Uitschakel vertraging

Arco

Special Member

Vooruit dan maar weer... ;)
(wordt wel een luxe uitgebreide schakeling zo met maar liefst 9 onderdelen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2019 19:22:24 schreef Arco:
wordt wel een luxe uitgebreide schakeling zo met maar liefst 9 onderdelen...

Yup, de kosten lopen de spuigaten uit zo. Ghehehe.

Heb jij nog een mening over die vrijloopdiode, want hoe langer ik erover nadenk hoe meer vraagtekens er bij mij rijzen.

[Bericht gewijzigd door BVZ op zaterdag 20 april 2019 19:39:22 (12%)

Arco

Special Member

Als je een gewone diode gebruikt, hoort die over de spoel heen (hoewel die voor de transistor niet veel doet als het kontakt open staat...)
Om de transistor tegen alle mogelijk onheil te beschermen: een 12V Unidir TVS diode... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

over de spoel, namelijk direct bij de bron.
En maak van de weerstanden potmeters, dan kan je de tijd instellen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 20 april 2019 19:42:23 (45%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 april 2019 19:40:07 schreef Arco:
Als je een gewone diode gebruikt, hoort die over de spoel heen (hoewel die voor de transistor niet veel doet als het kontakt open staat...)

Maar wel als je de kathode aan de constante +12V knoopt schat ik zo.

Om de transistor tegen alle mogelijk onheil te beschermen: een 12V Unidir TVS diode... ;)

Dat is de netste oplossing, maar geeft je schakeling een exotisch onderdeel. En 9 universele is beter dan 8+1. :P

Ik kom overigens zelf op 11 onderdelen... :D

Arco

Special Member

maak van de weerstanden potmeters, dan kan je de tijd instellen.

Dat kan, maar ik denk dat 't niet op wat seconden steekt bij TS...

Als je de kathode van de diode aan de plus knoopt, dan doet 'ie effectief niks meer. (de bovenkant van de spoel hangt immers los)
Voordeel van de TVS is dat 'ie werkt tegen te hoge en tegen negatieve spanningen...
Aantal componenten tel ik zonder de schakelaars; die horen niet bij de schakeling zelf... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2019 19:57:28 schreef Arco:
[...]
Als je de kathode van de diode aan de plus knoopt, dan doet 'ie effectief niks meer. (de bovenkant van de spoel hangt immers los)

Met de bovenkant van de spoel hebben we of die nou wel of niet loshangt niks te maken. Het gaat erom dat de onderkant geen opslingering van de spanning meer kan krijgen. En dus doet die diode als de kathode aan de +12V hangt dan exact waarvoor hij in de schakeling zit: De spanning aan de onderkant van het relais (=anode van de diode) kan dan niet hoger worden dan 12,6V. Zoals hij nu getekend is, kun je hem volgens je eigen redenering net zo goed weglaten. Toch?

Voordeel van de TVS is dat 'ie werkt tegen te hoge en tegen negatieve spanningen...

Dat weet ik.

Aantal componenten tel ik zonder de schakelaars; die horen niet bij de schakeling zelf... ;)

Laat ze maar eens weg dan. :D

High met Henk

Special Member

Tvs van 12v zal bij 9 v schat ik al beginnen. In een auto is de spanning hoger... Ding rookt in no time thermisch op...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 april 2019 20:27:24 schreef High met Henk:
Tvs van 12v zal bij 9 v schat ik al beginnen. In een auto is de spanning hoger... Ding rookt in no time thermisch op...

Welnee, er staat nog een spoel van een relais in serie. Bovendien is de spanning erover nooit hoger dan de Uce van de BC517, als die in geleiding is dan is dat heel ver beneden de doorlaatspanning, en als die niet in geleiding is, is het relais afgevallen, dus dan is de Uce gewoon nul.

High met Henk

Special Member

Sorry ff 2 schema's in mijn hoofd gecombineerd. In mijn hoofd zat hij nog parallel aan spoel.
Dat gaat wel mis

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 april 2019 20:34:02 schreef High met Henk:
In mijn hoofd zat hij nog parallel aan spoel.
Dat gaat wel mis

Dan lijkt het me ook geen goed idee.

Nu ik erover nadenk werd er een 1N4148 geopperd, maar ik heb geen idee hoe hoog de spikes op een automotive 12v lijn kunnen zijn. Wellicht voor de zekerheid een 1N4007 kiezen ofzo?

Op 20 april 2019 20:34:02 schreef High met Henk:
Sorry ff 2 schema's in mijn hoofd gecombineerd. In mijn hoofd zat hij nog parallel aan spoel.
Dat gaat wel mis

Super super bedankt!

Kunnen jullie me uitleggen wat nou exact de functie is van die diode die in sper staat?

Thevel

Golden Member

Op 20 april 2019 20:51:30 schreef BVZ:
Nu ik erover nadenk werd er een 1N4148 geopperd, maar ik heb geen idee hoe hoog de spikes op een automotive 12v lijn kunnen zijn. Wellicht voor de zekerheid een 1N4007 kiezen ofzo?

Een 1N4148 kan in sper 100V hebben, geen probleem dus voor deze toepassing.
Een 1N4007 is een stuk trager dan een 1N4148 en wordt daarom afgeraden (daar is al eerder een discussie over geweest)

Op 20 april 2019 20:55:09 schreef Jan Willem 2:
[...]

Super super bedankt!

Kunnen jullie me uitleggen wat nou exact de functie is van die diode die in sper staat?

Als je de stroom door een spoel onderbreekt loopt de spanning op. Net zoals vroeger bij je ontstekingspoel in combinatie met de contactpunten van je brommer zorgde voor een vonk bij je bougie.

Die diode zit er dus om een eventuele spanningsverhoging af te voeren. Mijn inziens moet de kathode dan dus aan de +12v en niet zoals hij nu getekend staat want als het relais afvalt is er nu niks meer om de lading aan af te voeren aangezien de kathode dan los hangt.

Maar wellicht komt een onderbouwt antwoord nog.

Evengoed moet je je er niet druk om maken, ik verwacht geen problemen als je het zo aansluit. Maar volgens mij kan het beter/netter.

Shiptronic

Overleden

Op 20 april 2019 20:51:30 schreef BVZ:
[...]
Dan lijkt het me ook geen goed idee.

Nu ik erover nadenk werd er een 1N4148 geopperd, maar ik heb geen idee hoe hoog de spikes op een automotive 12v lijn kunnen zijn. Wellicht voor de zekerheid een 1N4007 kiezen ofzo?

Houd voor designen min. 200V aan maar 400V is ook niet vreemd ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 april 2019 21:15:44 schreef Shiptronic:
Houd voor designen min. 200V aan maar 400V is ook niet vreemd ;)

De 1N4148 valt in geval van automotive toepassingen dan dus af. Heb je een type wat TS dan wel kan benutten?

Wat een gedoe over die vrijloopdiode. Die moet gewoon direct op de spoel.
Het punt is dat in de spoel magnetische energie is opgeslagen als er stroom loopt. Als je de spoel uitschakelt wil die magnetische energie de stroom in stand houden. Als er geen diode is kan die stroom nergens heen en kan de spanning over de spoel gevaarlijk hoog worden. Als je een diode over de spoel zet gaat die stroom rondhollen in de kring van spoel en diode totdat de magnetische energie op is. Normaal gaat het dan over millisecondes. Het belangrijkste effect is dat de spanning over de spoel niet hoger wordt dan de drempelspanning van de diode.
Dus niet zo ingewikkeld denken, de diode moet permanent over de spoel.

Arco

Special Member

Ik gebruik meestal een universele diode als de BAV21, is 250V...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 april 2019 21:54:08 schreef KlaasZ:
Als er geen diode is kan die stroom nergens heen en kan de spanning over de spoel gevaarlijk hoog worden.

Yup, die stroom/spanning voer je dus normaliter af naar de positieve kant van het relais.

Nu hangt bij uitschakelen de bovenkant van het relais los. Dus kan die stroom ook nergens heen. Tenzij je die kathode aan de constante +12V hangt in plaats van aan de dan loshangende poot van de spoel... Toch?

Op 20 april 2019 15:19:28 schreef Arco:
[...]
Dat lijkt me niet erg te gaan werken... :) (relais mag pas aantrekken na drukken van knop)

Je hebt helemaal gelijk, die eis had ik gemist, en ik dacht dus dat hij gelijk aan moest gaan bij het inschakelen van het contact.

Op 20 april 2019 21:02:43 schreef Thevel:
Een 1N4007 is een stuk trager dan een 1N4148 en wordt daarom afgeraden (daar is al eerder een discussie over geweest)

Onzin, de forward recovery van een 1N400x is, zoals bij het overgrote deel van alle diodes, verwaarloosbaar klein, en wordt gedomineerd door de inductie van de pootjes. De reverse recovery is traag, maar dat is in deze toepassing helemaal niet relevant

Als vrijloopdiode voor een spoel of motor waarbij je gaat PWMen, en waarbij de stroom dus niet terug gelopen is tot nul zodra de transistor weer gaat geleiden, is hij te traag, omdat je dan wel te maken hebt met die reverse recovery.

Andere situatie, andere conclusies.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 20 april 2019 22:00:59 schreef BVZ:
Nu hangt bij uitschakelen de bovenkant van het relais los. Dus kan die stroom ook nergens heen. Tenzij je die kathode aan de constante +12V hangt in plaats van aan de dan loshangende poot van de spoel... Toch?

Volgens mij heb je het nog niet erg begrepen. Die stroom gaat ronddraaien in het kringetje van spoel en diode. Dus die kan wel degelijk ergens heen.
Als je de kathode aan de +12V hangt, dan kan de stroom juist nergens heen. Pak gewoon het schema van Arco erbij en kijk waar die stroom zou moeten lopen. Met de kathode aan +12V heb je geen gesloten kring meer.

Shiptronic

Overleden

Op 20 april 2019 22:00:59 schreef BVZ:
[...]
Yup, die stroom/spanning voer je dus normaliter af naar de positieve kant van het relais.

Nu hangt bij uitschakelen de bovenkant van het relais los. Dus kan die stroom ook nergens heen. Tenzij je die kathode aan de constante +12V hangt in plaats van aan de dan loshangende poot van de spoel... Toch?

De spoel moet zelf zijn energie opvreten :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 april 2019 22:18:09 schreef Shiptronic:
[...]

De spoel moet zelf zijn energie opvreten :)

Ik ben de draad even kwijt. Welke optie zou de beste plaats zijn voor de diode volgens jullie, optie A of optie B?

Is tevens het extra relais contact noodzakelijk. Als ik de output pak vanaf de oranje lijn heb ik toch uiteindelijk hetzelfde als wanneer ik de common van het relaiscontact aan de 12+ leg?

Op 20 april 2019 22:15:11 schreef KlaasZ:
[...]Volgens mij heb je het nog niet erg begrepen.

Dus als je de bovenkant van het relais potentiaalvrij maakt is een diode met de kathode aan dat potentiaalvrije contact volgens jou een goede maatregel om te voorkomen dat aan de onderzijde het potentiaal stijgt?

Ik ga er even een nachtje over denken...

Thevel

Golden Member

Op 20 april 2019 21:02:43 schreef Thevel:
Een 1N4007 is een stuk trager dan een 1N4148 en wordt daarom afgeraden (daar is al eerder een discussie over geweest)

Op 20 april 2019 22:09:58 schreef SparkyGSX:
Onzin, de forward recovery van een 1N400x is, zoals bij het overgrote deel van alle diodes, verwaarloosbaar klein, en wordt gedomineerd door de inductie van de pootjes. De reverse recovery is traag, maar dat is in deze toepassing helemaal niet relevant

Niet iedereen is het daar mee eens, daarom schreef ik ook dat er eerder een discussie over is geweest!

Op 20 april 2019 21:54:08 schreef KlaasZ:
Wat een gedoe over die vrijloopdiode. Die moet gewoon direct op de spoel.

Mee eens!