Dahlander schakelaar

pamwikkeling

Special Member

Zo te zien is het een dahlander en is de wikkeling nog goed.

Frequentie sturing met een dahlander gaat zonder problemen werken onder volgende voorwaarden :

1) De grootte van de frequentie sturing is gekozen op basis van de opgenomen motorstroom en niet op basis van het motor vermogen.
De reden is dat een dahlander motor in zijn laag toerental meer stroom opneemt dan een ééntoerental motor.
In praktijk komt het er op neer dat je gewoon een frequentie sturing neemt die één maat groter is.
(geen vijf maten groter, want in een frequentie sturing zitten hallsensoren om de motorstroom te meten en als je een te grote frequentie sturing neemt, is het stroom bereik van die hall sensoren niet goed gekozen en wijken die te veel af. Het gevolg is dat de frequentie sturing het motor gedrag niet goed kan volgen.

2) Zoals anderen reeds verteld hebben liefst niet schakelen NA de frequentie sturing; de sturing gaat hierdoor in veiligheid vallen.

3) Tot slot : liefst een frequentie sturing die werkt op basis van sensorless vector control. Als je een stuk aan het frezen bent en je freest door een spiebaan heen, gaat je motor op die plaats minder belast worden en gaat het toerental van de motor stijgen. Het gevolg is dat de oppervlakte ruwheid van je stuk slechter wordt.
Een frequentie sturing die regelt op basis van sensorless vector controle gaat het toerental van de motor voortdurend bijsturen in functie van de belasting. Hierdoor is het toerental veel meer constant.
In praktijk komt het er meestal op neer dat je NIET een frequentie sturing gebruikt die uitsluitend bedoeld is voor ventilatoren en pompen (met Euler schoep)

4) Eventueel ook een (kleine) remweerstand voorzien, als je een grote frees gebruikt (met een grote massatraagheid) kan je sturing in veiligheid vallen bij het verlagen van het toerental.

5) Noodstop en afgeschermde kabels niet vergeten.....

succes ermee.

Bedankt voor de info.

Kan je ook zien of deze schakelaar voldoet?
De verkoper in de winkel dacht van wel, maar wist het niet zeker.
nr 027772

Op 17 april 2019 13:31:07 schreef kitman:
Deze wordt aanbevolen.prijs € 65 all in af halen in de buurt.

https://www.ecataleg.be/nl/categorie/15129/driefasige-motorschakelaars…

[bijlage]

pamwikkeling

Special Member

Volgens hetgeen vermeld staat in de catalogus pagina 375, zou het de juiste schakelaar zijn.

Maar het schakelschema (nr 9552) vind ik niet terug in de omschrijving van het produkt.

Als je nog twijfels hebt, kan je onderstaande schakelaar van BACO bestellen.
(de invoerder voor België zit ergens in EUPEN)
model nr PR12 9552 B4 E Q48PN

PR12 = grootte van de schakelaar 20A Ith ?
9552 = schakelschema
B4 = manier van bevestigen 4 schroeven ?
Q48 = frontplaatje van 48 x 48 mm

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 19 april 2019 01:21:25 (22%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan moet je wel de onderste nemen ivm 1 - 0 - 2 stand, en NIET 0 - 1 - 2

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt aan de specialisten.

PR12 9552 C4 BCQ3 NZ52CXQ

Bij Baco kan je als particulier niets bestellen, maar ik vind het wel.
Post een filmpje als hij draait.

[Bericht gewijzigd door kitman op vrijdag 19 april 2019 08:50:06 (10%)

Dit is het aansluitschema van de Legrand 027772, volgens ik kan zien is het dezelfde aansluiting.
Juist?

pamwikkeling

Special Member

Yep, is hetzelfde.

De kans is zelfs groot de Legrand een Baco levert :-)

Er zijn niet zoveel fabrikanten van nokkenschakelaars meer ....
Baco maakt schakelaar op maat voor jou, zelfs al heb je maar één stuk nodig.

Ik heb hier toch weer veel bijgeleerd.
Geeft toch een fijn gevoel vind ik.

Hoe sluit je dat eigenlijk aan?
Ik dacht via de kruisjes op het linkse schema, maar dat komt dan niet uit volgens de rechtse tekening.
Er komen 9 draden uit bij de schakelaar.
3 voeding.
Op de motor U V W 1 en 2.
Wat komt dan op welke nummer?

mel

Golden Member

Het rechtse schema. Er zullen wel cijfers op de schakelaar staan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op de motor zitten 6 klemmen.
U1 V1 W1
U2 V2 W2
Op de rechtse tekening.
1U1, 2U1, 1V1, 2V1, 1W1, 2W1 enz...
Hoe zit dat dan?

Heb dit wel gevonden maar ik moet een 1 0 2 schakelaar gebruiken.

[Bericht gewijzigd door kitman op dinsdag 23 april 2019 14:16:07 (25%)

mel

Golden Member

U1,V1,W1 is 1 U1, 1V1, en 1W1
U2 ,V2 en W2, is dan 2U1, 2V1 en 2W1

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Maar r is ook
1u1, 1v1, 1w1
2u1, 2v1, 2w1
2u2, 2v2, 2w2

pamwikkeling

Special Member

Als je een schakelaar voor een dahlander motor koopt, zijn de aansluitpunten op de schakelaar als volgt benoemd :
de 3x400V voeding aan : L1 - L2 - L3
de motor aan : 1U - 1V - 1W - 2U - 2V - 2W

Als je een dahlander motor hebt, dan zijn de aansluitpunten op de motor als volgt benoemd : 1U - 1V - 1W - 2U - 2V - 2W

Een dahlander motor is een motor die op twee verschillende toerentallen kan draaien.
Daarom gebruikt schrijft men eerst het cijfer en dan pas de letter om de aansluitdraden te benoemen.
Verder staat 1U-1V-1W voor de lage snelheid en 2U-2V-2W voor de hoge snelheid.
Dus 3x400V op de 1U-1V-1W en de motor draait aan de lage snelheid.

Bij een één-toerental motor benoemd men de aansluitpunten op de motor als volgt : U1 - V1 - W1 - U2 - V2 - W2
Dus eerst de letter en dan pas het cijfer.
Het voordeel hiervan is dat je aan de benaming van de draden al kan zien wat voor motor je hebt.

Bij de motor van TS heeft men er echter een zootje van gemaakt.
Men heeft een klemmenbord van een één-toerental motor gebruikt voor een dahlander motor.
Op het klemmenbord stonden reeds de correcte benamingen voor een één-toerental motor.....

Dus na veel puzzel werk en na de vaststelling dat er in je post van 17-april 2019 18:02:32 een foutieve vermelding staat (V2-W1=14 moet V2-V1=14 zijn)
kan je (op geheel eigen risico) onderstaande combinatie proberen

motorklem U1 verbinden met schakelaar aansluitpunt 1U
motorklem V1 verbinden met schakelaar aansluitpunt 1V
motorklem W1 verbinden met schakelaar aansluitpunt 1W

motorklem U2 verbinden met schakelaar aansluitpunt 2V . . . . (opgelet dit is geen vergissing !)
motorklem V2 verbinden met schakelaar aansluitpunt 2U . . . . (opgelet dit is geen vergissing !)
motorklem W2 verbinden met schakelaar aansluitpunt 2W

Uiteraard moet de schakelaar aansluitpunten L1 - L2 - L3 nog verbinden met de U - V - W klemmen van je frequentie sturing.

OK.
Dat is id ook 14
Ik weet niet of het iets uitmaakt dat de draden met de juist letter tegenover elkaar moeten liggen.
Een kant ---andere kant
U1 -----W2
V1 -----U2
W1 -----V2
Ik heb een foto gemaakt van de nummering en de vraag is nu, wat is juist?

[Bericht gewijzigd door kitman op woensdag 24 april 2019 08:33:34 (41%)

Heb de schakelaar aangesloten zoals beschreven en lage en hoge toeren doen het.
Alleen draait de hoge snelheid in de andere richting dan de lage snelheid?
Ergens 2 draden verwisselen?

Aangesloten zoals pamwikkeling voorstelde ?

De draden van de schakelaar naar de motorklemmen U2 en V2 verwisselen, dan gaat die op hoge snelheid andersom.

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op zondag 5 mei 2019 00:52:58 (23%)

Jacques van Montfort

Ja, zo aangesloten.
Was er eigenlijk een reden waarom ik die eerst moest wisselen zoals pamwikkeling voorstelde?
Als ik dat nu wissel is het anders en hij benadrukte dit nog met " is geen vergissing"
Misschien kan hij ff antwoorden?

motorklem U2 verbinden met schakelaar aansluitpunt 2V . . . . (opgelet dit is geen vergissing !)
motorklem V2 verbinden met schakelaar aansluitpunt 2U . . . . (opgelet dit is geen vergissing !)
motorklem W2 verbinden met schakelaar aansluitpunt 2W
/quote]

[Bericht gewijzigd door kitman op maandag 6 mei 2019 08:57:51 (37%)

Ik heb U2 en V2 verwisseld en nu draait hij telkens in dezelfde richting.
Bedankt voor de ondersteuning, ik heb weer veel bijgeleerd.

Ik pik dit topic terug op, want ik heb op mijn andere cnc freesmachine ook een dahlander met FO ga zetten.
Ben zeer tevreden met de andere opstelling.
Lekker snel als ik wil en traag om te tappen.

Deze motor heb ik werkend gezien, maar ligt toch al enkele tijd stil.
De persoon die hem gedemonteerd heeft zegt dat de aansluitingen niet los zijn geweest.
Maar.
Ik heb alle wikkelingen eens door gemeten en die lijken in orde te zijn.
Allemaal dezelfde waarden en geen enkele die niets geeft.
De hoge toeren werken maar de lage toeren niet.
de klemmen op de motor zijn U1 - V1 - W1 EN U2 - V2 - W2.
Normaal zou eigenlijk het cijfer voor de letter moeten staan, niet dus.
De schakelaar heeft geen merknaam, alleen Made in Italy.
Ik weet dus niet of het juist is aan gesloten.
Kan ik gewoon 3x 380 aansluiten op U1, V1, W1 om te testen?
Enkele foto's en extra info indien gewenst.

Is dat zoals op deze tekening, gewoon aansluiten en testen, of moeten de wikkelingen ook nog met elkaar verbonden worden.

benleentje

Golden Member

Is dat zoals op deze tekening, gewoon aansluiten en testen, of moeten de wikkelingen ook nog met elkaar verbonden worden.

Ja zoals op de tekening staat. Voor de hoge snelheid moet natuurlijk wel het sterpunt ook gemaakt worden dit zit niet al in de motor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De ster maken is dat een brug tussen U1, V1, W1.

benleentje

Golden Member

Ja precies zoals in het schema aansluiten en voor hoog toerental ook U1, V1 en W1 aan elkaar verbinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb de U1, V1, W1 rechtstreeks aangesloten en de motor doet het.
Ik heb de draden losgemaakt en de schakelaar doorgemeten.
Er is 1 fase die niet door verbind als de schakelaar op 1 staat.
Heb ook gemeten of het misschien op een andere klem door verbind.
Niet dus.
Doordat de hoge toeren wel werken is het volgens mij wel dat de schakelaar goed is aangesloten.
Hoe kan ik de motor aansluiten met 2 relais?