KM teller electrische fiets wijkt af

Hallo

IK kwam er vanmorgen achter dat mijn teller opeens afwijkt.
Als ik BV stapvoets rij geeft hij maar 3,5 km aan.
Als ik BV 25 rij geeft hij maar 13 aan.
Nu is mij de fiets om gevallen verleden week alleen niet weer op gefietst tot nu
Ik heb het vermoeden dat er iets met de hallgevers is aangezien die na mijn weten de teller ook aan sturen.
Nu heb ik alle aansluitingen na gekeken maar van niks zien.
Echt heel hard gevallen is de fiets ook niet en ook niet echt op het wiel, regelaar, accu maar wel toevallig dat hij nu van slag is.
Hoe kan ik de 3 hallgevers door meten zodat ik die kan weg kruizen?
Wat kan ik nog meer controleren?
Betreft een zelf omgebouwde fiets.

Shiptronic

Overleden

Gaat je trapondersteuning nu ook door tot 50 Km/h ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hall sensoren werken of werken niet, dat is mijn ervaring.
Mogelijks is de sensor verschoven tov de magneet of draden soms tegen elkaar of onderbroken.

Ik zou er niet vanuitgaan dat de sensor kapot is maar als je weet welk type het is kun je die misschien wel nog uitmeten.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Heeft 'ie geen wieldiameter instelling die toevallig 'zoek' geraakt is?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb hem begrensd op 30?
Weet alleen nog niet hoe hard hij nu echt gaat nu hij afwijkt.
Voor mijn gevoel rijd hij wel 25 maar geeft maar 13 aan.
Wiel maat staat ook wel goed.

maartenbakker

Golden Member

Bij een teller die precies de helft aangeeft, zou je verwachten dat de helft van de pulsen van de sensor niet wordt gegenereerd. Werkt de snelheidsmeting onafhankelijk van de aandrijving? Zo ja dan zou er bijvoorbeeld een magneetje verschoven kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 april 2019 14:13:27 schreef MGP:
Hall sensoren werken of werken niet, dat is mijn ervaring.
Mogelijks is de sensor verschoven tov de magneet of draden soms tegen elkaar of onderbroken.

Ik zou er niet vanuitgaan dat de sensor kapot is maar als je weet welk type het is kun je die misschien wel nog uitmeten.

Als ik de stekker er af trek van de hallgevers dan krijg ik een fout melding.
Weet niet als 1 niet werkt als hij dan in storing valt.

Nee type hallgever weet ik niet dan moet ik eerst de motor los halen ben ik bang.

Op 15 april 2019 14:16:00 schreef Arco:
Heeft 'ie geen wieldiameter instelling die toevallig 'zoek' geraakt is?

Nee staat goed helaas

Arco

Special Member

Voor mijn gevoel rijd hij wel 25 maar geeft maar 13 aan.

Je gevoel is meestal slecht bruikbaar als ijkmiddel... :)
Wat ik meestal doe is een stukje fietsen langs een weg met hectometerpaaltjes. Dan kun je simpel de snelheid controleren. (afstand en tijd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 april 2019 14:17:50 schreef maartenbakker:
Bij een teller die precies de helft aangeeft, zou je verwachten dat de helft van de pulsen van de sensor niet wordt gegenereerd. Werkt de snelheidsmeting onafhankelijk van de aandrijving? Zo ja dan zou er bijvoorbeeld een magneetje verschoven kunnen zijn.

Ook zonder ondersteuning werkte teller als je dat bedoelt?

Arco

Special Member

Andere mogelijkheid: weergave is van km naar mijl gesprongen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Net even gekeken met de navigatie maar het lijkt of hij dus ongeveer 2 keer minder aan geeft dan dat je rijdt.
Rij ik 12 km op de teller dan rij ik in het echt zo'n 24,25.
Als ik 15 km rij dan rij ik in het echt ongeveer 30 maar hij gaat wel harder ondanks de begrenzing van 30 dus de controller ziet het ook als 15

Op 15 april 2019 14:13:27 schreef MGP:
Hall sensoren werken of werken niet, dat is mijn ervaring.
Mogelijks is de sensor verschoven tov de magneet of draden soms tegen elkaar of onderbroken.

Ik zou er niet vanuitgaan dat de sensor kapot is maar als je weet welk type het is kun je die misschien wel nog uitmeten.

Als ik de stekker er af trek van de hallgevers dan krijg ik een fout melding.
Weet niet als 1 niet werkt als hij dan in storing valt.

Nee type hallgever weet ik niet dan moet ik eerst de motor los halen ben ik bang.

Arco

Special Member

Ik zie niet in hoe uitval van 1 van de 3 sensors een halve snelheid op kan leveren? (je zou 2/3 verwachten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 april 2019 14:30:01 schreef Arco:
Andere mogelijkheid: weergave is van km naar mijl gesprongen...

Dan dan zou ik ongeveer bij 12 mijl 18 km per uur rijden maar ik rij dan wel 24 op de navigatie dus dat is het ook niet.

Op 15 april 2019 14:37:27 schreef lanting73:
Net even gekeken met de navigatie maar het lijkt of hij dus ongeveer 2 keer minder aan geeft dan dat je rijdt.
Rij ik 12 km op de teller dan rij ik in het echt zo'n 24,25.
Als ik 15 km rij dan rij ik in het echt ongeveer 30 maar hij gaat wel harder ondanks de begrenzing van 30 dus de controller ziet het ook als 15

Eén hallsensor met 2 magneten op het wiel? En één is er bij die val er vanaf gevallen waardoor de hallsensor nog maar één puls per omwenteling krijgt?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 15 april 2019 15:26:03 schreef Nightwalker:
[...]
Eén hallsensor met 2 magneten op het wiel? En één is er bij die val er vanaf gevallen waardoor de hallsensor nog maar één puls per omwenteling krijgt?

Zitten na mijn weten 3 op
Voor elke fase 1.
Zitten niet in het wiel maar in de motor.
Weet ook niet als hallsensors verantwoordelijk zijn voor de kmteller maar leek mij het logische
Het wiel loopt ook nog soepel en geen rare bij geluiden dus een magneet los lijkt mij het niet.

[Bericht gewijzigd door lanting73 op maandag 15 april 2019 16:43:50 (11%)

Shiptronic

Overleden

Eerst eens iets doen dat de fiets niet om blijft vallen ? : https://www.circuitsonline.net/forum/view/144166 ;)

Maar over welk merk, type, bouwjaar elektrische fiets gaat het hier?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 15 april 2019 17:14:20 (24%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 april 2019 17:13:23 schreef Shiptronic:
Eerst eens iets doen dat de fiets niet om blijft vallen ? : https://www.circuitsonline.net/forum/view/144166 ;)

Maar over welk merk, type, bouwjaar elektrische fiets gaat het hier?

Hahaha nee gaat niet over de Sparta, die is al klaar.
Die was al gevallen voor ik hem kreeg(tenminste dat werd gezegd maar heb mijn twijfels)

Het is zoals ik al noemde een zelf omgebouwde fiets met losse controller en motor.
Is door een dikke wind vlaag omver gegaan verleden week maar had er niet meer op gefietst tot vandaag dan

Shiptronic

Overleden

En die controller en motor heb je zelf gemaakt? dan is een schema posten wel raadzaam.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 april 2019 22:56:55 schreef Shiptronic:
En die controller en motor heb je zelf gemaakt? dan is een schema posten wel raadzaam.

nee is gewoon gekocht als set.

Op 15 april 2019 14:13:27 schreef MGP:
Hall sensoren werken of werken niet, dat is mijn ervaring.
Mogelijks is de sensor verschoven tov de magneet of draden soms tegen elkaar of onderbroken.

Ik zou er niet vanuitgaan dat de sensor kapot is maar als je weet welk type het is kun je die misschien wel nog uitmeten.

Hoe kan ik de hallsensor meten dan?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 16 april 2019 07:37:18 schreef lanting73:
Hoe kan ik de hallsensor meten dan?

Daarvoor moet je weten welk type het is, er bestaan veel soorten met verschillende uitgangen, analoge, open collector enz.
Ik heb er hier 3 verschillende liggen, zonder te weten welk type is dat heel moeilijk.

edit: en als je foutmelding krijgt als je die afkoppelt dan werk die volgens mij nog prima.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 16 april 2019 09:44:37 (12%)

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Op 15 april 2019 23:27:37 schreef lanting73:
[...]

nee is gewoon gekocht als set.

Ah dan weet je dus wel precies hoe hij inelkaar zit. Waar gaan alle draadjes naartoe enzo. En misschien merk en type van de set???

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."