230v op een diodebrug

Hmmmm, vreemd... Je belooft dat je de schakeling niet zal maken, maar wil wel een schema hoe je een elco rechtstreeks kan opladen uit het net?

Dit riekt heel verdacht...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Neem het flitsmechanisme van een oude (wegwerp)camera, dat kan 300V maken uit een AA batterijtje. Veel veiliger dan klungelen met de netspanning! (hoewel 300V altijd gevaarlijk is)

Op 16 april 2019 04:29:21 schreef mel:
Vroeger had je oude radiotoestellen die rechtstreeks op het net zaten, zonder trafo.. het hele chassis kon hiermee onder spanning staan.
Niet aan te raden tegenwoordig...

Niet alleen ontvangers. We maakten met spanningsverdubbeling 600 V DC direct uit het lichtnet. Voor een zender met een QQE06/40. Alias de Driehuis Westerveld schakeling.

Ook niet aan te raden tegenwoordig...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ook niet aan te raden tegenwoordig...

Ik heb hier een gerestaureerde ubuizenradio staan en die speelt als een tierelier. Ik kan hem gewoon aan uit zetten en de zender verstemmen zonder dood neer te vallen.

Er is niets mis met de isolatie van het ding. Het is gewoon veilig.

Dat het chassis intern op 230 volt kan hangen maakt weinig uit. Daar kun je namelijk gewoon niet aankomen.

In moderne schakelvoedingen kan overigens ook van alles op een hoge (net)spanning staan. En daar moet je dus ook gewoon van afblijven. In een goed apparaat zijn deze delen normaal gesproken net zo af-geïsoleerd dat ze niet aangepakt kunnen worden.

In onze moderne tijd hebben we dan misschien geen ubuizen meer, er zijn wel andere dingen die net zo gevaarlijk kunnen zijn als die oude ubuizenradio's. Het enige verschil is dat op oude apparatuur alle keuringstempels ontbreken omdat die er toen niet waren. Maar het zou zomaar kunnen dat als je nu zo'n oud (maar wel helemaal goed) apparaat op veiligheid zou testen, het gewoon overal doorheen komt. 60 jaar geleden vond men het ook vervelend als iemand dood neer viel als hij de radio aanzette.
In de oude tijd wist men nog wat hoge spanningen waren en de ingenieurs en constructeurs wisten echt wel wat ze deden. Ze waren heus niet gek ofzo.

Wat ik nu af en toe tegenkom is veel triester. De afstand tussen twee printbanen is soms echt wel heel klein. En alle keuringsstempels staan er dan op.

RAAF12

Golden Member

Op 16 april 2019 04:29:21 schreef mel:
Vroeger had je oude radiotoestellen die rechtstreeks op het net zaten, zonder trafo.. het hele chassis kon hiermee onder spanning staan.
Niet aan te raden tegenwoordig...

Hetzelfde geldt voor TV's van vóór de SCART generatie.
Ik zorgde ervoor dat de nul ipv de fase aan het chassis hing voordat de scope erop aangesloten werd. Even met een neonlampje testen. Later een scheidingstrafo gaan gebruiken....

RAAF12

Golden Member

Op 16 april 2019 21:53:51 schreef Ex-fietser:
Dat het chassis intern op 230 volt kan hangen maakt weinig uit. Daar kun je namelijk gewoon niet aankomen.

Een externe antenne werd via een geschikte condensator aangesloten en was daarmee veilig. Wat ik frappant vond, oa. bij Philips U buizen radio's dat zelfs het verzonken schroefje waarmee de knop op de volumeregelaar werd vastgezet, werd geisoleerd.
Logisch, maar dat is met alles wat de jonge onderzoeker voor het eerst ziet :-)

Op 16 april 2019 22:14:26 schreef RAAF12:
Wat ik frappant vond, oa. bij Philips U buizen radio's dat zelfs het verzonken schroefje waarmee de knop op de volumeregelaar werd vastgezet, werd geisoleerd.

Ik ben lang geleden ook eens met zo'n toestel bezig geweest maar dat schroefje was niet geisoleerd. Het zat wel zo diep in de knop dat je het niet per ongeluk aan kon raken maar als je er een schroevendraaier in stak had je toch kans op een optater.

Op 16 april 2019 23:17:18 schreef KlaasZ:
[...]Ik ben lang geleden ook eens met zo'n toestel bezig geweest maar dat schroefje was niet geisoleerd.

Ik denk dat RAAF12 bedoeld dat buiten het feit dat het verzonken zat het meestal ook afgedekt was met een soort waslaagje.

RAAF12

Golden Member

Op 16 april 2019 23:26:02 schreef kris van damme:
[...]

Ik denk dat RAAF12 bedoeld dat buiten het feit dat het verzonken zat het meestal ook afgedekt was met een soort waslaagje.

Ja er zat iets om het schroefje te isoleren. En soort propje wat eruit te pulleken was. Waar het van gemaakt is kan ik me niet meer herinneren.

Ik had ook het idee dat hij zoiets bedoelde, maar bij het exemplaar waar ik mee bezig was was dat niet (meer) aanwezig. Je kon in de diepte de schroef zien zitten.

Thevel

Golden Member

Volgens mijn zat er ook schroefdraad in de potmeter as waardoor de knop er niet af kon als het schroefje een beetje los zat.

Hubie

Special Member

Op 12 april 2019 00:24:18 schreef Hubie:
Als 11 jarige kwam ik een keer een schakeling tegen om 2 neon lampjes om en om te laten knipperen.Ook netspanning-brugcel en wat C's en R's.
Ik was wel zo bijdehand om 2,5 meter snoer+ stekker aan het bouwsel te knopen voordat de stekker in de wcd ging.Dat was maar goed ook.Na twee ontploffingen + twee 10 A zekeringen + twee waarschuwingen van het ouderlijk gezag later,lukte het de derde keer wel.
Maar toen was de lol eraf natuurlijk. ;-)

Edit:Edoch: toen wel wat van geleerd,namelijk dat een brugcel en een condensator een maximale spanning aankan en dat die n.b. gewoon op een condensator vermeld staan. ;-)

Dit was denk ik een variant op bovenstaand verhaal vermoed ik:

Hier is b.t.w. enkelzijdige gelijkrichting toegepast met een Seleniumcel (Als zo'n ding in rook opging had je een stank die je je hele leven niet meer vergeet) ;-)
@mel\raaf:
Bij TV's met het net aan het chassis werden ook kunstgrepen toegepast om het geluid (Galvanisch gescheiden)op de bandrecorder of versterker aan te sluiten.Modulerende fietslampjes en LDR's in een pvc buisje o.a.Zoiets kwam je nog wel eens tegen in RB.

Op 18 april 2019 03:22:26 schreef Hubie:
(Als zo'n ding in rook opging had je een stank die je je hele leven niet meer vergeet) ;-)

Het voordeel van een seleniumcel was: als hij begon te stinken kon je hem nog redden door snel af te schakelen. Siliciumdiodes laten hun overlijden in het gunstigste geval weten door uit elkaar te knallen. Maar dan is het al te laat.

Op 15 april 2019 13:32:18 schreef Lambiek:
[...]
Nou open een topic zou ik zeggen. :)

Ik zie net dat er al een topic is!

https://www.circuitsonline.net/forum/view/14242

[Bericht gewijzigd door SunRayes op donderdag 18 april 2019 09:37:04 (30%)

mel

Golden Member

Ervaring heb ik genoeg, maar ik ben niet zo schoolmeesterachtig, dat ik het een ander kan bijbrengen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 april 2019 09:40:06 schreef mel:
Ervaring heb ik genoeg, maar ik ben niet zo schoolmeesterachtig, dat ik het een ander kan bijbrengen..

Excuses van mij! Je antwoordde op een post die ik tegelijkertijd aan het wijzigen was.
Dat had ik niet moeten doen.
Mijn eerste post was: ‘Ik heb niet genoeg ervaring met electronica om anderen te kunnen vertellen hoe je veilig kan werken’.
Vervolgens vond ik de bovenstaande link, en heb mijn post gewijzigd.
Ik had er een edit onder moeten schrijven ipv het te wissen.

RAAF12

Golden Member

Op 18 april 2019 03:22:26 schreef Hubie:
@mel\raaf:
Bij TV's met het net aan het chassis werden ook kunstgrepen toegepast om het geluid (Galvanisch gescheiden)op de bandrecorder of versterker aan te sluiten.Modulerende fietslampjes en LDR's in een pvc buisje o.a.Zoiets kwam je nog wel eens tegen in RB.

Yep, en de koptelefoon aansluiting op de voorzijde van een Philips model had zijn eigen kleine, audio veiligheid transformator.

Hubie

Special Member

Teveel waarschuwingen schiet ook niet op.
Je leest toch zelden dat een elektronica \elektro monteur\knutselaar door elektrocutie om het leven is gekomen.Niet in de jaren 60&70 en ook nu niet.
Toen ik nog abo was van Elektuur hadden ze bij elke 230 V aansluiting een doodskop geplaatst.(Of dat nog steeds zo is weet ik niet)
Schiet toch ook niet op?
Boer door bliksem getroffen,dood in weiland gevonden,of vrouw dood in bad met verlengsnoer aan lader van smartphone.
Dat haalt dan wel de voorpagina. ;-)
Het zal allemaal wel loslopen denk ik dan.
Autorijden en bergbeklimmen is statistisch gezien een stuk gevaarlijker.

Op 15 april 2019 22:37:03 schreef ohm pi:
[...]???
Q = I.t
Dus: I.t/U = I ?

Wat ik bedoelde is; stel we gebruiken een condensator van 470µF en we laden deze op met de piekwaarde van de gelijkgerichte netspanning van 230V is 325V, dan krijgen we voor de lading van de capaciteit:

Q=C*U is; 325x470e-6 = 0,152 Coulomb

De laadstroom van de condensator is Q*U
We krijgen dan dus een stroom van 0,152x325 = 49,6Amperé
Simpeler gezegd is de laadstroom dus I=U^2*C

Gebruiken we inplaats van een condensator 470µF, nu ééntje van 10µF, dan is die laadstroom; 325^2*10e-6=1,056 Amperé.
En hierdoor zal de zekering in de meterkast niet trippen.
Bij een condensator van 470µF dus duidelijk wel.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 22 april 2019 17:51:44 schreef Martin V:
..De laadstroom van de condensator is Q*U.

??
Q = I*t. Laadstroom I = Q*U = I*t*U?

maartenbakker

Golden Member

Bij de condensator van 470u is ook niet gezegd dat de zekering klapt. De condensator zelf heeft een zekere inwendige weerstand, net als de draden, printsporen, etc.

Wel is het 'best practice' om daar niet op te vertrouwen en een weerstand van een paar ohm danwel een NTC te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

C=Q/U Q=I.t >>> I = Q/t = C/(U .t) 0,15 Coulomb / 10 milliseconden = 15 A .

[Bericht gewijzigd door wvogel57 op dinsdag 23 april 2019 01:06:58 (38%)

In dit geval mag je niet rekenen met I.t=C.U
Hier is sprake van een inschakelverschijnsel en we hebben te maken met een (co)sinusvormige spanning.
De condensator wordt opgeladen met 0,152 Coulomb. Dat is goed als we ervan uitgaan dat de spanning over de condensator nul Volt is bij inschakelen. Is er een zekere spanning over de condensator, dan is hij al geheel of gedeeltelijk opgeladen. Op het moment van inschakelen kan de netspanning nul Volt zijn, maar ook 325 V zijn of een willekeurige waarde daartussen in. De grootste stroom wordt behaald bij een lege condensator die ingeschakeld wordt even voor het moment van de maximale spanning. De stroom wordt dan alleen beperkt door de netimpedantie en impedantie van de zekeringen en gelijkrichter. Een zekering vliegt eruit als de I2t van de zekering overschreden wordt. Er is altijd I.t = 0,152 C nodig om de condensator op te laden. I2t = I*0,152. Hoe lager de impedantie van het net des te groter de I, des te meer kans dat de zekering sneuvelt. Dat geldt ook als de condensator groter wordt. Het getalletje 0,152 wordt dan ook groter. Eenvoudigste oplossing is een weerstand in het laadcircuit opnemen om de stroom te begrenzen. De stroom hoeft niet persé onder de 16A te blijven.