Frequentie regelaar (SEW Eurodrive movitrac)

Beste lezers,

Ik heb zelf vrij weinig verstand van elektra, dus vergeef me als ik dingen niet helemaal correct uitleg, maar ik zit met een vraagstuk.

Wij hebben een zogenoemde opgooi zweefmolen, zie deze vidoe voor een voorbeeld:
https://m.youtube.com/watch?v=Nle2DtpXLYQ

Deze draait/draaide altijd op waterbak, lekker simpel, bak vullen met water, handje zout erin en de snelheid regelen met een touw aan de deksel.

Nu zijn ze bij de keuring nogal fan van een frequentieregelaar, en inderdaad dat is een mooi systeem.

Nu hebben wij een test opzet gemaakt, en in principe draait het wel prima, maar kan denk ik nog een stuk beter.

Opstelling:
SEW eurodrive movitrac, zie bijgevoegde afbeelding voor complete type.
Geschakeld aan een sleepringen motor van 11kw (meer dan voldoende voor een zweefmolen) hiervan is het anker natuurlijk kort gesloten.

Zoals gezegd draait het wel oke, echt bij het “opgooien” (tegenhouden) van de bakjes, of wanneer mensen zelf afzetten met hun voeten op de grond, houdt de regelaar in, je voelt dat de molen regelmatig vertraagd, met alle gevolgen van dien. Doordat de molen vertraagd kunnen de bakken op elkaar komen en komt er een verveldende slag in.

Met een waterweerstand heb je dat veel minder.

Mijn vraag is nu, heett iemand een mogelijke oplossing voor bovenstaand probleem? Wij hebben het nu meermaals uitgeprobeerd maar bovenstaande weerhoud ons ervan een regelaar in onze molen te plaatsen.

Ik heb in de wandelgangen viavia gehoord dat er nog een bepaald kastje tussen moet, en dat het dan al beter is. Maargoed “viaviavia” dus geen details en kan het niet navragen.

Meedenken en hulp wordt ontzettend gewaardeerd, verder vinden we het namelijk wel een fijn systeem en zouden mede ivm keuringen die steeds strenger worden en het gemak best de overstap willen maken.

Excuses voor de lap tekst.

mel

Golden Member

Meestal is het bij een FO zo, dat je de mate van "stall" (vrijloop ) kan instellen.
Er zijn hier op het forum mensen die het beter weten dan ik. even geduld ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Standaard is er in de SEW enige mate van slipcompensatie (parameter 324) ingesteld. Bij een grotere uitgangsstroom verhoogt de drive de uitgangsfrequentie en vice versa, om zodoende het toerental constant te houden. Het zou kunnen dat de wisselende belasting door de schommelende bakjes hierdoor leidt tot teveel toerentalvariatie. Sommige toepassingen gaan zelfs oscilleren door dit verschijnsel! Je zou parameter 324 eens op 0 kunnen zetten (= slipcompensatie volledig uit) en kijken wat het resultaat is.

Zij alle motor parameters goed ingevuld ?

Op welke frequentie / toerental wordt de motor gebruikt.

Je kunt ook parameters 320 en verder eens opzoeken.

Jekunt ook eens dehoist/kraan mode proberen, de drive reageert dan anders op het aangrijpen van een last.

GJ_

Moderator

Op 20 april 2019 07:26:18 schreef (nog) amateur:...Je zou parameter 324 eens op 0 kunnen zetten (= slipcompensatie volledig uit) en kijken wat het resultaat is.

Mijn eerste gedachte.

@Nog amateur, thanks, ga ik vanavond direct proberen. Ik ben benieuwd.

@peter, thanks, dat dehoist mode zal ik ook naar kijken.

Op 20 april 2019 07:26:18 schreef (nog) amateur:
Standaard is er in de SEW enige mate van slipcompensatie (parameter 324) ingesteld. Bij een grotere uitgangsstroom verhoogt de drive de uitgangsfrequentie en vice versa, om zodoende het toerental constant te houden. Het zou kunnen dat de wisselende belasting door de schommelende bakjes hierdoor leidt tot teveel toerentalvariatie. Sommige toepassingen gaan zelfs oscilleren door dit verschijnsel! Je zou parameter 324 eens op 0 kunnen zetten (= slipcompensatie volledig uit) en kijken wat het resultaat is.

Bedankt! Vanavond geprobeerd, molen helemaal vol en draaide in principe prima! Stukken maar dan ook stukken beter! Thanks

Op 20 april 2019 02:30:26 schreef Indezweef:

Deze draait/draaide altijd op waterbak, lekker simpel, bak vullen met water, handje zout erin en de snelheid regelen met een touw aan de deksel.

Een nonkel van mij had vroeger een paardemolen, en ik ging daar soms een centje bijverdienen.

Die paardemolen had ook zo'n bak met water, maar het is me nooit duidelijk geworden hoe dat ding eigenlijk werkt.

Kan je daar wat meer uitleg over geven, of weet er iemand hoe dat werkt?

mvdk

Golden Member

Ik zou de topicstarter zo ontzettend dankbaar zijn als ie bereid is om een foto te plaatsen van de oude setup met die waterweerstand. (En uitleg) Ben gewoon van mening dat zulke techniek vanouds bij de kermis hoort. Heel vroeger, als je naar de kermis ging, werd je gehoor geteisterd door een stuk of wat grote aggregaatwagens. Bij ons op de Markt in Delft toch wel minstens een stuk of drie. Geluiddemping deden ze nog niet aan, de geluidsinstallaties speelden gewoon wat harder. En bij elke draaimolen stond dan zo'n (veelal) houten ton met water. Daar zat dan een deksel aan met puntige, segmentvormige platen, die in het troebele water zakten. Dat water stond altijd lekker te stomen. Het deksel, daarmee het starten en stoppen van de attractie, werd bediend door een, tsja, hoe zal ik me politiek correct uitdrukken, nogal corpulente dame in een hokje waar ze precies in paste. Met een handeltje, wat dan via een touw en kettinkje naar dat deksel toeliep, werd een en ander bediend.
Ik vind 't toch jammer dat dit soort techniek verdwijnt, want daarmee de herinneringen...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sleepringankermotor

Nu mogen ze niet meer met die aggregaten, vanwege de herrie. Ze moeten een netaansluiting gebruiken. En dat die molens met een FO moeten, afschuwelijk.

Op 23 april 2019 13:34:00 schreef willem van belgie:
[...]

Een nonkel van mij had vroeger een paardemolen, en ik ging daar soms een centje bijverdienen.

Die paardemolen had ook zo'n bak met water, maar het is me nooit duidelijk geworden hoe dat ding eigenlijk werkt.

Kan je daar wat meer uitleg over geven, of weet er iemand hoe dat werkt?

In kan je niet de hele technische uitleg erachter geven, maar:
Je hebt een elektromotor, deze is aangesloten op de voeding, echter laat je een fase via de weerstandsbak lopen (corrigeer me als ik het fout heb).

Dus er loopt een stroomkabel naar de motor, en vanaf de motor, vanaf het sleepringanker, loopt er een kabel naar de weerstandsbak. De weerstandsbak is een grote (bij ons ijzeren) vat, met hierop een houtendeksel met 3 metalen vinnen. Hoe verder die metalen vinnen in het water zakken, hoe meer geleiding er wordt gemaakt, hoe meer toeren de elektromotor maakt. In de weerstands bak zit water met zout, voor het zout geld hetzelfde, hoe meer zout, hoe meer power (tot op zekere hoogte natuurlijk).

Als je een lange dag hebt gedraaid wordt de bak zo warm dat een relatief fors deel van het water verdampt is.

Ik zal eens kijken of ik foto’s heb.

Foto:
https://i.ibb.co/BVBr52T/6-DCF4969-C34-C-4-F66-9870-018020-C1-A65-F.jpg

[Bericht gewijzigd door Indezweef op dinsdag 23 april 2019 23:41:30 (92%)

mel

Golden Member

Op 23 april 2019 18:43:56 schreef Indezweef:
[...]
In kan je niet de hele technische uitleg erachter geven, maar:
Je hebt een elektromotor, deze is aangesloten op de voeding, echter laat je een fase via de weerstandsbak lopen (corrigeer me als ik het fout heb).

Ik dacht dat de voeding rechtstreeks op de motor zat, en dat de sleepringen naar de waterweerstand gingen.Dat lijkt me logischer. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 april 2019 08:02:02 schreef mel:
[...]
Ik dacht dat de voeding rechtstreeks op de motor zat, en dat de sleepringen naar de waterweerstand gingen.Dat lijkt me logischer. :)

Ja dat is dus ook het geval, staat er ook als je iets doorleest. :p