TL vervangen door LED

Ik heb led buizen gekocht van Sylvania, type Toledo T8, ECG 4ft. Er staat dat deze enkel gebruikt kunnen worden in combinatie met een elektronische ballast en niet geschikt zijn om rechtstreeks op 230v aan te sluiten of ook niet in combinatie met een klassieke elektromagnetische ballast. Mijn armaturen hebben echter zo'n klassieke ballast. Kan ik toch op een of andere manier mijn lampen gebruiken? (Zonder elektronische ballasten te moeten kopen). Vind het een beetje zonde, maar had er niet op gelet bij de aankoop.

Gekocht via iBood. Nemen geen lampen terug.

maartenbakker

Golden Member

Ze werken alleen maar op hun eigen electronische ballast, dus ook niet op andere electronische.

Ik gok dat je ze op een gewone LED-driver kunt laten branden. Op de site van Sylvania staat 50V 15,5W. Je zou dan dus een driver moeten hebben die 300mA levert en een spanningsbereik heeft waar 50V binnen ligt.

https://www.sylvania-lighting.com/product/en-int/products/0027081/

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat gebeurt er als ik deze rechtstreeks op 230V aansluit? Meteen stuk?

Wat kost zo'n LED driver, en waar zou ik die bijvoorbeeld kunnen kopen?

op de buis staat vaak de werkspanning, 80-140V doorgaans. rechtstreeks op 230V kun je dan vergeten..

idd een evsa toevoegen is t enige wat je kunt doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iemand interesse in 20 led buizen van 120cm voor in totaal 85€?

De website van Sylvania leert dat de genoemde lampen geschikt zijn voor bedrijf op een elektronisch voorschakelapparaat voor fluorescentielampen. Helaas heeft TS daar weinig aan

maartenbakker

Golden Member

Op 3 april 2019 19:56:22 schreef bobbydrop:
Wat gebeurt er als ik deze rechtstreeks op 230V aansluit? Meteen stuk?

Dan gaan ze inderdaad zwart licht geven...

Wat kost zo'n LED driver, en waar zou ik die bijvoorbeeld kunnen kopen?

Goedkoop: tientje op ali, goed: paar tientjes elders. Vooropgesteld dat hij inderdaad op een gewone LED-driver werkt. Dat is ook maar een "educated guess" want het staat er niet letterlijk bij. Levert Sylvania geen bijpassende types? Dat lijkt me wat zekerder want ik durf niet te garanderen dat hij goed werkt op een normale LED driver (bijvoorbeeld dat de helft van de LED's aangaat, of hij niet aan wil). Als je het wilt proberen, koop dan 1 driver als experiment.

Op 3 april 2019 21:53:21 schreef lj-thijs:
De website van Sylvania leert dat de genoemde lampen geschikt zijn voor bedrijf op een elektronisch voorschakelapparaat voor fluorescentielampen.

Dat vind ik optimistisch. Er staat "works only with compatible ballast", en niet wat voor ballast dat dan is. Het kan zomaar een ballast zijn dat alleen voor Sylvania LED-buizen is. Het gaat om lampen van 4 voet, dus 36W TL. Zou een standaard 36W EVSA dat bijvoorbeeld 116V 310mA levert, ook nog 310mA leveren bij 50V zonder in beveiliging te gaan? Het verschil tussen de aangegeven brandspanning en die van een gewone TL, lijkt me wat groot.

Op 3 april 2019 20:13:24 schreef testman:
op de buis staat vaak de werkspanning, 80-140V doorgaans. rechtstreeks op 230V kun je dan vergeten..

50V in dit geval, reden dat ik aan een driver denk in plaats van een standaard EVSA. Alleen twijfel ik nu toch, er wordt een power factor van 0,88 genoemd en er lijkt iets van elektronica in de buis te zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je vind dat ze EUR4 per stuk waard zijn, kun je overwegen er een open te maken om te kijken wat er in zit.

Als je handig genoeg bent kun je vermoedelijk vrij gemakkelijk een alternatief verzinnen om ze mee aan te sturen, (maar ik denk dat je dan ook geen vraag hierover was gestart...).

die ledbuizen gaan steeds verder, recent al tl5 vervangers gezien zie zowel direct op 230V als met de TL5 evsa werken, en ook modellen die je met een pir draadloos kunt schakelen van 20% naar 100% licht, bijv in parkeergarages.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2019 19:02:45 schreef bobbydrop:
Gekocht via iBood. Nemen geen lampen terug.

Waarom zou de wet 'koop op afstand' bij iBood niet rechtsgeldig zijn? Het is niet dat die Ledbuizen speciaal voor jou gemaakt zijn toch?

wrs omdat die wet niet geld voor webshops welke niet in NL gevestigd zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij opereren ze via een ".nl" site en dienen ze zich aan de Nederlandse wet te houden. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen is wat anders.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Proberen de lampen op marktplaats te slijten en lampen met dummy-starter aanschaffen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 15 april 2019 07:25:25 schreef rew:
Volgens mij opereren ze via een ".nl" site en dienen ze zich aan de Nederlandse wet te houden. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen is wat anders.....

Kiek eens hier

en dan hier

Lijkt er toch op dat je ze kunt retourneren

uit: "Nemen geen lampen terug" begrijp ik een beetje dat ts het geprobeerd heeft en dat ze moeilijk doen over de lampen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Da's niet de bedoeling: het is gewoon een Europees en zelfs Nederlands bedrijf. Het moet wel heel gek lopen willen ze niet verplicht zijn die lampen terug te nemen.

Koop is koop. Als de lampen niks mankeren hoeft de verkoper de lampen niet terug te nemen. Koop is niet rechtsgeldig als er sprake is van misleiding. Dat lijkt hier niet het geval te zijn. Ruilen is een gunst en geen verplichting
14 Dagen bedenktijd bij internetkoop.