GPS week roll-over

heeft iemand al een Garmin 128 getest en met welke ervaring?

RAAF12

Golden Member

Let ook even op welke GPS firmware erop staat 1.20 is al oud maar doet het prima.

Twee oude Tomtom modellen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 22 april 2019 14:18:57 (11%)

High met Henk

Special Member

Kun je die oude meuk niet upgraden a 2k /stuk?? :+)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 22 april 2019 14:21:47 (16%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Is niet nodig, tijd loopt goed en de 1st fix time is prima!!!! Overigens zijn ze uit de mottenballen gehaald (reserve), het zijn geen modellen die dagelijks worden gebruikt.

Anoniem

Op 22 april 2019 09:36:47 schreef High met Henk:
Nogmaals, aldus zowel Furuno als JRC. Positie klopt, datum klopt niet.

Mag aannemen dat de fabrikant het wel weet..

Daar twijfel ik niet aan, dat de fabrikanten weten welke impact de weeknummering op hun apparaat zal hebben en afhankelijk van de softwareversie zal de impact van de roll-over anders zijn.
Maar dat is niet hetzelfde als beweren dat de weeknummering geen invloed heeft op de navigatie. Om de startpositie van de GPS te bepalen heb je minimaal 3 satellieten nodig. Als de almanac niet klopt, vindt de GPS deze satellieten niet.
Soms is het enkel de fix die verloren is en duurt het een poos, soms komt het niet vanzelf goed.

RAAF12

Golden Member

De oudste GPS receivers hadden geen almanac. Daar kon het idd 20 minuten duren voordat er een fix was. Losse GPS muizen die op een PDA werden aangesloten waren vaak traag met de fix. Maar geen idee of dat kwam door een niet aanwezige almanac.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als de almanac niet klopt, vindt de GPS deze satellieten niet.

Klopt niet.
Als de gps de almanak niet heeft, gaat hij de almanak ontvangen. Dat kan soms 20 minuten duren, maar het lukt altijd. De gps ontvangt de satellieten immers altijd als ze in het zicht zijn. En het maakt niet uit welke hij ontvangt, omdat iedere satelliet de gegevens van alle satellieten uitzendt.

Het van te voren invoeren van een geschatte positie en tijd kon helpen door het zoekgebied voor de berekeningen te beperken; strikt nodig was het niet.
En tegenwoordig zal een gps vaak over andere middelen kunnen beschikken, zodat de almanak (de ephemeridenset) sneller opgehaald kan worden, maar nodig is het niet.

--
In de grijze oudheid, toen nog niet alle posities met satellieten 'bezet' waren, was het altijd zaak van te voren te kijken of er wel een fix mogelijk was op het moment dat je die wilde hebben. Voor landmeters etc. waren er dus lijstjes met, al naar het tijdstip van de dag en de locatie, het aantal bruikbare satellieten, zodat ze wisten wanneer ze met gps konden meten die dag.

Voor schepen werd vaak de hoogte op 'nul' vastgezet (voor een schip een redelijke benadering), om zo in plaats van minimaal vier, nu nog maar minimaal drie satellieten nodig te hebben.

En aan enkele installaties heb ik zelfs nog een rubidiumklok geleverd, zodat op twee satellieten een fix kon worden verkregen.
Dat is niet lang nodig geweest trouwens; het 'vol hangen' van de constellatie verliep voorspoedig genoeg.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Ergo, ons Belgisch orakel zit weer eens mis.
Is niet de eerste keer en zal ook niet de laatste keer zijn.
Ik vraag me af wat mijn Magellan 320 ervan maakt als ik hem weer opstart...
https://www.gpscity.com/g/gps/s/3/320.jpg
Ding hangt in onze tobbe en wordt voornamelijk gebruikt voor de snelheid en incidenteel voor de kompaskoers.
Voor nood heb ik ook nog de 300 versie en een eXplorist.
Alle even oud...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

@Raaf, GPS firmware is al wat oud maar Navcore is 9.5 zo'n beetje de laatste.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Die laatste zin klopt alvast. :-)

Dan zijn we het daar over eens :) Zoek het ff op in combinatie met GPS en er gaat een wereld voor je open!

Tot voor kort dacht ik dat een getijdenboek iets maritiem was,maar het schijnt een soort almanac te zijn voor bidlippen, waarin je kunt zien als je om 4u opstaat, met welk gebed je de dag moet beginnen.

Ja, bijna goed. Het heeft in deze context niks met getijden te maken. Helaas. U gaat niet door voor de koelkast.

Met uitspraken als 'domdom rommel' verklaar je nog steeds niet hoe een schijnbaar niet terzake doende weeknummering de correcte ontvangst van de satellieten kan verstoren, want dat gebeurt wel degelijk.

Er zijn 2 mogelijkheden: die GPS telt braaf bij elke week almanac die-die krijgt een nummertje op. En dat field is groter dan 10 bits. Dat gaat fout. Immers, je zoekt dan in de verkeerde week. Tot je een cold reboot doet. Dan weet het ding niets meer van almanacs en moet van scratch beginnen. De gemiddelde GPS module heeft iets van backup memory waarin laatste fix en almanac bewaard worden. Doorgaans RAM met een backup accuutje. De reden is simpel: men wil als het ding een paar uur uit gestaan heeft niet een kwartier wachten op een fix (ontvangst van de complete almanac duurt ongeveer 12-13 minuten). Daarnaast moet je eerst een satelliet vinden - al is dat met de huidige 12 (of meer) kanaals ontvangers niet zo'n punt meer.
Verder kan ik me ook nog voorstellen dat voor de almanac een soort ringbuffer gebruikt wordt (immers, je hoeft geen 20 jaar op te slaan). Ik kan me zomaar voorstellen dat het 'zoek' algoritme de weg kwijt raakt als je opeens een week met een kleiner nummer krijgt. Iets als 'while currentWeek>almanacWeek do next almanacWeek. Die komt natuurlijk in de verkeerde week uit. Tot je het ding een cold boot laat doen - en alle stored almanacs weg zijn.

De 2de mogelijkheid is dat het frontend (het deel wat kaarten en dergelijke doet, dus niet de GPS) iets van een RTC heeft. Ding krijgt een fix van de GPS. Die is ouder dat de laatste tijd die-die gezien heeft... Waarop het frontend denkt 'nah... dat kan niet waar zijn, we hebben nog geen fix'. Terwijl in de meeste GPS NMEA strings prima wordt aangegeven of er fix is of niet...
Teven zou er nog wat met licentie in kunnen zitten waardoor het ding gewoon weigert te werken omdat de tijd buiten z'n licentie window valt.

Mijn voorzichtige inschatting is dat de GPS op zich prima werkt. Maar dat het 'fout' gaat in de frontend, danwel op het ontbreken van de mogelijkheid van een cold boot.
Die inschatting wordt ondersteund doordat je het op kunt lossen met een 'software update'. Die update doe je doorgaans op de frontend, niet op de GPS module (er zijn wereld wijd maar een paar fabrikanten die dat maken).
De enige manier om daar echt achter te komen, is kijken wat er uit de GPS aan data komt. Als dat NMEA is, is dat appeltje-eitje. Als het iets eigenbouw van de chip fabrikant is (en dat is niet onwaarschijnlijk, kom ik zo op terug), dan zul je daarvan moeten uitvlooien hoe dat protocol werkt.

Waarom is het niet onwaarschijnlijk dat het iets 'eigenbouw' is? Nou, de NMEA 0183 spec spect dat position reports elke seconde verstuurd dienen te worden met een bitrate van 4800bps. Voor een stom-stom is dat best weinig. Immers, met 120km/h doe je iets van 30m per seconde. En dan krijg je de positie van de vorige seconde. Je bent bij wijze van spreken de afrit reeds voorbij voordat het apparaat door heeft dat je er bent.
Een aantal chipsets kun je hun eigen protocol laten kletsen met meer updates.

Overigens vandaag op een jachtje een heel oud GPSje gezien. Een FreeTechnics MLR ding. Van uit het stenen tijdperk zeg maar. Folie keyboard, 2x16 LCD en dat is het. Het beste apparaat weet precies waar-ie is. Echter, de datum is begin 1980.

Ook daar zou aangesloten apparatuur best eens moeilijk over kunnen doen. Maar de positie is gewoon correct...

Overigens is dat hele gedoe met die almanac ook de reden dat GPS/AIS based PLBs niet altijd handig zijn zeg maar. Zeker niet als ze een tijdje uit gestaan hebben...

EricP

mét CE

In de grijze oudheid, toen nog niet alle posities met satellieten 'bezet' waren, was het altijd zaak van te voren te kijken of er wel een fix mogelijk was op het moment dat je die wilde hebben. Voor landmeters etc. waren er dus lijstjes met, al naar het tijdstip van de dag en de locatie, het aantal bruikbare satellieten, zodat ze wisten wanneer ze met gps konden meten die dag.

Nou... eigenlijk was het meer... hoe de satellieten verdeeld waren die dag. Het liefste wil je natuurlijk 3 LOPs die haaks op elkaar staan - dat levert de nauwkeurigste positie op. Dat betekent wel dat dat ook zo moet zijn. Als de boel toevallig op een kluitje staat, dan houdt het ff op.

Voor de scheepvaart ed. is het al een stuk minder spannend. Immers, op 100m navigeren zal niemand met kennis van zaken op GPS doen. Zeker niet toen SA nog aan stond...

@raaf: het ding MOET een almanac hebben. Anders kun je geen positie bepalen. Wat natuurlijk bij oudere apparaten prima kan, is dat ze die nergens storeden. Ofwel: ding uitgeweest... eerst wachten tot je de actuele almanac binnen hebt. Dat duurt inderdaad 12, 13 minuten.
Ontvanger waren duur. Dus duurde het ook ff om een satelliet te vinden die je kon ontvangen (nu luister je gewoon naar 12 kanalen tegelijk of er wat op te ontvangen is). Dan zit je inderdaad aan die 20 minuten...

EricP

mét CE

Daar twijfel ik niet aan, dat de fabrikanten weten welke impact de weeknummering op hun apparaat zal hebben en afhankelijk van de softwareversie zal de impact van de roll-over anders zijn.

Er is nauwelijks impact. Behalve wat ik hierboven al beschreef...

Maar dat is niet hetzelfde als beweren dat de weeknummering geen invloed heeft op de navigatie. Om de startpositie van de GPS te bepalen heb je minimaal 3 satellieten nodig. Als de almanac niet klopt, vindt de GPS deze satellieten niet.

Guess wat: als die GPS de actuele almanac heeft, dan klopt die week nummering altijd! Almanac week 1, huidige week week 1. Gaan!

Op 22 april 2019 12:58:08 schreef bprosman:
[...]
Wat voor NavCore versie draai je er op ?

Ik zou het niet weten...?
De gegevens die het apparaat vermeldt zijn:
Applicatieversie 8.010 (9369/080529)
OS: 190943
GPS v1.21 (opstarten 5,3026)

Waar is de NavCore versie te vinden dan?

[Edit:] uit andere posts begrijp ik dat de NavCore versie 8.010 zou moeten zijn. Dit is de laatste versie die de upgrade-tool van TomTom als toepasbaar voor dit apparaat aangeeft.

Is het mogelijk een 9.5 versie te installeren? Of is de software echt maatwerk per type kastje?

Ander probleem is dat de OneXL 1GB storage heeft. Dat zit op 15MB na vol (vooral met de 965MB grote Europa-kaart). Dus een andere versie moet ook niet al te veel groter zijn dan de v8.010....

[Bericht gewijzigd door Rodilion op maandag 22 april 2019 23:07:00 (41%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 april 2019 20:21:38 schreef EricP:
[...]Nou... eigenlijk was het meer... hoe de satellieten verdeeld waren die dag.

Vandaar 'aantal bruikbare satellieten'. Twee in min of meer dezelfde richting zijn geen twee bruikbare; hooguit een. En een sat aan de horizon is wel te horen, maar was vaak niet bruikbaar. Etc.
Echter, gezien de reacties hierboven, leek het me te ver gaan de LOPs en PDOP (HDOP, VDOP) erbij te slepen. De mensen maken het al moeilijk genoeg. :)

Fazit:

  • De rollover is onbelangrijk voor de gps-plaatsbepaling
  • Veel andere spullen maken tegenwoordig gebruik van de gps-tijd, en dan kan de rollover dáárin wel een punt zijn. Net als bij het gebruik van de netfrequentie voor klokken, vraagt men meer van het systeem dan waarvoor het bedoeld was.
  • De vorige keer hingen er nog niet zoveel systemen aan gps-tijd. En omdat de plaatsbepaling er niet van afhankelijk was, weten de meesten niet eens dat er al een vorige rollover geweest is.

Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=iyz7dSnZItw

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 22 april 2019 22:57:27 schreef Rodilion:
[...]

Ik zou het niet weten...?
De gegevens die het apparaat vermeldt zijn:
Applicatieversie 8.010 (9369/080529)
OS: 190943
GPS v1.21 (opstarten 5,3026)

Waar is de NavCore versie te vinden dan?

http://download.tomtom.com/sweet/navcore/9.541.2-2042-CAB-navcore-LE.c…
Je kan die Navcore installeren maar maak wel een backup bijv. via Tomtom Home, dan kan je altijd terug.

bprosman

Golden Member

Ik upgrade altijd met de hand. Als je het ding aan een PC hangt is het gewoon een "USB Drive" kun je een complete backup maken. Ik "poets" dan altijd het gehele interne geheugen , installeer de nieuwere navcore, die van TomTom zelf moet wel gepatched worden wil je de "alternatieve" kaarten gebruiken. Voor Europa hebben ze de kaarten uitgeplitst zodat je met 1 of 2MB toch nog uitkomt (inclusief Lane en huisnummer info). Ik krijg er Europa (Zuid , naar Italie) op met een Benelux kaart. Maar je hebt gelijk, je houdt niet veel over maar is ook niet nodig.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
joopv

Golden Member

Op 22 april 2019 20:21:38 schreef EricP:
[...] Zeker niet toen SA nog aan stond...

Ik herinner me de dag nog dat SA uitgezet werd. Was als een kind zo blij :) Eindelijk werd mijn garmin gps45 een stuk bruikbaarder.

Nu heb je altijd ontvangst van minstens 15 satellieten, heb ik op mijn smartphone zelfs binnen in kantoor achter zonwerende ramen een locatielock, en zowel qualcomm als broadcom hebben chips met ontvangst van L1 + L5 signalen waarmee sub-meter nauwkeurigheid mogelijk moet gaan worden met de publieke signalen. Telefoons met die chips zijn al op de markt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 22 april 2019 20:21:38 schreef EricP: Zeker niet toen SA nog aan stond...

Mag ik voor de elfduizendvierhonderdelfendertigste keer beleefd doch met enige aandrang verzoeken om geen onverklaarde afkortingen/codes/acroniemen te gebruiken?

Waarvoor staat nu om de !@#$%^&* die SA weer?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

1 seconde zoeken? https://www.gps.gov/systems/gps/modernization/sa/

@bprosman

Zo deed ik het ook voordat ik de TTGO app voor Android ging gebruiken en ook met de 'alternative' way voor het kaartmateriaal.
Uit de oude serie is hier de GO 930 de laatste en die heeft intern 4GB én een 4GB SD card. Daar past de Europa kaart volledig op. Het kastje wordt nog wel meegenomen op lange trips als reserve.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 23 april 2019 15:24:15 (72%)

Dok

Golden Member

Oké TomTom heeft mij een e-mail gestuurd waarin ze het hebben over toch 'een soort van 'update''

Toch liev van hun..
Dat dan weer wel.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
pa3gws

Golden Member

Moest even zoeken maar zie hier. :-)
Selective Availability (SA)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Op 22 april 2019 15:08:55 schreef Frederick E. Terman:
[...]Klopt niet.
Als de gps de almanak niet heeft, gaat hij de almanak ontvangen. Dat kan soms 20 minuten duren, maar het lukt altijd. De gps ontvangt de satellieten immers altijd als ze in het zicht zijn. En het maakt niet uit welke hij ontvangt, omdat iedere satelliet de gegevens van alle satellieten uitzendt.

Ik wil je best geloven, maar leg dan eens uit waarom mijn tomtom die altijd correct werkt, op 7/4 plots aangaf te wachten op een bruikbaar sattelietsignaal, na ongeveer een half uur er door kwam maar helemaal de mist inging qua positie.
Na de update werkt hij weer als tevoren.
Gezien de meeste GPS gebruikers (in aantal) toch autonavigatortjes zijn, en die weeknummering op zich niet boeit voor die toepassing, waarom sturen de fabrikanten dan al hun klanten een mail daarover?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die mail niet had gelezen omdat ik dacht dat het weer een push was om een nieuwe kaart aan te kopen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat Tomtom een niet-geoorloofd loopje heeft genomen met de specificaties.
Laten we wel zijn: het feit dat de meeste, of zelfs maar: sommige, gps-toestellen het gewoon bleven doen, bewijst dat er met het gps-signaal niets mis was.

De zaak doet enigszins denken aan die bepaalde (scheeps-)videoplotter die het niet meer deed als je een navigatietoestel aansloot dat niet twee, maar drie of zelfs vier cijfers achter de komma uitstuurde.
Als de bewuste plotsoftware netjes de NMEA-specs had aangehouden, zou dit geen enkel probleem geweest zijn: de diverse velden worden gescheiden door komma's.
Maar de software ging ervan uit dat de geografische lengte altijd begon op het zoveelste teken in de string - wat voorheen wel zo was, maar nu niet meer.

Op dezelfde manier denk ik dat Tomtom iets 'hard coded' had wat niet hard coded had mogen zijn, en daardoor dus in de war raakte toen de situatie veranderde, hoewel dat gewoon binnen de gepubliceerde specs was.
Andere merken namen die sluiproute niet maar volgenden het protocol, en raakten dus met de navigatie niet in de war, ook al kenden ze de juiste datum niet meer.
Nog andere telden de week eenvoudig door en hadden de rollover(s) gevlagd in hun NVRAM; of gebruikten een nieuw ingevoerde datum. Dat is natuurlijk ook prima.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Ik wil je best geloven, maar leg dan eens uit waarom mijn tomtom die altijd correct werkt, op 7/4 plots aangaf te wachten op een bruikbaar sattelietsignaal, na ongeveer een half uur er door kwam maar helemaal de mist inging qua positie.

Zat je niet op een te oude versie Navcore ? Die 9.5 versie (die toch al een paar jaartjes oud is) heeft nergens last van.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Op 23 april 2019 17:29:32 schreef grotedikken:
[...]
Ik wil je best geloven, maar leg dan eens uit waarom mijn tomtom die altijd correct werkt, op 7/4 plots aangaf te wachten op een bruikbaar sattelietsignaal, na ongeveer een half uur er door kwam maar helemaal de mist inging qua positie.

Dat heb ik je daarboven toch al uitgelegd? Zeker ook niet gelezen omdat het niet in je straatje past...

Best kans dat die update niks anders doet dan een cold boot van de GPS forceren. Punt.