn Weller WECP-20 en al meer dan twee jaar in gebruik.
Schoonmaken doe ik met de vochtige spons en soms met een doekje.
En de tweede van mijn oude WTCP met al een erg oude 2mm beitelstift nummer 8
Die ik alleen gebruik voor het zwaardere werk.
Schoonmaken hetzelfde als de voorgaande.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Links een Chinese T12-BC2 niet gek voor smd werk, rechts een weller wsp80 met een puntje waar ik eigenlijk bijna alles mee doe.

Zo je tips niet opruimen trouwens, een klodder tin aan de bout ziet er misschien niet uit, maar het voorkomt oxideren van de punt.
Daarom de punt ook pas afvegen als je begint met solderen, niet erna.

Als sponsje gebruik ik sinds kort melamine sponsjes. (iemand tipte me dat ... vraag me even niet meer wie)
Door midden snijden en met een stukje pijp er een gat in steken en je hebt een goedkoop prima werkend sponsje.
Bij de action ook wel bekend als "wonderspons". Gewoon droog werkt prima. Nat blijven ze wat langer goed, maar hey .. ze kosten bijna niets en droog is net wat vriendelijker voor de punt.

blackdog

Golden Member

Hi,

Kom heren, Dames ook, laat je punten zien! ;-)

Sine dank voor de tip, ik heb die sponsjes in huis, maar nooit er aan gedacht ze eens te gebruiken voor het soldeer werk.
Net even getest met het sponsje in mijn hand en de punt te reinigen, gaat uitstekend maar let wel op de soldeer spetters.
Doe dit niet boven je electronica, of zoals Sine zegt maak het sponsje passend in je houder.

En ik kan er ook achter staan om een beetje "schoon" soldeer op de punt te laten zitten, dit om hem langer goed te houden.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

mijn compleet mishandelde punt.
-goedkoop 9€ soldeerboutje, als je die ondersteboven laat hangen en 5min laat warmen, smelt het metaal van die zwarte ring af (die 4 boutjes).
-blijft continue warmen, stopt nooit,
-ligt soms uren op de grond te warmen (als ik aan de auto of ligfiets bezig ben)
-smelt er plastic mee
....

kortweg, alles wat ongezond is voor de punt. reinigen doe ik nooit, tenzij op een stukje papier, of stukje hout. het reinigen bij mij is voldoende soldeer erop en dan het soldeer met een klopje eraf laten vallen.
(klikbaar en zoombaar)

speciaal voor dit topic, eens de punt afgekuist

oja, ik soldeer loodhoudend, oude stock soldeertin

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 11 april 2019 22:38:25 schreef blackdog:
Net even getest met het sponsje in mijn hand en de punt te reinigen, gaat uitstekend maar let wel op de soldeer spetters.

Vandaar het gat in de spons :)

miedema

Golden Member

Ha blackdog,

Geen punt om m'n punt te laten zien ;-). Dat had ik tenslotte elders al gedaan:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/hm103/IMG_5299--soldeerpunt-voor-blik-600pix.jpg
alle foto's klikbaar voor grotere versies

Die linker tip, 1,3mm, is m'n standaard tip. Ik heb fijnere punten voor SMD werk, maar steeds vaker gebruik ik gewoon de zijkant van deze tip. Ook dan is wat meer tipmassa fijner... De rechter is vooral om afschermblikken etc. te solderen. Daar waar een flinke tip massa enorm helpt.

Maar dit topic gaat eigenlijk over tip hygiëne, hoe hou je je tip schoon / mooi....

Sinds jaar en dag gebruik ik de Weller sponsjes, en dat bevalt nog steeds prima, als je ze maar vochtig houdt. (Dus niet klets nat...)
Ik lees dat het slecht zou zijn voor de tip, temperatuurschok. Maar m'n tips gaan hèèl erg lang mee...

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/IMG_5326--Weller-TCP-bouten-600pix.jpg

Uit nieuwsgierigheid heb ik ook eens een houder met messing wol gekocht, maar dat bevalt een stuk minder. Toch lastiger om korstjes verbrand harskern (en andere troep) van je tip af te krijgen....

Wat wèl een topper is, is dat groene doosje er bovenop: Weller tip activator!

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/IMG_5330--Weller-tip-activator-600pix.jpg

Vroeger maakte ik m'n tips schoon / vertinde ze opnieuw door er flink verse tin met harskern op te doen, en dan de hete punt af te vegen met een katoenen doek. Dat ging redelijk....

Nu doop ik m'n tip even in dit potje, en hij is weer als nieuw :-).
Ongetwijfeld zitten er hele vieze chemische stoffen in, maar het werkt fantastisch!
Ondanks dat er op het een streep door "Pb" staat, en ik uitsluitend loodhoudend soldeer...

Hier m'n (hete) standaard tip, zo uit de houder:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/IMG_5323--Weller-TCP-tip-zo-uit-houder-600pix.jpg

En hier na even een dipje in de tip activator:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/IMG_5324--Weller-TCP-tip-na-tip-activator-600pix.jpg

Ik doe al jaren van dit potje....

groet! Gertjan

Thevel

Golden Member

Ik heb zojuist ook zo'n blikje besteld.
Ben benieuwd.

blackdog

Golden Member

Hi,

Dat wil ik ook wel eens proberen, ik bedoel die tip cleaner.
Ik zie alleen idiote prijzen... Thevel waar heb jij een verzoek tot levering gedaan van dit product? :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 11 april 2019 22:38:25 schreef blackdog:
Kom heren, Dames ook, laat je punten zien! ;-)

Zou je wel willen hé. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 13 april 2019 13:09:50 schreef blackdog:
Hi,

Dat wil ik ook wel eens proberen, ik bedoel die tip cleaner.
Ik zie alleen idiote prijzen... Thevel waar heb jij een verzoek tot levering gedaan van dit product? :-)

Groet,
Bram

Hier:
https://www.kabelshop.nl/Weller-Tip-activator-18-g-loodvrij-V-PF03105-…

Arco

Special Member

Ik gebruik al heel lang (en naar tevredenheid) Multicore tip cleaner...
https://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/1115477-40.jpg

En metaalsponsjes van Action. (niet goudkleurig, maar wel goedkoop en net zo goed: 2 voor 39 cent... ;) )
https://www.action.com/nl-be/p/spargo-pannenspons-/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Op 11 april 2019 21:16:58 schreef Sine:
[bijlage]
Als sponsje gebruik ik sinds kort melamine sponsjes. (iemand tipte me dat ... vraag me even niet meer wie)
Door midden snijden en met een stukje pijp er een gat in steken en je hebt een goedkoop prima werkend sponsje.
Bij de action ook wel bekend als "wonderspons". Gewoon droog werkt prima. Nat blijven ze wat langer goed, maar hey .. ze kosten bijna niets en droog is net wat vriendelijker voor de punt.

Voor dat im mijn punt erin steek, zijn dit nu de juiste sponsjes?
Vanavond maak ik een plaatje van mijn pook :)

Action expresses priorities LH

Dit is mijn collectie soldeerpunten, het zijn originele Hakko T18 punten.
Alleen vertin ik altijd de punt voordat ik de bout uitzet dus ze zien er niet uit op deze foto. Maar als ze in gebruikt zijn zijn ze allemaal schoon en in prima conditie. Ik gebruik de Hakko standaard, die heeft een spons en krullen. Af en toe maak ik de punten schoon met een borstel met koperen draadjes.

http://members.casema.nl/r.kamp/pictures/electronics/soldertips.jpg

Blue Sky

Cableguy

Ongeveer 10 jaar oud simpel Aoyeu soldeerstation met nog de originele punt.

https://www.uploadarchief.net/files/download/aoyepuntu.jpg

Waar rook is, is stroom

Een weller wtcp-s met 2 punten die ik vaak gebruik.
Een spits beiteltje 1mm cijfer 8

En een "grotere" cijfer 7

deze is denk ik al 20 jaar oud en valt me nu op dat er hapje uit is aan de bout kant

duck-tape does miracles...so do I
pietplof

Golden Member

Op de ene foto zien jullie een aantal punten zoals regelmatig door mij gebruikt.
De andere afbeelding laat links een bakje met bekende goudkleurige krullen zien, in het midden mijn speciale soldeerbouthouderconstructie en ergens op achtergrond een soort dashboard met daarachter de soldeertrafo en wat spullen om de slobbersoldeerbout te laten werken.

festina lente
blackdog

Golden Member

Heer Plof,

Wij zien niets...
Foto's vergeten?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Over een speciale soldeerbout houder gesproken.

Een Ikea buro lamp gemodificeerd voor de soldeerbout

duck-tape does miracles...so do I
pietplof

Golden Member

festina lente