Motor regeling

Hallo,
Misschien dat iemand me hiermee kan helpen.
Ik wil deze motor regelbaar maken. Maar kom er niet uit...
Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken ?
Alvast bedankt voor een eventuele oplossing !
Groetjes Cor.

Een 0.75kW frequentie omvormer kopen.

En dan hopen dat de motor van binnnen symmetrish is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Of een variator aan de as maken. Dan kan je gewoon traploos regelen.
Een variator is een soort automatische versnellingsbak, soort Variomatic.
( Ik weet niet hoe je het anders moet uitleggen..)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Lijkt wel of de motor brandje nieuw is. Terugbrengen, omruilen voor een gelijkaardig 3fase exemplaar. Dan schijnt een frequentieregelaar 1fase in, 3fase uit goedkoper te zijn.
Dat zou ik doen, na al zóveel gelijksoortige topics hier te hebben voorbij zien komen..

Op 21 april 2019 15:33:21 schreef mvdk:
Lijkt wel of de motor brandje nieuw is. Terugbrengen, omruilen voor een gelijkaardig 3fase exemplaar. Dan schijnt een frequentieregelaar 1fase in, 3fase uit goedkoper te zijn.
Dat zou ik doen, na al zóveel gelijksoortige topics hier te hebben voorbij zien komen..

+1

mel

Golden Member

Of je laten voorlichten over de mogelijkheden, VOORDAT je een motor koopt ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja ... als @Cor hem wel gekocht heeft. Misschien ge-erfd, gevonden, gekregen? Misschien is @Cor niet voor zichzelf bezig maar voor een buur/nicht/partner/goed doel/vereniging die op een of andere manier aan die motor is aangewaaid? Dat kan allemaal, en het zijn onze zaken niet.

Altijd zo gauw dat belerende vingertje, foei. foei...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

In een ander draadje werd ook al een drive voor een éénfase motor genoemd,
ik had hier nog nooit eerder van gehoord, maar het bestaat echt:
https://www.invertekdrives.com/variable-frequency-drives/optidrive-e3-…

ben wel benieuwd of dit goed werkt, heeft iemand hier ervaring mee?

Lambiek

Special Member

Op 21 april 2019 13:10:43 schreef Cor breakout:
Ik wil deze motor regelbaar maken. Maar kom er niet uit...

Even buiten dat je de motor regelbaar wil maken, maar wat wil je er precies mee gaan doen? Wat moet het aan gaan drijven?

Alvast bedankt voor een eventuele oplossing !

Er zijn eigenlijk maar een paar oplossingen, maar hangt een beetje van je doel af.

Lees dit ook eens door.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Op 21 april 2019 20:11:53 schreef big_fat_mama:
[...]
Altijd zo gauw dat belerende vingertje, foei. foei...

... wat in zichzelf óók een belerend vingertje is ... :p

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Op 21 april 2019 20:11:53 schreef big_fat_mama:
Ja ... als @Cor hem wel gekocht heeft. Misschien ge-erfd, gevonden, gekregen? Misschien is @Cor niet voor zichzelf bezig maar voor een buur/nicht/partner/goed doel/vereniging die op een of andere manier aan die motor is aangewaaid? Dat kan allemaal, en het zijn onze zaken niet.

Altijd zo gauw dat belerende vingertje, foei. foei...

We zijn hier altijd doelgericht. Misschien kan hij juist heel simpel aan een andere motor komen om zijn doel simpeler te bereiken. Dat beslist hij zelf, niet iemand met een metabelerend vingertje ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 21 april 2019 21:44:17 schreef MJN:
ben wel benieuwd of dit goed werkt, heeft iemand hier ervaring mee?

Vreselijk duur en andere CO leden hebben hier, na adviezen in de wind geslagen te hebben, slechte ervaringen mee.

Ik heb geen ervaring met dit soort motortjes, die wil ik hier niet eens zien.

Het probleem blijft dat enkelfase motoren weinig startkoppel kunnen leveren, en met een hulpwikkeling met condensator is de waarde daarvan afhankelijk van de aangelegde frequentie; dat werkt dus nooit lekker in combinatie met een frequentieregelaar. Voor een enkelfase motor heb je 2 halve bruggen van MOSFETs of IGBTs nodig, voor een 3-fase motor 3, dus dat kost je maar 2 transistors extra.

De enige situatie waarbij ik het zou overwegen, is als je een motor met een moeilijke bouwvorm hebt in een bestaande machine, waarbij het dus moeilijk zou zijn om de motor te vervangen door een 3-fase exemplaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 21 april 2019 21:44:17 schreef MJN:
In een ander draadje werd ook al een drive voor een éénfase motor genoemd,
ik had hier nog nooit eerder van gehoord, maar het bestaat echt:
https://www.invertekdrives.com/variable-frequency-drives/optidrive-e3-…

ben wel benieuwd of dit goed werkt, heeft iemand hier ervaring mee?

Wel ervaring met het merk maar niet specifiek met het 1 fase type.
Is verder gewoon een goed merk.

voor € 250,- exclusief verzending heb de boel regelbaar.
https://www.tme.eu/nl/details/ode3120070101201/omvormers-1-fasig/inver…

GJ_

Moderator

Op 22 april 2019 18:16:12 schreef HD13:
voor € 250,- exclusief verzending heb de boel regelbaar.

Dan zit je met een matige oplossing en een erg dure drive. Voor dat geld heb je bijna een normale motor en een normale drive.

edit,
die prijs valt trouwens reuze mee. Die bijna gehalveerd in vergelijk met vroeger.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 23 april 2019 07:47:54 (15%)

fatbeard

Honourable Member

Op 22 april 2019 18:16:12 schreef HD13:
[...]
voor € 250,- exclusief verzending heb de boel regelbaar.
https://www.tme.eu/nl/details/ode3120070101201/omvormers-1-fasig/inver…

Als ik die link volg kom ik op heeeele andere bedragen:

Wel gek: als je er meer koopt worden ze duurder 8)7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ja klopt, dat is zonder btw, mijn prijs was inclusief btw en afgerond naar boven.
Waarom die 2de dan meer kost ?

Oke, alle in ieder geval hartelijk bedankt voor een eventuele oplossing hiervoor. Haal eruit dat het toch niet zo makkelijk gaat... En nee de motor is niet van mij, maar van een kennis..
Groetjes, Cor.