Werking inverter pv panelen

Op 18 april 2019 13:58:42 schreef willem van belgie:
[...]

Ik denk dat je met een faseverschuiving heel grote (reactieve) stromen in je installatie gaat krijgen?

neen, helemaal niet. Het toegevoegde vermogen moet maar héél lichtjes vooruitlopen op het net, en is reëel..
maar moeilijker te doen (want sowieso moet je de spanning ook regelen..)dan stroomregeling via spanningsregeling..

Op 23 april 2019 00:26:30 schreef kris van damme:
[...]
neen, helemaal niet. Het toegevoegde vermogen moet maar héél lichtjes vooruitlopen op het net, en is reëel..
maar moeilijker te doen (want sowieso moet je de spanning ook regelen..)dan stroomregeling via spanningsregeling..

Heb je daar iets van naslagwerk over, of kan je dat iets meer uitleggen? Want ik begrijp het niet helemaal.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij alle opgewonden RTL-berichten over zonnepanelen die hun werk niet kunnen doen omdat de netspanning veel te hoog oploopt, zou je kunnen denken dat dit probleem veel voorkomt.
Gelukkig is dat in werkelijkheid niet het geval. Je hoort alleen van de problemen, en niet van de normale situaties.

In mijn wijk hangen we met ca. 66 woningen aan de wijktransformator. Praktisch iedereen heeft hier zonnepanelen, maar laten we zeggen: de helft. Dat zijn dus 33 woningen die terugleveren samen op één wijktrafo.
Op tweede paasdag was het weer volop zonnig, en werd er niet gewerkt. Het is dan interessant eens te kijken hoe erg het eigenlijk bij ons is met die netspanning. Hier is het verloop van de netspanning (blauw) en de door mijn panelen geleverde stroom (oranje).

's Morgens zie je een kleine ontbijtdip, en 's avonds gaan de lampen aan: de spanning zakt dan ca. 2 volt.
Midden op de dag voert niemand een slag uit (Pasen tenslotte), terwijl de zonnepanelen volop leveren, en stijgt de spanning.

Die van mij leverden maximaal 9 ampère. Laten we aannemen dat de andere huizen ook zoiets leveren (de huizen zijn ongeveer hetzelfde), dan komen we 's middags op een totaal van ongeveer 300 ampère op die ene trafo. (Weliswaar verdeeld over drie fasen, maar een teruglevering op de ene fase laat ook de andere twee fasespanningen stijgen.)

De maximale spanningsstijging was die dag bijna 9 volt; de netspanning piekte naar 239 volt. Dat is 3%, en heel wat minder dan de toegestane stijging tot 253 volt.

Deze situatie vind je praktisch overal. Het probleem valt blijkbaar nogal mee. Het is alleen als je aan het eind van een dunne kabel zit, of als de sportvereniging plotseling een heel veld vol met panelen mag gaan leggen, dat je aan de grenzen komt. Dat is dan heel sneu, maar gelukkig niet normaal.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Waar heb je mee gemeten FET? Of komt die grafiek uit je omvormer?

Valt inderdaad reuze mee aan de grafiek te zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Sorry, had ik erbij moeten zetten: komt uit de omvormer.

Zie je die vervelende populieren met hun schaduw rond vier uur? ;)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 23 april 2019 15:43:51 (38%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Daar heb je een behoorlijke dip ja, heb je er geen optimizers tussen dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.