Kastverlichting, schakelaar, relais

Thuis heb ik een inbouw kast gemaakt en daarin (24Volt) led verlichting van de Ikea aangebracht. Deze verlichting leveren ze enkel met een aan-uitschakelaar en ik wil deze graag automatisch schakelen met het openen(en sluiten) van de deur.
Hiervoor heb ik twee verschillende (universele) kastschakelaars besteld, beide werken echter “andersom”; -maak- wanneer ingedrukt/deur dicht en –open- wanneer deur open.

Om dit op te lossen heb ik het bijgaande (foto) relais aan de schakeling toegevoegd.

Hiermee werkt de verlichting zoals ik dat graag wil maar realiseer me nu dat in deze oplossing het relais in rust (kastdeur dicht) altijd bekrachtigd is. Het relais voelt daardoor ook (handwarm) aan. Zowel voor de levensduur van het relais als het stroomverbruik lijkt me dit niet helemaal wenselijk.

Weten jullie een oplossing/component waarmee ik dit beter kan oplossen?

Het is na al het knutselen allicht een beetje flauw, maar ik zou bij een bouwmarkt oid even de juiste schakelaar halen ? Ik heb ze nog nooit (enkel) andersom gezien eigenlijk. Of gebruik je magneet reed schakelaars ?

Als je verder wilt knutselen kunt je ook met een gepast dikke FET en een weerstand aan de slag. Een en ander afhankelijk van spanning en stroom (?? het relais is voor auto's), maar met een BUZ-10 red je het vast.

Hi Aart,

" Ik heb ze nog nooit (enkel) andersom gezien eigenlijk."

Dat leek mij nou ook en daarom heb ik inmiddels al twee verschillende in huis..

deze: https://www.probeslag.nl/led-verlichting/schakelaars/universele-deursc…

en deze: https://www.meubelbeslagonline.nl/loox/schakelaars/deur-contactschakel…

Beide "andersom"

Sine

Moderator

Dat zijn schakelaars die bij specifieke led drivers horen, bij die dingen is 'andersom' wel handig, als je namelijk geen schakelaar aansluit is de verlichting gewoon aan.

Je zoekt een domme ouderwetsche kastschakelaar.
Iets als dit :
https://www.hornbach.nl/shop/Kastschakelaar/6053782/artikel.html
https://www.elektroshop.nl/schakelmateriaal-nl/kastschakelaar-deurscha…

Als je de bestaande schakelaar wilt gebruiken zonder relais zou je wat kunnen fabrieken met een mosfetje of een darlington, dat heeft in ieder geval flink minde verbruik dan zo'n automotive relais.

@Joboo Volgens het tweede plaatje in jouw eerste link, moet het licht gaan branden als de deur open is!

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een echte kastschakelaar is NC en gaat open zodra de deur wordt gesloten. Stond vroeger in elke barkast. Zelfs in de gammel hebben ze het.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Heel vreemd dat de kastschakelaars die je hebt aangeschaft verkeerdom werken. Bij alle schakelaars die in dit topic worden gelinkt kun je uit de beschrijving opmaken dat ze uit gaan als de knop wordt ingedrukt.

Thevel

Golden Member

Op 13 april 2019 10:17:30 schreef Sine:
Dat zijn schakelaars die bij specifieke led drivers horen, bij die dingen is 'andersom' wel handig, als je namelijk geen schakelaar aansluit is de verlichting gewoon aan.

Zal heel goed kunnen.

Over de schakelaars lees ik op het internet het volgende:

code:

Loox switches work only with Loox system lights - not compatible with any other LED light systems
Damn the torpedoes, full speed ahead!

een los bewegings-melder zoals je bij buiten verlichting hebt is dat niet wat ?
heb ik ook in mijn provisiekast en dat werkt uitstekend
heeft als voordeel , dat als de deur niet geheel of goed gesloten is de verlichting evengoed uitgaat.
een schakelaar moet goed geplaatst zijn en als de deur op een kier blijft staan , staat de verlichting constant aan , misschien wel zonder dat je het in de gaten hebt

heb er deurschakelaars van een patchkast ingezet, die hadden zowel een NO als NC contact, de deur moet een eind open staan wil het licht aanblijven.

een pir werkt ook wel, maar t vreet altijd stroom en na 10 jaar zijn de meeste net gevoedde modellen al stuk door de brakke hulpvoeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik ben net in mn koelkast gekropen, om te zien of het licht echt uitgaat :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ben je zo achter, gsm op filmen zetten en erin mikken :P

heb dat hier wel gehad overigens, licht bleef aan in de koelkast, dat merkte ik aan t vlees, dat werd grijzig van kleur door de led :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 april 2019 11:32:32 schreef mel:
Ik ben net in mn koelkast gekropen, om te zien of het licht echt uitgaat :P

en ...en ??? gaat hij uit??, dat veel interessanter om te weten dan dat jij er in gekropen bent :P

Dat zijn schakelaars die bij specifieke led drivers horen, bij die dingen is 'andersom' wel handig, als je namelijk geen schakelaar aansluit is de verlichting gewoon aan.

Ja, dit zal het waarschijnlijk zijn!
Ik heb de twee schakelaars die ik nu heb vanwege het kleine formaat gekozen. Hoewel de plaatjes en beschrijving hierbij doen vermoeden dat het zou moeten kunnen liegt de multimeter niet.

De oplossing is duidelijk; op naar de bouwmarkt voor een “klassieke” kast schakelaar.

Dank voor het meedenken allemaal