Aanloopcondensator vervangen. Grasmaaier doet het nog steeds niet.

Beste mensen,
Ik zou graag jullie hulp willen.
Ik heb een grasmaaier die niet meer wil starten.
Bij het opstarten maakt hij een brommend/zoemend geluid.
Ik heb de aanloopcondensator al vervangen, maar zonder succes...
Aan wat zou dit allemaal kunnen liggen?
Vg.

pa3gws

Golden Member

Zit de motor soms vast?
Merk, type en foto,s zijn we gek op hier.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

zit de rem niet vast? zeker als het ding al sinds vorig jaar stilstaat goed kans op..

en test ook eens zonder dat oranje verlengsnoer, die dingen gaat ook weleens stuk..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 16 april 2019 20:01:02 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

TS schreef:

Op 16 april 2019 19:16:24 schreef Bertdenw:
Bij het opstarten maakt hij een brommend/zoemend geluid.

Toen dacht jij:

Op 16 april 2019 20:00:17 schreef testman:
test ook eens zonder dat oranje verlengsnoer, die dingen gaat ook weleens stuk..

Zou hij brommen bij een kapot verlengsnoer? Misschien omdat hij geen spanning krijgt :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Merk is alko sunline.
Zal morgen betere fotos nemen.

Waarom denk ik dat het de aanloopcondensator was? Dan had ie met een zetje gewoon moeten draaien.

Ik neem aan dat je dat eerst geprobeerd hebt voordat je die condensator bestelde. (Dan merk je ook of ie op een rem zit of anders blokkeert)

blind condensators vervangen hebben we een andere user voor

Op 16 april 2019 21:11:53 schreef DJSmiley:
Waarom denk ik dat het de aanloopcondensator was? Dan had ie met een zetje gewoon moeten draaien.

Ik neem aan dat je dat eerst geprobeerd hebt voordat je die condensator bestelde. (Dan merk je ook of ie op een rem zit of anders blokkeert)

blind condensators vervangen hebben we een andere user voor

omdat de motor de laatste tijd ervoor ook al moeilijk op gang kwam. Dan schoot hij aan na een seconde of 20 zoemen. Lemmet zit niet geblokkeerd,Draait gewoon met normale weerstand die de motor bied.

Zit er een centifugaalschakelaar in de motor die niet goed terug komt?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ter "begrip":

Dat zoemen komt doordat de asynchroonmotor geen startkoppel levert. Dit kan komen door "slechte condensator" of "niet aangesloten condensator" of het doorgebrand zijn van de startwikkeling. Een optie waar ik niet aan gedacht had is door Hunnebedbouwer genoemd: een circuit wat bedoeld is om als de motor eenmaal gestart is de condensator te sparen (die is dan niet meer nodig).

Om te controleren of de motor uberhaupt draait kan je overwegen om te kijken of je hem veilig een zet kan geven. (mes verwijderen?)

Kan je met de multimeter de weerstand meten van de condensator naar alles waar je elektrisch bij kan? Op z'n minst de twee aansluitingen op het netsnoer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 april 2019 20:15:24 schreef vergeten:
TS schreef:
[...]Toen dacht jij:
[...]Zou hij brommen bij een kapot verlengsnoer? Misschien omdat hij geen spanning krijgt :)

zeker wel, een verlengkabel met hoge weerstand zorgt dat de spanning inzakt en de motor dus niet kan starten. meestal is het een gebroken ader, maar die snoeren zijn al 3x niks met 0,50mm2 draadjes..

een centrifugaalschakelaar heeft dit ding niet, zeker niet als er een 450V condensator opzit..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 17 april 2019 07:08:58 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hem na de schakelaar verbonden op direkt net. Het probleem blijft hetzelfde.
Had wel kortsluiting per ongeluk gemaakt( dan draaide het lemmet zonder weerstand)
Automaat terug aangezet. Terug hetzelfde probleem...

als die in het begin moeilijk startte en 20sec bromde voor die start, heb je waarschijnlijk al een wikkeling opgefikt.

join the club. de mijne is vorige zomer zo doorgebrand. ging goed, tot die ineens moeilijk wou starten. de boel een stof en gedroogd gras vrij gemaakt, wd40 op de lager en ging als een tierelier.
iets teveel tierenlier want ik zag vonkjes vliegen in de wikkelingen.
en ineens een hele cirkel met vonkje en blauw vuur, wat gepruttel, rookwolkje en nu enkel nog gebrom en veel rook

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

lagers die te zwaar lopen na een tijd stilstand is niet zeldzaam, zitten vaak bronzen bussen in. ook helpt het plastic niet echt, heb er al zat gezien waar de poulies scheef liepen door de kracht, snaar liep een geul in de kappen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer