Vervanger voor display

Hoi,

Ik zoek voor een reparatie een LCD vervanger voor het Futaba display M204SD01A. Zie:
https://www.hoeben.com/datasheets/M204SD01A.pdf
Dit is een VFD display met 4 rijen van 20 karakters. Digitale (parallel) interface.

Weet iemand of hier een LCD vervanger voor zou zijn? Ik neem aan dat e.e.a. standaard is.

Er wordt op internet wat aangeboden maar uit onbetrouwbare hoek en ontzettend duur. Volgens mij moet dit wel mogelijk zijn. Liefst met dezelfde karakters, of iets wat er op lijkt.

Arco

Special Member

Dat display heeft nogal ongewoon grote karakters (voor een LCD), die zijn bijna allemaal met een view area van 70*20mm. (de vfd is 90*32)
Een oplossing kan zijn een grafisch display met klein printje ertussen om de parallel inkomende karakters om te zetten...
https://www.buydisplay.com/default/4-3-inch-cog-192x64-display-graphic…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat betekent dan een microprocessor en veel tijd (dus geld) om te bouwen.

Is er niet een bepaalde standaard in displays of doet iedereen maar wat?

De grootte is niet zo belangrijk, als ze het maar kunnen lezen.

Arco

Special Member

Ik denk dat ieder display dat 6800/8080 compatible is (bijv HD44780) wel kan zolang geen bijzondere functies worden gebruikt (zoals de BUSY pin)
Is een gewone 8 bit databus interface met R/W/E signalen...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 18 april 2019 23:29:54 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op ebay staan een paar nieuwe 20S401DA2 te koop die compatibel zouden moeten zijn.
Wel een zak met geld meenemen, vanaf $166.

Is er niet een bepaalde standaard in displays of doet iedereen maar wat?

Er zijn zeker een aantal standaards. De z80 interface zoals beschreven in jou datasheet was ooit heel algemeen en heel wat displayfabrikanten maakten hun display's op deze manier.

Alleen praat je wel over 1980 ofzo. Oftewel dat wat jij wilt is nu oude zooi en veelal obsolete. Als je nieuwe apparatuur gaat ontwikkelen ga je niet dit soort dingen gebruiken. De display's en cpu's zijn moeilijk verkrijgbaar en worden vaak niet meer door de oorspronkelijke fabrikanten gemaakt maar door derden (indiers, filipijnen enzo die de productie lijnen hebben overgekocht). Garanties in het kader van veiligheid zijn er niet meer of onvoldoende.

Klanten willen ook geen ouderwetse 7 segment display's meer maar grafische oled display's met kleurtjes. En daar zijn nieuwe standaards en interfaces voor ontwikkeld omdat de oude standaards de hogere resoluties en datasnelheden niet meer aan konden of veel te veel bedrading en printplaatoppervlak nodig hadden.

Waarschijnlijk kijk jij ook niet meer naar een oude beeldbuisbuis TV. En als je dat wel doet wordt de volgende waarschijnlijk wel een flatscreen. En het CVBS Pal systeem was echt een standaard hoor.

De oplossing van Arco is helemaal niet zo gek. Maar als het formaat van het display niet uitmaakt kun je 7 segment LCD met z80/6800 interface echt nog wel vinden. Op de beurs in Rosmalen zie ik er elk jaar wel wat liggen. Misschien heb ik tussen mijn oude klerezooi zelfs nog wel iets liggen. Maar of dat dan ook 2 regels met 20 karakters zijn? Ik zal eens moeten kijken.

Het gaat hier om een reparatie, als de eis enkel is dat het weer werkt zou ik gewoon eens een "modern" HD44780 4x20 LCD proberen.
Mocht het niet werken dan heb je een vertrekpunt om datasheets en signalen te gaan vergelijken.

Op 18 april 2019 22:37:53 schreef Hoeben:
Is er niet een bepaalde standaard in displays of doet iedereen maar wat?

Er zijn een paar de-facto standaarden. De HD44780 voor tekst-LCD's is erg algemeen, en ook voor grafische displays zijn er een paar interfaces die vaker voorkomen.

Maar dat is alleen de digitale interface. Qua maatvoering en afmetingen is er geen enkele standarisatie.

Soms kom je twee displays tegen die uitwisselbaar zijn, maar dat kan zomaar komen omdat een van de twee fabrikanten alleen maar een stickerplakker is, die de displays van de andere fabrikant onder zijn naam verkoopt.

Een Form-Fit-Function compatible display voor een ding van 30 jaar oud? Misschien bestaat het, maar ik verwacht van niet. En je kunt rustig 40 uur uittrekken om de meeste display-fabrikanten na te trekken.

Als het een commerciele reparatie is zou ik gewoon schokken voor een dure een-op-een vervanger, de tijd die het kost om een passende moderne OLED of LCD te vinden is veel duurder.

Als het hobby is zo ik de gaafste RGB OLED nemen die past en lekker de tijd steken in mooie fonts en kewle effecten.

Dit VFD display heeft wel een parallel interface maar is totaal niet compatible met een HD44xx series ding.

Kortom zoals al verteld is, is het eigenlijk kansloos iets te vinden wat zou werken.

Zou je een vervanger zelf moeten maken zou je op zijn minst een conversie printje moeten maken: slave interface + microcontroller etc moeten maken. (zoals Arco zegt)
En ja dat kost best veel tijd om dat te doen.

Soms heb je wel eens mazzel dat iemand dat al ooit gedaan heeft en de boel reverse engineered. Ik heb dat eens gezien met speciale power modules van TV's.

In wat voor apparaat zit dat display?

-edit-
Net effe gekeken, ik had ook nog iets liggen: maar helaas dat is een grafisch VF display van Futaba.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Als je een microcontroller wilt gebruiken, dan is eentje met een PSP of PMP poort (parallel slave/master poort, speciaal voor dit soort toepassingen) handig...
Diverse PIC's hebben zo'n poort (de D8041/42 of 87C576 ook, maar da's misschien wat te oud... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad dat is wel nodig, anders ben je verplicht er wat extra hardware (latches) tegen aan te smijten en een snelle IRQ handler te maken die de data leest.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit nog wat voor je? http://www.tauntek.com/VFDEMul.htm
Hij heeft gemaakt wat je nodig hebt, schema staat er wel bij, code niet maar die is opvraagbaar geloof ik.

Het is een automatische lijmdispenser voor in een productielijn.

Die emulator is interessant. Ik ga het eens goed doorlezen. Liever had ik echter iets wat compatible is, scheelt een hoop werk.

@2n3055: Dat is inderdaad precies wat ik bedoel, hier zijn inderdaad ook wat latches en flipflops erbij geknoopt.

Dus de TS is niet de eerste die tegen zo'n probleem aan loopt.

@Hoeben, wat is er aan het display kapot, het glas?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 20 april 2019 23:06:56 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dan houdt het inderdaad op, als er nu een driver stuk was zou er nog wat hoop op reparatie zijn.
Ik heb dat ook eens gezien bij een magnetron: display niet meer te lezen, behalve in het donker.

-edit- Een andere optie is de besturing van de lijmdispenser vervangen, maar dat zal wel een orde grootte meer kosten. Kortom: daar wordt je ook niet vrolijk van.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Als men voor die emulator i.p.v. een 18F2221 een 18F4221 had gebruikt, was alles zeer veel eenvoudiger geweest... ;)
(die heeft een parallel interface)
Wellicht is deze compatible?: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Newhaven-Display/M0420SD-204MDAR1-…

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 22 april 2019 14:35:51 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat kun je oplossen door een custom symbol in de LCD module te downloaden. Als je voor de conversie oplossing gaat natuurlijk.
Ik dacht dat er 16 of 8 custom chars in konden. Nu maar hopen dat je er maar een paar nodig hebt.

Wat betreft die mouser versie, is dat een pin compatibel VFD?
Anders zou je alleen het glas over kunnen zetten.
Of andersom wat misschien handiger is de controller chip als die hetzelfde is en alleen een andere charset heeft.

P.S. Ik zie in het datasheet wel een font selector eilandje/brug.

@Arco: Waar staat die parallel interface beschreven in de 18F4221?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

De '<<' zit in geen van beide karaktersets... ;)
Is waarschijnlijk een user defined character. (dat kan met beide displays)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 april 2019 15:18:51 schreef Arco:
De '<<' zit in geen van beide karaktersets... ;)

Jawel de eerste set. CT0 op blz 13 0xAB en 0xBB. Maar helaas op een andere plaats.

Het is natuurlijk ook mogelijk hier een tussenprintje te maken, maarja dan kun je net zo goed een goedkoper display pakken.

Even over het defecte display, daar zit toch een soort gloeidraad in die VFD's?
Is de stroom nog binnen spec voor zover te achterhalen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Ik zie het...
Je zou Newhaven een mailtje kunnen sturen of ze meer fontsversies hebben. (sommige chips als de KS0066 hebben meer als 8 verschillende fontversies)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op hun site staan twee kale displays: https://www.newhavendisplay.com/vfd-glass-c-586_23.html Waarvan er van de ene nog 2 exemplaren zijn. De vraag is of het past natuurlijk.
Anders zit je aan een MOQ van 1k displays. ;-( De complete modules (die ook mouser levert) zijn helemaal niet op voorraad.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.