kortsluiting huisinstallatie

hallo.

na eventjes warm is geweest valt af en toe de aardlek uit.
als ik de 1 groep uitzet kan ik de aardlek weer aanzetten.
als ik snachts wacht of de dag er op de 1 groep weer aanzet doet deze het weer.

is af en toe als het even warm weer is geweest.

weet iemand dit makkelijk op te sporen zonder alles open tw breken?

Ja zie wat er allemaal achter die groep hangt en koppel af wat je verdenkt dat wel eens de boosdoener kan zijn.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

het is vaak juist iets met vocht. kijk wat er niet werkt als groep 1 uitstaat en trek die apparaten uit. vaatwasser, boiler, cv ketel, oven, vijverpomp is allemaal een kanshebber.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

apparaten al een keer uit getrokken.
lijkt niet te helpen.
vermoedelijk vocht of condens als op eens warm weer word en weer afkoeld snachts.
alleen de plek op te sporen ?

of daar ervaringen mee zijn ?

mel

Golden Member

De installatie zelf is zelden de oorzaak.. of een pruts-het-zelver moet er iets bij hebben gemaakt.. Er is een mogelijkheid, dan neem je een Megger, (een isolatieweerstandsmeter) , en dan meet je of er aardsluiting naar aarde in die groep zit. Wel eerst alle stekker uit de wcd,s trekken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Toen ik een paar jaar geleden ging wonen in mijn 'nieuwe' huis (jaren '80 gebouwd) had ik daar ook vaak last van. Kon niet vinden waar het aan lag.
De installateur een nieuwe aardlekautomaat laten plaatsen, toen nooit meer problemen gehad (behalve als ik zelf hobby-matig de aardlek er weer eens per ongeluk uit laat gaan ;-) ).
De installateur gaf aan dat hij er in mijn wijk al best veel had moeten vervangen...
Toch iets met ouderdom i.c.m. slechte(re) kwaliteit.

Tidak Ada

Golden Member

Heb dat ooit eens in het oude huis van mijn ouders meegemaakt.
Afgaande op het geluid van de sluiting, zat het ergens onder de (gelukkig houten) vloer van de gang op de eerste verdieping. Vloer dus open gemaakt en jawel prachtig vuurwerk na het plaatsen van een nieuwe zekering en het inschakelen van de installatie. Het spetterde uit een lasdoos.
Natuurlijk oude linnen/rubber bedrading (eind jaren 50). Meer vloer open gelegd en de weg wan de draden gezocht. Nieuw draad er in (toen nog rood en groen) en het was opgelost.... :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Echt alle stekkers eruit getrokken? Ook die twee waar je eigenlijk niet bij kan? Die ene van de inbouw magnetron/oven combi, die niet op een eigen groep zit? En die ene van de cv ketel, die ook al op een onmogelijke plek zit?
Buitenlamp? Kabeltje naar de schuur, wat ergens in de bijkeuken word afgetakt?
Kgeef maar wat ideeën.

klopt het dat een aardlek alleen uitvalt naar aarde toe probleem.
kortsluiting naar nul moet de groep uitvallen?
dus waar geen aarde zit, hoeft niet direct een oorzaak te zijn.
tenzij een fase bloot is van die groep en een buis of etc raakt ?

Op 20 april 2019 11:22:22 schreef brunsummenaar:
hallo.

na eventjes warm is geweest valt af en toe de aardlek uit.
als ik de 1 groep uitzet kan ik de aardlek weer aanzetten.
als ik snachts wacht of de dag er op de 1 groep weer aanzet doet deze het weer.

is af en toe als het even warm weer is geweest.

weet iemand dit makkelijk op te sporen zonder alles open tw breken?

Je zet 1 groep uit en dan kan je de aardlekschakelaar weer aanzetten.
Hoeveel eindgroepen zitten achter deze aardlekschakelaar?

Zet je telkens dezelfde eindgroep uit, voordat je de aardlekschakelaar weer in zet?

Heb je meerdere aardlekschakelaars in je groepenkast zitten?

groep 1 is doorgaans de groep met het meeste erop, origineel vanuit de bouw. heb je ook een afzuigunit erop zitten? die ook eruit. evt grondkabels op die groep afgetakt zijn ook een goede kanshebber. zitten er ook rolluiken op?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

1 aardlekschakelaar.
4 eindgroepen.
de eerste eindgroep zet ik uit.
zodra deze uit staat kan ik aardlek weer inschakelen en blijft deze ook in.
deze betreffende eindgroep heeft twee aftakkingen in de meterkast.
heb al eens 1 voor 1 los gemaakt en geprobeerd.
bij 1 van de twee blijft alles goed.
bij die andere waardoor hij uitvalt, is van keuken bijkeuken en garage en paar gewone wcd.

het betreft een huis van jaren 50.
maar om zomaar alles open te breken na vorig jaar verbouwd is pas na huis gekocht was.
leek me niet slim.

ik ga vanavond de buiten veelichting ( oude tl armateur) onder overkapping loskoppelen.
en kijken of er nog meer zit op deze groep.

Je hoeft toch niet alles open te breken. Volg gewoon de route van de voeding en maak onderweg een paar dozen open. Een paar wcd's openmaken is ook geen heksentoer.

Ik ben zelf ook eens bij zo'n mysterieus gevalletje aardlek geroepen. Kwam alleen voor bij regen. Was een installatie met aardlekautomaten. Dat heeft het voordeel dat je meteen weet in welke groep het zit. Na het vaststellen wat er allemaal op zat kwam ik uiteindelijk uit bij de buitenlamp. Die was door een handige harrie verwijderd. De draden dubbel gevouwen en in de buis gepropt. Fase en aarde lagen vlak bij elkaar maar raakten net niet. Maar als er een beetje vocht bij kwam begon het te spetteren.

keuken kan ook nog een boiler, quooker, koelkast, of plintkachel bevatten. buitenlampen zou ik mee beginnen van de vaste installatie, daar zit vaak ellende in. denk ook aan mieren als je lichtmastjes hebt in de tuin. die had ik van de week 3x in 1 tuin. kwestie van de lassen in de paal zo maken dat de mieren met hun zand er geen invloed op hebben. ook dat is nu een kanshebber.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 april 2019 12:11:05 schreef brunsummenaar:
klopt het dat een aardlek alleen uitvalt naar aarde toe probleem.

Aardlek hoort af te schakelen als verschil tussen wat er aan stroom uit gaat (ene geleider) en wat er terugkomt (andere geleider), een bepaalde waarde overschrijdt. Gangbaar is een max van zo'n 30 mA verschil dacht ik (per 10 of 16A groep).

Stroom van fase naar aarde is maar een manier waarop dat zou kunnen. Lekstroom (of foutief gelegde bedrading) waardoor stroom van een groep naar een andere groep loopt, zou ook kunnen. Misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden - ik ben geen elektricien. ;)

Ook heb ik wel eens een aardlek eruit zien vliegen bij kortsluiting aan een 2-draads aansluitpunt (lampfitting in een kast). Vermoed dat dat een soort 'vergis-reactie' was van de automaat (al wat oudere installatie). Maar dat kán dus wel eens gebeuren.

voordat je alles openbreekt, begin eerst eens bij buitenlampen en buitenstopcontacten. Dat zijn meestal de boosdoeners.

Let op, ook als een buitenlamp uitgeschakeld is kan deze de aardlek doen triggeren. De nuldraad maakt in dat geval contact met de aarde en de nuldraad wordt doorgaans niet geschakeld.

Ik had een buurman die dit maar niet wilde geloven en zijn hele plafonds openbrak om uiteindelijk toch bij de buitenlamp uit te komen.....

De relatie met warm weer kan door vocht komen dat verdampt, of wellicht een mierennest dat actief wordt. Op een of andere manier houden die beesten van elektriciteit want heb ze al een paar keer in stopcontacten e.d zien nestelen.

[Bericht gewijzigd door meander op zondag 21 april 2019 02:44:03 (21%)

Spanning staat en stroom gaat!

dank u wel voor de tip van de nuldraad.
dit bevestigt ook mijn vermoeden.
morgen kijk ik direct naar de buiten verlichting.

mieren hebben een bepaalde voorkeur met buitenlampen, ze zitten niet in lampen die in de volle zon staan, wordt te warm in die dingen. een paal in de volle zon, maar in een 30cm hoge haag gaan ze weer wel in, het nest zit immers niet veel hoger als dat.

mieren hebben een hekel aan chemie, spuit je wd40 in een paal waar ze steeds inzitten, samen met een lap met dat spul erin dan blijven ze iig weg zolang ze de geur merken. afwasmiddel werkt ook wel, zeker met citroen erin. de lassen zo maken dat ze er geen invloed op hebben is al zat. met een wcd op paal zorg je beter dat ze echt uit de paal blijven.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 april 2019 08:35:22 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer