Laat je PUNT zien!

Op 13 april 2019 21:00:54 schreef pietplof:
in het midden mijn speciale soldeerbouthouderconstructie

Hey grappig, het zelfde idee

duck-tape does miracles...so do I
pietplof

Golden Member

En, bijzonder praktisch.
Minder ruimte in beslag genomen en de trafo is ook buiten beeld.
Zijn wij nu zo slim of....

festina lente
Arco

Special Member

Ik gebruik een oude roadrunner als soldeerhulpje... ;)

https://www.uploadarchief.net/files/download/roadrunner.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Alex P

Golden Member

Enkele jaren oud, een paar dagen niet gebruikt, zo uit de houder. Schoonmaken vrijwel uitsluitend met metaalkrullen (zelden met een stuk oud katoen). Andere punten heb ik maar gebruik ik vrijwel nooit.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
pietplof

Golden Member

Wat is een roadrunner en wat doet het soldeerhulpje?

festina lente

Een roadrunner was een bedradingspen om 'gemakkelijk' printen bevolkt door CMOS of TTL logica te bedraden. Bovenin zat dan een houder met speciaal draad (kynar isolatie? zo even uit m'n hoofd) en dat werd door de punt naar beneden gevoerd. Door het ene end te solderen kon je het draad daarna gemakkelijk 'doortrekken' naar de volgende soldeerpositie.

Voor diegenen met de wonderspons van de Action: dit topic vergeten?

Op 13 september 2018 20:34:35 schreef Ledlover:
Wat zijn de ontbindingsproducten van die spons?
EDIT: MSDS gevonden.

Hazardous Combustion Products
Oxides of carbon, oxides of nitrogen, oxides of sulphur,
formaldehyde, hydrogen cyanide and aromatic compounds

Hazardous Decomposition Products
Oxides of carbon, oxides of nitrogen, oxides of sulphur,
formaldehyde, hydrogen cyanide and aromatic compounds.
To prevent decomposition do not overheat. Decomposition occurs
at >350°C.

Conditions to Avoid Heat, flame and other sources of ignition.

Formaldehyde kan vrijkomen bij verbranding en thermische ontbinding. Ook kleine hoeveelheden formaldehyde, die je iedere keer binnenkrijgt bij het solderen, zijn ongezond.
De rest van de ontbindingsproducten zijn ook niet fijn.

Ik houd het bij een droog zakdoekje.

Morgen, als ik er aan toekom en denk eens een foto maken van mijn punten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Het rolletje op de roadrunner bevat soldeer (0.5mm, wat ik het meest gebruik).
Kun je dus zo doorvoeren door er aan te trekken...

Roadrunner: http://www.roadrunnerelectronics.com/epages/BT3782.sf/en_GB/?ObjectPat…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

ik gebruik van die gele viscose doekjes, naast het bekende Weller sponsje.
Punten zijn c.a. 50 jaar oud en nog steeds bruikbaar, ondanks malversaties tijdens sloopwerk. Wel een keer een nieuw element moeten kopen voor mijn oude korenblauwe WTP met zwart handvat.

Ik gebruik wel altijd demiwater voor het sponsje (vroeger aqua tri-dest, dat uitbundig op het werk voorhanden was). Scheelt in de kalkaanslag!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Dank voor de informatie.
Overigens heb ik nog een viertal spoeltjes met dat speciale draad/ isolatie. Dus moet ik nog eens een ,,roadrunner" opduikelen.

festina lente

Vroeger gebruikte ik de sponsjes van Weller, sinds enige jaren alleen nog maar stevig papier, liefst een stuk van een enkellagige torkrol opgevouwen in het sponsbakje van de Weller soldeerbouthouder. Ik doe nooit soldeer op de punt na het solderen, maar zet de bout wel steeds uit als ik even niet aan het solderen ben. Station is de WSD 81, snel weer op temperatuur na in schakelen. Ik wissel nog al eens van puntje, waar ik speciaal op let is het schoonmaken van de raakvlakken tussen punt en element. Ik zou een foto kunnen maken, maar het vochtig glanzende deel van de punten zien er als nieuw uit ;-)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
miedema

Golden Member

@ pietplof

Beste Piet, ik zie dat je alleen lange TCP tips gebruikt....
Ik begrijp de aantrekkingskracht: je kunt makkelijker in een lastig hoekje komen.
Maar... die lange punten solderen vèèl slechter dan de korte versies.... Punt is, door die lange stift is de weg van warmte van element naar puntje waar je uiteindelijk mee soldeert veel langer. Wat er tijdens het solderen gebeurt is dat het puntje van je tip afkoelt, en de rest van de tip niet.

Bedenk ook dat bij TCP stiften de temperatuur gemeten wordt door dat Magnastat elementje. En dat zit achter op de tip, die achterkant wordt dus op temperatuur gehouden. Dat is een heel eind weg van het puntje waar je mee soldeert....

Ook is voor lekker solderen de massa van de tip belangrijk. Die massa zorgt voor warmteopslag, zodat die warmte meteen in het koude te solderen metaal kan vloeien. En die massa van de lange tips is bij het puntje veel kleiner...

Hier een rijtje van mijn tips:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/IMG_5332--korte-en-lange-Weller-TCP-tips-600pix.jpg

Je kunt wel zien welke ik vaker gebruik.....
Bovengenoemde verschillen zijn goed te zien. Ook het verschil in afstand tussen puntje waar je echt soldeert, en plek waar temperatuur gemeten (en dus bijgeregeld) wordt is hier wel inzichtelijk.

Dus, mijn punt is: probeer eens een korte tip :-)

@ Peter R.
Je weet toch dat bij Weller TCP dat cijfer achterop de tip de soldeer temperatuur betekend?
7 = 700°F = 371°C
8 = 800°F = 426°C

426°C is èrg heet om mee te solderen, zeker voor loodhoudend....
Je verbrand de flux/harskern...

groet, Gertjan.

bprosman

Golden Member

//Offtopic @Pietplof,

Of maak er 1 van een oud vulpotlood.
Overigens lijken die klosjes tegenwoordig van gouddraad gezien de prijs.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Gertjan,

Ja die cijfers weet ik,
Dit doe ik ook met precies de reden wat jij aanhaald, de weg van de warmte en massa, omdat deze punt zo lang en dun is heb ik hem een cijfer hoger gepakt dit werkt naar mijn opzicht het beste, en ja je moet net iets sneller zijn.

Hierbij de rest van mijn punten
Bovenste rij nummer 5
2e nummers 6
3e nummers 7 (Grote beitel ook)
4e nummers 8

duck-tape does miracles...so do I
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 april 2019 11:10:57 schreef bprosman:
Of maak er 1 van een oud vulpotlood.
Overigens lijken die klosjes tegenwoordig van gouddraad gezien de prijs.
[bijlage]

OT
Tip: Voor dat klosje kan je heel mooi een schietspoeltje van een naaimachine gebruiken. Die kan je zowel van metaal als van plastic krijgen. kogellagertje er in en het loopt soepel

diameter = 20mm; breedte = 7,5mm

/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

kogellagertje er in en het loopt soepel

In dit geval wil je dat juist niet... ;)
Als alles heel soepel loopt, rolt het vanzelf of te ver af en raakt steeds in de knoop (of komt naast het rolletje). Beter als het een beetje stroef loopt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vrouwen ook? Maar geen grapjes, het zullen wel soldeerpunten zijn...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 14 april 2019 13:25:29 schreef Tidak Ada:
[...] OT
Tip: Voor dat klosje kan je heel mooi een schietspoeltje van een naaimachine gebruiken.

/OT

een naaimachine met een schietspoel noemt men een weefgetouw :-)

een schietspoel ziet er zo uit..

Tidak Ada

Golden Member

OT
Ah, je gebruikt het klemmechanisme van het vulpotlood niet?
/OT

Hier wat plaatjes van mijn puntjes:

Messing 'tandenborsteltje' reinigt minstens zo goed als die messing krullen. Knakenbak bij de bouwmarkt of bij HBM als set met staalborstel en nylon(?) borsteltje.

Voor het zware werk (Weller-puntje als ref)

@KvD:
Toch noem je zo'n ding uit mijn vorige post ook een schietspoel (Is voor de moderne naaimachines) :P

@Crossfire-X:
Toch zitten er in het laatje van 'moeders naaidoos' *) hele handige dingetjes voor je gereedschapsset. Haaknaalden bijv., kunnen heel handig zijn om ergens iets uit te peutren

*) Nee, niet die in je dirty mind

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 14 april 2019 21:57:07 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fzwart

Golden Member

Hier mijn Aoyue punten waarvan ik de tweede van links het meest gebruik.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

op verzoek van BD geef ik me bloot...

weller WMS1, van 0,8 tot 2,5 mm. De 0,8 wordt maar zeer zelden gebruikt, de rest alle dagen.

bprosman

Golden Member

Ah, je gebruikt het klemmechanisme van het vulpotlood niet?

Nee alleen het puntje (buisje), binnenwerk is er uitgesloopt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 14 april 2019 15:15:54 schreef CrossFireX:
Vrouwen ook? Maar geen grapjes, het zullen wel soldeerpunten zijn...

Dat is geen punt hoor, daar maken we geen punt van. Punt uit! :)

Ik zie veel foto's van mooi schone punten, tot in de puntjes, daar kan ik nog een puntje aan zuigen...

dijkmane

Golden Member

Weller WECP-20
de punt zit er al jaren in, geen idee hoe lang, maar zeker 10
af en toe pak ik de middelste.

gebruik alleen het natte Weller sponsje om m af te vegen

temp staat meestal rond de 370

In no Sense, Nonsense

Oud en nieuw. Punt van een velleman vts25lf. Ik doe met wekelijks gebruuk ongeveer 3 jaar met een punt. De failure mode is bijzonder: plotseling zit er een kratertje in. En dan begint direct het hele soldeer-pakkende deel in 12 uur helemaal weg te rotten. In de bovenste foto zie je dat bij de oude punt er een hapje uit is aan de linkerkant.

Heb meteen 2 nieuwe gekocht, samen voor maarliefst €5,90...

De schacht is van staal, met een kern van koper. Hier is het soldeer-pakkende deel weggeknipt, wat erg makkelijk ging.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Die faalmodus is inderdaad een bekende. Als de buitenste laag een klein scheurtje of gaatje vertoont, begint de kern van de punt langzaam op te lossen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 4 mei 2019 14:25:14 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."