Stabiele 12 volt in auto

Hallo beste mensen,

In mijn auto heb ik een dvd speler + scherm gemonteerd. De componenten zijn aangesloten op de permanente en geschakelde voedingsdraden. Het blijkt echter dat de spanning niet constant is en soms pieken kan geven die de componenten schade geeft.

Heeft iemand voor mij een schema met daarin een input voor de huidige 12v die een stabiele output van 12 volt geeft, zonder de spanningspieken.

Ik zat zelf te denken aan het gebruik van een lm7x12.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Jan Willem

Het volgende schema gebruikmakend van een 7812 zou uitkomst moeten bieden. Als input pak je dan geen travo maar de 12v van de accu. Ik zou hem wel even afzekeren met een smeltzekering om brand te voorkomen. Zekering zo dichtmogelijk bij de accu.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…

Als je spanning heel onstabiel is zou je nog bij input en output een grotere / extra condensator kunnen zetten.

De gelijkrichter (4 diodes links van het schema) heb je niet nodig. Eventueel kun je wel een diode in serie zetten op je 12v plus lijn als beveiliging tegen ompolen.

[Bericht gewijzigd door NarwhalLeo op zaterdag 20 april 2019 23:51:39 (16%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

7812 is misschien wat krap, beter een low-dropregelaar toepassen. LM2940?

Denk ook aan de koeling!

Ik ben ook niet zo zeker van die grotere condensator aan de uitgang: beter doen wat de fabrikant aanbeveelt. Zeker bij low-dropregelaars.

Overigens heb ik mijn twijfels bij de vraagstelling: die dvd-speler en zijn scherm, zijn die niet gemaakt voor gebruik op een autoboordnet? Misschien handig om merk en type te vermelden. Het zou me niet verbazen als hier een oplossing wordt gezocht voor een probleem dat er niet is, of ergens heel anders zit.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 21 april 2019 00:18:52 (39%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een 7812 heeft minimaal 14.5V nodig om goed te werken, dus is geen optie.

Hoeveel stroom trekt het hele spul, want zonder dat gegeven is er ook weinig zinnigs te zeggen.

Apparatuur voor in auto's is over het algemeen berekend op een rommelige voedingsspanning, dus meer informatie over de dvd-speler en het scherm kan helpen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Daarvoor heb je een step-up/down converter nodig: https://www.grandado.com/products/5a-auto-buck-boost-converter-dc5-32-…
Als die speler voor automotive gebruik bedoeld is, zou dat niet nodig moeten zijn, die moet spanningsschommelingen wel op kunnen vangen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een 7812 gaat niet werken. De boordnet spanning is daar te laag voor. Een lowdropregelaar zou kunnen maar levert die genoeg stroom? Dit soort regelaars levert zonder bijzondere maatregelen nooit meer dan "afhankelijk van het type regelaar" zo'n vijf ampere. De echte 7812 levert maximaal maar 1 ampere. De zware uitvoering de 78H012 levert maar 5 ampere maximaal. In de moderene uitvoeringen is dat niet veel anders geworden. En een beetje radio en versterker trekt gewoon tientallen ampères. Dat levert een spanningsregelaar niet.

Als je alleen maar een draagbare cd-speler of discman hebt zou het misschien wel kunnen op een regelaartje. Die waren meen ik ook 9 volt (6 batterijen) Dan zou je een 7809 kunnen gebruiken.

Over het scherm kan niets gezegd worden zolang niet bekent is wat het er voor een is. Een plasmascherm van een 2 m2 een een paar 100 watt aan vermogen gaat niet lukken in elk geval. Dan moet je een aggregaat meenemen.

Als je automotive componenten hebt gebruikt is dit spanningsregelaar gedoe overigens nergens voor nodig. De fabrikant heeft het spul zo gemaakt dat het gewoon in een auto gebruikt kan worden.

Heb je geen componenten gebruikt die geschikt zijn om in een auto te gebruiken wordt het lastig. Een spanningsregelaartje is dan gewoon onvoldoende. Je zult iets volgens Arco's concept moeten gaan maken waarbij je in de ontwerpfase al moet nadenken hoe je de voeding gaat bufferen en filteren. Hoe ga je de minaansluiting van de speakers, versterkers enz aansluiten. Misschien moet je je audiospeeltjes wel immuniseren?

Wat is "stabiel"? Tijdens het starten zakt de accuspanning naar 8-10V. Moet er dan nog 12V uitkomen? Zoja, dan MOET je naar een stepupdown ding gaan kijken zoals Arco voorstelt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

tenzij de auto van ts een model is met calcium accu en dus vaak ook hogere boordspanning.

evengoed valt dat spul niet uit met een piekje en dipje hier en daar. meestal zijn het die gammele sigarenpluggen aan dergelijk spul, of als je de auto start, dat alle andere verbruikers worden afgeschakeld om accupower genoeg over te houden. dat los je op met een hele dikke elco en diode, of extra kleine loodaccu welke die dip van 10 sec even opvangt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

Misschien is het handig om ook het merk en type auto te vermelden.
Als voorbeeld noem ik een oude generatie Mondeo die boorspanningen tot 16V heeft, of juist een moderne generatie waarbij de dynamo alleen wat doet bij afremmen op de motor.

In combinatie met wat testman zegt over gammele pluggen of te dun draad zijn dat voor mij de grootste kanshebbers.

pa3gws

Golden Member

Als de DVD speler en scherm zijn gemaakt voor gebruik in de auto.
En van een fatsoenlijk merk zijn dan zal de fabrikant daar zeker zijn voorzorgsmaatregelen voor genomen hebben.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 21 april 2019 00:42:33 schreef Arco:
Daarvoor heb je een step-up/down converter nodig: https://www.grandado.com/products/5a-auto-buck-boost-converter-dc5-32-…
Als die speler voor automotive gebruik bedoeld is, zou dat niet nodig moeten zijn, die moet spanningsschommelingen wel op kunnen vangen.

Hoi Arco,

De eerste speler is overleden door hoge piekspanning. Is toevallig zo'n converter ook leverbaar in nederland, bijvoorbeeld conrad?

Als ik het goed begrijp kan in die schakeling van 5 volt tot 32 volt gelijk binnen komen, en is die standaard ingeregeld om exact 12 volt output te geven?

Groeten,

Jan Willem

welke dvd speler en welk scherm? als die geproduceerd is voor auto doeleinden, moet die daar tegen kunnen.

als het huis/tuin/keuken apparaten zijn die toevallig op 12V adapter werken en jij bouwt die om, die kunnen er idd niet tegen.
je kan altijd proberen om ze op 10V te zetten, meeste 12V apparaten werken ook op 10V. en met een step down kan je het net halen. een lineaire regelaar is not done hier, je gaat teveel vermogen verstoken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een MIC29xxx gebruiken? Is LDO met maximaal 600mV drop bij maximale stroom. (7,5A is 750mV max 425mV typical). Neem je dus een MIC29300-12WT heb je 12V 3A ter beschikking. Uiteraard goed koelen. Heb je meer vermogen nodig moet je een instelbaar type nemen.

edit: schema met MIC29502WT toegevoegd.

Hier is een trimmer gebruikt om de juiste spanning te kunnen instellen. De LED zorgt er tevens voor dat er steeds de minimale load aanwezig is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

425mA gaat niet genoeg zijn; een accu die 75% geladen is gaat al richting de 12V...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik neem aan dat je 425mV bedoeld...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Idd.

@Arco: deze schakeling wordt ondertussen toegepast in heel veel MH. Circuleert ook op diverse MH fora.

Hoe dikwijls zal TS zijn batterij naar 12V zakken. Ik denk dat hij vooral tijdens het rijden de DVD gaat gebruiken en dan is de 12V niet aan de orde.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Bedoelde inderdaad 425mV...
Dat een schakeling vaak gebruikt wordt wil nog niet zeggen dat 'ie goed is... ;)
Een LDO gebruiken op het randje blijft 'bad practice'...
Ik heb trouwens geen idee wie of wat een MH mag zijn... (wel Ni-MH...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

geen idee wie of wat een MH mag zijn

hehe, zullen we samen een actiegroep starten tegen onverklaarde codes, afkortingen en acroniemen? :)

In dit geval zou het misschien wel eens om een "mobilhome" kunnen gaan, ook wel "motorhome" genoemd, of door sommigen "homobiel" :), in Frankrijk erg verwarrend "campingcar" ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

MH zegt me ook niets, ik ken wel EMHA, maar dat is iets van vroeger...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Laat nu net Nederlanders de kampioenen zijn van de onverklaarbare afkortingen. Dagelijks hoor ik op jullie omroepen zaken waar ik kop noch staart aan kan krijgen. ;-)

MH is inderdaad een MobilHome. Standaard afkorting ook op de Nederlandse fora.

@BFM: wat wij een campingcar noemen is boven de landsgrens dan weer een vouwcaravan, hoewel het niks te maken heeft met een caravan. Eigenlijk een tent op wielen. Voor ons is een vouwcaravan dan weer een Esterel, een Rapido (De Cuyper Poperinge) of in het verre verleden een Wa Wa.

@arco: leg eens uit hoe een LDO bij rijdende auto op het randje wordt gebruikt. Vele auto's hebben momenteel ook een AGM batterij. Daar zit de laadspanning alleen nog wat hoger. Bij halve belasting is de typical spanningsdrop van de 5A nog maar 250mV.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

MH kan ook een heeeel grote spoel zijn... ;)

@arco: leg eens uit hoe een LDO bij rijdende auto op het randje wordt gebruikt.

Niemand heeft het erover gehad dat de auto moet rijden?
Als 'ie stilstaat met motor af zakt de spanning bij enig gebruik al snel onder de 12.5v...
Ik vind dat als je iets maakt het ook onder alle voorkomende omstandigheden moet werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 april 2019 00:42:33 schreef Arco:
Daarvoor heb je een step-up/down converter nodig: https://www.grandado.com/products/5a-auto-buck-boost-converter-dc5-32-…
Als die speler voor automotive gebruik bedoeld is, zou dat niet nodig moeten zijn, die moet spanningsschommelingen wel op kunnen vangen.

Hallo Arco,

Zo'n converter lijkt me wel wat, deze kan als de spanning lager wordt dan 12 v, of juist hoger dan 12v toch altijd een stabiele 12v leveren, waarop de spanningspieken uitgefilterd zijn?

Ik zie in deze schakeling dat ik ook de stroom in kan stellen, echter zou ik niet weten welke stroom nodig is en heb ik graag dat de benodigde stroom geleverd kan worden zonder instellen. Kan die bijvoorbeeld op max gezet worden en daarbij altijd stabiel 12v leveren?

Misschien deze meer geschikt:
https://www.grandado.com/products/dc-8-v-40-v-naar-12-v-6a-72-w-voltag…

Ik hoor het graag.

Groeten,

Jan Willem

Op 21 april 2019 08:29:01 schreef testman:
. . . dat los je op met een hele dikke elco en diode, of extra kleine loodaccu welke die dip van 10 sec even opvangt..

In mijn vorige wagen had ik een extra accu voor de kleinverbruikers, werd bijgeladen met een handig in de handel zijnde kastje wat dat perfect doet.
Voordelen, de radio blijf gewoon doorspelen tijdens starten, en de startaccu gaat niet leeg bij radio gebruik, dat is met de komst van de DAB radio's iets om op te letten, die dingen lusten wel wat.

Thevel

Golden Member

Op 21 april 2019 22:34:18 schreef Jan Willem 2:
Misschien deze meer geschikt:
https://www.grandado.com/products/dc-8-v-40-v-naar-12-v-6a-72-w-voltag…

Mooie behuizing, ziet er keurig uit, voor dat geld kun je hem niet zelf bouwen.

Wel 1 opmerking: mijn ervaring is dat die converters ook zonder belasting aan de uitgang stroom verbruiken, dat kan zomaar 50mA zijn.
De rustroom wordt niet vermeld maar wel iets om rekening mee te houden, sluit hem niet permanent op de accu aan maar achter het contactslot.

Ik hoor ook graag om wat voor dvd-speler en wat voor scherm het gaat.

Er zijn meer mensen die die vraag gesteld hebben, maar het blijkt nogal moeilijk om daar antwoord op te geven.

Damn the torpedoes, full speed ahead!