Nieuwe probes aanschaffen. Welke bandbreedte?

Op 20 april 2019 18:49:03 schreef benleentje:

Wat me wel verrast is dat een relatieve goede probe helemaal niet duur is en toch ook best nog wel een goede bandbreedte heeft.

bij dat laatste (de bandbreedte) heb ik sterke twijfels.

Ik kan maar moeilijk geloven dat 300MHz ongeschonden door een stuk draad van een 120cm gaat zonder een transmissielijn te zijn. Zelfs voor 100Mhz is dat al knap lastig.

Ha kris van damme,

De kabel aan je probe is een speciale kabel dus geen gewone coax zoals je die kent.
Dat zou ook niet haalbaar zijn een coaxkabel van ≈1MΩ 8)7
De reden dat het nog enigszins werkt komt door de deling die is er niet voor de spanning sterker dat is nu eenmaal een nadelig gevolg maar om de reflectie van scope ingang naar meetpunt te onderdrukken.
Bijna alle probe kabels zijn 1.2 meter ook dat is niet voor niets :)
Wanneer je dan ook de zelfde probe op 1X gebruikt komt de aap uit de mouw!

Het beste is als het gaat om een nieuw ontwerp (dus geen storing waar het scope beeld van bekend is) om een meetpunt mee te ontwerpen waarmee je een gedefinieerde impedantie vast legt.
Zoals @TS aangeef bij het ontwerpen van een SMPS..... hier is het werken met zo'n hoge impedantie niet prettig.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 20 april 2019 23:16:53 schreef electron920:
Ha kris ,

De kabel aan je probe is een speciale kabel dus geen gewone coax zoals je die kent.

Groet,
Henk.

Dat het geen 50 Ohm coax is weet ik ook wel :-) . de kerndraad is gewoon heel fijn, om zo weinig mogelijk capaciteit te hebben tov de buitenmantel. Maar 1,2meter is bij 300MHz meer dan een complete golf.. er komt dus, willen of niet, reflectie af en die kan je niet wegdempen zonder het originele signaal ook mee te nemen. Tevens is 14pF bij 300MHz gruwelijk laag. Kortom, heeft hier al iemand getest hoe een 300MHz probe zich gedraagt bij een sweep van 0 tot 300MHz?

rbeckers

Overleden

Een puls/blok geeft dezelfde informatie als een sweep.
Bij een goede weergave van de steile flank, geen overshoot e.d., zit het m.b.t. de hoogfrequent eigenschappen van de prope en scoop wel goed.
Dat kun je ook controleren door een 50Ω uitgang van een generator op een 50 Ω kabel aan te sluiten op een 50 Ω ingang van die scoop.

De meeste scoops hebben een ingang van ongeveer 1MΩ // 20pF.
Daar komt bij de capaciteit van de kabel ongeveer 120pF. Dat geeft 1MΩ // 140pf. Bij een 1:10 deler wordt dit 10MΩ // 14pF. Hier komt nog bij de capaciteit van de probe punt, 2-5pF.

Op 22 april 2019 07:51:28 schreef rbeckers:
Een puls/blok geeft dezelfde informatie als een sweep.
Bij een goede weergave van de steile flank, geen overshoot e.d., zit het m.b.t. de hoogfrequent eigenschappen van de prope en scoop wel goed.

Als er een van de hogere harmonischen binnen een knoop of buik van de reflectie valt dan ga je dat niet zo gauw zien.

Je blokgolf is 1MHz, en je moet analyseren tot 300Mhz. dat zijn heel veel harmonischen... Tevens is bij de meeste blokgolfgenerator de flanksteilheid steeds dezelfde, ongeacht de gekozen frequentie. Fourrier gaat dus niet helemaal op. toch tijd dat iemand zo een probe eens doorsweept.

Ha heer rbeckers,

Volgens mij is dat niet wat @kris van damme bedoeld zijn vraag is eigenlijk wat doet mijn probe op bijvoorbeeld 300MHz.
Dus niet de scope tja dat is wat moeilijker meten ik heb dat wel gemaakt een test fixture maar daar kan ik nu niet bij :( ik ga zoeken.

@kris van damme,

Ook heb ik een model gemaakt van zo'n probe inclusief kabel en compensatie.
De discrete componenten zijn wel bekend weerstanden en condensatoren maar die kern van de kabel die is ietwat bijzonder van samenstelling en vertegenwoordig een weerstand van zo'n 200....300Ω deze weerstand is verdeeld (disturbed distribute resistance) het is dus niet een fysieke weerstand maar een transmissie lijn.

Belangrijk is in eerste instantie de laagfrequente compensatie waar @heer rbeckers het over heeft met een blokgolf kan je mooi zien of het evenwicht van de harmonische klopt.
Maar je heb helemaal gelijk het zegt niets over de amplitude frequentie karakteristiek wel over de uiteindelijke bandbreedte.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 22 april 2019 23:16:16 schreef electron920:
(disturbed resistance)

Wat moet ik me bij een verstoorde weerstand voorstellen? :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Tja beetje laat :Z moet zijn distribute :+

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

1:10 probe HZ350 rechtstreeks op BNC, geen aard kabeltje. Wel met hulpstukje voor de probepunt in de BNC te plaatsen.
De RF generator heeft een N connector dus een verloop van N naar BNC gebruikt.

fzwart

Golden Member

Het kan altijd erger. 1000X Probe met 7 afregelpunten ...

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ha heer rbeckers,

Duidelijke plaatjes is dit open klem of 50Ω afgesloten?
Beide worden gespecificeerd op 350MHz dan is ≈300MHz als combinatie een school voorbeeld ;)
Wel moeten we opmerken dat dit een ideale situatie is zonder aardlusje.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Er is geen 50 Ω gebruikt.
Een massa kabeltje kun je bij hoge frequenties niet gebruiken.

Ha heer rbeckers,

Dan is de generator niet karakteristiek afgesloten, ik heb geen idee wat de invloed is op de amplitude m.b.t. de regeling :?
Nee voor mij duidelijk dat je geen inductie in je retour pad wil opnemen maar eens kijken wat er van over blijft 8)7
De test fixture welke ik gemaakt heb (ooit) transformeert de impedantie van de generator naar een hogere zeg 500kΩ om op die manier de probe incl. klip te testen.

@fzwart,

Dat is een heftige daar zijn de weerstanden zo hoog dat je wel meerdere punten moet gebruiken anders worden de condensatoren veel te groot om nog een beetje bandbreedte over te houden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

De generator heeft bij deze amplitude en frequenties een amplitude fout ≤ ± 0,5dB.

De frequentie is steeds met een stap van 10MHz vergroot.
De probe heeft een vrij vlakke amplitude karakteristiek over zijn frequentie bereik.

RBeckers bedankt voor de meting. de kabel doet het beter dan verwacht. De 14 pf van de kop vallen hier niet op omdat je een 50 Ohm bron als voeding gebruikt. Maar in de praktijk kan je met een probe als dit toch niet veel meer op 100Mhz?; de 14pF vormt dan al een shunt van 120 Ohm en bij 300Mhz is dat een 35 Ohm..

Kortom, voor het echte "probewerk" (=hoogimpedant meten bij hf ) moet je vanaf een bepaalde frequentie gewoon overgaan naar een actieve probe, anders bedriegt de probe de meting, hoe goed je ze ook afregelt..

Fzwart toont een probe 1:1000. die heeft slechts 3pf, das al beter, maar je zit met een enorme verzwakking 1:1000... (eigenlijk is dat een HV probe)