Bouwen van scheidingstrafo

blackdog

Golden Member

Hi Heren, Dames ook :-)

Ik heb al zeker twee jaar een aantal scheidings transformatotren in huis die ik los op tafel gebruik.
Dat is niet echt proifessioneel en ondanks dat de kabels netjes zijn aangesloten niet echt veilig.

Dis is wat ik wil met een van de twee 150 typen van Block dit ik heb.

Primaire kant
Ingang gefilterd
Dubbel gezekerd
Ingangs filter zwevend uitgevoerd
VDR aan de primare kant trafo
Bleeder weerstand primaire kant voor de twee X2 condensatoren
Neon lampje voor indicatie spanning aansluitsnoer net na de schakelaar.

Secundaire kant
Keuze schakelaar uitgangs spanning
X2 condensator die niet via de schakelaar loopt
VDR
Neon lampje direct overde uitgang
U, I en P moduul
Mogelijkheid d.m.v. een extra trafo een stoorsignaal aan te brengen om de gevoeligheid van de D.U.T te testen, dat is de functie van TR2
Eventueel een mogelijkheid om het stoorsignaal te meten op de uitgang van het apparaat en dit stoorsignaal weer te geven op een scoop.

Graag hoor ik van jullie wat ik over het hoofd zien en/of zinnige toevoegingen zonder het verder te complex te maken.
Wat hieronder op het schema staat heb ik op een enkel onderdeel al in huis.

http://www.bramcam.nl/NA/Scheidingstrafo/Scheidingstrafo-01.png

Dank vast voor de input,
Bram

PS forum Goden, kunnen jullie het topic naam even aanpassen, zodat de taalfout er uit gaat, dank!

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo Blackdog

Zo te zien heb je overal aan gedacht, ik zie geen punten voor verbetering maar wellicht dat iemand anders die wel ziet.
Voor de visuele indicatie heb je zelf een paar neon lampjes toegevoegd, een VA meter zit erop en zelfs een aansluiting voor een oscilloscoop zit er op.
Alleen zou ik dat eerste neon lampje ná de zekering gebruiken, als de zekering is gesprongen dan zou dit lampje nog steeds oplichten, zodat je denkt dat de trafo onder spanning staat, wat dus niet zo is.

Ik heb enkele scheidings-trafo's van 1kVA maar als ik die inschakel tript de zekering van 16A, ik zou daar eigenlijk een NTC voor moeten gebruiken, maar in jouw ontwerp is dat niet nodig omdat jouw trafo 150VA is en die stroompiek nog wel mee valt.

Een mooi ontwerp vindt ik het, daarvoor mijn complimenten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
vergeten

Golden Member

Wat is het nut van C4 op die plek?
Kan hij niet beter achter de keuzeschakelaar zitten dan werkt hij bij elke uitgangsspanning!

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 14 april 2019 02:07:14 (10%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Op 14 april 2019 01:29:00 schreef Martin V:

Alleen zou ik dat eerste neon lampje ná de zekering gebruiken, als de zekering is gesprongen dan zou dit lampje nog steeds oplichten, zodat je denkt dat de trafo onder spanning staat, wat dus niet zo is.

of een lampje over de zekering, zie je gelijk dat hij eruit ligt :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Misschien kun je een paar halogeen lampen in serie zetten in de uit gang?
Met paralel schakelaar die een voor een inschakelbaar zijn? Soort van begrenzing.
Ik gebruik zelf ook nog een voet schakelaar van een naaimachine als moment schakelaar voor de veiligheid.

Gr marcel

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je het wilt gebruiken om een veilige netscheiding te maken dan mag hier GEEN aarde in zitten.
Een kastje om het geheel moet van niet geleidend materiaal (meestal kunststof) gemaakt zijn.
Het blikpakket van de trafo mag NIET geaard zijn.
Je netsnoer (met netsteker) moet 2 aderig zijn.

Denk wel dat een eventuele aardlekschakelaar in je installatie niet werkt op een aardsluiting in het secundaire circuit.

Je kunt natuurlijk geen stekerbussen aan de primaire kant hebben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Peter_dtn

Golden Member

Het circuit lijkt me erg gevaarlijk voor apparatuur aangesloten op TR2 "modulatie". Immers wanneer je de uitgang kortsluit zal de volledige uitgangs-spanning (230V) op de modulatie trafo komen. Als dat een 1:1 trafo is zal gedurende korte tijd er ook op de uitgang die 230V verschijnen.

Kortsluiting komt niet voor zal je wellicht zeggen, maar telkens als je een apparaat aansluit of inschakelt heb je deze impuls-stroom.

De 10k bleeder lijkt me niet nodig, de DC weerstand van de primaire wikkeling is voldoende om de X2 caps snel te ontladen.

Ik gebruik al tientallen jaren een scheidings variac van Philips, ze komen uit de tijd van de TV's waar het chassis direct met het net verbonden was.

Het kunnen regelen van de 230V uitgangs-spanning is heel handig, je kan bij een verdacht apparaat langzaam de spanning opdraaien, of als je eens een 50Hz AC spanning voor nodig hebt anders dan 230V...

Je ziet ze met enige regelmaat wel voorbij komen op marktplaats, verkopers weten dikwijls niet dat het een bijzondere variac is, de prijzen zijn meestal peanuts..

Anyway, succes met het bouwen..

Op 14 april 2019 07:32:50 schreef Peter_dtn:
Het circuit lijkt me erg gevaarlijk voor apparatuur aangesloten op TR2 "modulatie". Immers wanneer je de uitgang kortsluit zal de volledige uitgangs-spanning (230V) op de modulatie trafo komen. Als dat een 1:1 trafo is zal gedurende korte tijd er ook op de uitgang die 230V verschijnen.

Voor Tr2 zou je een stroomtransformator kunnen gebruiken, afgesloten op 50 ohm secundair.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Uit interesse welke U I P module heb je?

duck-tape does miracles...so do I
rbeckers

Overleden

Twee varistoren primair tussen fase en aarde en nul en aarde.

Als je secundair aarde toepast dan moet er een isolatiebewaking geplaatst worden.

mel

Golden Member

GEEN aarde gebruiken secundair...
Het nut van een scheidingstrafo is juist, compleet galvanisch gescheiden van het net.
Ik gebruik ook een scheidingstrafo, de secundaire is gewoon een 3-voudige wcd slof, ZONDER aarde.
De primaire zit trouwens op een aparte groep, afgezekerd met 6 A.

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 14 april 2019 09:18:25 (14%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Als je de scheidingstrafo gebruikt dan hangt er secundair een apparaat (DUT) aan. Aan die DUT wordt gemeten.
Bijvoorbeeld wordt er een scoop aan gehangen die zelf wel aan aarde hangt.
Dan hangt de DUT via die scoop toch aan aarde.

het hoeft niet perse zonder aarde, als je geen zin hebtom steeds naar de meterkast te lopen met testen op de werkbank, werkt een scheidingstrafo ook icm aardlek erachter. dat zit hier al jaren en werkt erg fijn.

als meettoestel heb ik ook nog een regelbare AC 0-40V voeding en 0-230V scheidingstrafo staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat er secundair een aarde aansluiting op zit wil niet zeggen dat je die ook altijd gebruikt.
Hij zal er wel een reden voor hebben om hem beschikbaar te maken.

Sine

Moderator

Uiteraard mag hier een secundaire aarde, het is een test instrument, geen deel van een installatie.

Die bleeder weerstand mag uiteraard, maar is tamelijk zinloos. De DC weerstand van de trafo is zo goed als nul vergeleken met die 1M

Henk H.

Golden Member

Op 14 april 2019 10:12:46 schreef rbeckers:
Als je de scheidingstrafo gebruikt dan hangt er secundair een apparaat (DUT) aan. Aan die DUT wordt gemeten.
Bijvoorbeeld wordt er een scoop aan gehangen die zelf wel aan aarde hangt.
Dan hangt de DUT via die scoop toch aan aarde.

In die situatie zou ik juist de aarde via dit meettoestel weglaten om aardstromen via de scoop te voorkomen. Ik ben niet zeker hoeveel stroom de aarding van een scoop kan hebben. En je bent de galvanische scheiding van het net kwijt, zoals al door anderen aangegeven.

Ik heb een variac met galvanisch gescheiden wikkelingen met 2 uitgangen die ik mbv een schakelaar serie of parallel kan schakelen. Dat gebruik ik regelmatig, met een gloeilamp parallel aan in serie met de DUT. Of dit voor dit toestel ook handig is, hangt af van het doel (meettoestel of ook eerste diagnose aan defecte DUT's met mogelijk kortsluiting).

EDIT: Bedankt Kris, moet inderdaad in serie zijn. END EDIT

rbeckers

Overleden

Als die DUT een netfilter heeft, dan loopt er in normale situaties een stroom naar aarde.
De zwevende secundaire lijnen zijn bij gebruik van een aarde nog steeds galvanisch gescheiden van het net.

Edit:
Bij een fout situatie moet de stroom niet via de aarde van de scoop lopen.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zondag 14 april 2019 11:45:14 (18%)

Op 14 april 2019 10:43:20 schreef Henk H.:
[...]

Dat gebruik ik regelmatig, met een gloeilamp parallel aan de DUT. Of dit voor dit toestel ook handig is, hangt af van het doel (meettoestel of ook eerste diagnose aan defecte DUT's met mogelijk kortsluiting).

bedoel je niet in serie met de DUT?

Een scheidingstrafo is m.i. meestal bedoeld on veilig te kunnen werken en meten met geaarde apparatuur aan niet netgescheiden toestellen, zoals die bijvoorbeeld zijn uitgevoerd met smps voedingen. Normaal gesproken hangen die rechtstreeks aan het net, Ik begrijp daarom niet de uitgebreide filtering aan de ingang van de trafo. Het zou dus goed kunnen voorkomen , dat apparatuur die achter de trafo goed lijkt te werken, rechtstreeks op het net best last kan hebben van netvervuiling etc.

die filtering primair heeft met de schakeling secundair te maken. normaal heb je die idd niet nodig bij een 50Hz trafo. een vdr toepassen lijkt me ook tricky, immers gooit een trafo een beste piek terug met afschakelen..

dat zie ik hier wel met de werkbankvoeding uitzetten, het neon indicatielampje licht dan net even fel op door de spoel van het relais die afvalt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha buzzy,

Ik denk dat @blackdog daarom in injectie punt heeft gemaakt om gecontroleerd een stoorsignaal te injecteren.

@blackdog,

Als je gescheiden wilt meten (mooie opzet trouwens) dan geen net-aarde aan de uitgang gebruiken want die ligt aan de nul en dan heeft de trafo geen nut meer :(
Wat is wel belangrijk de opmerking om een aardlek op te nemen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Natuurlijk heeft dat nut, je voeding is nog steeds gescheiden.

Als ik hier een staaf in de grond sla is die ook *ergens* met de nul verbonden.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 14 april 2019 12:03:39 (25%)

Wat is het doel van deze isolatietransformator?
Gaat het om het verbeteren van je metingen of om veiligheid?
Het valt me op dat de choke aan de ingang als differentiaal mode spoel is geschakeld.
Heb je daar een reden voor?
Gebruikelijk is een common mode of een combinatie van differentiaal plus common mode.
Nu verdwijnen de meeste common mode storingen wel door de trafo zelf, maar vanwege parasitaire capacitieve effecten kunnen ze achter de trafo weer als differentiaal te voorschijn komen.

Ha sine,

Daarom moet je ook een galvanische scheiding in je ground reference aanbrengen.
Maar een belangrijker punt waarom na de scheidingstrafo nog een net-aarde gebruiken????

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Waarom niet? Het gros van je meet apparatuur hangt aan die zelfde aarde.

De spanning zelf blijft zwevend, je gaat de nul van je zwevende voeding niet aan aarde knopen.