Tesla Aarding

Beste leden.

Na dit topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/123937
Heb ik een nieuwe tesla gebouwd. https://www.youtube.com/watch?v=IiJSRgeVW8E

Uit mijn ervaring is gebleken dat de wifi bij de buurman weg was gevallen, alle tv en pc schermen kregen zwart beeld. En mijn telefoon deed ook van alles.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dat voorkomen?
En hoe kan ik de tesla het beste aarden.
Is het beter om dat ding een eigen aardpen te geven? of krijg ik daardoor dat magnetisch veld.

Ik ben te bang en ik denk ook niet dat het gaat om hem te koppelen aan mijn HAR in de groepenkast.

Ik heb thuis een TT stelsel.

Alvast bedankt

Zo te zien gebruik je (magnetron) transformatoren voor de hoogspanning op te wekken.
Ik denk dat er veel storing terug het net ingaat, je zou een netfilter kunnen gebruiken, in ieder geval de netspanningskant zoveel mogelijk HF ontkoppelen.
Een eigen aardpen is het beste, wanneer je de randaarde zou gebruiken heb je juist kans dat veel HF stoorsignalen terug het net ingaan.
Een koperen buis de grond in drijven met een tuinslang is zo gedaan.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ja Jeroen zoiets bedoel ik, ze zijn er in veel uitvoeringen.
Voor de aarde gebruik je dan een aparte aarde in de tuin.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

Dan nog, een SGTC maakt enorm veel EMI, en HDMI kan daar heel slecht tegen.

Mooi resultaat trouwens !

Een "Tesla" (da's een auto in mijn beleving), is gewoon een dikke vonkenzender. Ofwel, het sproeit een HF veld de lucht in met een enorm breed frequentie-spectrum. Dat geeft wel storing in de buurt ja.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Op 10 april 2019 21:05:38 schreef Martin V:
Ja Jeroen zoiets bedoel ik, ze zijn er in veel uitvoeringen.
Voor de aarde gebruik je dan een aparte aarde in de tuin.

Te koop in zakken van 10 liter :P (met of zonder Pokon)
Sorry, kon het niet laten.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Ik dacht dat het rand aarde moest zijn.... :)

Op 10 april 2019 19:06:20 schreef jeroen Appelman:
Heb ik een nieuwe tesla gebouwd. https://www.youtube.com/watch?v=IiJSRgeVW8E

Maar je hebt een mooie vonkentrekker gemaakt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Samenvatting: je tesla stoort inherent door de core van zijn proces, niet door het ontbreken van aarde

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Een tesla werkt door een zeer sterk radiofrequent elektrisch veld op te bouwen.
Als het nodig is die te aarden doe je dat dan best via een zo kort mogelijke verbinding naar de aarde. De stopcontactaarde volgt meestal een kronkelige en onvoorspelbare weg.
Als je de coil wil aarden in verband met veroorzaakte instraling verwacht ik er niet veel van.

Een stevig netfilter valt te proberen, iets meer kans, maar verwacht erook hier niet te veel van.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je coil werkt aan primaire zijde.

De problemen worden vooral veroorzaakt door instraling van de zeer hoge veldsterkte in gevoelige apparaten.

Enkel te vermijden door je tesla op te stellen in een afgeschermde ruimte. Dus je garage beplakken met aluminiumfolie en deze aarden.
Denk er aan dat jij verantwoordelijk bent moest je buur schade hebben aan zn elektronica door je vonkentrekkerij.
Stel dat zn modem of zn tv op een dag stuk gaat door een totaal andere oorzaak. Dan zal hij natuurlijk direct jouw experimenten verdenken.

Overigens een prachtig resultaat.

Mooi ding! Met het verhaal van grotedikken ben ik het eens.

Een Teslacoil is inderdaad inherent een bron van storing; elke vonk is een bron van storing. Aan dat gedeelte doe je niets anders dan de Teslacoil in een volledig afgeschermde ruimte zetten. Het bouwen van zo'n ruimte, zonder lekken, kan erg lastig zijn. Het beplakken van muren met aluminiumfolie helpt zeker, mits je die repen allemaal aan elkaar tapet met kopertape met geleidende plakstrip. Maar dan nog, rondom deuren en ramen gaat het moeilijk worden. Vergeet ook de vloer en het plafond niet. Bovendien: elke kabel die door de afscherming heen gaat, is een prima antenne die alle straling binnen oppikt en buiten weer uitstraalt.

Wat ik echter verwacht, is dat er van je sparkgap ook veel storing afkomt. Deze is een stuk makkelijker af te schermen, bijvoorbeeld met gaas. Hierbij geldt: hoe fijner het gaas, hoe beter de afscherming. De voorkeur gaat uit naar iets van 5x5mm of kleiner, op de universiteit gebruik ik hier gaas van 0.25*0.25mm voor.

Wat ook al kan helpen is vanaf de aarde van de primaire spoel een dikke koperkabel (> 10mm^2) naar een aardpen trekken. Die aardpen zit dan een paar meter de grond in.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

En dan de hamvraag: werkt ie dan nog wel, binnen zo'n kooi van Faraday?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Waarom zou het binnen een kooi van faraday niet werken?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De teslacoil moet behandeld worden als krachtige radiozender. Dus z'n eigen hoogfrequent aarde (aardpen, met dikke kabel naar de aard-kant van de primaire en secundaire).
10m 1,5mm^2 is geen hoogfrequent-aarde meer ;) je moet daar iets meer werk in steken.

Op diverse zendamateurfora en pagina's kun je daar wel instructies voor vinden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Ahzo.
En kun je dan meteen ook even uitleggen wat het nut van die aarding is?

Het doel is niet om een vonkenzender te maken, maar juist om zo weinig mogelijkRF uit te stralen. De vonkentrekkerij lukt anders heel aardig zonder aarding.

Op 13 april 2019 12:00:20 schreef grotedikken:
Ahzo.
En kun je dan meteen ook even uitleggen wat het nut van die aarding is?

Het nut van een schone aarding is om alle hoogfrequent pulsen die zich op de primaire wikkeling van de voedingstransformator bevinden te ontkoppelen.
Een randaarde voldoet hier niet omdat op die aarde alle huishoudelijke apparatuur staat aangesloten, en bovendien ook nog vaak te lang is in lengte.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Leg dat eens uit.
Stromen vloeien Enkel in een gesloten stroomkring.
Als er in de primaire van de transformator zouden stroompulsen zijn, is dat tussen fase en nul.
Ik zie niet in waarom deze in de aarde zouden verdwijnen.

Ken het effect van een HF smoorspoel en de capacitieve ontkoppeling daarvan, anders gezegd; een laagdoorlaat filter.
En dat zit dus in een netfilter.
Het is niet voor niets dat in iedere SMPS ook een dergelijk filter is opgenomen om de HF pulsen van de voeding uit het net te houden.
Het is niet de differentiële HF spanning maar de common-mode spanning uit het net te houden.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 13 april 2019 16:57:22 schreef Martin V:
Het nut van een schone aarding …..

Wat is er zo schoon aan een schone aarding?

Ik heb geen zin om continue in herhaling te gaan, ik heb mijn punt toegelicht en daar hou ik het bij.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 13 april 2019 19:22:26 schreef KlaasZ:
Wat is er zo schoon aan een schone aarding?

een schone aarde is een aarde waar geen stroom naar toe loopt, want daardoor raakt die bevuilt.

Maar een tesla generator aarden gaat niet helpen. Het ding is nu eenmaal gemaakt om zijn energie in de lucht te jagen..

Op 13 april 2019 19:28:06 schreef Martin V:
Ik heb geen zin om continue in herhaling te gaan, ik heb mijn punt toegelicht en daar hou ik het bij.

Jammer, want uit je vorige postings kan ik niet opmaken wat het antwoord op mijn vraag is.

mel

Golden Member

Een "schone "aarding moet je wel iedere dag poetsen natuurlijk >:)
Maar in dit geval helpt het niet. Zo'n ding is gemaakt als stoorzender.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik weet niet of dit is wat Martin bedoelt, maar op zich zou het aarden wel wat kunnen doen. Immers, een Tesla Coil is een soort antenne die stroom in de omgeving afgeeft, net zoals bij een RF antenne. Dat kan door 2 gebalanceerde elementen te maken waartussen je HF staat (dipool, da's bij een TC niet), of door de aarde als tegenpool te gebruiken. Dat is nodig om de stroomlus te sluiten: generator, antenne, lucht, aarde, generator. De TC zou dus wel eens beter kunnen werken als ie met z'n gnd aan de aarde zit. Minder storen doet het dus niet, meer wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 april 2019 18:00:53 schreef grotedikken:
[...]
Stromen vloeien Enkel in een gesloten stroomkring.
[...]

DC stromen: ja. AC stromen: niet per definitie. Een Tesla coil waar vonken vanaf komen is geen gesloten stroomkring. Bedenk je dat bijvoorbeeld een condensator ook geen gesloten stroomkring is (twee platen die elkaar niet raken). Bij wisselspanning, en specifiek zodra er velden bij komen kijken, krijg je niet alleen te maken met stroom door geleiding, maar ook stroom door diffusie en displacement. Die stromen kunnen ook lopen door materialen die 'oneindig' aangeven op de multimeter.

Dit komt neer op het verschil tussen de wetten van Kirchof vs. de wetten van Maxwell. Beide kunnen gebruikt worden om de loop van stroom te beschrijven, maar Kirchof gaat stuk bij bijvoorbeeld antennes (een open draad eind, daar kan geen stroom lopen) of bij tesla coils (een transformator waarvan één pin in de lucht hangt, daar kan geen stroom lopen).

Omdat een aardpen van een paar meter, die de grond in gaat, een best grote capaciteit heeft, kan deze bij AC redelijk wat stroom opnemen of leveren. Zodra je daar echter kabels mee in serie gaat zetten, dan gaat de impedantie daarvan meespelen. Zeker bij lange kabels en/of hoge frequenties kan dat behoorlijke spanningsvallen tot gevolg hebben, wat een vuile aarde veroorzaakt.

Maar om terug te komen op het onderwerp: nee, hij zal er niet minder door gaan storen. Ook zal de werking van de Tesla coil beïnvloed worden als deze vlakbij grote geleidende platen staat.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.