Low Budget Tesla Coil & tunen ervan

Epoxy is een goed idee, anders krijg je gegarandeerd problemen met de isolatie van je windingen. Die zullen vroeger of later tussen windingen gaan overslaan.

En inderdaad, een LC meter kun je altijd voor andere zaken gebruiken. Als je meer elektronica doet, is het absoluut handig om te hebben.

Dit is een leuke optie: https://www.baco-army-goods.nl/meetapparaten/componenten-tester-8840.h…

Hij begint op 25pF wat een beetje hoog is, maar ik denk dat het geen echt probleem is voor dit project.

Een dipmeter is voor HF projecten zoals een teslacoil zeer handig: https://link.marktplaats.nl/m1369933148

Maar een dipmeter heb je echt alleen voor hoogfrequent nodig. Je kan de resonantiefrequenties natuurlijk ook gewoon berekenen op basis van de gemeten capaciteit en zelfinductie (al wordt dat lastiger bij de secundaire!)

Dit oscillatortje kun je bouwen om de F(res) van je secundaire te bepalen, icm een zelfgemaakte HF meetprobe en een tripje naar iemand met meetapparatuur om een geijkt schaaltje voor het zendertje te kunnen maken https://pe2bz.philpem.me.uk/Comm/-%20Transmitters/-%20AMx/AMx-104-1tra…

De interwindingcapaciteit en de capaciteit van de topload zijn lastig te meten waardoor de f(res) eigenlijk het best te meten is met een meetzender met ruwweg geijkte schaal.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 19 februari 2019 22:28:30 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

http://uzzors2k.4hv.org/projectfiles/flybacktransformerdrivers/ET_Flyb…

Ik heb net deze driver gemaakt, maar krijg er maar amper een vonkje mee als ik met alleen flyback test. Is deze driver echt zo slecht of doe ik iets fout?

Morgen eens kijken of ik onderdelen voor een zvs driver gevonden kan krijgen.

Have fun in this life!

Zou gewoon goed moeten werken. Meet eens met een scope de golfvorm op de gate (om vast te stellen of de FET wel snel genoeg open en dichtgestuurd wordt) en op de primaire.

Een simpele 1 kanaals 15MHz scope kost 1 a 2 kratjes bier, en kan je heel veel helderheid verschaffen op het gebied van golfvormen, resonanties enzo.

Heb je de frequentie correct ingesteld? De flyback werkt normaal op 15625khz, als je daar te ver boven of onder zit zal de driver wel werken, maar werkt de flyback trafo zelf niet.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 1 maart 2019 22:09:31 (18%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Heb je een linkje naar zo'n scope?
Als ik google zie ik alleen bedragen van honderden euros voorbij komen.

Verder heb ik weer een domme vraag :)

Ik heb van aliexpress zon mini muziek tesla coil ding gekocht voor een paar euro.

Hij werkt in principe wel, want een 15w tl balkje geeft flink licht en zie een kleine vonk, maar ik krijg er geen muziek uit.

Led 1 brand ook niet als ik hem aan zet.

Is deze coil gewoon niet geschikt om muziek te spelen of doe ik zelf iets fout?

Have fun in this life!

Blijkbaar zit je dan toch iets verkeerd te doen, ik zie een mini jack op de pcb zitten dus dan zou je er toch iets van muziek uit moeten krijgen. Mits je het goed aansluit.

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Ik heb precies dezelfde gebouwd en die speelt wel muziek. Gebruik een losse MP3-speler, mijn laptop hing spontaan door de interferentie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja dat kan natuurlijk ook wat Maartenbakker zegt, bij digitale afspeelapparatuur kan je systeem vastlopen en dan hoor je natuurlijk ook niets.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik heb het met 2 telefoons en een oude discman geprobeert.
Zou het helpen om die wat verder weg te houden, of komt de interferentie vooral door de kabel?

Have fun in this life!

Vreemd op de pcb staat PLL TC ik zie echter nergens een PLL ic op de pcb zitten, sterker nog er zitten helemaal geen ic's op.
Dan vraag ik me af hoe die transistoren worden aangestuurd.

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Ik heb van de mijne destijds een schema getekend, dat zal ik es opzoeken.

Uit het hoofd gezegd, staat de bipolaire powertor resonant te oscilleren met feedback uit de secundaire en de FET dient als amplitudemodulator.

Als de spoel wel een nette ontlading geeft, moet het probleem rond de FET of de aansturing gezocht worden.

P.S. Die solderingen kunnen een stuk netter, maar ik zie ook niet direct iets loszitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 maart 2019 19:29:43 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 maart 2019 17:41:32 schreef Freakert:
Heb je een linkje naar zo'n scope?
Als ik google zie ik alleen bedragen van honderden euros voorbij komen.

Die moet je ook niet op Google zoeken, maar tussen de Vraag en Aanbod hier, op scholen en universiteiten met de vraag 'hebben jullie nog oude meetapparatuur die jullie weg gaan gooien', bij de lokale zendamateur-avonden en ten slotte op Marktplaats.nl/tweedehands.nl/tweedehands.be

Mijn 2 kanaals, 150MHz scope heb ik van een vriendelijke mede CO'er gekocht voor slechts 25 euro. Daarvoor had ik een 1 kanaals 15MHz Philips scoopje, dat ik gratis had gekregen.
Ook heb ik eens een 10MHz buizenscope gevonden op een rommelmarkt voor een tientje. Werkte ook nog. Zeker met hoogspanning is een buizenscope robuuster.

Linkjes:
https://link.marktplaats.nl/m1382420486

https://link.marktplaats.nl/m1381328449

https://link.marktplaats.nl/m1387676377

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 23 maart 2019 19:27:01 schreef maartenbakker

P.S. Die solderingen kunnen een stuk netter, maar ik zie ook niet direct iets loszitten.

Sommige componentjes zijn idd los geweest en daar word het bij mij nooit mooier van.
Moet nog eens een nieuwe desolder zuiger halen om de oude tin weg te kunnen zuigen.

Kit werd gelevert met 2x irf530n ipv 1x irf530n en 1x tip41 wat op pcb staat.

Naderhand een tip41c gehaald en daarmee werkt het nu op de muziek na.

Kan er wat beschadigd zijn door met 2x irf530n even aan te hebben gestaan?

Thx ledlover, ik zal daar ook eens zoeken

Have fun in this life!
maartenbakker

Golden Member

Oude tin wegzuigen hoeft niet. Gewoon even laten doorvloeien. Als er teveel tin opzit kun je het tijdens het doorvloeien gewoon op je bout laten lopen.

Je zou eens kunnen testen of de IRF530 in kortsluiting ligt. Dan gaat hij wel aan maar kan niet worden gemoduleerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe kan ik dat het beste testen?

Edit: irf530 omgewisseld met de andere uit de kit, maar geen verschil.

Edit 2: dit gebouwd, zodra ik de oranje draad met de middelste pin verbind gaat ledje branden, lijkt me goed dus. Alleen brand het ledje feller zonder de irf530 ertussen.

Edit 3: Ik denk dat het misschien toch aan de audio bron kan liggen. De discman slaat afentoe op hol, een van de telefoons stoort nu heel erg via audio en de andere doet niks meer op de rechter audioka t( de kant die gebruikt word) Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn waardoor dit gebeurt is?

[Bericht gewijzigd door Freakert op maandag 25 maart 2019 12:29:26 (34%)

Have fun in this life!

Na het falen van de Aliexpress coil zelf weer wat gemaakt.

Deze keer aan de hand van dit schema:

Maar ik krijg hier met de genoemde materialen geen leven in.
Ik gebruik een klein lampje wat bij de Alicoil zat om te testen.

Vervang ik de 2n2222 door een Tip35c dan werkt het ineens wel (ja, ik heb gelet op andere pinout :) )
Hiermee licht een 15w tl buisje zelfs op.

Ik heb de boel zo aangesloten met de 2n2222:

En zo met de Tip35c:

Met mijn beperkte electrotechnische kennis kom ik er niet uit wat hier fout gaat.

Have fun in this life!

Je bent bezig met hoogfrequent. Dat houdt niet van lange draden. Soldeer alles eens op wat experimenteerprint (of 'dead bug' op onbewerkte print), en houd die verbindingen kort.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb het zo ook al ingebouwd in een behuizing met een spoel met het juiste aantal wikkelingen en alles direct op elkaar gesoldeert:

Ook hier gebeurt helemaal niks.

Maar degene die ik gemaakt heb met de Tip35c doet het dan weer wel:

Ik begin te twijfelen aan de 2n2222, maar lijkt me sterk dat ze allemaal kapot zijn.

Have fun in this life!
maartenbakker

Golden Member

2N2222 is absoluut ongeschikt. Daar hoort een vermogenstransistor in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah, duidelijk.

Nog aanraders?

[Bericht gewijzigd door Freakert op zaterdag 13 april 2019 22:31:09 (42%)

Have fun in this life!

Volgende domme vraag :) :

Voor de teslacoil uit de 1e post heb ik dit schema van een ZVS driver gevonden en nagebouwd, alleen dan met irfp460:

Als ik hier nu 12v op aansluit worden de irfp460 goed warm, maar gebeurt er verder eigenlijk niks.

Wie kan mij vertellen waarom er niks gebeurt en hoe ik dat evt op kan lossen?

(Ik weet dat rode en zwarte draad aan voedingzijde verkeerde kleur hebben, zijn echter wel goed aangesloten)

Edit:
1e foutje al herstelt, fast diodes gaan op de foto naar verkeerde irfp460.
Probleem is echter nog niet opgelost

Edit2:
Als ik 12v aansluit gaat er 10A lopen en de irfp460 worden beide flink warm. De inductor warmt lichtjes op.
Morgen ga ik iets dikker draad proberen, weet anders ook niet wat ik nog kan doen, volgens mij zit alles echt goed aangesloten.

Help

[attachment=5]

Edit3:
Snap er geen k*t meer van, zouden de irfp460 gewoon kapot zijn ofzo?

Have fun in this life!

Ik heb nu een bobine van mijn motor waar ik wat mee aan het stoeien ben om er een Teslacoil voeding van te maken.
Deze aangesloten op de driver uit de post van 1 maart.

Ik loop alleen tegen het probleem aan dat als ik er een condensator bij aan hang, er geen vonk meer door de sparkgap gaat. Zodra de condensator ontkoppelt word is de vonk weer terug.
Ik heb het geprobeert met condensatoren van ongeveer 2.4uF en 2.99uF (volgens de calculator op classictesla site)

Wat doe ik deze keer verkeerd? :D

Ps: De zvs driver wil het ook nogsteeds niet doen

Have fun in this life!

Wel... Zo te zien heb je last van dit syndroom...

Je springt van de hak op de tak, vooral rustig blijven!

Werk eerst eens iets af en zoek zorgvuldig uit waar de fout is.
Op deze manier kan niemand je hier mee helpen, want als er advies komt ben je al weer bezig met iets anders.
Zo leer je ook helemaal niks op deze manier. Werkt het niet onmiddellijk? OK in de bak en iets nieuws, dat schiet ook niet op natuurlijk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Haha, leuke strip :)

Maar zo erg ben ik dan nog net niet.

De coil uit de 1e post werkt gewoon nog, maar daar ben ik idd nog wel wat mee aan het expirimenteren om het een en ander bij te leren en proberen zo groot mogelijke vonk te krijgen.
Daar hoort het proberen van verschillende drivers bij vind ik.

De kleintjes zijn netjes afgewerkt en staan mooi te pronken op de kast :D

Have fun in this life!

Hier al eens gezien?
Kan je beslist veel van leren!
Deze man werkt ook met allerlei tesla coils.

https://www.youtube.com/watch?v=f2biiEgIsF0

https://www.youtube.com/watch?v=Og9j5Wk0Di4

Hier vind je de beste Tesla coils beschikbaar!

https://onetesla.com/

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 12 mei 2019 18:28:10 (16%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Die heb ik gezien ja.
Zijn andere filmpjes ook, leuk kanaal.

Maar schrok beetje van de prijs van dat ding XD
Daar kan ik wel 20 of meer van die coils van bouwen die ik nu heb ;)

Have fun in this life!