Behringer MX1804X - effectsectie issue

Ik heb voor nop een Behringer MX1804X gekregen waarvan bekend was dat er een issue met de effect-sectie was.
Het symptoom is als volgt: als ik de mixer aanzet, slaat de eigen LED-meter van de effect-sectie random uit; ook al zijn alle effect-sends dichtgezet.
Als je effect-return open zet, hoor je een oscillatie-achtige ratel. Met de effect return schuif dicht hoor je niets en werkt de mixer gewoon prima (zonder effect uiteraard).
Het opvallende is, dat na 5 minuten het probleem volledig weg is en weg blijft. De effect-sectie zit dichtbij de voeding van de mixer en na 5 minuten is die voelbaar opgewarmd.
Voor dat ik de boel openschroef zou ik graag willen weten of iemand tips heeft in welke richting te zoeken. Bijvoorbeeld slechte elco's associeer ik eerder met problemen bij toenemende temperatuur, en niet andersom....Dank alvast!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

Temperatuur verhogen laat de elco's juist beter werken, dus dat klopt wel dat 'ie dan weer goed gaat werken...
Capaciteit gaat omhoog, en ESR/impedantie gaat omlaag bij stijgende temperatuur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Okee, dan zal ik de komende dagen tijd vinden om de effectmodule eruit te schroeven en kijken of ik verdachte elco's zie/meet.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Shiptronic

Overleden

Hoeft niet in de effecten unit te zitten , kan ook een voedingsprobleem naar de effecten unit zijn. Even een scoop op de voedingslijnen zetten ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 18 april 2019 13:16:56 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Temperatuureffecten bij 'natte' elco's:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco en Shiptronic: bedankt voor de info. Als ik 'm open heb zal ik ook de voedingspanning bekijken.
De processor is een CS4220, en het relevante deel van het schema is hieronder bijgevoegd.
C9, C23, C12, C14, C16 en C17 lijken me dus verdachte kandidaten, en de 5V-2 spanning.
C16 en C17 en C23 wellicht minder; het lijkt me dat de oscillaties/motorboaten eerder door ontkoppel C's van de processor/voedingspanning worden veroorzaakt (?)

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op donderdag 18 april 2019 15:58:36 (21%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

Als er een (te grote) rimpel op de voeding zit, is het moeilijk te voorspellen wat een digitaal ic daar mee doet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 april 2019 16:01:42 schreef Arco:
Als er een (te grote) rimpel op de voeding zit, is het moeilijk te voorspellen wat een digitaal ic daar mee doet...

Klopt, de applicatienote zegt al dat de ontkoppel C's zo dicht mogelijk bij het IC geplaatst dienen te worden.

Ben benieuwd wat m'n scope zegt. Ik wacht nog even een regenachtige zondag af ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)