Vraag over aansluiten extra zonnepanelen

Hallo,

Momenteel ben ik erg gelukkig met mijn huidige PV systeem:

12x 295WP trina solar (6x oost en 6x west) zie foto
goodwee 3000 2mmp omvormer
aangesloten op aparte groep (18 meter vmvk 2,5mm)
Maximaal gemeten vermogen 2500 watt

Nu wil ik graag 6 extra trina solar 295WP aansluiten op het oosten en aansluiten op een nieuwe omvormer. Mag ik deze aansluiten op de aparte groep die ik al heb voor de 12 zonnepanelen? Kan de aangelegde kabel vmvk dit aan? Of moet ik ook een nieuwe kabel trekken voor deze installatie. Mag je deze twee kabels systemen wel koppelen op 1 groep in de meterkast? Dit wil ik graag omdat ik een TOON monitor systeem in de meterkast heb die de opbrengsten doorstuurt en bijhoud. Uiteindelijk vraag ik een elektricien om het gedeelte in de meterkast te verzorgen.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Als de nieuwe fullpower ook 1700 watt doen op oost samen met de huidige 6 op oost en een gedeelte op west kun je ruim over de 16A gaan.

Zelf zou ik dat niet doen en liever de 2,5 mm vervangen door een 4 of 6 mm2
nabij de omvormers plaats je dan een onderverdeler 2x16A.
Ze zijn tevens netjes af te schakelen.
Spanningsverlies loopt dan ook niet op en blijven je panelen langer produceren tot de 253V grens.

in je meterkast vervang je de huidige 16A door een 20A. De 16A kun je in de onderverdeler gebruiken.

Per 27 April moet je de installatie verplicht aanmelden, hoewel ik mij afvraag wat de sanctie is als je het niet doet.
https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/nieuwe-en-strengere-techni…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 22 april 2019 10:20:07 (18%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ga je dan met je zonnepanelen tot max 5000 Watt?
Dat is dan iets meer dan 21A, waar ik er vanuit gaa dat je een 1fase zonnepaneelomvormer hebt.
Die kun je dan nog net met een 20 Ampere afzekeren.
Je kabel mag dit hebben.

Vanaf deze kant kan ik niet beoordelen of je aarding goed is voor de genoemde 20 Ampere.
Heb je een aparte aardlek voor de 20A zonnepanelen dan volstaat de huidige aarde.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je moet niet veel in NL.

Je hebt nu 11A max en 1800Wp zal daar zelden 7A bij doen.

Je huidige 3540 geeft maar 2500.
1800 erbij zal maar ruwweg 1200-1600 geven dus 7A max, misschien maar 5A, het ligt immers op 1 kant.

Ik zou de kabel lekker laten, misschien kan je ze afregelen op 18A max en eventueel automaat verzwaren naar 20A. Grote kans dat je nooit boven de 16A komt.

Vul hier even je uitbreiding in:

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

[Bericht gewijzigd door K7Jz op maandag 22 april 2019 16:15:53 (10%)

Op 22 april 2019 14:53:49 schreef Toeternietoe:
Ga je dan met je zonnepanelen tot max 5000 Watt?
...

De panelen liggen nooit allemaal pal in de zon vanwege de oost/west opstelling.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 april 2019 16:00:07 schreef K7Jz:
[...]

De panelen liggen nooit allemaal pal in de zon vanwege de oost/west opstelling.

De TS geeft aan dat hij nu 6 panelen aan de oostzijde heeft en dan al 2500 Watt max van krijgt.
Als daar 6 panelen bij komen van 300 Watt, dan kom ik totaal op 4300 Watt.
Dat gaat ruim op 20 Ampere.
Mijn grove schatting van 5000 Wp is dus wel erg overdreven

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nee, omdat de extra panelen op het oosten liggen is het max vermogen zo'n 20% lager. 1800W - (20% x 1800) = 1440 W.

Als je toch een nieuwe omvormer koopt: Geef die paar extra euro uit aan eentje waar alle panelen op kunnen. Begrens die op 16A en klaar.

Als je toch twee omvormers doet, doe dan ook twee groepen.

Het piekvermogen van 2500W kan 1800 oost, 700 west geweest zijn. Als ja dan 1800W oost erbij plaats kom je op 4300W. Ken net niet, als zal het waarschijnlijk heel vaak goed gaan.

ik zou eens kijken in het log van de huidige omvormer, is het netspanningslog nu al zo dat je geregeld over de 245V heen gaat? zo ja dan zou ik zeker een aparte kabel leggen, immers krijg je meer spanningval waardoor de kans dat je omvormer(s) in protect valt ivm de 253V max, daar wil je niet later ellende mee hebben. ik zou er een kabel bijleggen, beter spreiden over 2 groepen en als mogelijk 2 fasen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 april 2019 20:42:04 schreef testman:
ik zou eens kijken in het log van de huidige omvormer, is het netspanningslog nu al zo dat je geregeld over de 245V heen gaat? zo ja dan zou ik zeker een aparte kabel leggen, immers krijg je meer spanningval waardoor de kans dat je omvormer(s) in protect valt ivm de 253V max, daar wil je niet later ellende mee hebben. ik zou er een kabel bijleggen, beter spreiden over 2 groepen en als mogelijk 2 fasen..

T is maar 18 meter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

245V is al op het randje, gerekend met flucturaties in de netspanning en spanningsval over de automaat. heb je vrij stabiel 235V in huis is er niks aan de hand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ook op het oosten halen ze wel een paar keer per jaar hun aantal Wp, alleen wat eerder op de dag dan die op Z liggen.
Kijk vooral even naar de ingangen van de MPP's je zal op een van de 2 MPP's 2 stringen moeten aansluiten en die stroom moet ie kunnen hebben.
Bekijk even het maximale vermogen en de stroom op dat moment, dat (een O en 1 W) string komt zometeen samen op 1 MPP.
Die gaat kapot van teveel stroom.
Je zou voor een 3600 uitvoering (dan kna je op 16A blijven als dat moet van Toon) kunnen kiezen en die gaat af en toe aftoppen.
Zo niet, dan kan je ook kiezen voor een nog zwaardere omvormer, maar dan zou ik wel de aders vervangen voor 4 mm2. Zeker met een O-W systeem gaat er best wel een tijdje een dikke stroom doorheen.

Blijf je op een 16A automaat voeden, zorg er dan voor dat die automaat zijn warmte kwijt kan (niet opsluiten tussen 2 anderen) meer dan 80% In voor langere tijd vinden ze niet fijn. Eventueel vervangen voor een schroefzekering als je de omvormer langere tijd In door de zekering laat gaan.

zit sinds 2009 in de PV.