inductiekookplaat werkt maar voor de helft

Goedemorgen allemaal en fijne paasdagen. Ik heb vanmorgen de bedieningspanelen links en rechts gewisseld en nu start de linker zijde netjes op en doet rechts niets. Dus kan zelf geen andere conclusie trekken dan dat het bedieningspaneel defect is??

yep, maar kan haast niet veel wezen??

Dat weet ik niet. Kan wel wat meten bij gewone elektronica, maar van smd techniek heb ik geen kaas gegeten.

Op 22 april 2019 09:51:12 schreef Rene1967:
Dat weet ik niet. Kan wel wat meten bij gewone elektronica, maar van smd techniek heb ik geen kaas gegeten.

'smd' geeft slechts de vorm van de behuizing aan, niet de achterliggende techniek.

Voordeel in deze situatie is wel dat je 2 identieke printen hebt, waarvan er 1 prima werkt. Je kunt dus onderling wat spanningen vergelijken.

Post evt. eens wat foto's van zowel de boven- als onderzijde van die 2 bedieningspaneeltjes, wellicht herkent iemand wat storingsgevoelige onderdelen.

De linker en rechter zijn niet hetzelfde. Hier 2 foto's van het linker bedieningspaneel.Degene die stuk.

Waarom niet gelijk de foto's van de rechterkant?

Ik vraag me nu bv af waarom die ene toets zo zwart is t.o.v. de andere toetsen en dus of dat normaal is. (Lijkt me niet, maar het antwoord hou je verborgen.)

Dat is de lichtval ze zien er allen hetzelfde uit

Op 22 april 2019 19:51:32 schreef Rene1967:
Dat is de lichtval ze zien er allen hetzelfde uit

Luister...

Ik wil bijna net zo graag als jij de oorzaak achterhalen, ik heb, zoals ik al eerder vermeld heb, immers dezelfde kookplaat (die werkt echt super) en die van mij is ook al bijna 10 jaar oud ofzo. Die gaat er dus ook een keer mee ophouden, en alle kennis over potentiële problemen is dus mooi meegenomen.

Nu is foto's plaatsen altijd wat arbeidsintensief, maar als je gewoon beide bedieningspaneeltjes naast elkaar legt en 1 foto neemt, ze beiden omdraait en nogmaals 1 foto neemt heb je qua foto's plaatsen EXACT evenveel werk als wat je er nu in gestoken hebt. En hebben wij veel meer info.

En nee, ze zijn niet gelijk aan elkaar, ze zijn qua layout aan elkaar gespiegeld. Elektronisch gezien zijn ze echter wel 100% gelijk vermoed ik.

(De kwaliteit van de foto's is overigens beroerd maar als je dat niet kunt verbeteren dan is het maar zo, dan moeten we roeien met de riemen die jij hebt. Al gaat de oplossingskans dan wel omlaag omdat zelfs componentwaarden niet leesbaar zijn.)

Ik lees het morgen wel, nu filmtijd.

de print hoeft niet gelijk te zijn, soms zit er een timer en kinderslot oid op 1 kant van de bediening..

ik zou overigens eens proberen de hulpvoeding warm te stoken, en dan voeding erop zetten. zou me niet verbazen dat het probleem de hulpvoeding is die toch niet goed start, met warmte wil deze vaak wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 april 2019 20:36:09 schreef testman:
de print hoeft niet gelijk te zijn, soms zit er een timer en kinderslot oid op 1 kant van de bediening..

Klopt, maar in dit geval zit er linksboven op de linkerprint een timerknop, en rechtsboven op de rechterprint de ON/OFF knop. Past perfect in het plaatje van een gespiegelde layout.

Zit er maar op 1 van beide prints een on/off knop? Is het dan de print zonder on/off knop die niet wil starten? In dat geval kan het ook wel eens mis gaan in de communicatie tussen die 2.

Omdat beide kanten op een aparte groep zitten zijn de besturingen doorgaans galvanisch gescheiden. Om onderling toch te communiceren zit er vaak een verbinding tussen met optocouplers. Zo kan de ene print de andere wakker maken als er op de aan/uit knop wordt gedrukt.

Misschien zou je het hier eens kunnen zoeken nadat je hebt uitgesloten dat er geen voedingsprobleem is.

Spanning staat en stroom gaat!

Er gaat van de rechter printplaat een kabel naar de linkerprintplaat en dan gaat die kabel naar het linker bedieningspaneel. Die kabel er tussen heb ik er al tussen uit gehaald dus het bedieningspaneel bij de rechter printplaat aangeplugd. Op verzoek heb ik een foto van beide bedieningspanelen en zover ik kan zien zijn ze verschillend!

Ben er inmiddels ook achter dat er een master en slave printplaat is en dat de rechter bediening de slave aanstuurt. Als ik de andere printplaat slave maak dan werkt de die kant.