Nieuwe probes aanschaffen. Welke bandbreedte?

Sinds mijn nieuwe aanwinst, de Hameg HM1507-2, moet ik toch maar eens aan nieuwe probes.
Voor mijn HM205-3 had ik al 100MHz probes, maar die zijn duidelijk niet toereikend voor de 1507.
Nu heb ik ook nog een LeCroy 9400A (175MHz bandbreedte), waar ik nog helemaal geen probes voor had.

Vraag is nu: heb ik aan 200MHz probes genoeg of kan ik beter voor 300MHz probes gaan? Moet ik wel bij zeggen dat ik ze gewoon van eBay betrek.
De probes die ik nu op 't oog heb:
200MHz
300MHz

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
flash2b

Special Member

Die P7300 (jouw 2e link) heb ik ook en heb ik ook in een ander topic aangeraden. https://www.circuitsonline.net/forum/view/144131

AliExpress is een stuk goedkoper als ebay.

Maar gaat de 300MHz probe niet te veel mismatchen, zoals electron920 aangaf?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
flash2b

Special Member

Bij mijn Rigol DS2102A 100MHz werden 300MHz probes bijgeleverd. Jouw Hameg is 150MHz, dus ik denk lijkt me van niet.

blackdog

Golden Member

Hi,

MNM, ik zou voor de grootste bandbreedte kiezen.
Kijk of welke probe je ook neemt of het compensatie bereik voldoende is.

Als je meer trimpunten hebt op een probe, dan kan je hem meestal mooi afregelen, ook bij snelle signalen.
Doe daar moeite voor!
Geef je probess een kleur of nummer en sluit de probe dan ook op de goede scoop input aan.
Dit zorgt er voor dat je maar weinig je probes hoeft af te regelen.

Hoe hoger de bandbreedte van de probe, des te lager meestal is de probe tip capaciteit.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha MNM(tm),

Mooie probe die 300MHz is te gebruiken voor je Hameg HM1507-2.
De compensatie van de 300MHz uitvoering is in de X10 positie 9....30pF.
Een Hameg ingang impedantie heeft 1MΩ|| 15pF.
Het compensatie bereik van de probe is toereikend.
Wel valt een beetje tegen de ingang capaciteit van de probe 14pF in X10 positie voor een 300MHz probe krap :o
Verder goede probes allemaal hebben de laag geprijsde probes wat last van hand effect op de hoge frequenties dus zoveel mogelijk de haak gebruiken en weg met de handen ;)
Ik denk dat @flash2b meer ervaring heb in de kwaliteit kabel enz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Het is dat de TS niet in de buurt woont, want dan zou je even met de mijne kunnen spelen.

Heren, dank voor de informatie zover! Erg blij mee!
Als ik het goed begrijp, zou ik dus beter voor zowel de Hameg als de LeCroy een aparte set moeten aanschaffen en elke set expliciet bij de scoop houden waarop ze zijn afgeregeld?

Een lagere ingangscapaciteit voor 300MHz zou dus wenselijk zijn. Mijn LeCroy gaat overigens 'maar' tot 175MHz, dus ik denk niet dat dat een probleem is?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ha MNM(tm),

Dat kan kijk de afstelling zit er op om variabel te zijn maar.... het is een klein instel schroefje dus als je regelmatig van scope wisselt dan moet je steeds er aan draaien :o
Als je het kan velen (€) dan zou ik voor elke scope tenminste 1 probe nemen.
Met de tweede kan je altijd wisselen of je moet regelmatig 2 kanalen nodig hebben dan ben je druk :P
De strekking van @blackdog is de zelfde als je maar zorgt dat je scope binnen het compensatie bereik zit dus niet te gek maken een 500MHz probe op een 100MHz scope dat kan wel eens geheel fout gaan :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Op 19 april 2019 14:13:07 schreef flash2b:
Het is dat de TS niet in de buurt woont, want dan zou je even met de mijne kunnen spelen.

Bied jij nu een andere kerel aan met je probe te spelen? :P

edit: Smiley toegevoegd.

blackdog

Golden Member

Kruimel,

Wil je er over praten betreffende de opmerking die je maakt naar flash2b toe,
want die opmerking zegt meer over "jouw" dan over flash2b! *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Het beste is om twee sets probes aan te schaffen. Voor elke scoop twee probes.
De 300MHz zijn goed maar zoals opgemerkt is de ingangscapaciteit vrij hoog. Ook heb ik liever geen omschakelbare probes. Dat voorkomt vergissingen en meestal hebben niet omschakelbare 1:10 probes wat betere specificaties.
Probes met twee afregel trimmers hebben de voorkeur.

benleentje

Golden Member

500MHz probe op een 100MHz scope dat kan wel eens geheel fout gaan

Is dat enkel vanwege het instel bereik of zijn er ook nog andere zaken die meespelen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Meestal hebben zoals rbeckers al aangeeft, probes met een hogere frequentie zeg boven de 200MHZ meerdere afregelpunten.
Het afregelen kan wel een beetje lastig zijn als je geen mooie blok of pulssignaal hebt.

Ik heb hier een paar Philips probes van een paar honderd MHZ, met zeker vijf afregelpunten,
dat verlangt wel wat inzet en dus ook een mooie blok om dit optimaal in te stellen.
Een massa draadje gebruiken om de probe af te gaan regelen voor goed gedrag boven zeg 100MHZ kan natuurlijk niet.
De vijf instelpunten van de betreffende Philips beinvloeden elkaar ook, dus je moet de afregelvolgorde aanhouden die de fabrikant opgeeft.
De hieronder aangegeven probes hebben twee afregelpunten en die zijn makkelijk af te regelen.

Als je denkt dat als je maar één afregelpunt hebt, dan je dan altijd goed zit... dan heb je het mis :-)
Al reeds opgemarkt, probes die je niet kan omschakelen van 1:1 naar 1:10 zijn altijd beter!

Dit zijn goede algemene probes, ja ze zijn omschakelbaar :-)
Ik heb twee setjes gekocht voor mijn vier kanaal Rigol scoop en toen genummert 1 t/m 4, zodat ik er weinig omkijken naar heb, de Rigol is een 4x 100MHZ scoop.
Ook zijn er onderdelen voor deze probes te koop, en ja, je gaat probe tips slopen, massa draadjes gaan stuk of raken weg.
Deze zijn voor de Testec probes na te bestellen.
https://www.reichelt.de/modulartastkopf-20-250-mhz-10-mohm-2er-pack-te…

Maar het is jouw feestje, beslis wijs :-)
Ik heb hier ook wat China prul, zoals de probes die bij de genoemde Rigol scoop zaten, die gebruik is dus niet meer i.v.m. de slechte pulsweergave.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha benleentje,

Er nog een paar eigenschappen die niet goed uit komen maar het is inderdaad het instelbereik het C-tje is gewoon te klein.
Zo'n universele probe was er vroeger wel met meerdere afregelpunten maar dat is onzin veelte lastig en je ziet met een blok waarvan de grondtoon 1kHz is niets.
Meestal ik heb er ook een of twee werden die probes gebruikt om een signaal te injecteren van je sweeper of signaalgenerator.
Bij de hoge band scope is het ijksignaal dan ook minimaal 10kHz maar op de 350MHz scope van Philips 100kHz.

De probes van TesTec zijn niets beter als die van @TS sterker (ik heb beiden) en ik vindt de TesTec groot en zwaar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Helemaal eens met advies van rbeckers. De 10x verzwakker probes zijn niet alleen sneller, maar verhogen ook de maximale ingangsspanning op je tip (10x max scope inhgangsspanning of max probe spanning, welke kleinste is).
Als ik echt 1x wil, is probe wisseling meestal genoeg bedenktijd om ongelukken te voorkomen.

Afmeting Testec is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik waardeer de betere haak in de tip, specificatie/documentatie, garantie en de rubberised en profiel 'feel' tav de chinese probes.

miedema

Golden Member

De Testec 10x probes zijn de probes die Hameg origineel bijleverde.

Groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Hieronder een plaatje van een goede Philipsprobe en zijn afregelpunten.
Het betreft een 1:100 probe, maar ik heb ook zoiets voor een 1:10 model.

Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat goede probes minstens 4 afregelpunten moeten hebben!
Er zijn probes op de markt, waarbij hier b.v. Philips zijn best heeft gedaan een zo optimaal mogelijk pulsgedrag te krijgen bij wisselende scoop impedanties.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Probe-PM8932-05.png

Mijn Hameg/RS scoop van 4x400MHZ heeft een probe adjust generator die kijkt naar de tijdbasis van de scoop.
Als je de tijdbasis sneller zet dan 50uSec dan wordt de 1KHZ omgeschakeld naar 1MHZ blokgolf.
Hierdoor kan je dan het HF gedrag van de probe die je aan het afregelen bent, vaak aangeduid als abberaties, voor je probe zo klein mogelijk maken.

Hou er rekening mee als je perfectie zoekt, dat je op meerdere manieren misleid kan worden. :-)
Je scoop zelf is niet perfect, je probe natuurlijk niet en ook de blok generator in je scoop is dat ook niet!
Er zijn er een paar hier op het forum die de zelfde soort Hameg scoop hebben als ik, zet je tijdbasis hoog zodat je 1MHz blok uit de testgenerator krijgt.
raak nu ligt de generator uitgang aan met je vingen, die hele kleine extra capaciteit geeft al flinke verschillen op het scoop beeld.

De compensatie van je scoop probe hangt namelijk ook af van de uitgangs impedantie van je testgenerator.
Wat je ziet op je scoop bij de hogere frequenties is afhankelijk van je probe, je scoop calibratie, je probe techniek en de impedantie van het punt waar je de probe op drukt.

Er hang nu een 60Mhz probe aan de Hameg scoop(P6060), afgeregeld op de 1KHZ blokgolf en dat geeft deze abberaties bij een 1MHZ blok.
http://www.bramcam.nl/Diversen/China-Probe-P6060.png

Dit is de meegeleverde Hameg HZ350 probe, welke een Testec probe is, ik denk al een jaar niet afgeregeld.
Perfecte blok, nee, maar ik kan er niet achter komen of het nu de generator is, de blok generator of de probe die een kleine overshoot veroorzaakt, waarschijnlijk alle drie. :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Probe-HZ350.png

Dit is een Testec 500MHz probe, type HF512, deze geeft het mooiste plaatje echter wel een beetje ingezakte lijn, mijn vermoeden zit bij de blokgenerator.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Testec-500MHz.png

Dit is een snelle Philips probe, de PM8935.
Je kan zien dat de flank iets steiler is, maar er is ook extra overshoot.
Ik heb niets aan de afregeling gedaan van de probes op hoge frequenties, alleen bij de standaard 1KHz.
Deze probe kan wel wat trimming gebruiken op kanaal -1 waar hij nu aan vast zit, dan kan de overshoot nog iets minder worden als ik mij dat goed herrinner.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Philips-PM8935.png

Zie je op veel scoop plaatjes dit soort signaal ruime overshoot, dan ben je niet goed aan het meten, b.v. lang massa draadje van je probe.
Of je bent net als ik bezich, de optimale compensatie aan het uitzoeken van een meettransformator. :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/230V-Sense-Transformer.png

Kies je probes wijs en denk na hoe je meet, ander ben je vaak je zelf voor de gek aan het houden!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Gemeten op mijn Rigol DS2102A, geen bandwidth limit, high-res, geen averaging. Blokgolf uit een Siglent SDG2042X, 1 KHz 1Vtt.

O ja, en ik heb de probe even snel direct in de BNC gedaan, dus het zijn geen wereld plaatjes.

De originele Rigol RP3300A
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/rigol%20rp3300a.png

De 2e optie van de TS, YPioneer P7300
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/ypioneer%20p7300.png

De vraag van de TS was welke bandbreedte met een voorbeeld van zijn shortlist. Het lijkt nu een beetje een merk discussie te worden, jammer.

blackdog

Golden Member

Hi,

De TS kan allerlij vragen stellen, maar "dit of dat" betekend nog niet dat "dit of dat" een goede keuze is...
Er wordt door verschillende mensen info gegeven over probes om te helpen een goede keuze te maken.
Wat ik hier laat zien en vertel is wat de realiteit is voor scoops boven de 100Mhz bandbreedte
en voor een 20MHz scoop, had ik niet de moeite gedaan het een en ander dit hier uit te leggen, daar het daar bijna niet van belang is.

Misschien is het zinnig om b.v. 1x een mooie Testec probe aan te schaffen en dan voor een vier kanaals scoop, drie wat mindere typen of keuze variaties hier op.

Verder vind ik, dat als iemand een vraag steld, hij/zij antwoorden gaat krijgen die niet zijn gedachten gaan bevestigen. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha flash2b,

Is niet verkeerd 100MHz scope met 10ns stijgtijd voor de combinatie :P
Het punt wat @markce aangeef kan een belangrijk argument zijn.
Elektrisch gezien is het glas half vol/half leeg het compenseren van je probe is in de praktijk heel niet zo kritisch.
Je regelt je probe af op het calibratiesignaal zo goed mogelijk niet te veel overshoot/undershoot maar maak er geen heksentoer van.
Belangrijk is dat je binnen je compensatie bereik zit en regel zo goed mogelijk af.

In de praktijk is het punt waar je aan meet in het geheel geen weerspiegeling van je calibratiesignaal het is dus je zelf een beetje voor de gek houden.

Vergeet ook niet je kunt dit mooi in de metingen van @blackdog zien dat de bandbreedte van je probe toereikend is in combinatie met je scope.
De HMO3044 is een 400MHz scope daar is de calibratie op aangepast dus met een P6060 wat een 60MHz probe is kan je niet beter verwachten.
Met de HZ350 welke een 350MHz bandbreedte heeft is het plaatje uiteraard mooier.
Bij de HF512 is al iets over compensatie te zien deze kan je waarschijnlijk niet meer compenseren C is te groot.
Die Philips probe is een speciale aan de ingang moet extra gecompenseerd worden voor de fase en na de kabel voor de reflecties er zit ook een speciale kabel aan deze probe de bandbreedte is 1.5GHz.
Dat soort probes ik heb er die gaan nog verder in frequentie stijgtijd Tr 300ps kan je niet afregelen op het calibratiesignaal uit een standaard scope maar horen bij een sample systeem.

@TS,

voor de bandbreedte die je beschrijft zijn alle genoemde probes behalve de HZ350 bruikbaar.
Het kalibreren gaat met alle probes prima het is meer een gevoelskwestie en ervaring van anderen hoe steek een en ander mechanisch in elkaar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@flash2b: ik zie hier niet echt een merkendiscussie ontstaan hoor. Ik vind de uitleg van blackdog heel leerzaam.

De 1507 heeft, zoals eerder al gezegd, een ingangscapaciteit van 15pF. De LeCroy blijkt echter een schokkend hoge ingangscapaciteit te hebben: 50pF!! 8)7
Daarmee is het dus wel meteen duidelijk dat ik voor beide scoops een eigen set probes moet hebben.

Specificaties van de Cleqee P7300:
Bandwidth : 300MHz
Rise Time : 1.15ns
Attentuation Ratio : 1x & 10x
Input Capacitance : 1x: 85~135pF 10x: 14~18pF
Compensation Range : 9~30pF

Specificaties van de Hantek PP-200:
Bandwidth : 200MHz
Rise Time : n/a
Attentuation Ratio : 1x & 10x
Input Capacitance : 1x: 80~115pF 10x: 18.5~22.5pF
Compensation Range : 15~35pF

Specificaties van de TESTEC MF 312-2:
Bandwidth : 250MHz
Rise Time : 1.4ns
Attentuation Ratio : 1x & 10x
Input Capacitance : 1x: 47pF 10x: 15pF
Compensation Range : 10~60pF

Daarmee zit de Hantek met z'n minimum compensatiebereik echt op de grens van de Hameg. Niet handig dus. Daarnaast heeft de P7300 een kleinere ingangscapaciteit in de 10x stand. Beide probes blijken echter geheel niet geschikt voor de LeCroy. :(

Nogmaals: ik ben erg blij met jullie inzet en uitleg! Erg fijn is ook de verschillende perspectieven die jullie op dit onderwerp hebben.

Het voorstel van blackdog vind ik trouwens een goeie: koop één hele goeie probe en een (paar) goedkope(re) voor erbij.

De Testec blijkt overigens de enige te zijn die (ook) geschikt is voor de LeCroy.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op zaterdag 20 april 2019 13:36:43 (38%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
flash2b

Special Member

Het merk "Cleqee" is een rebrander. De originele P7300 wordt gemaakt door YPioneer (= Yangzhong Pioneer Electronic Co.,Ltd).

De officiele specs (in Mandarin, maar specs zijn prima te lezen):
http://www.ypioneer.com/ypioneer_Product_12564207.html

Let op dat deze iets specs anders zijn als de "Cleqee" opgegeven specs, dus staar je niet blind op 1 a 2 pF.

(op die site staan alle aangeboden probes die je op Ali/Banggood/Ebay kan vinden zoals de veel aangeboden P6xxx etc.).

Zoals je kan zien op mijn scope plaatje is de originele Rigol probe iets beter als de YPioneer. De scope front end van de Rigol is trouwens 300MHz, ik heb slechts een 100MHz licentie.

De P7300 is een prettige probe, soepel snoer, goede clip en hij is idd goedkoop. Dat hij in China gemaakt wordt zal niet iedereen aanspreken.

Ik heb er niet zo'n moeite mee hoor. Moet ook zeggen dat ik er ook niet van die "hoog niveau vergelijkingsmetingen" mee ga doen als ik hier nog al eens op het forum tegen kom. (zelf gemaakte OCXO's of zo...), maar overshoots en zo zie ik liever niet, omdat ik anders de herrie die mijn SMPS'jes maken, niet goed kan zien en kan compenseren met o.a. snubbernetwerkjes.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
benleentje

Golden Member

Ik vind dit een goed voorbeeld van een heel goed topic. Er staan dingen ik die ik niet wist. Ik dacht altijd ik pak gewoon een probe en begin te meten. De meeste metingen die ik doe is of er wel of geen signaal is en heb ik gelukkig geen problemen gehad met sommige bovenstaande zaken.

Wat me wel verrast is dat een relatieve goede probe helemaal niet duur is en toch ook best nog wel een goede bandbreedte heeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.