Luxman T530 verloopt

Mijn Luxman T530 tuner verloopt. Na een paar uur spelen vallen de LED's even uit, geluid stottert. Bij hogere frequenties is het probleem minder. Stem ik 0,5Mhz hoger af, dan is alles weer ok. Voeding niet stabiel? Trimmers, die rode, versleten? Elco's verdroogd? Heb eigenlijk geen zin hem helemaal te re-cappen. Wie heeft hiermee ervaring?

Zet er eens een fohn op, op het oscillatorgedeelte of de mf, om te zien of de tuner dan verder verloopt.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Discriminatoir staat er iets naast,oorzaak; ceramische condensator verlopen in capaciteit. remedie, opnieuw afregelen (zal in loop der tijd nog verder verlopen, om dit tegen te gaan moet je de discriminatoir spoel vervangen.

condensator eruit knippen en de condensator vervangen door een stabiel exemplaar.

RAAF12

Golden Member

Op 18 april 2019 21:00:28 schreef Krelis Vonketrekker:
Discriminatoir staat er iets naast,oorzaak; ceramische condensator verlopen in capaciteit. remedie, opnieuw afregelen (zal in loop der tijd nog verder verlopen, om dit tegen te gaan moet je de discriminatoir spoel vervangen.

Yup, deze L103. Maar dat ingebouwde c'tje vervangen is voldoende. De spoel zelf mankeert niets.

Schema https://www.hifiengine.com/manual_library/luxman/t-530.shtml

Iedereen erg bedankt voor de feedback! Bijzonder gewaardeerd!

Op 18 april 2019 19:47:40 schreef Knustelsmurf:
Tubejack in Zaandam ernaar laten kijken ?
https://tubejack.nl/

Ik ken hem al een tijdje. Aantal tuners van mij al door hem afgeregeld, maar deze wil ik zelf fixen.

Op 18 april 2019 21:53:28 schreef RAAF12:
[...]

Yup, deze L103. Maar dat ingebouwde c'tje vervangen is voldoende. De spoel zelf mankeert niets.
[bijlage]
Schema https://www.hifiengine.com/manual_library/luxman/t-530.shtml

Ik heb wat huiswerk gedaan en gevonden dat deze spoelcombinatie (double tuned circuit) van Sumida vaak gekoppeld wordt aan de LA1235. Ze zijn zelfs op Ebay nog te koop. Punt is dat het lijkt of die C'tjes niet te vervangen zijn daar ingegoten.
https://www.ebay.nl/itm/SANYO-LA1235-in-16-pin-DIP-GREAT-FM-RECEIVER-/…
Of zie ik het verkeerd?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 april 2019 14:32:34 (88%)

Dit circuit is double tuned om een lagere vervorming te bereiken. Is alleen goed af te regelen door de S curve van de discriminator op een scoop te bekijken en zo goed mogelijk recht te trekken, met een wobbelgenerator als signaalbron.

RAAF12

Golden Member

Op 19 april 2019 15:42:46 schreef jansen2810:
[...]

Ik heb wat huiswerk gedaan en gevonden dat deze spoelcombinatie (double tuned circuit) van Sumida vaak gekoppeld wordt aan de LA1235. Ze zijn zelfs op Ebay nog te koop. Punt is dat het lijkt of die C'tjes niet te vervangen zijn daar ingegoten.
https://www.ebay.nl/itm/SANYO-LA1235-in-16-pin-DIP-GREAT-FM-RECEIVER-/…
Of zie ik het verkeerd?

Als je toch een nieuwe spoel koopt is het m.i. niet van belang of de C te vervangen is. Hoe af te regelen staat in de manual. Bij de originele spoel is de C wel te vervangen. Uitsolderen, lipjes uitbuigen en de spoel eruit halen. Let wel op met afregelen die kerntjes zijn bros. Daar heb je plastic trimsleutels voor, met metaal er in draai je ze kapot.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 19 april 2019 17:29:18 (16%)

Op 19 april 2019 16:52:37 schreef wvogel57:
Dit circuit is double tuned om een lagere vervorming te bereiken. Is alleen goed af te regelen door de S curve van de discriminator op een scoop te bekijken en zo goed mogelijk recht te trekken, met een wobbelgenerator als signaalbron.

Volgens mij ook de enige goede methode. Ik heb geen wobbelator, wel een scoop. Heb het ook op youtube iemand zien doen. Je moet ervoor zorgen een mooie evenwichtige S-figuur te krijgen door de X-as, toch? Nooit zelf gedaan. Is het een acceptabele methode die rechter spoel zodanig af te regelen, dat tussen die punten 3 en 4 O volt staat?

Op 19 april 2019 17:26:36 schreef RAAF12:
[...]

Als je toch een nieuwe spoel koopt is het m.i. niet van belang of de C te vervangen is. Hoe af te regelen staat in de manual. Bij de originele spoel is de C wel te vervangen. Uitsolderen, lipjes uitbuigen en de spoel eruit halen. Let wel op met afregelen die kerntjes zijn bros. Daar heb je plastic trimsleutels voor, met metaal er in draai je ze kapot.

Was niet van plan een nieuwe spoel te kopen, maar het ziet er bij mij net zo uit als op Ebay. Groene plastic behuizing. Lipjes zitten dus onzichtbaar aan de onderkant. Welke waarden hebben die C-tjes? Staat niet in het schema.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 april 2019 14:33:08 (33%)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ik zou in de eerste plaats afregelen op o Volt.Dan werkt het weer O.K.
De waarde van de C is niet bekent, daar dit normaal niet vervangen wordt. De C moet een lage zelf inductie hebben.De C is een ceramisch buisje met metaal lak, deze gaat met de tijd bladderen, en dan loopt de capaciteit terug.

Anoniem

ik dacht 82 pF. npo werkt prima

Op 19 april 2019 18:48:09 schreef Krelis Vonketrekker:
Ik zou in de eerste plaats afregelen op o Volt.Dan werkt het weer O.K.
De waarde van de C is niet bekent, daar dit normaal niet vervangen wordt. De C moet een lage zelf inductie hebben.De C is een ceramisch buisje met metaal lak, deze gaat met de tijd bladderen, en dan loopt de capaciteit terug.

Doe ik! Thanks.

Wat je kunt doen: Een signaalbron op de mf aansluiten met alleen een draaggolf. Van de verst verwijderde spoel van de twee de kern in en uitdraaien om de extremen te bekijken (op de nuldoorgangsmeter of tuning meter). Daarna de kern precies midden tussen deze posities zetten. Daarna van de dichtstbijzijnde kring de discriminator precies goed zetten, midden op de S-curve. Dan nogmaals de extremen bekijken door het verdraaien van de kern van de 2e kring. Dan deze kern weer in de middenstand zetten. Nu weer de eerste kring zo afregelen dat deze precies midden op de S-curve staat. Dan is je audiovervorming minimaal.

Met de tweede kring maak je de 2e graads audiovervorming minimaal. Als je de discriminator goed afregelt wordt de S-curve in het mf gebied kaarsrecht.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 april 2019 14:34:16 (11%)

Op 19 april 2019 21:31:59 schreef wvogel57:
Wat je kunt doen: Een signaalbron op de mf aansluiten met alleen een draaggolf. Van de verst verwijderde spoel van de twee de kern in en uitdraaien om de extremen te bekijken (op de nuldoorgangsmeter of tuning meter). Daarna de kern precies midden tussen deze posities zetten. Daarna van de dichtstbijzijnde kring de discriminator precies goed zetten, midden op de S-curve. Dan nogmaals de extremen bekijken door het verdraaien van de kern van de 2e kring. Dan deze kern weer in de middenstand zetten. Nu weer de eerste kring zo afregelen dat deze precies midden op de S-curve staat. Dan is je audiovervorming minimaal.

Allereerst super bedankt voor je tijd! Ik heb geen meetzender, wel een signaalgenerator (geen wobbelgenerator). Dus draaggolf zonder modulatie wordt in het MF-bereik 10.7Mhz, klopt? Uitersten zijn: rode LED's helemaal uit, dan rode LED's allemaal aan. klopt? Midden op de S-curve= meten op meetpunt 3 en 4 = 0Volt? Dan procedure herhalen? Hoe ziet een S-curve er op de scope uit zonder Sweepgenerator? Met een sweep ziet hij er toch uit als een mooie regelmatige slinger. Zie foto?

Sorry, kaarsrecht dus. LEZEN jansen2810!!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 april 2019 14:33:42 (2%)

Met de eerste spoelkern de discriminator op 0 V afregelen. Draaggolf op 10,7 MHz. Met de tweede spoelkern de maximale afwijking naar de + en naar de - uitzoeken. Die kern nogmaals afregelen tot precies er tussen in. Daarna de eerste kern afregelen op 0 V. Deze afregeling herhalen totdat geen verbetering meer optreedt. Stel de draaggolf wel nauwkeurig in op de centrale frequentie van de doorlaat van de mf. Meestal op 10,7 MHz.

Op 19 april 2019 21:19:40 schreef jansen2810:
[...]

Doe ik! Thanks.

[Bericht gewijzigd door jansen2810 op vrijdag 3 mei 2019 17:37:32 (24%)

Op 20 april 2019 17:31:03 schreef wvogel57:
Met de eerste spoelkern de discriminator op 0 V afregelen. Draaggolf op 10,7 MHz. Met de tweede spoelkern de maximale afwijking naar de + en naar de - uitzoeken. Die kern nogmaals afregelen tot precies er tussen in. Daarna de eerste kern afregelen op 0 V. Deze afregeling herhalen totdat geen verbetering meer optreedt. Stel de draaggolf wel nauwkeurig in op de centrale frequentie van de doorlaat van de mf. Meestal op 10,7 MHz.

Afgeregeld op 0,028/030, scherper krijg ik hem niet. Volgens mij probleem opgelost.

RAAF12

Golden Member

Mooi dat ie weer goed is, je gaat niet zoals Tubejack op zijn webpage schrijft 75 condensators waaronder 45 elco's vervangen in de T530? :-) Vermoedelijk is die zwarte spoel later vervangen door een groene in jouw exemplaar. https://tubejack.nl/2017/03/26/luxman-t-530/
Mooi apparaat, hopelijk blijven de FM zenders nog even in de lucht.

Afgeregeld op 0,028/030, scherper krijg ik hem niet. Volgens mij probleem opgelost.

Welke eenheden zijn dat? Volts?

Was dat het maximum en minimum bij get afregelen van de 2e kern? Daarna de 2e kern precies ertussenin gezet en gecontroleerd dat de discriminator nu op 0 Volt staat?

Op 4 mei 2019 00:33:48 schreef wvogel57:
Afgeregeld op 0,028/030, scherper krijg ik hem niet. Volgens mij probleem opgelost.

Welke eenheden zijn dat? Volts?

Was dat het maximum en minimum bij get afregelen van de 2e kern? Daarna de 2e kern precies ertussenin gezet en gecontroleerd dat de discriminator nu op 0 Volt staat?

Nee, ik heb bij een sterke zender de discriminator zo afgeregeld, dat hij tussen de 0,028V en 0,030V pendelde. Je hebt het over een draaggolf van 10,7Mhz, ik heb dus geen meetzender, je bedoelt neem ik aan een frequentiegenerator op 10,7 Mhz, aangesloten vlak na de oscillator/mixer. Dat moet ik nog doen.

Dan heb je dus alleen de 1e kring afgeregeld. Als de tweede ernaast staat is de 2e graads audiovervorming niet minimaal. De volgende stap is de tweede kring ontregelen en de afwijking naar de + en naar de - richting noteren. Daarna de tweede kring er precies tussenin instellen. Dan de eerste kring afregelen op 0 Volt. Nu nogmaals de maximale afwijking door de tweede kring noteren en deze kring er weer precies tussenin zetten. Dan weer de eerste kring op 0 V zetten. Doorgaan totdat er geen verbetering meer optreedt.

Op 5 mei 2019 00:13:41 schreef wvogel57:
Dan heb je dus alleen de 1e kring afgeregeld. Als de tweede ernaast staat is de 2e graads audiovervorming niet minimaal. De volgende stap is de tweede kring ontregelen en de afwijking naar de + en naar de - richting noteren. Daarna de tweede kring er precies tussenin instellen. Dan de eerste kring afregelen op 0 Volt. Nu nogmaals de maximale afwijking door de tweede kring noteren en deze kring er weer precies tussenin zetten. Dan weer de eerste kring op 0 V zetten. Doorgaan totdat er geen verbetering meer optreedt.

Ik verbeeld me dat ik de vervorming kan horen, wat scheller. Er even ervan uitgaand, dat je het al 3x gezegd heb en ik niet zo snel van begrip (talendocent!), dan zet ik mijn toongenerator op 10.7Mhz aan het begin van het MF-gedeelte, ik draai aan het linker gedeelte van de discriminatorspoel (ik weet, dat die 2 gedeeltes hebben, vaak een boven en een onderkant, of een bovenste en iets dieper gelegen gedeelte, ik weet hoe hij ongeveer werkt). Die 10.7Mhz verandert door ceramische filters en MF-gedeelte niet meer, waar (!) zie ik dan die + en - afwijkingen en met wat, een scope of een frequentie-counter? Ik ben aan trage leerlingen gewend, maar kan geduld niet van iedereen verwachten. ;-) Toch hoop ik dat je het hebt.

De kring die het dichtst bij het discriminator IC zit is de eerste kring. De tweede kring van het double tuned circuit zit verder weg, is mogelijk inductief of capacitief gekoppeld met de eerste kring. Met die tweede kring trek je de S-curve in het midden van de doorlaat recht, en minimaliseer je de vervorming. Regel de eerste kring op 0 Volt af als je een draaggolf precies op de mf aanbiedt. Met de tweede kring kun je de uitgangsspanning naar de + of naar de - ontregelen. Noteer de maximaal mogelijke ontregeling in Volts of millivolts en zet de tweede kring precies ertussenin. Daarna de eerste kring weer op 0 Volt afregelen. Deze afregelingen herhalen totdat geen verbetering meer optreedt. De + en - afwijkingen meet je aan de uitgang van de discriminator. Als de tuner een nuldoorgangsmeter heeft voor de afstemming, kun je ook daarop kijken.

Op 5 mei 2019 14:53:02 schreef wvogel57:
De kring die het dichtst bij het discriminator IC zit is de eerste kring. De tweede kring van het double tuned circuit zit verder weg, is mogelijk inductief of capacitief gekoppeld met de eerste kring. Met die tweede kring trek je de S-curve in het midden van de doorlaat recht, en minimaliseer je de vervorming. Regel de eerste kring op 0 Volt af als je een draaggolf precies op de mf aanbiedt. Met de tweede kring kun je de uitgangsspanning naar de + of naar de - ontregelen. Noteer de maximaal mogelijke ontregeling in Volts of millivolts en zet de tweede kring precies ertussenin. Daarna de eerste kring weer op 0 Volt afregelen. Deze afregelingen herhalen totdat geen verbetering meer optreedt. De + en - afwijkingen meet je aan de uitgang van de discriminator. Als de tuner een nuldoorgangsmeter heeft voor de afstemming, kun je ook daarop kijken.

Wat dom van me, ik zat aan een visueel zichtbaar (op bv een scope) verschil + en - te denken. Dus een afwijking boven de 10.7Mhz en en afwijking beneden de 10.7Mhz. Niet in spanningsverschillen. Je hebt supergeduld met me. Dank.