Op 19 april 2019 20:16:12 schreef High met Henk:
als je nota bene het werk gedaan hebt, dan weet je toch als geen ander de prijzen van die nautische spullen!!
En jij werkte zeker gratis?? Iemand die dat werk doet kost ca 1000€ per dag. En dan praat ik radio holland of Alphatron prijzen. Geen rare kleine zzp'er.
En nogmaals. Met stiekem bedoelde ik dat het me veel meer tijd kostte dan ik begroot had, omdat het archief van de bootjes niet klopte en niet overal duidelijk was wat wel en niet upgradebaar was of goed was.
Maar dat had ik al uitgelegd.
[...]
En vind je het gek dat ik op mijn achterste benen sta als ik wordt afgeschilderd als charlatan die TomTom upgrade voor 2k
Dat heb ik nooit beweerd.
Maar een onderhoudstechnicus radioapparatuur wordt geacht zijn job te kennen. En over de nodige support te kunnen beschikken.
Een amateur die naderhand nog alles moet uitvlooien is géén onderhoudsman.
Hoeveel soorten apparaten op een yacht of anders schip zouden gebruik maken van het GPS systeem dat je een inventaris nodig hebt?
een navigatieontvanger, vroeger exclusief voor scheepsvaart maar tegenwoordig idd een veredelde tomtom.
En een plottersysteem dat daaraan hangt voor visser en baggerschepen.
De motor, het roer, de radio, de tv, de radar, kompas,koffiezet, hebben daar allemaal niks mee van doen.
Ik kan me niet voorstellen dat er apparaten zijn die niet kunnen bijgewerkt worden om een weekteller te herstarten.
Gezien GPS gestart is in 1980 zullen alle systemen jonger tot veel recenter zijn.
Ik zou de upgrade die ik als erkende technicus natuurlijk voorzien heb, en al gedownload, meenemen en invoeren.
Een uurtje werk + verplaatsingskosten.
Dus vind ik 2000Eu goed doorgerekend.
Ik heb nergens gezegd dat je een charlatan bent die een tomtom upgrade voor 2000Eu. Niemand zou zo gek zijn natuurlijk.
Maar als je een Navstar navigator een upgrade geeft is dat in wezen precies hetzelfde. Hij gaat niet beter of slechter lopen en hoeft niet gekalibreerd of gecertifieerd worden omdat de weekteller herstart is.
Al je natuurlijk door gebrek aan ervaring een ganse dag moet uitvlooien hoe het moet, moet je dat eigenlijk niet doorrekenen aan de klant.
En onder stiekem verstaat men meestal wel iets anders dan meer tijd nodig dan gedacht.