Backlight Philips 49PUS6501

Hallo allemaal

Onlangs heeft onze tv het begeven.
Na deze open te schroeven en wat metingen uit te voeren bleek het al snel om de backlight te gaan.
Voeding geeft nog 53volt.
Op elke van de 7rijen is er een die niet oplicht als ik met de multimeter op doormeet stand meet.
Volstaat het om deze te vervangen door nieuwe?

Hoe komt het dat deze plots op elke rij 1 stukke is?

Alvast bedankt

1 rij is niet stuk, maar 1 van de LEDs op die rij is defect. En ja, dit komt vaker voor helaas. 1 rij vervangen kan haast niet,1 LED vervangen wel of alle rijen vervangen ( word toch als set geleverd vaak)

maartenbakker

Golden Member

En met een typenummer van TV en paneel, is er misschien meer over te zeggen.

Dat de strips niet oplichten op de multimeter, klopt. Die gebruikt een veel lagere meetspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben ondertussen gestart met het vervangen van de smd leds, echter is dit niet zo een eenvoudige klus als je altijd normale componenten gewoon bent.

De ledstrips zijn de volgende:
https://www.amazon.fr/gp/aw/d/B07DVWGJ3G/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A2…

Deze worden apart verkocht voor de linkse helft en de rechtse helft.
Is zowat de enige website wat ik tegengekomen ben en vind het nogal prijzig.

maartenbakker

Golden Member

Onder andere daarom dat je altijd het type van de TV en het merk en type van het paneel moet vermelden bij een toestelspecifieke vraag. Iemand kan iets hebben liggen of een goedkoper adresje weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tv toestel is een Philips 49pus6501/12

Toestel is slechts 2,5jaar oud en speelt elke dag enkele uren

Op 13 april 2019 18:08:44 schreef darkkiller545:
Voeding geeft nog 53volt.
Op elke van de 7rijen is er een die niet oplicht Volstaat het om deze te vervangen door nieuwe?

Hoe komt het dat deze plots op elke rij 1 stukke is?

Alvast bedankt

53volt onbelast ?
alles in serie ?
meestal gaat er maar 1 stuk per serie , zoals kerstboom verlichting

led vervangen doe ik door de strip op een oude grote 120 watt te leggen ter hoogte vd led en neem hem zo eraf

hoeveel (3Volt) ledjes per serie of totaal (bij jou 53V onbelast ?)

Bedoelde een grote lompe soldeerbout van 120W

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op een 120w verwarmingsplaat? Er mist een woord in de zin ?
Er staan 12 ledjes in serie waarvan er tellens een stuk is.
Die 53v was gemeten toen de tv nog dicht was.

de tv start op, even gaat de backlight dan op vol vermogen aan, de tv checkt of de stroom van de backlight dan klopt met het maximale vermogen. zo niet valt deze uit, want vaak werkt de backlight nog wel in de gedimde modus, leds kunnen falen op meerdere manieren.

als er niet teveel leds stuk zijn kun je ze nog doorverbinden, de serie spanning loopt dan wat terug maar de backlight stroom klopt wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 april 2019 19:45:09 schreef darkkiller545:
Tv toestel is een Philips 49pus6501/12

Toestel is slechts 2,5jaar oud en speelt elke dag enkele uren

Waarom claim je geen garantie bij de verkoper?

Garantie is slechts 2jaar.

Had alle leds vervangen momenteel maar na enkele seconden branden gingen deze al weer vantussen.
Heb een lijn volledig origineel kunnen maken door links en rechts te combineren van een defecte lijn en deze blijft wel gewoon normaal branden.

Ligt dit aan de verkeerde leds? Of slechte solderingen.
De soldeerpaden liggen onder de leds en krijg dit min of meer gesoldeerd maar niet volledig.
Enkele leds die vervangen zijn geven ook al niet meer door na de test.

Eventueel gewoon oplossen zoals testman zegt?

apkay

Golden Member

120 w soldeerbout.
en de juiste led's gebruiken.
met hot air gaat het ook prima.

groeten van apkay.

wat voor leds zitten erin 3v of 6v leds philips gebruikt meer 6v leds dus dat kan ook de oorzaak zijn van het terug defect gaan van de leds

Oké, dat kan het idd verklaren, toen ik de test deed met een 3v knoopbatterij en een 1k weerstand lichte het ledje ook maar heel zachtjes op, ik dacht dat dit aan de weerstand gelegen zou hebben maar zal wss meer die reden hebben.

Ik heb zoals testman aanrade de kapote leds overbrugt en de tv weer in elkaar gestoken.
Je merkt er nauwelijks iets van dus hij kan zo verder.

Echter als ik nog eens wat tijd over heb kan het wel zijn dat ik het probeer op te lossen.

Dus als er nog tips zijn, zijn deze zeker welkom.

Een nieuwe ledstrip zou natuurlijk de beste oplossing geven, omdat de lenzen er ook af zijn en dit valt wel fel op (er is er namelijk eentje can een werkende led losgekomen)

maartenbakker

Golden Member

Belangrijkste tip: zet de backlight op 50% ofzo. Anders kun je wachten op de volgende defecte LED's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb de helderheid op het laagste niveau gezet.
Dit had iemand me ook al verteld.
Toch bedankt voor de tip

dan zijn het wel degelijk 3v ledjes een 6v led licht helemaal niet op dus zijn de 3v ledjes de juiste die er in moeten

Op 14 april 2019 21:09:52 schreef darkkiller545:
Garantie is slechts 2jaar.

Had alle leds vervangen momenteel maar na enkele seconden branden gingen deze al weer vantussen.
Heb een lijn volledig origineel kunnen maken door links en rechts te combineren van een defecte lijn en deze blijft wel gewoon normaal branden.

Ligt dit aan de verkeerde leds? Of slechte solderingen.
De soldeerpaden liggen onder de leds en krijg dit min of meer gesoldeerd maar niet volledig.
Enkele leds die vervangen zijn geven ook al niet meer door na de test.

Eventueel gewoon oplossen zoals testman zegt?

Ik weet niet hoe duur die TV verwacht, maar je mag verwachten dat zo'n ding niet met 2 jaar stuk is.

Maw: Garantie claimen.
Dat zal wat voeten in aarde hebben, want de verkoper zal zich achter '2 jaar' verschuilen, maar je hebt gewoon recht op reparatie/coulance/whatever.

Maar goed, in dit geval heb je je rechten helaas al verspeeld door zelf te 'prutsen'. Voor een volgende keer iig bij de verkoper aankloppen.

maartenbakker

Golden Member

Op 15 april 2019 07:21:28 schreef darkkiller545:
Heb de helderheid op het laagste niveau gezet.
Dit had iemand me ook al verteld.
Toch bedankt voor de tip

Let op: de instelling voor helderheid is meestal niet dezelfde als voor backlight.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit klopt, ik moet nog eens zoeken waar de instelling van de backlight is.

Bij deze even het topic kapen.

@darkkiller545 Heeft dit nog lang goed gewerkt met de defecte leds overbrugd?

Een vriend van me heeft exact hetzelfde probleem met dit type (Philips 49PUS6501) van een dikke 3 jaar oud.

In elk van de 7 led strips van de backlight is er telkens 1 led defect, bij 1 strip zelfs 2. De voeding geeft zo'n 56V, om de seconde wel even een dipje maar ik vermoed dat dit komt door de defecte leds?

Ik heb online een nieuw setje gevonden voor dit panel (tpt490u2-eqlsja.g) voor 65 euro, maar nu vraag ik me af of de tv dit geld nog waard is, en of het dan met zo'n nieuw setje en de backlight op 50 procent lang goed zou blijven?

Voor enkel de defecte leds te vervangen ben ik minder, omdat de leds die nog werken ook al wel 3 jaar afgezien hebben en er dan de kans is dat die het binnen kort anders ook nog begeven, klopt dit?

Alvast bedankt.

heb al diverse toestellen hersteld door de leds die stuk zijn te overbruggen, daarna de backlight een stuk lager zetten anders komen de andere leds snel erna ook. vraag is echter of de driver het pikt dat er zoveel leds stuk zijn. met opstarten gooit de driver even de leds op vol licht, dan valt het vaak op als er iets niet klopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

65 euro kan opzich nog wel voor en 49" toestel. Gedimd blijven ze een stuk langer goed. Soms kun je nog een goedkoper setje vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij Aliexpres 30 euro voor de ganse set

Bedankt voor de antwoorden! Uiteindelijk heb ik een setje gekocht op Aliexpress, en dat doet het nu toch al 6 maanden goed.