Nieuwe lichtschakelaar die bromt

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb een lichtschakelaar geplaatst op een P25 systeempje. Deze schakelt een aantal 230V led lampjes. Het gekke is dat deze nieuwe schakelaar een bromtoon geeft zodra je inschakelt. Bedrading zit goed vast. Kan het schakelplaatje binnenin die toon veroorzaken?
Kan het kwaad?

Arco

Special Member

Als 'ie bromt zal het wel een dimmer zijn, en geen lichtschakelaar...
Wat bedoel je met 'schakelplaatje'? Een printplaatje?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien even een foto van dat wonderlijke ding ?
Als het geen dimmer is, is dat niet gangbaar, denk ik dan...

Mvg Oswald
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Als ik dimmer had bedoeld had ik wel dimmer gezegd :)

Het is een Attema P25 opbouwschakelaar.
En daar hoorde ik iets van een brom.
Ik dacht er op dat moment niet bij na maar later vroeg ik me af of dat kwaad kan of niet.

Het is deze

Met schakelplaatje bedoel ik dat metalen geleidertje in de schakelaar dat heen en weer wipt als er geschakeld wordt. Dat lijkt me het enige dat een beetje kan liggen trillen?

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op donderdag 18 april 2019 17:20:20 (18%)

alleen geschikt voor gelijkspanning ? :p

attema schakelmateriaal, had je net zo goed een willekeurige merk opbouwschakelaar kunnen nemen, er zit vaak al een p25 koppelstukje bij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Brom kan ook komen uit een slecht zittend veercontact misschien. Zitten de draden er allemaal stevig en recht in?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

had onlangs nog een lichtschakelaar die niet meer loskwam, die kon een overleden parallel condensator in een tlbak niet zo waarderen :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

vonkoverslag in de schakelaar. Fikt binnenkort uit.

doorgaans wel, contacten die geluid maken in gesloten status zijn niet goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 18 april 2019 19:23:00 schreef testman:
attema schakelmateriaal, had je net zo goed een willekeurige merk opbouwschakelaar kunnen nemen, er zit vaak al een p25 koppelstukje bij..

Ja had gekund. attema levert een opzetstuk waar je een standaard schakelaar op kunt monteren. In dat opzetstuk kun je dan het gootje netjes afwerken.

Op 18 april 2019 19:33:12 schreef maartenbakker:
Zitten de draden er allemaal stevig en recht in?

Bedrading is volgens mij goed. Waren wel draden met kleine diameter.
Met een adereindhuls erover kon ik 'm zo uit de schakelaar trekken.
Dus de draad wat langer gestript en in de klem gestoken. Dat zat volgens mij goed vast.

Ik zal 's een andere schakelaar proberen. Heb er geen lekker gevoel bij.

Vonkoverslag dus, door losse verbinding.

Wat is het aangesloten vermogen?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?