off grid krachtstroom

hallo! net geregistreerd,
ik ben benieuwd of er mensen zijn die mij inzicht/tips kunnen geven hoe ik in een nieuw te ontwikkelen off grid situatie even buiten amsterdam een aantal ateliers en werkruimtes van krachtstroom kan voorzien, doel is 32a 380 te realiseren, maar besef ook dat dit hoog gegrepen is..
uiteraard voor minimale kosten en een betrouwbaar systeem.

op marktplaats heb ik al een windmolen gezien welke 15 a 380 levert, dus dat is een mooi begin. opslaan zou mogelijk kunnen in 3? heftruck batterypacks middels heftruck laders, en dan een weer omvormers hierop welke van de 3x 48 volt uit de batterypacks krachtstroom maakt. het hele systeem zou dan rond de 10000 euro zitten. is deze gedachtengang onlogisch, mis ik dingen of kan het simpeler/ goedkoper? moet ik nog ergens op letten qua veiligheid/brandgevaarlijkheid?
bvd, jochem

mvdk

Golden Member

Mooi project. Hou voor de 400/230 installatie de gangbare voorschriften aan. Zet de molen goed vast. En hou ons hier op de hoogte.

Niet aan beginnen zonder eens navraag te doen bij een gekende installateur(s).
En geloof mij, met opslag van energie, kom je nooit uit de kosten.

LDmicro user.

waarom niet gewoon windmolens die 48v leveren , ipv 380 . dat scheelt ook wat kosten omdat je de omvormer van 380 naar 48 dan weg kan laten , en alleen maar een laadregelaar hoeft te kopen.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Op 20 april 2019 16:34:49 schreef jochemfrederiks:
het hele systeem zou dan rond de 10000 euro zitten. is deze gedachtengang onlogisch, mis ik dingen of kan het simpeler/ goedkoper?

Ik vind dat nog een behoorlijk bedrag. Heb je ook aan zonnepanelen gedacht?

moet ik nog ergens op letten qua veiligheid/brandgevaarlijkheid?

Ja hou je aan de normen die er voor gelden en ik denk dat je een vergunning nodig hebt voor een windmolen, maar dat weet ik niet zeker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 april 2019 16:34:49 schreef jochemfrederiks:
hoe ik in een nieuw te ontwikkelen off grid situatie even buiten amsterdam een aantal ateliers en werkruimtes van krachtstroom kan voorzien, doel is 32a 380 te realiseren...

Een behoorlijk bedrag ? dat is veel te weinig voor hetgeen hij wil bereiken, volgens mij zal het een veelvoud worden. :p

LDmicro user.

32A uit een windmolen bij 3 fasen ook nog, dat is 22kW, erg veel voor een windmolentje. immers heb je massa nodig in de wieken om bij die vermogens en windkracht 2 nog stabiel stroom te hebben. vaak gebruikt men dan een combi van zon en wind, als je er op woont, dus in de avond ook verbruik hebt, dan kom je zeker aan opslag, zon is er immers niet en met windkracht 1 wek je geen 22kW op met een kleine windmolen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 20 april 2019 16:59:02 schreef MGP:
Een behoorlijk bedrag ? dat is veel te weinig voor hetgeen hij wil bereiken, volgens mij zal het een veelvoud worden. :p

Ik vind de info nogal summier, ik weet niet wat hij allemaal wil kopen en van plan is. Maar als hij die ateliers en werkruimtes continue van stroom wil voorzien wordt het toch niets. En het rendement van zo'n molen is toch al niet je van het, het is leuk als je het zelf kunt maken, dat bespaart misschien nog wat kosten.

Misschien zijn mee draaiende panelen iets voor hem. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 april 2019 17:16:38 schreef Lambiek:
Misschien zijn mee draaiende panelen iets voor hem. :)

Ook niet, daarvoor heeft hij een voetbalveld(en) nodig want ze mogen elkaar niet hinderen, en 22kWh offgrid ?? niet te doen.

Ik vind de info nogal summier,

Ik hoop dat hij weet waarover hij het heeft want anders heeft het voor mij geen zin om hier verder te gaan.

LDmicro user.

Op 20 april 2019 16:34:49 schreef jochemfrederiks:
doel is 32a 380 te realiseren, maar besef ook dat dit hoog gegrepen is..

Als ik dat letterlijk lees, dan bettekent dat je zeg een weekje 10kW moet kunnen opslaan. Dat is 1.6MWh. Ik kom dan op 3.2 ton aan accus. Niet gewicht maar euros. Dus om te beginnen vind ik de 10k aan kosten die je begroot hebt aan de lage kant.... Nu is mijn "nattevinger" rekenregel over "nieuwe lithium ion accus" en de heftruck accus zullen wel goedkoper zijn. Dus ik kan er wat naast zitten.....

Ik ga uit van een "gebruik-graad" van 45% op de "max 22kW" die je voorstelt. Een molen die 10kW gemiddeld levert is ook niet goedkoop. Onder de 10k verwacht ik eigenlijk niet.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 20 april 2019 17:39:50 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 20 april 2019 17:33:20 schreef MGP:
[...]
Ook niet, daarvoor heeft hij een voetbalveld(en) nodig want ze mogen elkaar niet hinderen, en 22kW offgrid ?? niet te doen.

[...]
Ik hoop dat hij weet waarover hij het heeft want anders heeft het voor mij geen zin om hier verder te gaan.

22KW off grid voor € 7500,-- ex BTW : https://www.pon-cat.com/nl/producten/aggregaten-shop/stroomaggregaten/… , doet het altijd, geen wind of zon nodig :

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zonder brandstof!! dan kun je beter aan het net liggen, veeeel goedkoper!
e:/ en nu stop ik ermee voordat het weer offtopic gaat ipv offgrid..

LDmicro user.

niet als je net zoals wat dieven een transportleiding tussen 2 petrochemische fabrieken even van een aftapkraan voorziet :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Kom op mannen, niet zo negatief. Gewoonlijk ben ik 't die vraagtekens plaatst.
Maar wat ik mis: wat kost't om een 3x25 of een 3x35 aansluiting te laten maken? Ligt er geen distributiekabel in de nabijheid? Ik ben bekend met de tegenwerking die je kan ondervinden bij het aanvragen van een aansluiting, dus maak een goed plan.

Edit: Kun je altijd nog een windturbine neerzetten, of zonnepanelen installeren. Heb je geen hoofdpijn of de opgewekte e-energie wel in balans is met je momentane behoefte..

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 20 april 2019 17:54:08 (21%)

Shiptronic

Overleden

Op 20 april 2019 17:42:45 schreef MGP:
Zonder brandstof!! dan kun je beter aan het net liggen, veeeel goedkoper!
e:/ en nu stop ik ermee voordat het weer offtopic gaat ipv offgrid..

Ik zal iets missen, maar waar stat de eis zonder brandstof?

zonde brandstof word een uitdaging, maar ik voel wel voor een kleinere Genset, en dan een windmolen/zonndecellen er om heen, en dmv deze : https://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/quattro, er een mix van maken

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 20 april 2019 18:01:05 (37%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb het idee dat ts dermate ver van voeding afzit, dat men de kosten voor aanleg daarvan nogal hoog hebben ingezet in een offerte. als je maar wat kleine ateliers wilt voorzien zijn die kosten al snel hoog, ook al zou je met 4 huurders 3x 35A delen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

De mannen die de offertes en de aanlegplannen maken, houwen er ook niet zo van om gepiepeld te worden. Een klant vraagt een aansluiting van 3x35, blijkt dat ie bij de gemeente een aanvraag heeft ingediend voor de bouw van een zorgboerderij (de 3x35A aansluiting) en een straatje huizen in de nabijheid. De aanleg van de kabel voor die 3x35 werd opgehouden tot er duidelijkheid was over de rest van de plannen. Voor een straatje met huizen moet een distributiekabel worden gelegd.

Met wind en zon is het mogelijk, maar ongelooflijk lastig en kostbaar.
'Even buiten amsterdam' heb je genoeg momenten waarop je weinig zon en wind hebt.
Batterijopslag kun je vergeten met jouw gevraagd vermogen, tenzij je het financieel vermogen hebt van een grachtenpand-bezitter.

Wat een realistische optie is, is om het een energiemix te maken. Zoveel als mogelijk wind en zon gebruiken, en een diesel-aggregaat omdat je ook een betrouwbare bron van energie nodig hebt.

Neem biodiesel van de nabijgelegen biodieselfabriek als je je zorgen maakt over het milieuaspect.

Heftrucaccu's zijn goedkoop en kunnen oud worden, maar het laden van loodaccu's is veel minder efficient dan het laden van lithiumaccu's (ik meen ~75% tegen ~95%)

Als je budget kleiner is, dan zal je elektrisch vermogen ook kleiner worden. Je kan de ateliergebruikers bijvoorbeeld vertellen dat zij een gasgestookte keramiekoven moeten kopen, in plaats van een elektrische. Verban alle elektrische verwarmingstoestellen, dan kun je al gauw met de helft van je vermogen toe.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 20 april 2019 19:00:20 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

een kabeltje leggen kan behoorlijk in de kosten lopen, tijd terug moest een apart trafoveld voor een huis worden aangelegd, trafo stond 100mtr verderop. ook stond de straat vol met monumentale oude bomen, men heeft die kabel 20mtr diep onder de bomen door geblazen om geen wortels tegen te komen. nu was dat een 4x70mm2 maar evengoed had je voor dat bedrag een nieuwe middenklasser.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
help

Golden Member

Misschien is een 'hybride' oplossing zoals dit iets?
https://www.voetverhuur.nl/nieuws/nieuwe-duurzame-inverter-sets

Neem maar eens contact met hun op, ze kunnen alle mogelijke combinaties maken die je maar wil hebben.

Een betrouwbare 3 fasen 32A 400V offgrid aansluiting realiseren met behulp van een windmolen voor in totaal circa 10000,- En liefst nog minder.

Kansloos, volstrekt kansloos. Maar dan ook totaal en geheel kansloos.

Mocht het je toch lukken dan wil ik er ook een stuk of wat.

Shiptronic

Overleden

Is waterstof een optie ?
https://www.bredenoord.com/nl/huren/specials/brandstofcelaggregaat-pur… ? Maar zonder verdere input van TS blijft het gissen. voor nu sluit ik me bij MGP aan.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 20 april 2019 21:05:57 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De vraag is ook, wat wil je met die 32a. Gaan er hele avonden bouwlampen aan, of is alles led en is die 32 voor zo nu en dan een waterkoker? Dat scheelt allemaal nogal :)

mvdk

Golden Member

Ik ben nog even op zoek gegaan naar een oud topic van forumlid Staalstrater, een project om een oude watermolen geschikt te maken om een generator aan te drijven. https://www.circuitsonline.net/forum/view/100371
Jammer dat daar geen terugmelding gegeven is. Ook daar was de gedachte, dat water loopt toch, gratis elektriek. Tis dan wel Albanië, en daar was iets met een hoogspanningslijn die gedeeltelijk onklaar was geraakt.

Op 20 april 2019 17:50:30 schreef mvdk:
Maar wat ik mis: wat kost't om een 3x25 of een 3x35 aansluiting te laten maken? Ligt er geen distributiekabel in de nabijheid? Ik ben bekend met de tegenwerking die je kan ondervinden bij het aanvragen van een aansluiting, dus maak een goed plan.

De context die bij dit project ontbreekt is de waarom. En behalve een: 'ik zou graag 32A * 400V willen" geen gegevens over wat voor verbruik er zal zijn.

Ik gok dat het een artistiek project is om een huis of huizen-groepje duurzaam te maken door off-grid te gaan. Da's allemaal leuk, maar als je de "moderne gemakken" wilt blijven houden, dan moet er gewoon 24/7 stroom beschikbaar zijn. En of je dan voor wind of voor zon kiest: Je zult moeten bufferen.

Voor zon weet ik: Per geinstalleerde Wp is de opbrengst ongeveer 1kWh / jaar. Volgens deze site van de overheid is de verhouding ongeveer 2kWh per Wp voor een windmolen (van 3MW) per Wp.

Als we uitgaan van 7kW gemiddeld komt dat rond de 60Mwh per jaar. Je hebt dan een 30kW molen nodig. Die molen kan dan de kWh'tjes wel leveren, maar NIET 100% van de tijd. Daar zitten enorme pieken en dalen in. Spreid je de installaties over 1000en km dan gaan dingen uitmiddelen, maar met 1 molen moet je voor je eigen buffering zorgen. Ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel er dan nodig zal zijn. Maar goedkoop wordt het niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/