logo 8 signaal probleem

Door een een of andere reden gaat er signaal bij de pijl regelmatig van hoog naar laag en visa versa.

wat zou de reden kunnen zijn ?

mvg

frans

Omdat deze word getriggerd door de lichtcel.
Of de functie werkt anders dan dat je dacht.

Zoals HD13 schrijft zal de lichtsluis waarschijnlijk niet goed zijn afgesteld, dat is een beetje het nadeel van een delay off, bij de minste triggering zit je opgezadeld met een grote vertraging.

Als test kun je er nog een kleine inschakelvertraging bijprogammeren, direct achter de input.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Sowieso word 95% van de storingen veroorzaakt door sensoren.

Lambiek

Special Member

Op 19 april 2019 05:23:14 schreef franslaser:
Door een een of andere reden gaat er signaal bij de pijl regelmatig van hoog naar laag en visa versa.

Zonder dat er iets door de lichtsluis gaat? Als dat zo is, is er waarschijnlijk iets mis met je lichtsluis. Dat moet je dus eerst uitzoeken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het signaal wordt een 1 (rood in je monitoring) als de lichtsluis gedurende 30 seconde actief is, Wordt direkt een 0 (Blauw) als de lichtsluit niet actief is.

Wat is in jouw ogen "regelmatig"

In je monitoring op je scherm kan het wegvallen van een signaal ook komen door een slechte (niet constante) verbinding met je LOGO

wat gebeurt er met Q3? die zou met je signaal bij de pijl mee moeten gaan (geïnverteerd)
En hoe gedraagt Q3 zich werkelijk op de LOGO?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 19 april 2019 10:38:29 schreef Toeternietoe:
Het signaal wordt een 1 (rood in je monitoring) als de lichtsluis gedurende 30 seconde actief is, Wordt direkt een 0 (Blauw) als de lichtsluit niet actief is.

Het is een afval vertraagde timer. Als er een vlieg doorheen gaat gaat ie al aan. Sterker nog: als er een kabel verder een signaal hikt doet ie dat al want ingang 3 is een snellerik. kuch, het is ingang 2, die is niet snel. Maar misschien toch even zoals MGP adviseert een korte ingangsvertraging direct na de ingang zetten van bv 50ms

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 19 april 2019 10:46:01 (15%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb wel zitten slapen...
Vertraagd afvallend...........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

bedankt voor de reacties

Maar de sensor is het niet want anders zou ik niet slapen.
Op de sensor staat de deurbel

Het is uitsluitend het signaal waar de pijl bij staat die spontaan actief word soms wel 30 keer in een uur.

kortom q3 word dan inactief waardoor de verlichting steeds naar 100% gaat

GJ_

Moderator

Die sensor kan het best zijn. Als er een lange kabel aan zit en een langsliggende kabel geeft af en toe een stoorpiek kan die ingang alsnog even aanslaan, te kort om de bel zelf te activeren, maar lang genoeg om die timer vast te houden. Een piekje van enkele ms is al voldoende.

Zet om te testen eerst die opkomvertraagde timer er eens voor. Dan pas kun je met zekerheid zeggen dat het niet de sensoringang is.

Op 19 april 2019 13:09:34 schreef franslaser:
Maar de sensor is het niet want anders zou ik niet slapen.
Op de sensor staat de deurbel

Daar zou ik niks op durven verwedden, een logo is vele malen sneller dan een bel als het op smalle pulsen aankomt.
En een bug in een logobouwsteen mag je vergeten, het kan niet anders of dat het van buiten de logo komt.
Je weet wat je kan doen om dat te controleren.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 19 april 2019 08:45:55 schreef MGP:
Als test kun je er nog een kleine inschakelvertraging bijprogammeren, direct achter de input.

In principe hoort de ingang al een vertraging te hebben toch, maar een extra vertraging kan geen kwaad natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Die ingangen hebben een relatief kleine vertraging. Ingang 3, 4, 5 en 6 hebben geen noemenswaardige vertraging, daar moet je bij langere kabels echt zelf maatregelen treffen anders krijg je bijzondere effecten als iemand een lamp inschakelt of zo.

Lambiek

Special Member

Oké, ik dacht dat dat bij een logo ook aardig geregeld was. Goed om te weten in ieder geval.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 19 april 2019 17:13:57 schreef Lambiek:
In principe hoort de ingang al een vertraging te hebben toch, maar een extra vertraging kan geen kwaad natuurlijk.

Ok, maar je dan kun je zien hoe lang de 'stoorpuls' duurt door de tijd aan te passen en als je dan nog onmiddellijk daarachter een delayed output kunt koppelen dan zie je het nog ook en kun je mogelijks de oorzaak ontdekken.

Ik zou het eerst softwarematig aanpakken en misschien daarna nog wat aan de hardware morrelen.

De interne hardware is een vast gegeven en met een scantijd 10 a 20hz is stooronderdrukking niet echt goed te noemen.

De stelling dat de logo de mogelijke schuldige is zogoed als nihil.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 19 april 2019 17:38:41 (18%)

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Op 19 april 2019 17:35:05 schreef MGP:
De stelling dat de logo de mogelijke schuldige is zogoed als nihil.

Het is iig geen bug of zo. LOGO's zijn gewoon goed. De ingangsvertraging ("stooronderdrukking") heeft trouwens niks met de scantijd te maken. Bij een 12/24V type is het geloof ik 2ms op 1,2, 7 en 8. Op de overige 4 zit geen serieuze vertraging.

Op 19 april 2019 17:39:03 schreef GJ_:
De ingangsvertraging ("stooronderdrukking") heeft trouwens niks met de scantijd te maken. Bij een 12/24V type is het geloof ik 2ms op 1,2, 7 en 8. Op de overige 4 zit geen serieuze vertraging.

Wist ik ook niet, ik dacht dat de scantijd de allesoverheersende factor was in een PLC en dat de hardware daarop afgestemd was.

LDmicro user.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De LOGO kan max 4 Hz herkennen op de digitale ingangen. Dit staat zo in het boekje.
Sommige LOGO’s hebben een paar ingangen die sneller werken, maar alleen als ze rechtstreeks op een TELLERblok aangesloten zijn (en nog een paar functies)

Maar een ingangsvertraging van bv een halve seconde kan ook geen kwaad.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 19 april 2019 17:49:37 schreef Toeternietoe:...een paar ingangen die sneller werken, maar alleen als ze rechtstreeks op een TELLERblok aangesloten zijn (en nog een paar functies)...

Nee, die werken altijd sneller. Ze pikken heel snel storingen op. Uit eigen ervaring en reproduceerbaar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 19 april 2019 18:34:35 (54%)

ja jullie hebben gelijk

het is idd een korte stoor puls die niet voldoende is om de zender voor de deurbel aan te zetten

ik ziet het nu spontaan op de monitor q4 word zeer kort actief door de sensor.

waar komt die puls vandaan ? :-( filter bouwen dan maar.

thanks

gr

Frans

Op 19 april 2019 17:49:37 schreef Toeternietoe:
De LOGO kan max 4 Hz herkennen op de digitale ingangen. Dit staat zo in het boekje.

Dan is de scantijd toch geen 2mS, dat zou betekenen dat je 250Hz zou kunnen tellen.
Er zullen wel verschillende soorten verwerkingstijden in zitten maar voor de buitenwereld telt in veel gevallen enkel de poortscantijd.

Op 19 april 2019 23:00:37 schreef franslaser:
waar komt die puls vandaan ? :-(

Je woont toch niet naast de deur zeker? :) :)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/144855/last

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Geen filter bouwen. Je hebt een Logo. Die opkomvertraagde timer die je direct na je ingang programmeerd is je filter. Daar ga je toch zeker niet ook nog in je hardware lopen klungelen.

Nu staat ie op 1s maar normaal zou bv 50ms al ruim lang genoeg moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 20 april 2019 10:03:48 (18%)

Lambiek

Special Member

Op 19 april 2019 23:00:37 schreef franslaser:
waar komt die puls vandaan ? :-( filter bouwen dan maar.

Als je in het bezit bent van een scoop, zou je die eens aan de ingang kunnen hangen. En wat eigenlijk nog beter is, is een schrijver er aan hangen. Dan kun je een paar uur meten, "of langer" op die manier kun je proberen te achter halen waar het vandaan komt of wat voor stoor puls het eventueel kan zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is een ABus lichtsluis en er zit ook nog een functie om de sensoren met een laser functie uit te richten. Misschien maar even eens opnieuw tunen

Infraroodlichtsluis ABUS LS2030 PROFILINE

ps heb nu de vertraging op 50 ms staan en gaat nog steeds goed :-)

GJ_

Moderator

50ms is ook een behoorlijke vertraging. Bij oudere PLC's was het meestal tot zo'n 15ms. Bij moderne PLC's is de vertraging wat minder, 3 tot 5ms in de hardware, en soms nog configureerbaar.
Die paar milliseconden zijn meestal genoeg.