Wat doet de modulatie meting in een SWR meter?

Het gaat over deze meter:
https://img.aucfree.com/k329283626.1.jpg
Hansen FS-20B
Er zit een MOD functie op die ik nog nooit heb gebruikt,omdat ik er nog nooit over heb nagedacht over hoe dit werkt of wat ik er mee kan.
Ik neem dan maar aan dat dit een modulatie test is, bedoeld voor AM en/of SSB ?
Want of je daar een frequentie mee kunnen meten lijkt me onwaarschijnlijk...
Er zit tussen de meters een schakelaar naar [POWER/MOD] en links onder een [MOD set] potmeter op.

Mijn vraag is: Hoe gebruik je die modulatie test en hoe moet je dat uitlezen of de gemeten aarde het goed of slecht is?

Er is géén handleiding voor deze specifieke meter te vinden via google geloof me ik ben goed in zoeken maar het is mij niet gelukt.

Mijn vraag is alleen maar :
Waar precies is die modulatie test voor?
Hoe gebruik je die modulatie test ?
Hoe moet je dat uitlezen en interpreteer je de gemeten waarde?

bij voorbaat dank

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Lijkt mij de modulatiediepte van een AM zender. Sommige CB zenders doen ook AM (hoewel dat in NL illegaal is?). De meting is eenvoudig het meten van top en dalwaardes van je HF signaal, dus dat is te doen met een paar diodes en C's. Lijkt me goed in te passen in een SWR meter.
Ik neem aan dat ie de waarde aangeeft als je gaat zenden met modulatie. :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik denk dat je er dit mee meet:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Amplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg/400px-Amplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg.png

De meting is eenvoudig te realiseren met een een diode en wat capaciteit. En inderdaad waarschijnlijk van een AM signaal. Wil je dit voor FM doen dan heb je een ingewikkelder schakelingetje nodig dat waarschijnlijk niet in dat SWR meetbrug Kastje zit.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 22 april 2019 13:52:50 (26%)

Op 22 april 2019 10:41:39 schreef flipflop:
Lijkt mij de modulatiediepte van een AM zender. Sommige CB zenders doen ook AM (hoewel dat in NL illegaal is?). De meting is eenvoudig het meten van top en dalwaardes van je HF signaal, dus dat is te doen met een paar diodes en C's. Lijkt me goed in te passen in een SWR meter.
Ik neem aan dat ie de waarde aangeeft als je gaat zenden met modulatie. :-)

zonder diodes en extra spul hoe gebruik je die functie ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 22 april 2019 13:50:48 schreef Ex-fietser:
Ik denk dat je er dit mee meet:

[afbeelding]

De meting is eenvoudig te realiseren met een een diode en wat capaciteit. En inderdaad waarschijnlijk van een AM signaal. Wil je dit voor FM doen dan heb je een ingewikkelder schakelingetje nodig dat waarschijnlijk niet in dat SWR meetbrug Kastje zit.

HUH ?
Ik vraag waar die functie voor dient en hoe het werkt op die meter..
Als het alleen op am werkt en ssb, geen probleem.
ik hoef geen frequentie zwaai te meten..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 april 2019 10:37:01 schreef knoppenknoeier:
Mijn vraag is: Hoe gebruik je die modulatie test en hoe moet je dat uitlezen of de gemeten aarde het goed of slecht is?

Ik hoop dat je 'waarde' bedoelt in plaats van 'aarde'.

De betekenis van de knoppen staat onder de knoppen, net onzichtbaar op jouw foto.
Modulatiemeting voor AM:

  1. Zet de linker schakelaar op MOD.
  2. Zet de middelste schakelaar op MOD SET.
  3. Schakel de zender in.
    Draai de draaiknop MOD SET totdat de linker meter op SET (helemaal rechts op de schaal) staat.
  4. Zet de middelste schakelaar op MOD.
    Moduleer de zender.
    Lees de modulatie af op de linker meter op de MOD schaal.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 april 2019 14:13:59 schreef knoppenknoeier:
zonder diodes en extra spul hoe gebruik je die functie ?

Misschien snap ik je probleem niet. FET legt het al uit, maar inderdaad gewoon tussen zender en antenne (of dummy) schakelen zoals je al deed voor SWR. En en kijken wat de meter aangeeft tijdens zenden :-)
Over de frequentie die van fietser: modulatiediepte kun je van een AM/SSB zender meten, maar ook van FM. Alleen, bij de laatste is het ingewikkelder en daarom zal jouw meter dat wel niet kunnen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 22 april 2019 14:52:55 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik hoop dat je 'waarde' bedoelt in plaats van 'aarde'.

ik heb nooit beweerd dat ik kan typen :D

De betekenis van de knoppen staat onder de knoppen, net onzichtbaar op jouw foto.

Dat is wat ik bedoelde, hartelijk dank !!

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 22 april 2019 16:37:11 schreef flipflop:
[...]
Misschien snap ik je probleem niet. FET legt het al uit, maar inderdaad gewoon tussen zender en antenne (of dummy) schakelen zoals je al deed voor SWR. En en kijken wat de meter aangeeft tijdens zenden :-)
Over de frequentie die van fietser: modulatiediepte kun je van een AM/SSB zender meten, maar ook van FM. Alleen, bij de laatste is het ingewikkelder en daarom zal jouw meter dat wel niet kunnen.

Mijn probleem was dat ik nieuwsgierig was waar MOD voor dient
Ik hoef niets te meten, ik wilde alleen weten hoe dat ding werkt en dat heeft Frederick E. Terman daarnet keurig uitgelegd met een foto..
Helemaal geweldig

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 22 april 2019 14:52:55 schreef Frederick E. Terman

(knip)
ik dacht dat ik er achter was maar ik blijf het een gecompliceerd ding vinden, weet jij hoe die tuner/matcher werkt ?
Ik kan nergens zien of je dat ding uit kunt schakelen..
Dat onderste schakelaartje heeft de standen - out - tune - in - en dit heb ik nog niet eerder gezien.

Op mijn zetagi meter kan ik de matcher gewoon on/off zetten.

Het lijkt mij dat je de staande golf eerst moet meten zonder matcher, maar hoe doe je dat dan met dit ding ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Midden is uit.
Links is tunen van de input.
Rechts is tunen van de output.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon uitproberen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 22 april 2019 20:52:43 (24%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat klopt niet helemaal; de tuner kan uit staan (OUT of circuit) of in (IN circuit).
OK, nog een keer inclusief de modulatiemeting, heb je alles bij elkaar.

Modulatiemeting voor AM:

  1. Zet de linker schakelaar op MOD.
  2. Zet de middelste schakelaar op MOD SET.
  3. Schakel de zender in.
    Draai de draaiknop MOD SET totdat de linker meter op SET (helemaal rechts op de schaal) staat.
  4. Zet de middelste schakelaar op MOD.
    Moduleer de zender.
    Lees de modulatie af op de linker meter op de MOD schaal.

SWR meten:

  1. Zet de linker schakelaar op POWER.
  2. Zet de rechter schakelaar op SWR SET, FWD ('forward').
  3. Schakel de zender in.
    Draai de draaiknop SWR SET totdat de rechter meter helemaal rechts op de schaal staat.
  4. Zet de rechter schakelaar op REF ('reflected').
    Lees de SWR af op de rechter meter op de SWR schaal.

Tuner niet gebruiken:
Zet de TUNE schakelaar op OUT (out of circuit)\

Tuner gebruiken:

  • Zet de TUNE schakelaar op IN (in circuit)
  • Draai de knoppen afwisselend tot de laagste SWR bereikt wordt (zie SWR meten).
  • De knoppen beïnvloeden elkaar. Controleer altijd of de andere knop nog verbetering geeft.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 22 april 2019 22:51:30 (23%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

voor Frederick E. Terman

Deze gebruiks aanwijzing is voor iemand op een facebook groep. ik was al een stukje op weg en dit is nu het resultaat:

Met dank aan Frederick E. Terman van circuits online.nl

Hoe werkt de Hansen FS-20B.
Denk er om dat je er altijd een antenne of dummy load aan de antenne uitgang hebt.

A: Band instellen:
zet de draaiknop achterop op de juiste band >11 meter = 27Mc (de bakkie band)

B: Vermogen meten:

1. schakelaar [POWER/MOD] op power
2. Zet de de [MOD SET] schakelaar op 100 watt
3. knijp de microfoon in en lees af wat de linker meter aangeeft

(als het minder dan 10 watt is kun je de middelste knop op 10 watt zetten voor een nauwkeuriger meting

C: SWR (staande golf) meten.

1. zet de [SWR SET] schakelaar op FWD.
2. zet de [TUNE] schakelaar op out (out of cricuit).
3. Knijp in de microfoon en draai de [SWR SET] knop tor de naald van de rechter meter [SWR] aan het eind van het rode gedeelte staat.
4. Laat de microfoon los en zet de [SWR SET] schakelaar op REF
5. Knijp weer in de microfoon en lees dan de waarde die de naald aangeeft van de rechter meter [SWR]

Een waarde tussen 1 en 1,5 is acceptabel, tussen 1,5 en 3 is reden tot afstellen van de antenne of gebruiken van de antenne tuner (zie: Tuner gebruiken) , het rode gebied kan schade opleveren aan de zender.

D: Modulatiemeting voor AM:

1. Zet de linker schakelaar op MOD.
2. Zet de middelste schakelaar op MOD SET.
3. Knijp de microfoon in en draai de draaiknop MOD SET totdat de linker meter op SET (helemaal rechts op de schaal) staat.
4. Zet de middelste schakelaar op MOD. Moduleer de zender, (spreek normaal inde microfoon)
5. Lees de modulatie af op de linker meter op de MOD schaal.

E: Antenne tuner
Zet de TUNE schakelaar naar keuze op [IN] (in of circuit = AAN) of [out] (Out of circuit = UIT)

F: Tuner gebruiken:
• Zet de TUNE schakelaar op IN (in circuit)
• Draai de knoppen afwisselend tot de laagste SWR bereikt wordt (zie SWR meten).
• De knoppen beïnvloeden elkaar. Controleer altijd of de andere knop nog verbetering geeft.

Ik heb het zo veel mogelijk versimpeld zodat ook een beginner het begrijpt
Om fouten uit te sluiten bied ik dit nu aan ter correctie.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 22 april 2019 10:41:39 schreef flipflop:
Sommige CB zenders doen ook AM (hoewel dat in NL illegaal is?).

In NL en veel andere EU landen zijn ook andere modes vrij gegeven.

code:


	
26,965 MHz / 1

t/m

27,405 MHz / 40
	

4 W Peak Envelope Power

(DSB: 1 watt carrier power)
	  	

10 kHz
	  	  	  	

FM, DSB, SSB (F3E of G3E, A3E, J3E)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org