simpele regeling ventilator

In mijn woonkamer cq huis is er slechte ventilatie. Vroeger had ik een raamventilator, maar de verhuurder heeft die verwijderd ivm dubbelglas. Ok, was toch al heel oud. Er werd als compensatie een ca 10 mm gat in de muur geboord. Heb daar bezwaar tegen aangetekend, omdat je dan gaat van actieve naar passieve ventilatie, dus veel te weinig als je wat kookt enz. Veel gezeur enz, maar er werd verder geen actie ondernomen. Dus een oude computerfan genomen en die er opgezet. Werkte redelijk maar was toch te weinig (ca 2 watt).
Uiteindelijk maar een 10 cm 230V fan gekocht in China. Zou 25 watt zijn, maar bleek net 21 watt. Ok zover, want dat doet de job. Echter maakt s'nacht duidelijk teveel geruis en wilde dat dan wat gaan dimmen.Een normale dimmer werkt pas op hogere vermogens en een regeltrafo leek me ook een overshoot en dus dacht ik het via een serie condensator te gaan regelen/schakelen. Werkt prima met 0,66 uF/1000V, vermogen gaat dan naar bijna 7 watt. Geluid ok en toch betere ventilatie.
Probleem wat ik wel zie, is de vonkoverslag als ik naar vol vermogen ga en dat vind ik minder prettig. Lijkt me dat de schakelaar dan gaat inbranden.

Vraag is dus, wat kan ik daar aan verbeteren? Iemand een tip daarvoor?

LiA (Leven is Avontuur)

Ja, je moet ventileren, vocht moet zich niet ophopen in huis. Maar... en fan van 20W continue actief is wel erg overdreven. Geen afzuigkap boven het fornuis? Die doe je aan tijdens het koken en daarna weer uit. Wat je nu doet is continue alle verwarmde lucht naar buiten blazen, en net zoveel koude lucht naar binnen halen. Zal fijn effect hebben op je energieverbruik.
Kortom: normaal is een passieve opening ruim voldoende. Als je extra stoom genereert (keuken, douche) ventileer je actief.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Er wordt ook gerookt hier, dus extra ventilatie is nodig. En behalve de deur open is er geen andere ventilatie en vandaar dus deze ventilatie. Mijn stroom/energie verbruik is minder dan gemiddeld overigens. Voor de rest is dat mijn probleem.

Maar heb je ook een mogelijke oplossing voor die vonkoverslag?

LiA (Leven is Avontuur)

Dus staat die schakelaar parallel op de condensator als ik het goed begrijp?

LDmicro user.

Ja. Twee mogelijkheden, met en zonder (kortgesloten) C.

|--||-----|
---- |-- M--
|--/ -----|

230V P=21w zonder C en met bijna 7 w. Werkt prima, alleen die vonkoverslag stoort me.

Sorry preview was ok, hoop dat het toch duidelijk is.

LiA (Leven is Avontuur)

Plaats een weerstand in serie met de schakelaar, probeer eens een 100 ohm 1W.
Die zal de piekstroom van een geladen condensator die je kortsluit inperken.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Op 14 april 2019 13:23:05 schreef Kaspervlz:
Er werd als compensatie een ca 10 mm gat in de muur geboord. Heb daar bezwaar tegen aangetekend,

Dat is net als ademen door een rietje ??

Het is toch veel gebruikelijker om over de gehele breedte van het raam een ventilatierooster te plaatsen, het glas word dan b.v. 10cm minder hoog , die 10cm word aangevuld met een rooster. (dan moet er wel een andere ruit in, maar een ongelukje zit in een klein hoekje ;) )

zoiets: https://www.bouwproducten.nl/indeximages/producten_6874_320.jpg

maar idd. ook hier moet er opeen een mechanische ventilatie in voor de "gezondheid" (leest extra opbrengsten) , die zou de keuken badkamer en douch ventileren.( alle ruimtes hebben een raam dat open kan )

Bij de vraag hoe de leiding gaat lopen door/naar de woonkamer ? De woonkamer deden ze niet! , dat is verdomt het enige hok in huis waar ik niet fatsoenlijk kan ventileren want geen mogelijkheid tot een raampje wat open kan. Ik heb ze gelijk met hun hele heben en houden weer buiten de deur gezet, stelletje @#^&^%$ :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Shiptronic, ja dat is een rietje, maar het moet zijn 10 cm. Foutje niet gezien. Dan nog is het gewoon te weinig, want die muur daar is ca 40 cm breed en komt dan uit op de binnentuin en daar is nauwelijks wind. Een pijp naar het dak mag niet.

@MGP, lijkt me niet verstandig een serieweerstand van 1 watt, als de afnemer 7 cq 21 watt is.

Denk dat ik het eens anders probeer. Een 3-standenschakelaar, met op 1 de C, op 2 de uit en op 3 de doorverbinding. Een bleeder R van 100k of zo over de C, zou misschien ook helpen. Ga ik straks proberen.

LiA (Leven is Avontuur)