433MHz perikelen

joopv

Golden Member

Op 14 april 2019 15:33:50 schreef SparkyGSX:
[...]
Waar staat dat? Volgens mij is het hele idee van de ISM banden juist dat je daar WEL zonder vergunning gebruik van mag maken, met een beperkt vermogen. Of je de zender (afstandsbediening) hebt gekocht of zelf gebouwd maakt volgens mij wettelijk niets uit.

Alleen gelicenseerde zendamateur mogen zenders zelf bouwen. Dat geldt ook voor de ISM / LPD banden. Iedereen mag zenders gebruiken in de ISM banden die hier ook verkocht mogen worden.

Toepassingen die continu zenden op de 434MHz ISM band mogen al heel lang NIET verkocht worden. En met een hele goede reden, zie deze topicstart. Er zijn specs waarin dingen staan zoals toegestane dutycycles en frekwenties.

Ik (met amateurlicentie) heb eens bij wijze van test een signaal op 433.920 MHz gezet, in een rondstraler op het dak van de flat waar ik toen woonde. Tot meer dan 1km afstand werkte mijn radiografische autosleutel niet meer. Toen maar weer snel uitgezet. Groot winkelcentrum op korte afstand... :)

Continu zendende toepassingen op 434MHz zoals bepaalde types draadloze hoofdtelefoons mogen daarom al heel lang niet meer verkocht worden. Als je er een hebt van voor die tijd mag je 'm nog wel gebruiken, maar dat verkoop verbod is er al zo lang dat er dat niet veel meer zullen zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Groot- of continuvermogen ISM-toepassingen zijn niet vergunningsloos.
Vergunningsloze toepassingen zijn niet continu en niet groot vermogen.

Een amateurradio-registratie is 'behoudens rechten van derden'. Dus al heb je nog honderd keer een papiertje, dat wil niet zeggen dat je zomaar altijd andere gebruikers mag gaan storen.

'Perikelen'= gevaren (niet: problemen)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 april 2019 19:57:35 schreef Frederick E. Terman:
'Perikelen'= gevaren (niet: problemen)

Ik hou het op moeilijke toestanden ;)

Over wetten spreek ik mij niet uit, dat is mijn ding niet en ga mij ook niet mengen in de discussie hierover.

Wat die vergunning betreft, ik heb ze al 47j en nog nooit problemen veroorzaakt, wel al veel problemen opgelost.. bij anderen en zal ze nooit gebruiken als argument voor iets.

Ik startte dit topic om te wijzen dat die zendertjes meer storingen en ongemakken kunnen veroorzaken dan je op het eerste zicht zou aannemen.
Ik was er zelf verbaasd over en heb ook wat bijgeleerd (over auto's dan :) )

LDmicro user.
mel

Golden Member

@FET: het hangt van de status af..
Als je primaire gebruiker ben, mogen secundaire gebruikers je niet storen.Andersom mag wel..
Hangt van de band af.
80 meter is is ook geen exclusieve band..
En op 70 heeft de amateurdienst dacht ik een primaire status..

Ik zal het AT boekje weer eens op gaan zoeken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Primaire en secundaire gebruikers zijn geen 'derden'. Derden zijn andere personen die helemaal geen inbreng hebben, maar wel gehinderd kunnen worden. Die derden hebben ook rechten, dat zijn de 'rechten van derden'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Misschien heb je als primaire gebruiker juist wat meer verantwoording naar de secundaire gebruikers toe!
Dat je primaire gebruiker bent, betekent niet dat je de overige gebruikers maar moet "pletten", alleen omdat het kan ...

mel

Golden Member

Natuurlijk niet.. Maar als een gebruiker van een of ander ding , zonder het te weten , word gehinderd door een zendamateur, worden ze boos..
Andersom mag dan weer niet..
Ik rust mn kaas... :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je zegt het al ... Zonder het te Weten!
Iemand koopt een 'design'weerstation voor 300 euro en hij doet het niet door verstoringen, dan word je boos ja ... :-)

Anoniem

Op 14 april 2019 15:33:50 schreef SparkyGSX:
[...]
Waar staat dat? Volgens mij is het hele idee van de ISM banden juist dat je daar WEL zonder vergunning gebruik van mag maken, met een beperkt vermogen. Of je de zender (afstandsbediening) hebt gekocht of zelf gebouwd maakt volgens mij wettelijk niets uit.

Waar dat staat? In de radiowet natuurlijk.
Het is niet omdat je SRD apparaatjes zonder vergunning moogt gebruiken dat je ze ook zelf moogt bouwen. Mer zenders is het net zo.
Je mag ook met een auto in het verkeer maar je mag hem zelf niet bouwen, tenzij je hem laat homologeren.
Zendamateurs mogen dat wel, maar enkel in het kader van hun vergunning. SRD afstandsbediening valt daar niet onder.